Marijn Kentie – Husqvarna 701 supermoto
« Terug naar Mijn TrotsEen Yamaha SRX400, een Buell XB12, een KTM 690 Duke en een Husqvarna 701 Supermoto; je kunt rustig stellen dat Marijn Kentie een voorliefde voor niet alledaagse motoren heeft. En daarmee doet hij bij voorkeur ook graag niet alledaagse dingen. Met zijn huidige 701 Supermoto pakt hij regelmatig een circuitdagje mee en maakt hij serieuze vakantietrips. De Pyreneeën zijn inmiddels afgevinkt en deze zomer staat er een trip naar Noorwegen op het programma. De vaak gebezigde uitspraak dat zo’n eenpitter als de Husqvarna ‘een leuke motor voor er bij’ is, wordt dan ook niet door Marijn onderschreven.
“Natuurlijk heb ik ook wel eens met ‘dikkere’ fietsen als een KTM 1290 Super Duke of een Aprilia Tuono V4 gereden, maar een dikke eenpitter is toch wat ik wil. Hiervoor had ik een KTM 690 Duke uit 2013. Die reed geweldig, al was het een beetje vlees noch vis qua concept, maar ik heb er wel wat motorische problemen mee gehad. Op een gegeven moment verbruikte het blok een liter olie op duizend kilometer en later zelfs twee liter. Er zijn toen nieuwe zuigerveren ingekomen, maar tijdens een trip naar Frankrijk hield het blok er in Parijs mee op. Ik kreeg toen een vervangende motor van KTM, waar het nieuwste ééncilinderblok met extra balansas al in zat. Dat vond ik een heel fijn blok, stukken fijner in ieder geval dan het blok van mijn 690.
Daarna ben ik wat rond gaan kijken en heb ik onder andere met een Super Duke en een Tuono proefgereden, maar na een proefritje op een KTM 690 SMC met datzelfde blok wist ik dat ik weer een éénpitter moest hebben. Toen ik vervolgens in augustus 2016 las dat ook de Husqvarna 701 Supermoto voor modeljaar 2017 het vernieuwde KTM-blok met de extra balansas zou krijgen, heb ik hem meteen besteld, dus voordat ‘ie überhaupt leverbaar was. Ik moet ook van de eersten in Nederland zijn geweest die hem kreeg uitgeleverd.
Ik heb er inmiddels wel het een en ander aan aangepast. Omdat ik er veel kilometers mee maak, heb ik de standaard sportbanden vervangen door sportieve toerbanden en zoals je ziet zijn de kleuren niet helemaal origineel meer. Ik heb hem gewrapt. Leuke klus, maar ik zou het nooit weer doen. Alleen met een zijpaneel ben ik al vier uur bezig geweest. Verder zit er een tuning-kitje van Husqvarna op voor meer koppel onderin, heb ik er een toerenteller/olietemperatuurmeter op gezet, een bagagerekje met een klein tasje, mooiere spiegels, een Akrapovic uitlaatdemper, een kortere kentekenplaathouder en velgstriping. En de originele voorrem heb ik vervangen door een Brembo Monoblock-klauw en een radiale rempomp. De montage van die rempomp had nogal wat voeten in aarde. Ik wilde de originele handkappen behouden en daardoor moest ik zelf allerlei afstandshouders en pasbusjes maken. Dat heb ik samen met mijn vader met een 3D-printer gedaan. Er schijnt binnenkort van Husqvarna nog een andere uitlaatbocht te komen, waardoor het koppel nog iets vetter wordt. Daar heb ik dan wel weer oren naar. Ook laat ik er binnenkort een ander schakelmechanisme in zetten, want nu schiet de bak nogal eens in een valse neutraal.
Maar eerst staat er een vakantie op het programma, naar Noorwegen. Ik ben er al mee naar de Pyreneeën geweest, en dat ging prima. Hij is krachtig genoeg voor lang snelweggebruik en met het zadel heb ik ook geen problemen. Alleen bagage meenemen is wat lastig, maar mijn vriendin heeft een Kawasaki Versys 650 met koffers, dus zij is een beetje de pakezel. Maar voor de bagage ga ik zelf nog een oplossing bedenken. Naast het ontbreken van een toerenteller, tractiecontrole en supermoto-ABS is dat eigenlijk het enige minpunt. Verder is deze 701 in alle opzichten echt helemaal mijn motor, mijn enige ook. Ik doe er alles mee en ik heb dan ook niets met mensen die zeggen: ‘leuk voor er bij zo’n ding…’.”