Mijn Trots: Arend-Jan van Lent

« Terug naar Mijn Trots

Industrieel ontwerper Arend-Jan van Lent is van bouwjaar 1984 en heeft ‘iets’ met ‘aparte’ motorfietsen uit het begin van de jaren tachtig en vooral met motoren uit zijn geboortejaar. In zijn schuur staan inmiddels een Kawasaki GPz750 Turbo uit 1984 en deze heel bijzondere Suzuki GSX750 Katana, in deze uitvoering bestemd voor de Japanse thuismarkt, uit hetzelfde jaar. Maar zoals vaak begon het allemaal met een brommertje, ook een aparte…. “Dat was een Zündapp ZD40, een apart ding dat je niet veel zag. Ik heb eigenlijk altijd al gehouden van dingen die apart zijn, op wat voor manier dan ook. Ik ben in die zin ook meer een techneut dan een designer. Het gaat mij meer om de tandwielen. Die Zündapp was een damesbrommer met een schuin aflopend tankje en drie handversnellingen. Het was in de tijd dat ik er meer reed al een zeldzame brommer, maar ik heb hem helaas later geruild tegen een Honda MTX. Tja, het moest natuurlijk allemaal wat harder, dus logisch was het wel. Motorrijden begon nadat een voormalige vriendin van me rijlessen cadeau kreeg van haar ouders en ik zoiets had van: het gaat me toch niet gebeuren dat ik straks bij haar achterop moet. Ik ben dus snel zelf gaan lessen en heb daarna een Kawasaki Zephyr 750 uit 1991 gekocht. Die reed ik niet veel later helemaal kort in Luxemburg. In die periode liep ook mijn relatie stuk en had ik alle tijd van de wereld om die Zephyr bij wijze van bezigheidstherapie weer op te lappen. Maar uiteindelijk had ik hem zo mooi gemaakt dat ik het zonde vond om er in de winter mee door te rijden. Er moest dus een pekelmotor komen. Dat werd een Kawasaki GPz1100 uit 1981, een loodzwaar ding. Tijdje mee gereden, tot ik in een advertentie een GPz750 Turbo ui 1984 te koop zag staan. Gaaf ding. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en die eigenaar gemaild met de vraag of hij zijn Turbo tegen mijn GPz1100 wilde ruilen. Nou, dat wilde hij wel! Hij bleek helemaal gek van dat vierkante ding. Er zat alleen wel heel veel werk aan die Turbo. De olie zeek er aan alle kanten, dus dat werd al snel een projectfiets. Ook al omdat het ding veel te snel was voor zijn wegligging. Om dat te verbeteren heb ik er een voorpartij van een Kawasaki ZXR750 op gezet en een swingarm en achterwiel van een ZZ-R1100. Uiteindelijk was ook deze machine veel te mooi om in de winter mee te rijden en heb ik er een Honda CX500 en later een Suzuki GSX750ES uit 1986 bij gehad. Met die laatste ben ik met een groep vrienden nog naar Luxemburg geweest, moest ik ineens dikke FJR-en en RSV’s bijhouden. We hebben dat weekend 3.000 kilometer gereden en op die afstand heb ik 4,5 liter olie verbruikt. Op een gegeven moment mocht ik alleen nog maar achteraan rijden, want iedereen kreeg kloppende koppijn van de walmen van dat ding. Iedere keer dat ik aan het gas hing kwamen er van die draaiende blauwe walmen achteruit. Ik heb er toen nog zo’n GSX750 bij gekocht en van twee fietsen één gemaakt. Na mijn afstuderen kreeg ik wat meer financiële ruimte en heb ik een Honda VFR800 V-TEC met ABS gekocht voor woonwerk-verkeer. Die heb ik nog, evenals de Zephyr en de GPz Turbo. En ik heb ook nog een Kawa GPz900R uit 1984 staan. Ook al een motor uit mijn eigen bouwjaar. En via via kwam uiteindelijk deze Suzuki Katana langs, ook een 84-er en behoorlijk zeldzaam. Het is Japans model en dat kun je onder andere zien aan het waarschuwingslampje in het dashboard, dat gaat branden als je harder dan 80 km/uur rijdt. Suzuki had destijds een Duits ontwerpbureau in de hand genomen en ze een blok en een frame gegeven. De rest mochten ze zelf bedenken. Dat was vrij uniek in die tijd. En dat is ook iets dat mij als industrieel ontwerper erg aanspreekt. Het resultaat is geweldig. Kijk maar eens naar andere motoren uit de jaren tachtig, die lijken verschrikkelijk veel op elkaar. De Katana springt er gewoon uit. Het is een stijlicoon met die inklapbare koplamp, de snavelbek en die geïntegreerde knipperlichten. Vergeet niet dat het een machine van 27 jaar oud is! Daarnaast is het ook een behoorlijk degelijke machine. Heel belangrijk bij aanschaf zijn de uitlaten, want als die rot zijn heb je een probleem. Originele dempers zijn bijna nergens meer te krijgen. Deze is in perfecte staat en ik ga hem lekker weg zetten. Heb ik ook met mijn GPz gedaan. Rijden doe ik wel op de VFR of anders de GPz900R. Als je zo’n ding kort rijdt, koop je een andere. Maar ik moet er niet aan denken om zo’n Katana kort te rijden.”