Mijn Trots: Diko van de Kamp
« Terug naar Mijn TrotsWaar een verbrijzelde voet al niet toe kan leiden. Diko van de Kamp liep deze vervelende blessure op bij een val op het Belgische Zolder, verkocht zijn motoren en zat een jaar lang knarsetandend thuis. Na het herstel kocht Diko een Suzuki Freewind om er weer een beetje in te komen. Maar nadat een vriend hem vriendelijk doch dringend verzocht van dat ‘Senseo apparaat’ af te stappen kwam er een weer een ‘echte’ motor’: een Triumph Daytona 955i, die na een grondige verbouwing als ‘The Naked Truth’ zijn kilometers maakt. “Die verbrijzelde voet op Zolder was er inderdaad indirect de oorzaak van dat ik nu op deze Triumph rond rijd. De Honda CBR600 die ik daarbij platreed, was al weg en mijn Honda Fireblade stond werkloos in de schuur. Op een gegeven moment kon ik geld krijgen voor dat ding, en toen had ik dus niets meer. Het begon na verloop van tijd toch weer te kriebelen en kocht ik een Suzuki Freewind eenclinder, om te weer een beetje te wennen. Ik heb vroeger veel enduro’s gereden en ik vond zo’n Freewind in die zin wel vertrouwd aanvoelen. Met een vriend ging ik er mee naar de TT van Assen en nadat ‘ie een tijdje achter me had gereden zei hij: ‘Man, dat lijkt net een Senseo apparaat zoals dat ding pruttelt. Lijkt nergens op!’. Hij reed een Fireblade, dus ik kon hem ook nog eens van geen kant bijhouden. Het was weer tijd voor wat anders en dat is deze Triumph Daytona 955i geworden. Ik heb er eerst een half jaar met de standaard kuip mee gereden en daarna ben ik hem in etappes gaan verbouwen. De standaard kont vond ik mooi, maar van de voorkant met de dubbele koplampen werd ik niet echt warm. Het moest in ieder geval een kale motor worden. Zal wel te maken hebben met mijn enduro-verleden, op zo’n ding heb je ook alleen maar een stuur voor je. Dat brede stuur zat er al op. Mooi, want dat had ik ook op mijn CBR600 en Fireblade. Ik heb er eerst een koplamp van een Harley op gezet. Dat paste wel bij het kontje en het zadel, die hebben ook zo’n ouderwetse look. Tja, en dan kom je van het een in het ander, want de kont die ik eerst zo mooi vond, viel nu ineens enorm op. Ben eens gaan meten en kwam toen op twee punten waar de breedte hetzelfde was, er zat precies een centimeter of 8, 9 tussen. Dat heb ik er na veel passen en meten tussenuit gezaagd en dat heeft uiteindelijk dit kontje opgeleverd. Met het spuitwerk kwam ik er in het begin niet uit. Ik ben op een zondagavond met plakband wat biesjes gaan trekken tot de ruwe vorm van wat er nu op zit naar voren kwam. Dat vond ik wel wat. Ik werk in de autoschade, dus dat kon ik er na werktijd mooi zelf op spuiten. Maar ik vond het met de zwarte striping nog niet compleet. Er is nog een groene bies bij gekomen, maar de tank bleef nog steeds erg wit in het midden. Een ouderwetse pin-up leek me wel wat en de kwam ik uiteindelijk in mijn eigen cd-kast tegen op de cd ‘The Naked Truth’ van de Golden Earring. Een collega van me heeft dat stukje spuitwerk gedaan en ook de ‘5’ op het kontje. Ik vond de ‘5’ het best in het vak passen en hij is een enorme fan van Colin Edwards, dus dat kwam mooi uit. Het laatste wat er op is gekomen, is het kapje boven de koplamp. Komt ook van een Harley. Paste er zo op, hoefde ik niets aan te veranderen. Ik heb wel het contactslot moeten verplaatsen en de snellheidsmeter paste er niet meer onder. Daar zit nu voor nood even een digitale teller, maar daar moet nog een keer een mooi rond klokje komen. Dan is ‘ie wat mij betreft af. Hij heeft zo in de verte wel iets weg van een Speed Triple. Zo’n ding heb ik ook wel overwogen, maar daar zie je er al zo veel van. Ik vind het leuk om iets van mezelf in een motor te stoppen en dan het liefst in een wat ouder type. Die zien er vaak gedateerd uit, maar dat kun je met een paar kleine accenten heel goed opfrissen. Deze komt uit 1997 en ziet er nog best bij de tijd uit. Zo’n kontje kom je nergens tegen en ook de koplampunit is uniek. Mensen kunnen vaak niet eens zien wat voor ’n motor dit nu precies is. En juist dat eigene maakt deze Triumph voor mij zo bijzonder. [BU’s][6897, opener][6879, derde pagina. Groot][6887]Koplamp en kapje zijn van Amerikaanse makelij, Harley dus.[6890]‘The Naked Truth’, Diko vond zijn inspiratie uiteindelijk op een cd-hoesje van de Golden Earring.[6892]De spuiter is een enorme fan van Colin Edwards en Diko vond de ‘5’ het best passen. Iedereen blij.[6893]De vering is in specialistische Zweedse handen.[6899]Door het kapje boven de koplamp moest het contactslot worden verplaatst.