Men at Work
De eerste ‘Men at Work’ tijdens de Utrechtse motorbeurs in 2011 was een groot succes. De mix van stoere arbeid op de beursvloer, een mooie presentatie en vooral de interactie tussen publiek en de werkers liet zien dat dit soort ‘live-entertainment’ een welkome aanvulling was. En dus komt er een vervolg in 2012. Maar waar vorig jaar vijf deelnemende bedrijven vooral hun eigen werk centraal stelden, zal dit jaar vooral het onderling samenwerken op de beurs aan bod komen. Met als doel: in hal 9 van het jaarbeurscomplex wordt een complete motorfiets voor een klant geproduceerd. De arena waar die motorfiets tijdens vier dagen Motorbeurs Utrecht gebouwd gaat worden heet dus ‘Men at Work” en MotoPlus zal dit project van a tot z volgen. En die motorfiets wordt een Yamaha XS650 Streettracker, dat besluit stond al snel vast. In dit eerste artikel bekijken we de werkzaamheden vooraf: het idee, het motorblok, de te gebruiken onderdelen, de eerste schetsen en de daadwerkelijke bouwtekeningen. Direct na de Motorbeurs publiceren we een tweede artikel met een verslag over de bouw, het entertainment, de fun, maar ook de tegenslagen die er op de ‘werkvloer’ in Hal 9 overwonnen moesten worden bij het bouwen van de Streettracker. Met meteen het antwoord op de vraag of het gelukt is om de handgebouwde machine daadwerkelijk op zondagmiddag tot leven te weken. Het derde artikel zal later dit jaar in MotoPlus verschijnen: daarin gaan we rijden met de Yamaha en wordt de ‘Men at Work-machine’ beoordeeld op zijn rijeigenschappen en zijn pose. En niet te vergeten: de funfactor. De motor die tijdens Men at Work 2012 gebouwd gaat worden is droommotor van Floris Fleddérus, een 54-jarige binnenhuisdecorateur uit Hooghalen. En zijn droommotor is een Yamaha XS650 Streettracker. Hij heeft zelf de ideeën voor deze machine aangedragen en de machine mede met de vier deelnemende bedrijven ontworpen. Samen gaan zij deze uitdaging aan en eind 2011 is er al een start gemaakt met de voorbereidingen om dit project tot een succes te maken. De motor wordt immers niet in elkaar gezet uit kant en klare onderdelen, maar er wordt straks in Utrecht daadwerkelijk een frame, achterbrug, tank, bedrading enzovoorts gemaakt. Het publiek kan dus live meegenieten van het lassen, slijpen, buigen, hameren en monteren. En om ervoor te zorgen dat er tijdens de vier beursdagen inderdaad aangepakt kan worden, zijn alle benodigde materialen inmiddels verzameld en besteld. De basis zal worden gemaakt door Startwin uit Loenen, een bedrijf dat naast hun Italiaanse dealerschap ook is gespecialiseerd in het bouwen van specials en special-parts. Kees van der Starre zal in Utrecht onder andere het frame, de achterbrug en de uitlaat buigen en lassen. De berekeningen en maten hiervoor zijn nauwkeurig uitgewerkt op de computer en op papier gezet door RNO Cycles uit Culemborg. Arno Overweel is de drijvende kracht achter dit eenmansbedrijf, dat vooral aan de weg timmert met het ontwerpen en produceren van motoren en one-off onderdelen. Gerard van Elteren van GVE Bikes uit Beltrum zorgen voor de montage van het motorblok en bedrading. Ben Oud van de gelijknamig motorspuiterij uit Nederhorst den Berg zal uiteindelijk alles aflakken met een strak kleurtje in een door eigenaar Floris Fleddérus bedacht design. Deze vier bedrijven hebben nog nooit eerder met elkaar samengewerkt, maar tonen lef door deze uitdaging aan te gaan en in Utrecht voor de ogen van duizenden toeschouwers samen aan de slag te gaan. Gaat het lukken om deze motor inderdaad in vier beursdagen te realiseren? Voor opdrachtgever Floris Fleddérus is de Yamaha XS650 Streettracker de droommachine om zijn motorhobby na jaren weer op te pakken. Fleddérus: “Ik heb vroeger een aantal Yamaha’s gehad en toen mijn broer ooit een XS650 kocht, wist ik al: die wil ik ook ooit nog eens hebben. En er gingen heel wat jaartjes overheen, maar afgelopen zomer liep ik tegen een Yamaha XS650 Custom aan. Die heb ik meteen gekocht om als donor te dienen voor mijn droommachine. Deze XS is de eerste viertakt van