Mailfeedback MP 15-2010
1000 CC MEGATESTOver de 1000 cc test in drie delenIk was zeer geïnteresseerd in jullie test in drie delen met de 1000 cc superbikes. Wat me echter verbaasde en wat ik eigenlijk ook een beetje flauw vond, was het feit dat de machines die zijn stuk gegaan bij de hogesnelheidstest op Nardo (MotoPlus 9) wel gewoon meedoen in de eindbeoordeling en daar zelfs voor fietsen eindigen die deze ultieme test wel hebben doorstaan. Dit gaat er bij mij niet in! Als je zo’n kanon koopt, moet er ook tot het uiterste mee kunnen worden gegaan. Natuurlijk besef ik wel dat de omstandigheden waarop jullie in de kombaan hebben getest in de praktijk nauwelijks voorkomen, maar toch… Het is een onderling vergelijk, waarbij vijf van de negen de eindstreep niet halen en mijns inziens dus nooit hoger dan plaats vijf in de eindrangschikking kunnen thuishoren!Verder moet ik de testervaringen over de BMW delen. Ik heb er onlangs ook een uurtje op mogen sturen en het rijdt heel licht, accelereert als een raket, remt fantastisch, is compleet en bovendien nog scherp geprijsd ook. Maar toch zou ik hem niet kopen! Een motor is toch ook emotie en niet alleen een gelikt product!Marko Koot[[eventueel foto test nardo van cover MP 9 dazu]] WAARSCHUWINGHet dievengilde is weer actief in Limburg!Afgelopen zondag de MotoPlus Roadbook-tour gereden door Zuid-Limburg. In het plaatsje Thorn hebben we de motoren op een overzichtelijke parking pal aan doorgaande weg neergezet. Aan de overkant waren mensen in de tuin aan het werk, er reden veel auto’s, motoren en fietsers, dus we dachten dat onze motoren daar geen risico liepen. Mijn vriend had met zijn nieuwe Suzuki 1000 sport geen extra slot bij zich, dus ik leg mijn zware Abus om zijn motor. Mijn eigen BMW heeft naast het stuurslot immers startblokkering en alarm. Bovendien gingen we enkel even koffie drinken en zouden we maximaal een half uurtje weg zijn.Terug van de koffie zie ik echter tot mijn schrik en verbijstering dat het hele contactslot van mijn BMW eruit is geslagen. Blijkbaar zijn de dieven te haastig geweest of gestoord, want mijn BMW stond er in elk geval nog.Overigens was de reactie van de superklantvriendelijke politie lekker kil: in Thorn is geen politiebureau en het dichtstbijzijnde bureau is op zondag gesloten. U kunt dus een afspraak maken om op maandag aangifte te komen doen. Verder is het gewoon uw eigen probleem, u zoekt het zelf maar lekker uit. Kijk dat zijn nog eens opbeurende woorden als ze net je motor hebben gemold en proberen te stelenWij toeren al heel lang in vele landen en dachten de klappen van de zweep wel te kennen, maar dan overkomt je het toch een keer. Volgens een buurtbewoner is het momenteel in Thorn weer regelmatig raak en hebben ze het bovendien speciaal op BMW’s voorzien. Het schijnt een professionele bende te zijn, dus iedereen is gewaarschuwd.Ton en Elna BeekeBIJZONDERE ERVARINGOver een gestolen motorNa het aflopen van het leasecontract van mijn auto van de zaak, is het na veel bellen en mailen eindelijk gelukt een leasemaatschappij te vinden waar ik een Suzuki GSX-R750 kon leasen. Nadat mijn werkgever ook akkoord was, kon ik de Suzuki begin juni afhalen bij de dealer. Meteen maar een afspraak gemaakt voor de 1.000-beurt, want ik wilde hem voor de TT wel ingereden hebben. Ondertussen nog met veel moeite de verschrikkelijke waarschuwingstickers van de motor af weten te pulken, zodat de Suzuki helemaal klaar was voor de rit naar Assen.Die zaterdag dus vroeg op, pak aan, helm in de hand en naar de parkeergarage om op mijn motor richting Assen te vertrekken. Tot mijn grote schrik en verbazing trof ik in de garage tussen de auto’s van de buren echter een lege plek aan: mijn spiksplinternieuwe motor, weg! Zo uit de afgesloten parkeergarage gejat!Gelukkig was een vriend zo aardig om zijn motor uit te lenen, waardoor de TT-dag niet helemaal verpest was. Nu heeft de verzekering nog dertig dagen om de motor terug te vinden, voorlopig dus niet met de motor.Het is natuurlijk een behoorlijk bijzonder negatief motormoment. Er zijn (net als ik) een hoop motorrijders die er onvoldoende over nadenken dat dit kan gebeuren. Zelfs in een afgesloten parkeergarage zoals bij mij!Tim Kooij[[foto mitgeliefert]]BEENRUIMTEOver de beenruimte op de Pan EuropeanNormaliter zou ik niet zo snel reageren, maar nu ik voor de tweede keer dezelfde foutieve informatie in jullie blad zie, wordt het toch tijd voor een correctie. Er staat in MotoPlus 13 bij de ST1300 wederom ‘vrij weinig beenruimte’ als minpunt. Nu ben ik 2.05 m lang en al vijf jaar ST1300-bezitter en ik kan je vertellen dat er weinig volgekuipte motoren bestaan waarop