Mailfeedback MP 23-2010
Ik heb de diverse artikelen met de 10 beste Alpenpassen van Zwitserland, Italië en Oostenrijk met veel belangstelling gelezen. Zijn de routes die jullie hebben gereden ook als GPS-bestand te downloaden?Paul van den BoogaardDe GPS-routes van deze artikelen staan in diverse formaten op onze site www.motoplus.nl. Ze zijn te vinden onder het kopje ‘Toeren’ en te downloaden op een GPS-systeem. In deze MotoPlus staan trouwens de mooiste passen van Duitsland en ook die komen straks online te staan. DUOPASSAGIEREen gordel voor achterop?Een vriend van me wil een motorscooter aanschaffen en zijn vriendin wil graag mee achterop. Het probleem is echter dat zij soms een kleine toeval krijgt, waarbij zij enkele seconden het bewustzijn verliest. Bestaat er zoiets als een tuigje of riemen waarbij de passagier gekoppeld kan worden aan de bestuurder? Leo DouvenWat het tuigje betreft: we geloven niet dat zoiets bestaat. Er zijn wel gordels die je als rijder om kunt gespen en waar dan achterop weer stevige lussen zitten om je als passagier stevig aan vast te houden. Deze zijn onder meer bedoeld voor kinderen achterop, die moeite hebben om met hun armen om pa of ma heen te grijpen. Dit kun je onder andere krijgen bij Hein Gericke www.hein-gericke.nl of bij Motozoom www.motozoom.nl. Wellicht dat het ook bruikbaar is om iets van te maken wat jij zoekt.HANDSCHOENENTESTWaar is Uvex gebleven?Met veel plezier lees ik jullie blad en zeker de vergelijkende testen. In MotoPlus 17 stond een test van een aantal waterdichte handschoenen en daar ben ik naar op zoek. Een tijdje terug ben ik een lang weekend naar Duitsland geweest op de motor en had drie (!) paar handschoenen meegenomen. En jullie raden het waarschijnlijk al: allemaal doorweekt. Dat ben ik dus helemaal zat. Nu wil ik erg graag die Held Satu’s proberen die deze test winnen, alleen kan ik geen contact krijgen met de importeur. Bestaat deze nog? Paul van der HoevenDie bestaat wel degelijk, maar de import is onlangs in andere handen gekomen. Voorheen viel Held in Nederland onder Uvex, maar sinds kort is de Nederlandse importeur Jos Haanepen. Hij is een agent van de fabriek en zorgt er voor dat de producten van Held via diverse motordealers leverbaar zijn. Kijk voor meer info even op www.joshaanepen.nl. [Beeld: uit MP 17/2010 p. 64 rechts onder]BANDENPERIKELENBestaan er voor- en najaarsbanden?Tijdens mijn vakantie in de Dolomieten reed ik aan het eind van een dagje sturen een bergpas af met mijn Aprilia RSV. Deze weg had de hele middag in de schaduw gelegen en het asfalt was dus erg koud. De Bridgestone BT016’s onder mijn Aprilia hadden duidelijk moeilijkheden met deze omstandigheden en gleden alle kanten op. Voor mij reed iemand met een Suzuki B-King met Metzeler toerbanden en die tuft met alle gemak naar beneden. Onderaan de pas waren mijn banden keihard en het rubber super glad. Een kameraad van me reed met Pirelli Supercorsa’s en had dezelfde problemen als ik. Er zijn dus blijkbaar banden die onder koude omstandigheden beter presteren dan plakkerige supersport banden. Zijn er eigenlijk speciale winter- of, beter gezegd, na- en voorjaarsbanden voor supersports?Daan Aagten-KrabbenborgVoor scooters en lichte allroads zijn wel speciale winterbanden verkrijgbaar, onder andere van het Duitse Heidenau, maar winterbanden voor supersports bestaan niet. Voor echte winterbanden heb je kort gezegd een zogeheten open profiel nodig gecombineerd met een zachte compound en dat werkt eigenlijk alleen bij lichte motoren met niet al te veel vermogen. Speciale na- en voorjaarsbanden voor supersports zijn er bij ons weten ook niet, wat je keuze in deze dus nogal beperkt. Je zou er voor kunnen kiezen om eens een sportieve toerband te proberen, maar dat is in de praktijk natuurlijk niet meer dan een compromis. Je zult dan wat sneller grip opbouwen op de wat koudere of natte dagen, aangezien het rubber van een supersportieve band in deze omstandigheden veel meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen en te blijven. Maar tijdens een circuitdag ben je logischerwijs weer in het nadeel met een sportieve toerband, die onder ideale circuitomstandigheden natuurlijk nooit het gripniveau van een echte supersportband kan benaderen. Zou het trouwens kunnen dat je met een te hoge spanning in je banden die berg bent afgereden, aangezien je schrijft dat je banden onderaan de berg ‘keihard’ aanvoelden en dat ze tijdens de afdaling alle kanten op gleden? Dat maakt uiteraard ook een aardig verschil. DUURTEST BMW K1300GTTikfoutje?Bij deze nog een opmerking over het verbazingwekkend slechte optreden van de BMW K1300GT in de 50.000 kilometer duurtest uit MotoPlus 21. Bij deze test staat een overzicht van de gemaakte kosten per gereden kilometer en daarin staat een behoorlijke rekenfout, waardoor de kilometerprijs aanzienlijk hoger komt te liggen. De rekenfout betreft het olieverbruik, waarbij volgens mij niet het juiste aantal liters met de literprijs is vermenigvuldigd. M. DalmeijerGoed gezien, want er is inderdaad een foutje in die tabel geslopen! Er is geen 117,5 liter olie verbruikt, zoals abusievelijk vermeldt, maar 17,5 liter. Een tikfoutje dus. Het bedrag klopt gelukkig wel, waardoor de kilometerprijs niet veranderd. [Beeld: MP21 p. 34 – 35]