Mijn Trots – Jeroen Doornbosch en zijn Yamaha XV1000 Midnight Special
« Terug naar Mijn Trots“Het is niet echt mijn type motor!” Opvallende woorden uit de mond van iemand die het heeft over ‘zijn’ trots. Voor Jeroen Doornbosch telt de emotionele waarde van deze Yamaha XV1000 Midnight Special dan ook duidelijk meer dan de esthetische. Hij kreeg ‘m namelijk van zijn schoonvader en na wat ‘tender, love and care’ weet hij nu in ieder geval één ding zeker: “Hij gaat nooit meer weg!”
“Nou, op mijn achttiende heb ik al een poging gedaan, maar net toen ik het examen mocht afleggen was het geld op. En toen is het een beetje blijven liggen eigenlijk, ik wilde wel, maar het kwam er gewoon nooit van. Een jaartje of twintig bleef het sudderen, maar toen begonnen het zo te kriebelen dat ik op mijn 39e alsnog mijn motorrijbewijs heb gehaald. Mijn eerste motor was een BMW R1200RT, lekker klein begonnen zeg maar. Een hele fijne motor waar ik een paar jaartjes met veel plezier op heb gereden, maar op een gegeven moment moest ‘ie een grote beurt hebben, hij liep ook niets meer zo lekker. Allemaal kleine dingetjes waardoor ik besloot ‘m weg te doen. De BMW verkocht toen belde mijn schoonvader ineens op. Hij had deze Midnight Special uit ‘83 in de garage staan en het ding stond al een jaar of tien stil. Hij was er ooit mee gevallen en sindsdien is er niet meer mee gereden. We hadden het er nooit over gehad, maar omdat ik geen motor meer had zei hij, ‘je mag ‘m wel van me hebben!’. Heel gaaf natuurlijk, want ik was niet eens van plan om direct wat anders te kopen, eerst maar eens een beetje sparen. Maar ja, toen kwam hij dus met deze op de proppen en ik vond het eigenlijk best een leuk ding om te zien. De motor had zoals gezegd alleen bijna tien jaar stil gestaan, hij is in die tijd volgens mij nog één keer gestart, maar dat was het dan ook. Hij zag er dan ook niet uit, de remmen zaten vast, de banden waren lek, de accu was dood en hij liep ook niet meer. Kortom, het was een slecht uitziende motor die niet remde, wat geen probleem was want hij liep ook niet. Tegelijkertijd was juist die slechte staat ook één van de redenen dat ik er wel wat in zag. Ik vind het namelijk altijd leuk om een beetje te sleutelen en dat kan met dit soort machines ook. Ik ben weliswaar geen monteur, maar best handig, en met een schroevendraaier en YouTube kom je dan tegenwoordig al een heel eind. Achteraf best vreemd dat ik zelf nooit op het idee ben gekomen om zoiets te kopen. Hoewel, om eerlijk te zijn is het niet echt mijn type motor, zoiets zou ik zelf nooit zo’n hebben gekocht, ik ben wat dat betreft veel meer van de grote toermachines. Het is alleen wel supergaaf dat je zo’n ding krijgt, daar ben ik wel echt trots op.
Maar goed, dan staat die motor dus ineens in je garage. Ik ben eigenlijk volledig zonder vooropgezet plan maar gewoon begonnen, de remmen eerst. De bussen zaten helemaal vast, op eBay heb ik toen nieuwe cilinders en rubbers gekocht, alles los gehaald en vervangen tot het weer werkte. Vervolgens de olie vervangen, een nieuw oliefilter erin en de tank schoon gemaakt. Ook heb ik de carburateurs gereinigd en er nieuwe vlottertjes en naaldjes in gezet. Toen, na veel doorstarten liep hij voor het eerst in jaren weer. Alleen niet helemaal synchroon, dat heb ik deels zelfs opgelost, tot het blok redelijk mooi liep. Op een gegeven moment ben je thuis echter wel uitgespeeld met je schroevendraaier. Ik ben geen monteur zoals gezegd, en met een beetje logisch denken kom je best een heel eind, maar een blok goed afstellen bleek gewoon een te specialistisch klusje, daarom heeft Hartelman het laatste finetunen gedaan. Hij liep dus goed en de remmen functioneerden weer, was het eigenlijk nog een kwestie van netjes maken. Verschillende rubbers vervangen, kapjes netjes vastgezet, maar vooral veel poetsen. Echt héél veel poetsen. Weet je, toen ik er aan begon had ik er geen verwachting van. Ik ben begonnen en als het zou tegenvallen of niet zou lukken, kon ik ‘m altijd nog wegdoen. Achteraf viel het wel tegen hoeveel werk er in is gaan zitten. Al met al heb ik er wel een half jaar over gedaan om ‘m weer netjes te krijgen. En dan is ‘ie nog altijd niet helemaal klaar, er zitten nog steeds wat krassen op de uitlaat, dus er moeten nog andere op, en er zit nog een knipperlichtje scheef. Enkel wat kleine zaken dus nog, en gelukkig kan ik er ondertussen gelukkig wel gewoon mee rijden. Ik heb nog een ‘gewone’ BMW, maar gemiddeld één keer in de twee weken ga ik er toch wel even een stukje mee rijden. Al was het alleen al om de leuke reacties die ik dan vaak krijg!”