Mail feedback nr. 16 – 2006
MAIL FEEDBACK Vragen en/of opmerkingen? Mail ze aan: mail@motoplus.nl of stuur ze naar: MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld. De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor reacties niet in behandeling te nemen of in te korten. TOMTOM Roadbook-touren digitaal narijden Sinds enkele weken ben ik abonnee van jullie uitstekende motorblad en ik ben van plan de Roadbook-touren – zoals die rond Gronau – na te rijden. Ik wil die route downloaden naar in mijn TomTom Rider, maar dat gaat niet omdat jullie alleen een digitaal GDB-bestand aanbieden. En mijn TomTom Rider kan alleen een ITN-bestand lezen. Hebben jullie een een oplossing zodat ik deze mooie route toch met m’n TomTom Rider kan gaan rijden? Jelle Neef De Roadbook-tour wordt in principe op papier gemaakt (vandaar ook de naam) en als extraatje bieden we het via onze site www.motoplus.nl ook aan als een GDB-bestand voor Garmin-navigatieapparatuur, omdat deze Garmin’s toch een beetje de standaard zijn voor toerrijders. Maar inmiddels krijgen we regelmatig vragen over het omzetten van het routebestand naar TomTom’s ITN. Het probleem is dat de TomTom in de basis niet bedoeld is voor het narijden van (lange) toerroutes. Wanneer je bijvoorbeeld eens kijkt op https://forum.pocketinfo.nl dan zie je dat je niet de enige bent met dit probleem. Door even te googelen op “ITN-converter” kun je een hulp-programma downloaden, waarmee je het Garmin GDB-file kunt omzetten naar een ITN. Dat gaat echter niet zomaar: de TomTom slikt maar een beperkt aantal waypoints. Na het omzetten kun je de route dus afbeelden in Google Earth en dan waypoints proberen te deleten (zonder dat de route veranderd). Of de route splitsen in meerdere gedeeltes. Een beetje handigheid met computers is hierbij niet weg, want reken wel op een uurtje computeren om een Roadbook-toer correct om te zetten. [[bild aus MotoPlus 13 seite 63 rechts]] OPTIES EN EXTRA’S Over de prijzen van testmotoren Even een reactie naar aanleiding van jullie testen, zoals de naked-bike-test in nummer 6. De BMW in die test is uitgerust met enkele opties, zoals het ABS en het elektronisch instelbare veersysteem ESA. Maar dan praten we in Nederland al snel over ruim 18.000 euro en geen 15.600, de standaardprijs die jullie vermelden. Die BMW blijft een goede motor, maar als je de opties en extra’s meetelt is de Triumph bijvoorbeeld wel even ruim vijf en een halve mille goedkoper! Daar moet in mijn ogen meer rekening mee gehouden worden bij de beoordeling. Verder vind ik MotoPlus trouwens een goed blad! Fred Spoelder ROADBOOKTOUR Graag een landkaartje erbij Als nieuwe abonnee ben ik zeer tevreden over MotoPlus. Echter één verzoekje: kan er bij het verslag van de Roadbook-motortourtochten misschien ook een klein plattegrondje worden afgedrukt. Ten eerste krijg je dan snel een indruk hoe de route in grote lijnen verloopt. Daarnaast zou je met zo’n kaartje de route eventueel ook op een andere plek kunnen beginnen. Coen Zonsveld FOUTIEVE METINGEN Over foutjes in de meetgegevens Als FJR-rijder (model 2006) keek ik erg uit naar de test van de 3 “toerbuffels” in nummer 12. Ik kan me voor wat betreft de FJR wel vinden in de meeste door jullie vastgelegde bevindingen. Ik denk echter wel dat jullie verkeerde meetgegevens zijn opgenomen in de tabel “acceleratie”. Bij de gegevens van 0-200 staan waarden die mijns inziens niet kloppen. Volgens mij geldt dat voor alle drie de motoren, maar de FJR valt wel heel erg uit de toom. Het “toeval” wil dat de genoemde waarden precies overeenkomen met de waardes uit de vergelijkingstest in nummer 11. Ik denk dan ook dat er een foutje is gemaakt, waardoor deze testgegevens per abuis zijn overgenomen c.q. verwisseld. Misschien kunt u dat nog eens even nakijken en eventueel een rectificatie plaatsen. Ton Krah Je hebt helemaal gelijk Ton, de zetduivel sloeg in de vakantie keihard toe. Vanwege die vakantie werd afgeweken van de gebruikelijke werkwijze en werden de meetgegevens uit een eerdere uitgave geopend en handmatig aangepast. En dat is vragen om fouten. Daardoor ging het mis bij de acceleratie van 0 naar 200 km/uur: die waardes bleven per abuis onveranderd. Voor de volledigheid: de BMW K1200GT doet daar 10,7 seconden over, de Honda Pan European 13,9 en de