+ Plus

Mail Feedback MP 13-2008

WC-EENDHoe handig zo’n fles kan zijn!Bij de column van Eric Bulsink in MotoPlus 06 staat een fles WC-eend afgebeeld. Wist je dat deze fles door de speciale vorm het een ideaal hulpmiddel is om accu’s mee bij te vullen? Wel eerst even héél goed schoonspoelen, voordat je de WC-eend-fles afvult met accuwater!Joop van de Laar[[wenn platz: hier das Bild aus MP 5 seite 5 warmdraaien: die WC-ente]]SAARINEN TRIBUTEOver het Klaas Tjassens-interviewIk wil even reageren op het artikel in MotoPlus 10, over Jarno Saarinen en Klaas Tjassens. Ik ben sinds begin dit jaar weer met mijn jeugdhobby begonnen, de modelbouw van klassieke racemotoren. Na de bouw van de MV Augusta 500 cc viercilinder van Mike Hailwood uit 1964 kwam ik op het idee van mijn Saarinen Tribute Project (zie ook mijn site: www.freewebs.com/saarinenproject). Hiervoor heb ik een Italeri-model van de Yamaha OW20 uit 1974 in Ago-itvoering helemaal omgebouwd tot de machine van Jarno Saarinen. De ombouw is gedaan met behulp van Klaas en Henk van Melzen van de Saarinen-site. Op mijn site is de complete bouw plus foto- en filmmateriaal te zien. Mijn volgende project wordt de Benelli 350 cc 4 cilinder, waar Jarno de GP van Pesaro 1972 won. Het was voor een Jarno Saarinen-fan een geweldig moment om met tranen in de ogen jullie artikel over Jarno Saarinen en Klaas Tjassens te lezen!Graag wil ik ook van de gelegenheid gebruik maken om meer belangstelling te krijgen voor de Protar-modelbouwhobby van oude racemotoren en dan vooral de periode dat de tweetakt de viertakt van het podium verdrong in het begin van de 70 er jaren. Liefhebbers kunnen reageren via mijn mailadres.Willem van Nuenen, wvannuenen@hotmail.com[[bild mitgeliefert]]BUDe klassieke racemodellen van Willem van Nuenen.DOWNLOADEN ROUTESAls de GPS-routes niet willen openenSinds enige tijd heb ik ook een Garmin GPS-apparaat en nu heb ik onlangs geprobeerd een leuke Roadbook-tour van MotoPlus via www.motoplus.nl te downloaden. Dat downloaden lukt nog wel, maar ik krijg de routes vervolgens niet geopend op mijn pc. Ik heb het al een aantal keren opnieuw gedaan, maar het lijkt me niet te lukken. Wat doe ik verkeerd?Frans JanssenGPS-navigatie is schitterend speelgoed, maar vraagt tot dusver wel wat computerkennis van zijn bezitters. Doordat er allerlei verschillende versies en programma-updates in omloop zijn, is het niet zo dat je elke willekeurige route zo via internet kunt downloaden en dan kunt narijden via je eigen GPS.Het niet kunnen openen van de route ligt waarschijnlijk aan een actuele update die je via www.garmin.com kunt ophalen. Het gaat dan dus niet over de versie van Mapsource (het kaartmateriaal dus), maar een update van de software op de pc. De nieuwe MotoPlus-route’s hebben al de extensie .gdb3, terwijl jij waarschijnlijk nog werkt met gdb2. En je kunt met versie 3 dus wel route’s van versie 2 openen, maar met versie 2 kun je geen route in versie 3 route openen op je pc.Dus wat te doen: even naar www.garmin.com surfen, dan naar update’s en daar de laatste versie Mapsource downloaden en installeren op de pc. Nogmaals deze versie zegt niets over het kaartmateriaal zelf, maar enkel over de besturing van het kaartmateriaal. Als je nu zelf een route aanmaakt, zul je zien dat hij ook als .gdb3 wordt opgeslagen, wat ook te zien is in het klapscherm onderin. En als je dus deze versie op je pc hebt staan, kun je weer alle MotoPlus-routes downloaden en openen. Tja, het leven wordt er niet makkelijker op met al dat mooie speelgoed, zullen we maar zeggen![[bild: mitgeliefert, ohne BU]]MOTORRIJSCHOLENOver de manier van rijles geven.Graag wil ik reageren op de Column van Mirte van Dijk (‘Op weg naar het rijbewijs’), zoals deze regelmatig in MotoPlus te lezen is. Bij die column val ik