+ Plus

Lezerstest Yamaha Ténéré 700

Met de Rally Edition en met name de World Raid breidt Yamaha het inzetgebied van de Ténéré 700 naar de avontuurlijke kant uit. Twaalf MotoPlus-lezers konden de World Raid, die toen net was gepresenteerd, als een van de eersten in levende lijve ontmoeten en maakten een testrit met de standaard 700 op en naast het asfalt rond het TT Circuit Assen.

Joep van Wamel
Leeftijd: 35 jaar
Beroep: horeca-manager
Rijbewijs sinds: 2008
Eigen motor(en): Triumph Tiger 800 XRT, Honda NX250
Beoordeling: 4 sterren

“Vooraf had ik al veel gelezen over de Ténéré 700, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Na het maken van wat foto’s, kennismaken met de medetesters en wat rondjes rond de motoren, mogen we dan eindelijk. Direct een fijne zit, smal zadel, prima zithoogte (voor iemand van 1,76 meter). Breed stuur, het dashboard is duidelijk gepositioneerd voor offroad en voorzien van lcd-scherm. Verwacht je op een 2022-fiets een TFT-scherm? Ja! Heb je het nodig? Nee. Maar ergens geeft een lcd-exemplaar het gevoel dat je op een wat verouderde fiets zit, al snap ik dat ze bij Yamaha ergens op moeten bezuinigen om op de scherpe verkoopprijs te komen. Oké, rijden maar! Met een druk op de knop komt de tweecilinder tot leven. Toegegeven, die diepe, donkere tweecilinder-roffel klinkt fantastisch. Zeker als je gewend bent aan de typisch fluitende driecilinder van Triumph. De weg op, achter de voorrijder aan, die er al gelijk de gang goed in heeft. Heerlijk doortrekken, makkelijk van het ene oor naar het andere. Qua windbescherming valt er nog wat te winnen. Mocht je veel op straat rijden, dan is wellicht een hogere after-market ruit een goede optie om aan te vinken. En dan, het zand in! Diep, mul, vol sporen, crossbaanachtig zand! Staan, kont naar achteren, knieën tegen de buddy geklemd en gas erop! Dit is het terrein van de Ténéré, wat een feest! Een gravelpad volgt, waar al voorzichtig wat slides worden gemaakt. Spelen voor grote mannen, die allemaal ineens weer jongetjes zijn. Na een relatief korte proefrit teruggekomen op het circuit, vol enthousiasme en adrenaline, begint het uitwisselen van meningen. De ene vindt ‘m toch te zwaar, de ander is helemaal lyrisch en klaar om naar de dealer te stappen. Ik zit er denk ik tussen in, maar ik heb genoten van de rit en het ‘spelen’ in het zand! Als je één fiets zoekt die het allemaal kan, voor een scherpe prijs, dan is dit jouw fiets!”

André Feenstra
Leeftijd: 64 jaar
Beroep: ondernemer
Rijbewijs sinds: 1986
Eigen motor: Suzuki DL650 V-Strom
Beoordeling: 5 sterren

