Mijn Trots Eric van der Wolf
« Terug naar Mijn TrotsNa jaren en jaren supersport te hebben gereden maakte Eric van der Wolf een zijstapje naar een KTM Adventure. Hielp niets, volgens de 43-jarige accountmanager bij DHL, na de zoveelste bekeuring moest de allroad dan ook wijken voor zijn eerste naked, een GSX1400. Wel een sportieve rijbeleving, terwijl je net iets minder illegaal snel rijdt. Een nieuwe liefde was geboren.“Ik geef toe dat het wat raar klinkt en ik weet ook niet hoe ik dat kan verklaren, maar op deze GSX1400 rij ik toch een stuk relaxter dan op de KTM en die supersports. Het vermogen zit ‘m veel meer onderin, bij die andere machines moest je toch wat meer toeren draaien en dan rij je sneller wat harder. Moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik alle motoren die ik tot nu toe heb gehad, wel een beetje heb gepimpt. Andere uitlaat erop, aangepaste mapping en je heb zo een paar pk-tjes meer. En dat nodigt gewoon veel meer uit tot hard rijden dan op deze motor. Die heeft 145 Newtonmeter en gaat al vanaf duizend toeren zo hard van de plaats af, dan hoef je hem niet zo nodig hoog in toeren te jagen. Gek hè, omdat het zo makkelijk zo hard gaat, hoeft het van mij niet meer zo nodig. Dit is al mijn tweede GSX1400, de eerste kocht ik drie jaar geleden en die is dusdanig goed bevallen dat ik hem heb ingeruild voor een nieuw type. Die eerste heb ik alleen van een undertray voorzien en wat spuitwerk veranderd, niet veel dus. Was ook niet nodig, want hij was al redelijk verbouwd, alleen niet naar mijn smaak zeg maar. Ik wil het graag wat meer mechanisch, dat pure karakter van de motor behouden. Dus veel aluminium, en fraaie staaldelen die je kunt zien. Met deze kreeg ik die kans en toen ben ik wel losgeslagen ja. Om bij de voorkant te beginnen, ik heb er wave remschijven opgezet, asbeschermers, radiatorcover, extra kroonplaat, staalgevlochten leidingen, stuurkuipje, koppeling, andere tellerplaten, hendels van ISR en nog veel meer. Allemaal optische aanpassingen, in technisch opzicht is er niet zo gek veel veranderd. Ander luchtfiltertje, power commander onder het zadel en de vier in één uitlaat is een vier in twee geworden. Al was dat laatste wel voornamelijk uit optisch oogpunt, de twee mooie GP-dempertjes aan weerskanten van de motor geeft toch wat meer symmetrie. Niet dat de andere ingrepen alleen maar puur cosmetisch zijn hoor, sommigen zijn ook echt functioneel. Het voorste dynamohuis bijvoorbeeld, die oude verweerde nogal snel dus daar heb ik een gefreesd aluminium exemplaar opgezet, die blijft wat langer fris. Dat wil ik met het dynamodeksel aan de andere kant ook nog doen, maar het zijn allemaal verschrikkelijk dure delen, dus ik doe af en toe eens een keer wat. Een stuurdempertje van Hyperpro staat bijvoorbeeld ook nog op mijn verlanglijstje, maar samen met dat deksel heb je het toch zo over duizend tot twaalfhonderd euro. Een andere functionele verandering is het nieuwe stuur. De bloedtoevoer naar mijn handen is niet optimaal waardoor ik heel erg last had van trillingen in het stuur. Kreeg ik eerder altijd dode vingertoppen. Nu heb ik er een stuur opgezet met gedempte stuureinden en ik merk dat dat toch wel helpt. Op kortere stukken althans, echt een hele dag sturen heb ik nog niet mogen proberen, maar dat komt zeker nog. En dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. Het lijkt erop dat de machine ook helemaal nieuw is gespoten, maar op de onderkuip na, is dat niet zo. Het is een Yoshimura uitvoering, de originele letters zijn eraf gehaald en vervolgens zijn er enkel een paar kleine toevoegingen gedaan op het originele kleurenschema. Zoals het sterretje in de S bijvoorbeeld. En als je goed kijkt zie je op de achterkant nu 1402 in plaats van 1400 staan. Dat is de exacte cilinderinhoud namelijk, vond ik wel treffend.”