Mijn Trots – Frans Oosterwijk
« Terug naar Mijn TrotsMotorrijders heb je in alle gradaties, en zou je Frans Oosterwijk (57) in een categorie moeten inschalen, dan zou dat zonder twijfel de elite worden. Een kleine 70.000 kilometers legde hij afgelopen jaar af op twee wielen, het leeuwendeel daarvan met deze BMW R1150GS, die inmiddels een respectabele 225.000 op de teller heeft staan. Zonder twijfel de beste motor ooit, volgens Oosterwijk: “Nou ja, voor mij dan hè!”
“Nee, van huis uit heb ik het motorrijden niet echt meegekregen, maar mijn maten bij de marine hadden een motor en daardoor werd ik ook door het motorvirus gegrepen. Voor ik het wist had ik ook een motor gekocht, een Kawasaki Z650. Ik was nog maar 17, maar de motorzaak waar ik hem had gekocht leverde hem af op het marine terrein in Den Helder en daar kon ik gewoon rondjes rijden. Er werd toch niet gecontroleerd. Na het behalen van het rijbewijs heb ik tig motoren gehad, van Honda-tjes 500 als een XL en XR, tot een Yamaha 1100S en meerdere GoldWings. Op een gegeven moment weet je dan uit ervaring wel precies wat je zoekt. Ik heb ook verschillende BMW RT’s gehad, maar daar kwam ik op een gegeven moment achter dat ik het directe contact met de omgeving miste. Je zit toch achter zo’n grote plastic kuip, fijn voor lange afstanden hoor, maar dat gaat wel ten koste van het pure gevoel. In 2004 zag ik toen deze, en was eigenlijk meteen verkocht. Ik heb er een proefrit op gemaakt en het echte motorgevoel was direct terug. Een echte allrounder, je kunt er zowel rustig mee toeren als racen, en de beste motor ooit. Ja, voor mij dan hè. Hij past gewoon bij me. Ook door het blok, bij een tweecilinder voel je tenminste dat er wat gebeurt. Ja, een perfecte fiets en ik maak er ook behoorlijk wat kilometers mee. Een kleine 70.000 het afgelopen jaar. Daarvoor heb ik wel wat dingetjes aangepast. Naast de kofferset, die zat er standaard bij, zit er bijvoorbeeld ook een autoswitch op. Een universeel apparaatje waarmee je voorkomt dat je allemaal extra schakelaars op het stuur krijgt. Met de reset van mijn knipperlichten zet ik nu bijvoorbeeld ook mijn mistlampen voor en achter aan. En ook praktisch, met het achterrempedaal kan ik een rood stroboscoop licht onder de topkoffer activeren wanneer er iemand te dicht achter me zit. Hoef je maar héél kort te doen en ze houden direct in, werkt feilloos en is gewoon legaal. Er zit ook een zwaardere claxon op, evenals een K&N luchtfilter en verder heb ik het voorspatbord nog verlengd. Met een emmer van de Gamma notabene. Ook de vering is onderhanden genomen trouwens, door Hyperpro. Achter is de complete schokbreker vernieuwd en voor is enkel de veer vervangen. Dat gebeurde na 200.000 kilometer en was het ook wel nodig, nu is het weer perfect. En misschien ook wel leuk om te melden, de koppeling is nog volledig standaard, heel bijzonder met deze kilometerstand. Eigenlijk zit ik erop te wachten totdat ‘ie het begeeft, maar hij doet het nog steeds. Een kwestie van tijd, dat weet ik, en dan zal het een aardige klus worden, want dan moet de motor echt helemaal uit elkaar. Maar daar red ik me wel mee. De wiellagers heb ik ook zelf vervangen en dat was weliswaar even wat hersenkraken, maar het is uiteindelijk prima gelukt. En niet te vergeten, er zitten ook nog zelfgemaakte plexiglas windgeleiders op, dat heb ik afgekeken van de R1200GS. Gezien de leeftijd en kilometerstand van mijn machine wordt me vaak gevraagd of ik ook niet aan zo’n 1200 toe ben, maar als je leest hoeveel problemen daar mee zijn, dan lijkt de ontwikkeling misschien wel te snel gegaan. Ik ben er ook echt van overtuigd dat deze beter is. Hij is misschien niet helemaal van deze tijd qua elektronica en wat andere zaken, maar daardoor is ‘ie ook zo goed. Gewoon simpele techniek, maar het werk wel. Moet je hem wel goed onderhouden natuurlijk, op tijd nieuwe olie op het blok en in de cardan, en noem maar op. Daarentegen spaar ik hem ook niet. Door weer en wind gaat ‘ie. Voor de winter spuit ik hem dan wel helemaal in met vloeibare vaseline. Niet veel werk en daarmee behoed je de motor tegen pekel en vuil. Hij heeft heel wat winters doorgereden, maar dat zie je nergens aan terug. Dat hoor ik tenminste vaak. Ik heb namelijk ooit eens geprobeerd om hem in te ruilen. Kwam ik bij een dealer en liepen ze eerst heel enthousiast mee naar buiten met enkel complimenten over hoe goed de motor onderhouden was. Maar toen ze vervolgens de kilometerstand hoorden, haakten ze direct af. Een habbekrats krijg ik er nog voor, dus daarom hou ik hem nog gewoon. Ook omdat hij alle voortekenen heeft van een motor die een heel hoog kilometrage baas kan. Hij lekt weliswaar heel iets olie via de klepgeleiders, maar dat kan geen kwaad. Je kunt de klepgeleiders wel vervangen, maar nodig is het niet volgens BMW. En als iets niet kapot is, moet je het ook niet proberen te maken!”