“Jakkerende pro’s in de woestijn, wheelies en mega-sprongen, zo wordt de Ténéré 700 gepresenteerd. Maar wat kun je ermee als normale sterveling? Ik bekeek de motor tijdens de test als lange afstandsrijder, zowel op het asfalt als offroad. De 700 zit comfortabel en kan ik met m’n 1.83 meter goed bij de grond. Alles zit op de goede plek en het scherm is duidelijk, ook bij fel zonlicht. Het zadel is stevig en zeer comfortabel. De aluminium zijstandaard is licht en oogt stevig, maar ik vraag me af wat ‘ie doet wanneer je langdurig met zo’n 50 kilo bagage op pad bent. Bij een breuk is aluminium onderweg lastig te repareren. Het geweldige CP2-blok pakt van onderuit soepel op en wil heel graag door in de toeren. De motor stuurt neutraal op hard wegdek. De banden geven redelijk wat vertrouwen op droog wegdek. Het vermogen is op de weg ruim voldoende, maar niet overdadig. De vering is stevig en geeft een goede feedback.
In het zand wordt het een ander verhaal. Het blok genereert van onderuit een geweldig koppel en dat resulteert met de standaard banden gelijk in veel wielspin als je de rechterpols niet voldoende in bedwang houdt. Rechtuit stabiliteit in het erg mulle Drentse zand was ook lastig, al moet ik er wel bij opmerken dat de bandenspanning op verharde wegen was afgestemd. De T700 heeft standaard overigens geen bandenklemmen, een must bij banden met binnenband. De vering kan het in deze situatie prima aan. Graag had ik willen testen op gravel en rotsachtige bodem. Ik denk dat de kwaliteiten van de motor daar veel meer tot kun recht komen. Het ABS is uit schakelbaar, maar schakelt automatisch weer in nadat de motor van het contact is geweest. Staande positie is zonder extra stuurverhogers prima te noemen. De brede voetsteunen geven veel stabiliteit. Los van wat details die ik zou vervangen, zoals banden, de standaard handbeschermers en skidplate, is het een fijne en complete motor. Kortom geen berg is te hoog en geen woestijn te diep, met de Ténéré 700 kom je er wel!”

Dennis Cats
Leeftijd: 36 jaar
Beroep: bouwmanager
Rijbewijs sinds: 2007
Eigen motor(en): Yamaha YZF-R1, BMW F650GS Dakar
Beoordeling: 5 sterren

“Ken je dat gevoel, dat je met iemand in gesprek raakt en daarbij het gevoel krijgt dat je elkaar al jaren kent? Precies dat gevoel geeft de Yamaha Ténéré 700 mij. Je stapt op draait de weg op en het voelt direct vertrouwd. Weinig poespas, weinig elektronica, gas geven en genieten. Daar waar veel merken er voor kiezen om motoren rijk uit te rusten met een overdaad aan elektronische snufjes, gaat de Yamaha terug naar de basis en dat is absoluut een pluspunt.
Opvallend bij het eerste stuk asfalt is het soepel draaiende blok, dat erg lekker accelereert. Je kunt rustig schakellui tuffen, maar op het moment dat dat het nodig is, staat de Ténéré zijn mannetje en spurt hij er vandoor. Dit maakt de motor echt een allrounder. Na een aantal Drentse asfaltwegen draait onze voorrijder het zand in. Jawel, 20 centimeter diep zand, waardoor de groep direct voor de leeuwen wordt gegooid. Als een koordanser in het circus probeer ik de fiets te beheersen, zonder zand te happen. Het eerste stuk is even wennen, maar een paar zand-tracks verder voelt de Ténéré vertrouwd aan op de onverharde paden.
Zaken die verder opvallen tijdens de rit zijn het goed af te lezen scherm met voldoende informatie en de prettige zithouding, zowel zittend als staand. De standaard afstelling sluit perfect aan op mijn lengte van mijn 1,75m. Het knietje sluit mooi aan op de tank en met mijn ‘korte’ benen kom ik goed bij de grond omdat het zadel aan de voorzijde wat smaller is.
Al met al een zeer fijne motor voor zowel verhard als onverhard. In vergelijking met mijn huidige ‘motorpark’ zou dit een mooie vervanger zijn.”

Martijn van Goor
Leeftijd: 33 jaar
Beroep: militair
Rijbewijs sinds: 2007
Eigen motor: AJP PR7
Beoordeling: 4 sterren

