Mijn Trots – Jan en Jeroen Hein

« Terug naar Mijn Trots

Je hebt van die families, daar vloeit er geen bloed door de aderen, maar brandstof. De familie Hein is er zo een. Na vele jaren actief te zijn geweest in het car-pulling, houdt sinds 2001 het motorvirus het Elburgse gezin stevig in haar greep. En daarbij wordt de huiselijke garage tegenwoordig duidelijk gedomineerd door Yamaha, met deze XJR1300 van Jan (52) en YZF-R125 van zoon Jeroen (19) als letterlijk schitterende middelpunten.

Jan: “Hoe het begon? Tsja, mijn motorrijbewijs heb ik pas gehaald in 2001. De passie voor motorrijden was er altijd al wel, maar ik had ook een andere hobby, car-pulling, en daar ging alle tijd in zitten. Toen dat stopte, heb ik ook gelijk mijn motorrijbewijs gehaald en mijn eerste motor gekocht, een Honda Magna.”

Jeroen: “Ik was toen een jaar of vijf à zes, mocht ook meteen mee achterop en kreeg zo het motorrijden met de paplepel ingegoten. Het racen volg ik al van jongs af aan op de voet en al vanaf mijn tiende wist ik dat ik later zou gaan motorrijden. Op mijn 17e ben ik ook al begonnen met lessen, dat was in mei vorig jaar. In juni was ik jarig en in juli had ik mijn rijbewijs, nog voordat ik mijn autorijbewijs had.”

Jan: “De hele familie heeft het wat dat betreft inmiddels te pakken, mijn dochter en oudste zoon bijvoorbeeld, rijden ook. Gek is dat niet, ik rij misschien relatief gezien nog niet zo heel lang, maar wel veel. En heb door de jaren ook de nodige motoren gehad. De één wat langer dan de ander. Die Magna bijvoorbeeld, daar heb ik slechts een paar maand op gereden. Dat ding kende zo zijn beperkingen, zeg maar. Ik heb ‘m ingeruild voor een CB750, omdat ik echter veel met mijn vrouw reed, kwam ik eigenlijk wat vermogen tekort. We kwamen destijds redelijk vaak bij Safe in Apeldoorn, waar op een keer, op een draaiplateau, een geel/zwarte XJR1300 Kenny Roberts replica stond. En daar werd ik wel een beetje verliefd op. Om een lang verhaal kort te maken, hij werd van mij, mijn eerste en meteen ook laatste nieuwe. Die XJR heb ik tot 2007 gehad en ingeruild op een Honda VFR, onder meer omdat ik technisch gezien die V-Tec wel interessant vond. De Honda reed super, maar toch heb ik spijt gehad, écht spijt, dat ik de XJR erop heb ingeruild, die had ik er gewoon bij naast moeten houden. Altijd heb ik gezegd dat er ooit weer eentje zou komen, afgelopen oktober was het gelukkig zover. Toen heb ik die VFR weer ingeruild op deze XJR1300. Nu is de cirkel weer rond!”

Jeroen: “En dit zijn dan alleen nog zijn ‘mooi-weer motoren’ hè, hij heeft er ook altijd eentje bij naast gehad voor als het weer iets minder was. Onder andere twee Yamaha FJ’s, een 1100 en 1200.”

Jan: “Maar dan wel mooie, nette motoren hè Ik ben een echte poetser en het moet er wel mooi uitzien. Ook als het een motor voor erbij is ja. Zo is die FJ1200 de deur uit gegaan voor  een werkelijk prachtige Honda VTR1000F Firestorm. Waanzinnige motor, ik kreeg er alleen wel last van mijn rug op, toch iets té sportief waarschijnlijk. Maar wel mooi!”

Jeroen: “Ja echt, die zag er zó gelikt uit. En ik zou hem krijgen van mijn vader, had er zelfs al een bijpassend pak voor gekocht. Maar toen ging net dat nieuwe rijbewijsreglement in en ging het hele verhaal niet door. Toen heb ik gezegd dat hij hem maar moest verkopen en ik zelf wel een motor zou kopen. Van dat laatste heb ik trouwens wel goed spijt gehad, is toch een hoop geld hè. Maar goed, ik heb eerst alles uitgepluisd, zodat ik precies wist wat ik wilde hebben. Een YZF-R125, niet alleen de sportiefste 11 kW die er is, maar ook de snelste. Een Yamaha bovendien en nog geel ook! Hij was eerst helemaal origineel, maar ik heb er inmiddels wel het één en ander aan veranderd. Er zit nu een volledig Akrapovic-systeem onder en een ander ruitje van Puig. Ook heb ik er een K&N luchtfilter opgezet, scheelt twee pk en dat verschil merk je best. Een versnellingsindicator heb ik er trouwens ook op gezet, je moet namelijk zo allemachtig veel schakelen met zo’n ding.”

Jan: “Het is misschien wat harder werken voor Jeroen, maar samen rijden gaat eigenlijk hartstikke prima, zolang je de snelweg maar een beetje mijdt. Ach, natuurlijk spuit ik er bij het optrekken vandoor omdat hij even op gang moet komen, maar in bochten geeft ‘ie niets toe!”

Jeroen: “Dat is eigenlijk ook het enige wat een beetje tegenvalt, het vermogen. Toen ik zestien was, had ik een 50 cc Yamaha TZR, met een Metrakit racecilinder. Dat ding liep knetterhard, bijna nog harder dan deze R125!”

Jan: “Daar wist ik natuurlijk niets van. Tot ik op een dag even een filmpje van hem op Youtube zat te kijken. Staat er doodleuk 110 km/uur op de teller, toen heb ik hem toch maar even bij me geroepen, of dat klopte die topsnelheid?”
|
Jeroen
: “Dat deed het niet trouwens, hij liep nog veel harder!”