Mijn Trots Cees Jol en zijn CBX/XJR
« Terug naar Mijn TrotsCees Jol heeft altijd al iets gehad met Honda’s legendarische CBX1000 zescilinder en de XJR1300, Yamaha’s naakte cultheld. Uit die voorliefde ontstond deze nogal opvallende versmelting van beide modellen. Min of meer bij toeval, want Cees wilde eigenlijk alleen de remmen van de CBX verbeteren. “Ik knoei al jaren met Honda zescilinders en Yamaha XJR-en. Van beide heb ik er een aantal. Dat is een stukje hobby, waarbij je links en rechts ook behoorlijk wat gebruikte onderdelen verzameld. Ik heb inmiddels een knap pakhuis op zolder, maar ik weet precies waar alles ligt. Net als die Duitse autoslopers van TV. Tussen al die spullen had ik nog een CBX frame staan en ik wilde toch al eens kijken of ik niet eens wat aan de remmen van een CBX kon doen, die zijn standaard heel slecht. Dan kun je natuurlijk gewoon een ander setje remschijven en –klauwen aanschaffen, maar eigenlijk is de voorvork van een CBX ook heel dun. En met al die onderdelen die had liggen, ben ik maar eens wat gaan goochelen. Zo bleken het balhoofd en de balhoofdlagers van een CBX en XJR bijna identiek, dus dat was vrij simpel pas te maken allemaal. De vork die er nu in zit, is van een XJR1300. Die van de 1200 had ook gekund, maar daar horen weer grotere remschijven bij. En als dat lukt, wil je meer. Zou dit kontje passen? Of deze tank?Eigenlijk is de hele opbouw XJR, voorspatbord, hugger, kontje en tank. Geen standaard XJR-tank trouwens, want ik heb er van twee één gemaakt. Het frame van een zescilinder is vrij breed aan de bovenkant en een gewone XJR-tank past daar niet op en het zou ook niet staan. Over de tank van de Yamaha loopt een dun lijntje en daar heb ik hem precies overheen met een decoupeerzaag doormidden gezaagd. Mile Pajic heeft de beide stukken weer aan elkaar gelast. Hij heeft ook de uitlaatbochten en de collectors voor de zes einddempers gemaakt trouwens. De steunen voor de dempers heb ik zelf gemaakt van een stukje huis-tuin-en-keuken aluminium van de bouwmarkt. Verder zit er een tophalfje op, wat kleinere accessoires en een tijdje terug heb ik er een digitaal dashboard opgezet. En hij is kanariegeel natuurlijk, Kenny Roberts geel. In eerste instantie had ik er ook draadspaakwielen in, met knaloranje tubeless banden. Maar ik had problemen met de afdichting, waardoor er nu een wielset van een XJR1300 in zit. Toch zou ik nog wel een keer draadspaakwielen willen hebben. Ik heb een mooie Italiaanse set op het oog met O-ringen op de spaken. Dat dicht echt beregoed af. Het mooie aan deze zescilinder is dat alles zo is gemaakt dat je hem in een paar dagen tijd weer terug kunt bouwen naar een originele CBX. Ik heb alle originele onderdelen en er is niets aan verzaagd. Een ander ding slopen maakt me niet uit. Maar als je in zo’n collectors item gaat zagen, ben je gestoord. Eind 2008 had ik hem klaar en heeft ‘ie op de Motorbeurs Utrecht gestaan. Stonden veel mensen toch raar te kijken. Een Yamaha zescilinder? Alleen de generatie die de jaren ‘70 en ‘80 bewust hebben meegemaakt zien vaak direct dat het een Honda zespitter is. Sommigen vonden dat ik Honda op de tank had moeten zetten. Maar dat maak ik toch lekker zelf uit? Ik vind het een plaatje zo. Een gaaf ding om te zien. En het is een mooi voorbeeld van hoe je met weinig middelen een supermotor kunt bouwen. Een beetje creatief zijn met de spullen die je hebt liggen. Toch ben ik er niet zo aan gehecht dat ‘ie nooit weg mag. Ik ga hem alleen niet weggeven, het moet wel voor een vet prijsje zijn. Voor een goede prijs verkoop ik alles….”