“Bij ‘eenvoudig’ denkt men al snel dat het niet goed is voor een nieuwe motor. Tegenwoordig is het meestal meer elektronica, meer hulpmiddelen en hierdoor minder rijplezier. Niemand wil voor een rit bedenken op welke stand de tractiecontrole moet, welke gasaanname, hoeveel drift er wordt toegelaten, welke stand de vering moet en ga zo maar door. Gelukkig is daar de Ténéré 700, gewoon opstappen en rijden. Dit was gelukkig ook het doel van deze lezerstest. Het enige wat we voor het rijden doen is het ABS uitschakelen, omdat er bij een test van deze avonturier ook een zandpad hoort. Voordat we bij het zand komen, rijden we een stuk over het asfalt, iets dat heel goed en natuurlijk gaat. De motor voelt licht aan en de roffel uit de uitlaat zorgt ervoor dat het heel erg aanstekelijk is om het gas open te trekken. Met 73 pk heb je meer dan voldoende vermogen om in een oogwenk boven de wettelijk toegestane snelheid uit te komen. Gelukkig kun je de Ténéré ook heerlijk lui rijden. 50 km per uur in de zesde versnelling is geen probleem. Bij het uitkomen van de bebouwde kom twee of drie keer terugschakelen en het gas kan er weer op.
Eenmaal in het zand is staan op de voetsteunen een vrij natuurlijke houding, als je niet te lang bent. Voor mijzelf (1.91 meter) zou ik het stuur verhogen voor een meer ontspannen staande houding. Ook op het onverharde rijdt de Ténéré heel gemakkelijk. Zelfs de minder geoefende rijders kunnen op het onverharde een heel eind komen. Kort samengevat: ben je op zoek naar een eenvoudige motor die heel veelzijdig in gebruik is, dan kom je bijna automatisch bij de Ténéré 700 uit!”

Ingrid Strijdveen
Leeftijd: 52 jaar
Beroep: Associate Project Director
Rijbewijs sinds: 1998
Eigen motoren: BMW F800GS Adventure, Honda CRF300L
Beoordeling: 4 sterren

“De Ténéré 700 is een eenvoudig hanteerbare allroad-motor, ondanks zijn gewicht van zo’n 200 kilo. Een motor met een sportief uiterlijk, die je uitnodigt om de gebaande wegen te verlaten. Opvallend is de voorkant met vier led-koplampen en extra led-strip. Verder is de motor is voorzien van weinig poespas. Het display is eenvoudig en goed afleesbaar. Op de verharde weg valt meteen het fijne rijgedrag op. De smalle taille, het wat hogere stuur en de hogere zit zorgen voor een prettige zithouding. De motor reageert adequaat op het gas, schakelt soepel en is heerlijk in het bochtenwerk. Ook offroad presteert de Yamaha boven verwachting. Op gravelpaden is de motor staand op de pedalen en met je bovenbenen tegen de tank zeer handelbaar. In het mulle zand moet je iets meer werken, maar toch trekt hij zich relatief gemakkelijk recht. Echter wanneer je regelmatig offroad gaat rijden zou ik de voorkeur geven aan een echte noppenband. Zoals vermeld heeft de Ténéré een vrij hoge zit, iets wat ik persoonlijk minder vind bij het meer serieuze offroad-werk. Een verlagingsset zou voor mij een optie kunnen zijn. De conclusie is dat Ténéré 700 een indrukwekkende motor is, zowel op de weg als offroad. Op de weg is de Ténéré zeker een concurrent van mijn huidige BMW. Voor het offroad-werk prefereer ik mijn lichtere Honda, die voor mij toch iets gemakkelijker te hanteren is.”

Philip Tichelaar
Leeftijd: 45 jaar
Beroep: motorrijder Koninklijke Marechaussee
Rijbewijs sinds: 1998
Eigen motor(en): Yamaha XT660Z Ténéré, BMW R80 G/S Paris Dakar
Beoordeling: 4 sterren

