Mailfeedback MP 18-2010
Waarom ontbreekt de Guzzi in de cruisertest?Met veel plezier heb ik de vergelijking van cruisers gelezen in MotoPlus 11, maar zoals wel vaker mistte ik de Italiaanse variant. De Moto Guzzi Bellagio was volgens mij een leuke aanvulling geweest. Na drie Guzzi’s in vijftien jaar is dit toch mijn favoriete merk, al rijd ik momenteel (tijdelijk) niet meer. Ik mis wel vaker Moto Guzzi’s in vergelijkingstesten. Werkt de fabriek/importeur niet mee, denken jullie er niet aan of wordt Guzzi niet altijd serieus genomen?Martijn VeenAltijd goed om te lezen dat er mensen zijn die Guzzi in hun hart hebben gesloten, maar door de twijfelachtige gang van zaken op de fabriek is de toekomst van het merk lang onzeker geweest. Het kleine merk zit al een jaar of tien op de wip en de overname door Piaggio bracht lange tijd ook niet de zekerheid waarop gehoopt was. Laat staan dat er geld was voor nieuwe ontwikkelingen en dat had zijn weerslag op de inspanningen van importeurs en dealers. Gelukkig lijkt er nu weer wat nieuw elan in te zitten. De leiding van Piaggio heeft immers besloten dat Guzzi in haar eigen fabriek in Mandello del Lario mag blijven en gaat de komende drie jaar 25 miljoen investeren in de fabriek en in nieuwe modellen, waarvan de eerste eind 2012 klaar moet zijn. Op de beurs in Milaan toonde Guzzi al drie V12-conceptmodellen, die een klein beetje de richting aangeven, waarin Guzzi denkt.[[bild dazu: aus MP 23-2009 seite 30 grosses moto guzzi bild]]YAMAHA TÉNÉRÉ GEWONNEN!Een berichtje van de winnaarHierbij even een berichtje over de gewonnen Yamaha Ténéré. De rust is inmiddels wedergekeerd in huize Delver-Dirksen en het gaat steeds beter met de XT660. Het rijden en remmen gaat ook per kilometer beter, alles gaat heel soepel en gladjes. Ik heb inmiddels zelf een houder voor mijn slot en een hoger windschermpje gemaakt. Het hoge windschermpje (zonder gaten boren!) werkt geweldig en ik heb nu veel minder last van turbulentie rond het hoofd.Samen met mijn buurman ben ik nu al plannen aan het maken om volgend voorjaar met de motor naar Corsica te gaan. Als voorbereiding daarop ga ik nu nog zijkoffers aanschaffen en ik wil er ook nog verstralers opzetten. Zo wordt het mijn eigen ‘Limited Edition’.Maar eerst de motor nog zorgvuldig inrijden. Ik heb wel een rustige rijstijl, maar af en toe even doorhalen zonder opschakelen, daar zie ik wel naar uit, want deze 660 wil wel!Stef Delver, een zeer tevreden Yamaha XT660Z-rijder[[Beeld: Yamaha Tenere gewonnen]]MOTOPLUS LEZERSAANBIEDINGToeren door de Harz Een tijdje terug hebben we de MotoPlus-lezersaanbieding naar de Harz geboekt. Na een tussenstop met overnachting in het Twentse De Lutte vertrokken we ’s ochtends vroeg in de stromende regen richting Harz. Aangekomen bij Hotel Niedersachsen in Goslar-Hahnenklee werden we hartelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaars Henk en Wilma Veldhuis en werd onze bagage naar onze kamer gebracht. Onze doorweekte motorkleding konden we in de verwarmingsruimte van het hotel laten drogen en de motor kreeg een plek in de garage. Even lekker onder de douche en naar beneden, waar we meteen een aantal toerroutes in ons navigatiesysteem konden downloaden. Daarna een goede hap eten, even na zitten en naar bed. ’s Ochtends een goed ontbijt en vervolgens op de motor de Harz verkennen, een mooi motorgebied. Helaas zat het weer niet echt mee, maar eenmaal terug was er genoeg vertier. Een motorblad lezen, de sauna in, een duik in het zwembad of een massage, het kon allemaal en het voelde als een 5 sterren hotel. Na een heerlijk driegangen menu weer lekker op de bank met andere motorrijders kletsen en voor we het wisten, was de avond om. ’s Ochtends met spijt alles weer ingepakt