Mijn Trots – Hans Jansen
« Terug naar Mijn TrotsOp de bruiloft van Hans Jansen fungeerde zijn wit/blauwe BMW K100 als motordecor voor de trouwfoto’s. Die K is er al lang niet meer en Jansen reed er daarna nog vele meer, maar ooit zou er weer een BMW in een soortgelijke kleurstelling voor de deur staan, wist hij. Dat werd deze R1250RT, met handgetrokken blauwe striping, die sinds vorig jaar zijn bezit is. “Het is een motorconcept dat me helemaal past, het sluit naadloos aan bij hoe ik me als motorrijder heb ontwikkeld.”
“Mijn eerste BMW, een K100RS, kocht ik in 1988. Ik reed toen een Honda VF750S, maar Honda gooide de nieuwprijs daarvan ineens een heel stuk omlaag. De inruilwaarde van mijn Honda kelderde natuurlijk net zo hard. Dat wilde ik niet nog een keer meemaken, dus stapte ik over naar BMW. Die doen dat niet zo snel. Via een K1100, een K1200RS en een misstap met een R1100S – daar paste ik bij nader inzien toch niet goed op – kwam ik uiteindelijk in het zadel van een R1200RT terecht. Dit is inmiddels mijn vierde, nu dan een R1250RT, en ik heb hem sinds vorig jaar zomer. Het is een heerlijk concept. Ik zit er perfect op en ik kan er mee rijden zoals ik dat wil. Het geeft me de ontspanning op momenten dat ik het nodig heb. Ik rijd nu wel anders dan veertig jaar geleden en dat merk je wel. Het zou ook niet goed zijn als dat niet zo was. Gedurende de jaren merk je dat je rijstijl verandert, dat heeft ook te maken met ervaring en inzicht. Ik ben ruim twintig jaar motoragent geweest en heb in die hoedanigheid natuurlijk alle motoropleidingen en -cursussen kunnen volgen die er waren. Dan leer je echt goed rijden vooral ook kijken.”
“Tegenwoordig werk ik voor de recherche en ik moet nog zo’n anderhalf jaar tot aan mijn pensioen. Het was mijn wens om tegen die tijd deze motor in deze kleurstelling te hebben, met handgetrokken blauwe striping. Mijn tweede K100 had exact dezelfde kleurstelling en die motor vormde op mijn trouwdag het decor voor de trouwfoto’s. Dat is dus iets eerder gebeurd. Deze uitvoering zie je maar heel weinig, maar ik liep er toevallig tegenaan bij MotoPort Den Bosch. Mijn vrouw was uiteraard op de hoogte van mijn wens en zei eigenlijk direct ‘Ga ‘m maar halen’. Dat hoor je niet vaak he…?”
“Ik houd er van om mijn motor te personaliseren. Dat heb ik met al mijn motoren wel gedaan, daar heb ik lol in. Geen grote ombouwprojecten hoor, maar kleine en praktische verfijningen. Op mijn eerste motor heb ik een Schurgers-kuip gemonteerd en op de tweede een Dogger-kuip, een soort imitatiekuip van die van de Honda Bol d’Or. In die laatste heb ik zelf nog een frame gelast, omdat ik het standaard framepje niets vond. Aan deze heb ik ook het nodige gedaan, denk dan aan zaken als uitlaat, ruit, zadel, rem- en koppelingshendel, cilinderbescherming, spatbordverlenging en het vervangen van alle zichtbare boutjes door titanium exemplaren. BMW gebruikt gecadmeerde bouten, van die grijze, en die blijven niet mooi. Maar je kunt ze niet poetsen of polijsten. Vervangen door bijvoorbeeld titanium is dan een goede optie. Het Noet altijd functioneel zijn, anders komt het er niet op. Mijn RT ziet er op het oog misschien standaard uit, maar als je beter gaat kijken zie je het allemaal zitten. Als je ‘m ziet, denk je hij is mooi, maar je weet niet precies waarom. Dat vind ik mooi en daardoor springt ‘ie er uit!
Mijn leren pak is ook zo’n dingetje. Dat heb ik zelf zo ontworpen met de kleuren van het BMW-embleem en op maat laten maken. Het is al mijn tweede pak in deze kleur. Na tien jaar begint leer te krimpen…haha!”