van de ene in de andere verbazing. Ik wist namelijk niet dat er nog motorrijscholen bestaan die dus inderdaad alleen maar mooie praatjes verkopen en verder beginnen met een eerste les, waarbij de instructeur niet achterop de motor stapt. En dat die instructeur zelfs nog niet op een eigen motor stapt, maar gewoon in een auto achter de leerling aanrijdt. Er wordt in het verhaal verteld dat we een echte motorrijder van de leerling gaan maken, maar dit is bij mijns inziens onmogelijk, want uit ervaring weet ik dat het juist erg belangrijk is om de leerlingen eerst de basis van het motorrijden goed bij te brengen. Hierbij zit een hoop gevoelswerk. Je moet dus als instructeur aanvoelen wat een leerling met een motor doet, zeker met de beheersing van de rem en de koppeling. En pas wanneer deze onder controle zijn, kan men een leerling alleen op een motor plaatsen. Eerder is het gewoon niet verantwoord; je leest op het einde van de column in nr. 4 dan ook hoe zoiets kan aflopen.Eric Bakker, Auto- en motorrijschool Bakker HerptBEVRIEZINGOver bevriezende carburateursWat een mooi artikel over benzine en rendement in nummer 2! Nu zijn de benzinemaatschappijen steeds nadrukkelijker in de weer met speciale, dure benzine’s als V-power, Ultimate, Exelent. Die beloven ook allemaal wat extra rendement en dus een beter verbruik. Ik rij zelf een Honda Transalp uit 1998. Zou bijvoorbeeld V-power-benzine daar ook zin hebben?Ook rij ik zomer en winter met de machine en het is mij al een paar keer opgevallen dat hij vooral bij temperaturen rond het vriespunt rond de 100 km/uur soms begint te stotteren en inhouden. Dan slaat hij ook veel af als je het gas dicht draait. Zou dit ook aan de benzine liggen? En wat kan ik daar tegen doen en zou hier wellicht een duurdere benzine voor een oplossing kunnen zorgen?Cor van de HeijdenDe duurdere benzinesoorten brengen wat extra in de vorm van een verbeterd rendement en een schonere verbranding. Ook kunnen ze verbetering brengen op jouw probleem van het zogenaamde ‘bevriezen van de carburateurs’. Dit verschijnsel kan optreden bij temperaturen juist boven het vriespunt en een vochtige lucht. Het verdampen van benzine in de carburateur onttrekt namelijk warmte aan de omgeving. Daardoor koelt de carburateur met gasklep en gasschuif af tot net onder het vriespunt en nu kunnen de waterdeeltjes in de vochtige lucht neerslaan en bevriezen, zodat de kleine benzine- en luchtkanaaltjes verstopt raken. Vooral na een eindje doorrijden op de snelweg kan het euvel dan optreden en de motor gaan stotteren of afslaan. Het tanken van een duurdere benzine kan op dit vlak zeker verbetering brengen, dat is in de wintermaanden dus zeker de moeite van het proberen waard. Ook zijn er bij de betere motordealer speciale toevoegingen te koop, waarvan je een klein beetje in een volle tank benzine kunt gieten, zodat het bevriezen ook wordt tegengegaan. Een handige knutselaar kan verder proberen om de koude inlaatlucht iets voor te verwarmen, bijvoorbeeld door het aanzuigtraject iets aan te passen zodat er warme motor- of koellucht aangezogen wordt.ROADBOOKTOUR DRENTEOver de mooie route Onlangs vertrokken wij op een zonnige zondag naar Hoogeveen, om vandaar de MotoPlus Roadbook-tour door Drenthe te rijden. Het weer was fantastisch en we hadden er zin in. Deze toertocht bleek echt een aanrader voor diegene die Drenthe op zijn mooist wil zien. We hebben ontzettend genoten van de mooie wegen door bosrijke omgeving, langs weilanden en gezellige dorpjes (met terrasjes). Onze hartelijke dank voor deze schitterende route en we hopen in de toekomst nog veel mooie routes via de MotoPus te kunnen gaan rijden.Klaas en Gré, Jaap en Joke, Stephan uit Enkhuizen[[bild mitgeliefert ohne BU]]

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...