Yamaha FJR1300 11,0. Dat is inderdaad respectievelijk bijna 5, 2 en 14 seconden sneller als vermeld. Overigens stond er nog een soortgelijke fout in deze test: de puntentelling voor Stuurprecisie (respectevelijk 23, 20 en 19 punten) en Rechtuitstabiliteit (26, 13 en 25 punten) was onjuist vermeld. De totaalsommen klopten echter wel, dus daar veranderde verder niets aan. [[bild aus MotoPlus 12, seite 6-7]]] ACCESSOIREPRIJZEN Vergelijk tussen Nederland en Duitsland Onlangs heb ik een Suzuki V-Strom 650 aangeschaft en nu ben ik op zoek naar accessoires. Daarvoor heb ik op de Nederlandse Suzuki-site gekeken, maar ook op de Duitse. Het prijsverschil van sommige accessoires is opmerkelijk. Zo kost een topkoffer bij ons 169 euro en in Duitsland 129. Ook de V-Strom tankpad en tanktas zijn bij onze oosterburen beduidend goedkoper. Voor andere delen, zoals de topkofferdrager zelf, gelden weer nauwelijks prijsverschillen. Zijn die verschillen bij jullie bekend en hebben jullie er een verklaring voor. Of bieden de Nederlandse en Duitse importeur verschillende producten aan? Theo Eskes Navraag bij de importeur en speuren op internet leverde inderdaad enkele prijsverschillen op. Daarbij blijkt echter ook dat de prijzen in vrijwel alle Europese landen op een gelijkwaardig peil liggen en dat alleen Duitsland soms afwijkende prijzen heeft. Van oudsher is Duitsland voor Suzuki een enorm belangrijk afzetgebied en worden ook veel nieuwe ontwikkelingen (ook van accessoires) vanuit dat land aangestuurd en zelfs geproduceerd. Ook kunnen bepaalde accessoires soms goedkoper zijn omdat ze in bepaalde landen erg veel verkocht worden en daardoor dus groter ingekocht kunnen worden. Volgens een zegsman van Suzuki is men momenteel achter de schermen juist hard aan het werk om de prijsverschillen op accessoiregebied – afgezien van de lokale belastingverschillen – over heel Europa weg te werken. HONDA CB1300S Opmerkingen naar aanleiding van de test Met veel plezier heb ik de test met de CB1300S, Bandit 1200S en FZ1 Fazer in MotoPlus 14 gelezen. Ik ben zelf in het bezit van zo’n Honda 1300 en wilde aan de hand van eigen ervaring reageren op de opmerkingen over de voorvork. Het doorslaan hiervan en de onrust in het frame op hogere snelheid is simpel op te lossen door de veervoorspanning één of twee strepen strakker te zetten. Af fabriek blijkt de boel namelijk erg zacht te staan. Door ook de uitgaande demping wat meer dicht te draaien (zelf even experimenteren) kan er met deze mastodont snoeihard en vlijmscherp gestuurd worden. En just for the record: ik heb hem al op een topsnelheid van 245 km/uur gehad. De teller geeft dan 255 aan en dan grijpt de begrenzer ook in. Verder niets dan lof over jullie motorblad: ga vooral zo door en blijf lekker veelzijdig. R.Naumann [[beeld aus MotoPlus 14 seite 22 oben]] SLEUTELTIP Over het afstellen van de hendels In de sleuteltip in nr. 12 werden de verschillende ergonomische instellingen van stuurarmaturen, voetpedalen en zadel behandeld. Inderdaad, slechts kleine verschillen kunnen een groot verschil uitmaken in rijbeleving en comfort. Zo heb ik zelf vier jaar geleden na een proefrit bewust voor een verhoogd stuur en vergrote ruit gekozen op mijn BMW R1100S. Bij de standaard configuratie beginnen mijn polsen na een half uur te protesteren, terwijl ik nu eindeloos kan blijven rijden zonder noemenswaardige problemen. Ik kan me dus helemaal in het artikel vinden! Toch is één advies niet helemaal zonder risico: bij het verdraaien van de armaturen rond het stuur moet je oppassen dat bij de rem (en natuurlijk ook bij een hydraulisch bediende koppeling) het olievoorraad-potje niet te schuin komt te zitten. Dit kan in het slechtse geval er bij bepaalde stuurstanden toe leiden dat er lucht in het rem- of koppelingssysteem komt. Dat is ook de reden waarom fabrikanten eigenlijk afraden om de stand van de armaturten op de stuurhelften te veranderen. Wees dus op je hoede als je hiermee aan de slag gaat! Frank Kevenaar [[bild aus MotoPlus 12, seite67 Bild 11]]] LUCHTFILTER Over de juiste manier van reinigen Gelukgewenst met jullie uitstekende blad dat ik onlangs ontdekte in de krantenzaak. Maar ik wil als instructeur autotechnieken (en als motorfan in hart en nieren) toch even reageren op het artikel over het reinigen van