ik goed zit, maar in dit schamele lijstje staat de ST1300 duidelijk op nr. 1! Ook de duo heeft achter mij nog ruimte genoeg. Dus ik ben erg benieuwd waar deze informatie vandaan is gekomen, waarschijnlijk is het verwisseld met de info van de R1200RT, daar is de beenruimte in mijn ogen namelijk wel dramatisch slecht.Walter OosteromNAVIGATIESYSTEEMRoutes downloaden van MotoPlus-siteAls fanatiek lezer van jullie motorblad ben ik sinds kort in het bezit van een Garmin navigatiesysteem. Ik wil graag een van de toerroutes die op jullie website staan rijden, maar heb geen flauw idee hoe ik deze routes moet importeren op mijn Garmin. Hennie Jansen, GendringenEr van uitgaande dat je de Garmin bij een goede leverancier hebt gekocht, heeft die je al een beetje wegwijs gemaakt in de mogelijkheden van de Garmin en van Mapsource op je computer. Anders is een GPS-cursus echt een aanrader. En kijk eens op www.gps.nl. Onder Forum vind je ook op bijna alle denkbare vragen en antwoorden.Een route van www.motoplus.nl downloaden is niet zo moeilijk: gewoon op de button toeren klikken en vervolgens een toertocht aanklikken. Onderaan verschijnt dan een rijtje downloads. In jouw geval heb je een download voor een Garmin nodig, dus een GDB- of GPX-bestand. Klik er een aan en sla die op je eigen computer op. Open de route vervolgens in Mapsource.Het probleem is alleen dat er vrijwel elk jaar een nieuwe kaart beschikbaar is van Garmin en de route die je in je Garmin wilt zetten moet in hetzelfde kaartmateriaal staan, als ook in die Garmin zit. Daar zit hem de kneep: als je de route in de verkeerde kaartversie in je Garmin zet, kan het zijn dat hij niet goed werkt. Je moet alle routes dus vooraf goed controleren op de juiste kaartversie en eventueel in je computer al laten omrekenen, voordat je de route vanuit je computer met de USB-kabel naar de Garmin kunt overseinen. Als dat gelukt is, vind je de route dan terug onder ‘ROUTES’ in de Garmin. Voor de veiligheid kun je deze route nu even selecteren en fictief laten rijden. Dan begint de Garmin de route na te rijden en als hij dat zonder probleem doet, weet je meteen dat de hele overdracht echt geslaagd is.MOTO GUZZIWaarom ontbreekt de Guzzi in de cruisertest?Met veel plezier heb ik de vergelijking van cruisers gelezen in MotoPlus 11, maar zoals wel vaker mistte ik de Italiaanse variant. De Moto Guzzi Bellagio was volgens mij een leuke aanvulling geweest. Na drie Guzzi’s in vijftien jaar is dit toch mijn favoriete merk, al rijd ik momenteel (tijdelijk) niet meer. Ik mis wel vaker Moto Guzzi’s in vergelijkingstesten. Werkt de fabriek/importeur niet mee, denken jullie er niet aan of wordt Guzzi niet altijd serieus genomen?Martijn VeenAltijd goed om te lezen dat er mensen zijn die Guzzi in hun hart hebben gesloten, maar door de twijfelachtige gang van zaken op de fabriek is de toekomst van het merk lang onzeker geweest. Het kleine merk zit al een jaar of tien op de wip en de overname door Piaggio bracht lange tijd ook niet de zekerheid waarop gehoopt was. Laat staan dat er geld was voor nieuwe ontwikkelingen en dat had zijn weerslag op de inspanningen van importeurs en dealers. Gelukkig lijkt er nu weer wat nieuw elan in te zitten. De leiding van Piaggio heeft immers besloten dat Guzzi in haar eigen fabriek in Mandello del Lario mag blijven en gaat de komende drie jaar 25 miljoen investeren in de fabriek en in nieuwe modellen, waarvan de eerste eind 2012 klaar moet zijn. Op de beurs in Milaan toonde Guzzi al drie V12-conceptmodellen, die een klein beetje de richting aangeven, waarin Guzzi denkt.[[bild dazu: aus MP 23-2009 seite 30 grosses moto guzzi bild]]YAMAHA TÉNÉRÉ GEWONNEN!Een berichtje van de winnaar.Hierbij even een berichtje over de gewonnen Yamaha Ténéré. De rust is inmiddels wedergekeerd in huize Delver-Dirksen en het gaat steeds beter met de XT660. Het rijden en remmen gaat ook per kilometer beter, alles gaat heel soepel en gladjes. Ik heb inmiddels zelf een houder voor mijn slot en een hoger windschermpje gemaakt. Het hoge windschermpje (zonder gaten boren!) werkt geweldig en ik heb nu veel minder last van turbulentie rond het hoofd.Samen met mijn buurman ben ik nu al plannen aan het maken om volgend voorjaar met de motor naar Corsica te gaan. Als voorbereiding daarop ga ik nu nog zijkoffers aanschaffen en ik wil er ook nog verstralers opzetten. Zo wordt het mijn eigen ‘Limited Edition’.Maar eerst de motor nog zorgvuldig inrijden. Ik heb wel een rustige rijstijl, maar af en toe even doorhalen zonder opschakelen, daar zie ik wel naar uit, want deze 660 wil wel!Stef Delver, een zeer tevreden Yamaha XT660Z-rijder[[foto’s meegeleverd]]