Mijn Trots: Gerrit Wesselink en zijn Suzuki RF900R
« Terug naar Mijn TrotsKort geleden schreven we in een artikel over internetverkoop dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat dat meestal ook zo is. Meestal inderdaad, niet in het geval van Gerrit Wesselink, die liep op internet tegen deze bijna puntgave Suzuki RF900R aan. Niet zo bijzonder? Wel als je bedenkt dat deze veertien jaar oude machine nog geen duizend kilometer op de klok had staan toen Gerrit hem afgelopen voorjaar kocht.“Ik was in het bezit van een Suzuki GS850, die had ik in 1995 van een collega overgenomen. Daar heb ik in het begin wat probleempjes mee gehad, flinke olielekkage bijvoorbeeld. Kop- en voetpakking waren lek, dus die blies de olie er zo tussenuit. Dat heb ik zelf verholpen, blok flink uit elkaar gehad, nieuwe pakkingen en O-ringetjes enzovoorts erin en daarna heb ik er nooit meer wat mee gehad. Die motor werd dus maar ouder en ouder, hij was van bouwjaar 1981, dus al bijna dertig jaar oud. Maar omdat ik wat meer wilde gaan rijden, en ook wat comfortabeler, was dat voor mij aanleiding om naar wat anders op zoek te gaan. Suzuki beviel me wel, dus daar ben ik toen gericht naar gaan zoeken. Een TL1000, zo’n grote tweecilinder, vond ik ook wel mooi, maar dat leek me iets te Spartaans. Deze RF zit er mooi tussenin, beetje sport, beetje toer. Je merkt dat hij een beetje is ingehaald door de tijdgeest hè, het was toen een echte supersport maar naar huidige begrippen is hij toch meer gematigd. Dat past ook wel wat meer bij mijn persoon, een echte sportieve rijder ben ik niet. Die GS850 was wat meer een toerfiets, maar dat is ook niet het type motor dat ik mooi vind, daar kon ik destijds gewoon redelijk geschikt aankomen. ‘t Is niet zo dat ik dat ding voor het oog van de buitenwereld heb gekocht zeg maar. Sportieve motoren met volle kuip vind ik veel mooier, maar het is er gewoon nooit van gekomen om er eentje aan te schaffen. Nou ja, een aantal jaren geleden, in 2004, heb ik wel een Yamaha FZR1000 schademotor gekocht. Flink project werd dat, ik weet nu wat het betekent wanneer een motor total loss is. Het heeft tot vorig jaar geduurd tot ik hem aan het lopen had. Niet dat dat erg is hoor, ik had hem ook gekocht om een bezigheid te hebben. Op dat moment waren ze op mijn werk namelijk bezig met een reorganisatie en ik realiseerde me wel, dat als ik thuis zou komen te zitten, ik iets om handen moest hebben. Een beetje in een opwelling heb ik toen die FZR gekocht. Hij is nu op wat kleine dingen na, een deel van de kuip moet nog worden gespoten worden en er moet nog een nieuwe koppakking, bijna klaar. Dat was begin dit jaar ook al het geval, maar ik was toe aan wat anders en kon het geduld niet meer opbrengen om te wachten. Toen ben ik gaan zoeken, de neiging naar een sportieve motor was er, maar in de GSX-R-serie had ik niet zo’n fiducie. Ben toch op een wat gevorderde leeftijd en dacht ‘zo’n RF, dat kan nog net’. Dit is ook nog een redelijk bedeesd kleurtje, dus ach.Deze RF komt uit Altendiez, een klein plaatsje 40 kilometer bij Koblenz vandaan. Ik heb hem gevonden via www.mobile.de. Gezocht op RF900 en dan komt er een hele rij voorbij. Deze viel me direct op door zijn kilometerstand, 944 kilometer had ‘ie pas gelopen. Kijk, in de prijsrange zat ‘ie wel wat hoger dan modellen met vijftig- à zestigduizend kilometer op de teller, maar dat mag dan ook. Bleek dat de eerste eigenaar er een klein ongevalletje mee had gehad. Knipperlichtjes rechts zijn vervangen, op het roostertje zitten nog wat krassen en als je goed kijkt zie je dat er op de uitlaatdemper een klein plekje zit. Valt heel erg mee, maar het was voor die man voldoende aanleiding om niet meer naar de motor om te kijken. Tot vorig jaar, toen kwam hij met de RF bij die zaak om hem rijklaar te laten maken, maar vertrok vervolgens met een nieuwe motor. Half februari heb ik een afspraak gemaakt en dat ding stond me meteen aan. Ik heb hem direct gekocht onder de voorwaarde dat de banden en accu vernieuwd werden. Was geen probleem, ik kon hem alleen pas drie weken later ophalen, omdat hij nog rijklaar gemaakt moest worden. Onder andere de drukcilinder die op de koppelingsstift zit ontbrak nog, hadden ze ooit al eens gebruikt voor een ander demoritje. Ook hebben ze op eigen initiatief de tank van binnen laten coaten, vond ik netjes. De motor had zo lang stil gestaan dat er een grote kans bestond dat vuil en roest los zouden komen, en dat wilden ze niet. Daardoor duurde het wel iets langer dan die beloofde drie weken voor de motor rijklaar was, maar dat vond ik niet zo’n probleem. Uiteindelijk kon ik hem eind maart ophalen. Hij kostte me 2800 euro en omdat ‘ie uit Duitsland kwam moest ik hem nog wel laten keuren bij het RDW, was iets van 50 euro. En dan nog BPM afrekenen natuurlijk. Da’s dan wel het voordeel van zo’n hoge leeftijd, kostte ook maar 53 euro. Dus voor minder dan 3000 euro rij ik op een zo goed als nieuwe motor. Qua kilometers dan hè!”