luchtfilters in nr. 11. Het reinigen van een droog luchtfilter met perslucht is uit den boze, omdat dat de uiterst fijne structuur van het filtermateriaal (openingen van enkele micrometer) kan beschadigen. En als je dan toch wilt blazen, doe het dan liever van binnen naar buiten, zodat je het vuil eruit blaast. Maar de enige goede manier is zachtjes het vuil los kloppen op je hand of op de vloer. Maar nog beter is gewoon een keertje meer vervangen! Michel Kindermans KETTINGSPRAY Over de leverbaarheid van een geteste spray Nooit geweten dat een motorblad zo veel interessant nieuws en testen kon bevatten. Zoals bijvoorbeeld de testen die jullie deden met kettingsprays: mooi verhaal waarin alles goed en duidelijk werd uitgelegd. Toen mijn oude kettingspray op was heb ik het blad er nog maar eens bij gepakt en werd door het artikel mijn keuze bepaald op Caramba C21. maar die bleek helaas nergens in Zwolle en omgeving te koop. Althans niet per bus, want na de importeur gebeld te hebben kwam ik terecht bij een bedrijf in Apeldoorn, die ze alleen per doos van 12 á €120,- wilde verkopen. Na nog een telefoontje met de importeur bleek dat ze mij eigenlijk niet verder konden helpen. Of wilden helpen, want zelfs nadat ik had uitgelegd dat die kettingspray erg goed uit de MotoPlus-test was gekomen, bleef men ongeïnteresseerd doen. Weten jullie wellicht waar ik terecht kan voor deze spray? En misschien kunnen jullie die importeur wakker schudden! Jan Havers Die kettingspraytest is uitgevoerd in Duitsland, door ons zusterblad Motorrad. Wij hebben daarop alle betroffen importeurs en leveranciers in Nederland gebeld met de vraag of de spray ook hier gewoon leverbaar was. Dat is ons – ook door Caramba – verzekerd. Je zou eens een keertje in Duitsland kunnen kijken, net over de grens, want daar schijnt het een “normaal” merk te zijn. Of zoek eens bij automaterialenzaken, want Caramba is een merk dat bij autogarages veel gebruikt wordt. Jammer dat de Nederlandse importeur zo ongeïntereseerd doet, het gaat hem blijkbaar heel erg goed… TT ASSEN Kritiek op de organisatie (1) In “Warmdraaien” liet Eric Bulsink direct na de TT een kritische noot horen richting de TT-organbisatoren. Ik was het daar volledig mee eens en zou er zelfs nog wat aan toe willen voegen! De nieuwe taluds aan de noordlus zijn bijvoorbeeld een stuk steiler dan de oude, het is een ramp om daar een hele dag te zitten. Ook al omdat er bijna geen gras was, maar alleen zand. Wij kiezen bewust voor een talud omdat je op de tribune, zoals Eric ook al opmerkte je spullen niet eens kwijt kan. En dan die prachtige motorparkeerplaats. Inderdaad handig zo’n verhard stuk in het midden, maar omdat dat hoger zit dan de rest, kan er bijna geen sportmotor gebruik van maken. Die hebben immers al jaren geen middenbok meer. En dat weggetje van 3 meter breed om alle motoren af te voeren: wanneer gaan ze dat eens aanpassen. Nu sta je uren te wachten om op de snelweg te komen. Tel daarbij een prijsverhoging van (alweer) 5 euro (ofte wel 12 harde guldens) dan weet je dat ik dit jaar niet bolij werd van de TT. Na meer dan 30 jaar trouw bezoek weet ik niet of ze mij dara in 2007 nog zien! Jan Bent WK Superbike Assen Kritiek op de organisatie (2) Hoe moeten we de organbisatie van de TT en het WK Superbike nu eens duidelijk maken dat ze het publiek verre van goed behandelen? Ik heb mijn grieven op papier gezet en dit ook naar Assen gestuurd. Na een rit van ruim twee uur zonder problemen, maar ook zonder verdere verwijzing op de toevoerroute onze motoren aan d ekant van de Veenslang geparkeerd en een trainingskaartje gekocht. Omdat we niet door het rennerskwartier mochten lopen, werden we langs de Veenslang richting Stekkenwaltribune gestuurd. Daar bleek er geen enkele stand of toilet open te zijn. Dus geen enkele bak koffie te krijgen en wildplassen (fijn voor de meereizende dames trouwens). Verder lopend vonden we de eerste open cateraar pas bij de GT-tribune. Onderweg hebben we trouwens alle toiletten bekeken, maar die waren allemaal gesloten… Terug moesten we weer helemaal omlopen, dus erg publieksvriendelijk was het allemaal niet. Wij voelden ons deze dag behoorlijk gepiepeld door de hele organisatie. Het lijkt wel of jullie het publiek bij de trainingsdagen proberen te weren. Marcel Bruinsma