voor de terugreis en bij het ontbijt hadden de uitbaters nog een verrassing: een kleurenfoto voor iedere deelnemer. Wij komen hier zeker nog een keer terug, want dit is voor herhaling vatbaar. MotoPlus en Henk en Wilma Veldhuis van Hotel Niedersachsen bedankt en tot een volgende keer!Joop en Japke de Boer[Beeld: IMG_2067_8_1]HANDSCHOENENOver of in de mouw?Ik heb onlangs mijn tweede kennismaking met jullie Testspecial mogen maken en ik moet zeggen dat er veel bruikbare dingen in staan. Tof dat er ook testen van mindere hippe, maar levensbelangrijke producten in staan. Daar doe ik zeer zeker mijn voordeel mee. Bij de Testspecial 2010 las ik in verschillende testen toch iets dat me (wellicht uit onwetendheid) de wenkbrauwen deed fronsen: herhaaldelijk kwam ik de stelling tegen dat bij het dragen van motorhandschoenen de schachten ‘natuurlijk’ in de mouwen van de jas gedragen moeten worden. Laat ik nu steeds net het tegenovergestelde doen als ik weer eens mijn blik op het dak van onze woning werp: vermits de dakpannen niet met de sluiting naar boven gelegd zijn, krijg ik ook de neiging om mijn handschoenen dakpansgewijs over mijn mouwen te trekken en niet erin te steken. Ik rij meestal met mijn handen voor mij uit en de wind blaast dan logischerwijs over mijn handschoenen in de richting van mijn schouders. Wanneer ik de handschoenschachten ‘in’ de mouwen steek, dan ontstaan een tiental tochtkieren in mijn gefronste mouwen en het regenwater wordt dan doodleuk tot over mijn ellebogen in mijn mouwen in geperst. Waar zit ik met mijn redenering fout? Waarom worden er (winter)handschoenen met extralange schachten verkocht, het type waar ik dan zo blij mee ben?Alex Ballet Het lijkt gevoelsmatig inderdaad vreemd, maar toch is het dragen van de handschoenschacht in de mouw van de jas het beste. De betere jacks hebben daarom aan de uiteinden van de mouw ook een dubbel gedeelte: je trekt de handschoen dan over de binnenmouw, maar schuift vervolgens de buitenlaag weer over de schacht. Dan zit de handschoen dus zowel aan binnen als buitenzijde goed opgesloten. Dat is 100% wind- en waterdicht.Als het droog weer is, is het niet zo’n probleem om de handschoen over de mouw te dragen. Dan hoef je immers ook alleen maar de wind buiten te sluiten. Maar als het regent is dat totaal anders: dan wil het regenwater, net als bij jouw dakpannen, van boven langs de mouw naar beneden lopen. En dan loopt het dus zo je handschoen in! Vooral als je een beetje sportieve motor hebt, met een laag geplaatst stuur. Dan heb je binnen tien kilometer je handen nat, omdat je handschoenen vollopen.Als je dan bij het aantrekken je mouwen over de schacht trekt, loopt het water niet in je handschoen. Probeer het maar eens een keer. Het is een beetje vergelijkbaar met de pijpen van je motorbroek. Die doe je ook over je laarzen, zeker als het regent, anders lopen je laarzen vol. DUOPASSAGIEREen gordel voor achterop?Een vriend van me wil een motorscooter aanschaffen en zijn vriendin wil graag mee achterop. Het probleem is echter dat zij soms een kleine toeval krijgt, waarbij zij enkele seconden het bewustzijn verliest. Bestaat er zoiets als een tuigje of riemen waarbij de passagier gekoppeld kan worden aan de bestuurder? Leo DouvenWat het tuigje betreft: we geloven niet dat zoiets bestaat. Er zijn wel gordels die je als rijder om kunt gespen en waar dan achterop weer stevige lussen zitten om je als passagier stevig aan vast te houden. Deze zijn onder meer bedoeld voor kinderen achterop, die moeite hebben om met hun armen om pa of ma heen te grijpen. Dit kun je onder andere krijgen bij Hein Gericke www.hein-gericke.nl of bij Motozoom www.motozoom.nl. Wellicht dat het ook bruikbaar is om iets van te maken wat jij zoekt.