Nieuws

Marktoverzicht action camera’s

Actioncams zijn er al sinds 2004, toen Nick Woodman de eerste GoPro op de markt bracht. Sindsdien is er veel gebeurd. We kijken naar het aanbod twintig jaar later.

Velen van jullie zullen het jaar 2018 ongetwijfeld nog goed herinneren: Meghan trouwde met Harry, Donald Trump schudde de hand van Kim Jong-un, Greta Thunberg spijbelde – en wij deden onderzoek voor een uitgebreid overzicht van de nieuwste actioncams. Liefst 76 potentiële testdeelnemers telden we destijds. Niet veel later volgde het coronajaar 2020. In een tijdsbestek van slechts twee jaar bleek het aantal leveranciers gestaag geslonken te zijn. Er waren nog maar een paar serieuze camera’s over. De reden daarvoor was dat de GoPro Hero’s ieder jaar vernieuwd werden, en het voor de concurrentie ontzettend moeilijk bleek om dat innovatietempo bij te houden. Het testveld voor onze praktijktest van begin 2021 was dus ook behoorlijk compact: slechts tien camera’s deden mee, en daarvan waren er ook nog eens drie dashcams. Van het eigenlijke testveld konden uiteindelijk slechts vier camera’s ons zodanig overtuigen dat ze een ‘zeer goed’ of op zijn minst een ‘goed’ eindoordeel kregen.

En dan maken we een sprongetje naar 2024. Twee decennia na de eerste GoPro-camera, en ruim drie jaar na de eerder genoemde producttest in MotoPlus 1/2021, is het aanbod aan noemenswaardige actioncams weer toegenomen. Dit is met name te danken aan merken als Insta360 en DJI, die beide uit China komen maar zich, in tegenstelling tot andere fabrikanten uit het Verre Oosten, richten op hoogwaardige en geavanceerde producten. Ons marktoverzicht op de volgende pagina’s telt vier camera’s van Insta360, drie camera’s van GoPro en twee van DJI. Deze worden vergezeld door andere merken, waarvan je de namen al eerder hebt gehoord en die fatsoenlijke producten bieden als het gaat prijs-kwaliteitverhouding.

Inmiddels zijn grote namen als Panasonic, Olympus, Sony, Nikon en Kodak, die in het verleden allemaal een eigen actioncam hadden, stuk voor stuk van deze markt verdwenen. Andere aloude bekenden namen zoals Rollei en Leica zijn daarentegen wel terug te vinden op de volgende pagina’s: als bedrijf betrokken bij de ontwikkeling of zelfs met een eigen actioncam of dashcam.
Met het laatste woord van de vorige zin hebben we er al op geanticipeerd: naast pure actioncams hebben we tal van andere nauw verwante producten aan dit marktoverzicht toegevoegd. Allereerst vind je in het overzicht zes voorbeelden van dashcams, die speciaal zijn ontworpen voor motorrijders en zijn voorzien van de juiste bescherming tegen stof en spatwater en praktisch bevestigingsmateriaal. Ook 360-graden-camera’s hebben we meegenomen in het overzicht. Dez zijn in de praktijk zeer geliefd bij veel motorrijders, met name vanwege het feit dat je er de kijkrichting en -hoek mee kunt kiezen.

En we kijken ook wat verder dan onze neus lang is met een helm van de Australische fabrikant Forcite, waarin een camera is geïntegreerd in het kingedeelte, en ten tweede met een cameradrone. In veel gevallen kan zo’n drone prachtige opnamen maken van een motoravontuur, hoewel hierbij natuurlijk wel de wettelijke voorschriften in acht moeten worden genomen. Hoewel de hier getoonde DJI Mini 4 Pro het relatief eenvoudig maakt, moeten de EU-droneverordening en de luchtvaartwet in acht worden genomen bij het gebruik ervan – wat betekent dat je een droneverzekering nodig hebt en je je ook moet registreren als dronepiloot.

Het gebruik van actioncams is niet geheel ongevaarlijk. Filmen in de openbare ruimte en het verkeer, alhoewel niet verboden, kan namelijk worden gezien als het ongeoorloofd verzamelen van persoonsgegevens. Daarom moet het gebruik van actioncams en dashcams in het openbare wegverkeer altijd kritisch worden bekeken. Maak dus een afweging tussen de kosten en de baten van het filmen van je motortochten. En houd er rekening mee dat er in het buitenland andere regels kunnen gelden. Mooie opnamen van je vakantie en een bewijsmogelijkheid om je onschuld bij een eventueel ongeval te kunnen bewijzen staan daarbij aan de positieve kant.

Aan de andere kant kan het in bepaalde gevallen zo zijn dat de wet op de gegevensbescherming en de regels voor videobewaking geschonden worden. Daarnaast kunnen opnames ook tegen je worden worden gebruikt als bewijs van schuld in het geval van een ongeluk of andere regelovertredingen.

Ook filmen naast de openbare weg is niet altijd zonder problemen. Hoewel het gebruik van actioncams is toegestaan op je eigen privéterrein, maar dan is lekker ontspannen motorrijden weer het probleem. Op circuits kun je daarentegen volle bak gassen en sturen, maar niet elke organisator van circuitdagen staat het gebruik van actioncams toe. Bij snelheden van meer dan 200 km/uur kan een losgeraakt stuk draadloze elektronica van zo’n 150 gram dan al snel een gevaarlijk projectiel worden. Daarom moet ervoor worden gezorgd dat de camera onder geen enkele omstandigheid los kan komen van de motor of de helm, en dat is niet altijd even gemakkelijk te realiseren.

Als de opnamen eenmaal volgens de regels en de wet zijn gemaakt, rijst de vraag: wat doe ik vervolgens met de gemaakte beelden? In de meeste gevallen zijn slechts 20 seconden van vijf minuten ruw materiaal echt de moeite waard om naar te kijken (zo eerlijk zou je tegen jezelf moeten zijn voordat je je vrienden en familie verveelt met filmpjes met de lengte van een bioscoopfilm). Probeer dus enkel de hoogtepunten te monteren tot een onderhoudende film. Dat is tegenwoordig trouwens makkelijker dan je zou denken, omdat veel apps volledig geautomatiseerde algoritmes bieden, vaak onder onder de noemer van modegrill ‘kunstmatige intelligentie’. Hoe dan ook, het werkt goed en levert vaak geweldige resultaten op. In het infokader over videobewerking op op deze pagina’s vertellen we je er meer over.
Zoals je hebt kunnen lezen zijn actioncams en het maken van video’s enorm veelzijdig en een meer dan interessant onderwerp. Laten we dus vooruitkijken naar de komende twintig jaar!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-