Yamaha en die hebben met dit blok ‘an hell of a job’ geleverd. Het blok heeft een typische Engelse stijl, maar dan zonder gedonder en bijna onverwoestbaar. De blokken zijn in het verleden heel erg veel in de zijspanmotorcross gebruikt. Daarvoor zijn ooit honderden en honderden motoren gesloopt, waardoor een goede XS anno 2012 best schaars aan het worden is. Het is ook geen eenheidsworst, maar een beetje een ‘Rebel without a cause’. Om als droommachine in aanmerking te komen, wordt van die originele XS niet veel meer dan het blok en wat randapparatuur gebruikt, want zijn Streettracker-droommachine is geënt op de Amerikaanse dirttrack-machines. Fleddérus: “Het mooie van zo’n dirttracker uit de USA is dat zo zo heerlijk puur zijn. Strak en geen overbodige poespas. Ook niet onbelangrijk is dat Kenny Roberts, net als bijna alle andere Amerikaanse wegracetoppers, op zo een dirttracker hun carrière zijn begonnen. Al zoekend op internet zag ik op www.mulemotorcycles.net een onwijs gave uitvoering van Mule Bikes uit California. Richard Pollock bouwt daar adembenemende trackers op basis van Yamaha XS en Triumph twins. Toen ik die zag, wist ik het: dat wil ik ook. En toen ik Kees van der Starre van Startwin tegen het lijf liep, vielen de puzzelstukjes in elkaar. Als je eenmaal met Kees hebt kennis gemaakt, kan je er niet meer omheen. Hij is niet alleen een aardige vent, maar ook een geniale constructeur. Kees maakte me al snel duidelijk dat mijn ordinaire custom inderdaad best omgetoverd kon worden in een Streettracker naar voorbeeld van de foto’s van Mule Bikes. Volgens Kees moest ik het dan wel goed aanpakken en ook voor een nieuw frame kiezen, die Startwin voor mij kon bouwen. Het originele frame is veel te zwaar, bijna niet te tillen. En daarbij niet stevig genoeg. Met een beter frame zou de motor lichter worden en veel beter sturen. Ook zou het blok volgens Kees veel beter tot zijn recht komen.” Deze keus was vrij rigoureus, maar het zou er ook voor zorgen dat Floris iets zou krijgen wat niemand anders in Nederland heeft. “En aangezien er ‘eenheidsworsten’ genoeg zijn in dit land, paste dat idee me wel!” De machine moet er verder in grote lijnen net zo uit komen te zien als de machines van Mule Bikes. Hij wordt uiteindelijk door Ben Oud gespoten in een Candy Orange basiskleur. “Dat is de kleur van de eerste XS, dus origineel Yamaha. Een zwart-wit geblokt lijn zal het design afronden,”aldus Fleddérus. Eind 2011 ging de kogel door de kerk en besloot Floris om het nieuwe frame voor ‘zijn’ Streettracker door Startwin te laten bouwen. Het zou het begin zijn van een project van drie jaar, waarin hij langzaam maar zeker zijn eigen Streettracker zou opbouwen. Op dat moment kwam ook ‘Men at Work’ tijdens de Utrechtse Motorbeurs om de hoek kijken en Kees van der Starre bedacht dat juist Fleddérus’ project een uitstekend onderwerp zou zijn voor op de beursvloer; een typisch geval van op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Even leken de financiën een struikelblok, want in vier dagen een motor laten bouwen is wat anders dan in drie jaar grotendeels zelf in je schuurtje in elkaar knutselen. Maar diverse werkzaamheden die Fleddérus aanvankelijk in eigen beheer wilde uitvoeren kunnen nu tijdens de beurs ‘gesponsord’ plaatsvinden door de medewerking van veel bedrijven. Zo snijd het mes dus uiteindelijk aan twee kanten. Bovendien is het totale project in twee fases verdeeld. De bouw van het nieuwe complete rijwielgedeelte in Utrecht is de eerste fase. Voorlopig zal het motorblok gewoon standaard blijven. Pas later (waarschijnlijk eind 2013) zal de tweede fase worden uitgevoerd en wordt het blok onderhanden genomen door XS650-specialist Jerry van der Heiden. Fleddérus wil er dan graag een 270º krukas in laten monteren, plus een 880 cc kit. Maar voorlopig gaat de aandacht dus uit naar de bouw van de Streettracker op de Motorbeurs. Vier dagen lang kun je in Utrecht met eigen ogen deze droommachine zien verrijzen uit een berg onderdelen en een stapel rechte buizen. Kom dus kijken en geniet mee!