“Als je voor het eerst je been over het zadel zwaait en plaats neemt op de T7, voelt het al direct als thuiskomen. Zitten, sleutel om, starten en rijden maar. Geen gedoe met instellingen en rijmodi, maar gewoon gaan. Toch krijgen we van de voorrijder de tip om het ABS maar vast uit te schakelen, mochten we ineens in onverhard terrein terecht komen. Een leuk vooruitzicht.
Eenmaal aan het rollen, gaat alles met speels gemak. De zitpositie is ontspannen, lekker rechtop. Het stuur voelt wat smal voor een allroad, maar ligt goed in de hand. Alles op de juiste plek. Het CP2-motorblok is lekker bij de les en produceert een aanstekelijke donkere roffel. De fotograaf vraagt ons om een tijdje in formatie achter de camera-auto aan te rijden om wat groepsfoto’s te maken. Het gemak waarmee je de T7 stapvoets kan laten rollen en daarbij de juiste koers te houden, valt hierbij op. Het rijwielgedeelte in combinatie met motorblok en aandrijflijn voelen in balans.
Op de openbare weg kan even het gas er op. De CP2 is van onderuit lekker fel en maakt makkelijk toeren. Maar vooral de trekkracht vanuit het lage en middentoerengebied maken een levendige indruk. Er volgen een paar rotondes kort achter elkaar. Remmen, insturen, uitaccelereren wisselen zich in rap tempo af en gaan allemaal als vanzelf. Niet heel opvallend allemaal, maar prima. Op een langer recht stuk provinciale weg probeer ik een indruk te krijgen van de werking van het smalle windscherm. Het lichaam blijft goed uit de wind, maar rond de helm wordt het op het hoger tempo toch wel wat lawaaierig. Dit doet allemaal niet meer terzake als we het eerste zandpad op duiken. Staan op de steps, beetje inklemmen en gewicht naar achter. Weer met een opvallend gemak. Door de slanke tank wordt het je makkelijk gemaakt om te klemmen tussen de knieën. De T7 reageert hier ook weer lekker direct op het gas, waardoor het makkelijk wordt het juiste toerental te vinden. Het is mogelijk om snel grote stappen maken, zonder dat het echt intimiderend wordt. Hier komt die eerder genoemde balans ook weer om de hoek kijken. Je bent toch met ruim 200 kilo onderweg, op 50/50 banden. Desondanks is het goed te doen door het best wel mulle zand. Ongemerkt gaat het tempo dan ook omhoog, waarbij zelfoverschatting op de loer lag. Bij een bijna gemiste haakse bocht, bewijst de Ténéré dan ook zijn vergevingsgezinde aard. De goed doseerbare remmen moeten even
aan de bak, maar de motor blijft stabiel. Het maakt nieuwsgierig naar de mogelijkheden op echte noppenbanden.
De Ténéré 700 heeft op mij een positieve indruk achtergelaten. Waar de middenklasse allroad-concurrentie alsmaar gecompliceerder en daardoor ook duurder lijkt te worden, houdt de T7 vast aan eenvoud tegen een concurrerende prijs. Hier zet Yamaha zeer goede rijkwaliteiten op en naast de weg tegenover, net als een groot gevoel van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit. Tent achterop en de wereld verkennen. Het kan met deze of zal ik toch nog even doorsparen voor die World Raid versie?”

Stef Wismans
Leeftijd: 23 jaar
Beroep: student Elektrotechniek
Rijbewijs sinds: 2019
Eigen motor(en): Kawasaki Versys 650, Kawasaki KLR600
Beoordeling: 4 sterren

“Voorafgaand aan de test twijfelde ik of het gewicht van de T7 niet te hoog was om offroad te rijden. 200+ kilo is toch veel vergeleken met de 140 kilo van mijn eigen KLR600. Na eerst een aantal kilometers over de weg te hebben gereden, duikt er een zandpad met veel los zand op. Geen idee hoe ze het bij Yamaha voor elkaar hebben gekregen, maar ik merk al direct dat er van het (over)gewicht helemaal niets te merken valt. Voor een offroad-beginner zoals ik is het een prettige motor om mee offroad te rijden. Hij stuurt heel eenvoudig en is goed onder controle te houden. Offroad heb je meer dan genoeg vermogen en ook op de weg kom je hiermee niets te kort. Verder vind ik het top dat er op deze motor niets te veel zit. Geen rijmodi, geen tractiecontrole gewoon geen poespas. Dat er op het asfalt met ABS en offroad zonder ABS gereden kan worden is dan wel weer een erg prettige toevoeging. Het display is helaas nog wel een lcd-paneel en ziet er wat verouderd uit. Een upgrade naar TFT zou geen overbodige luxe zijn. Het valt ook goed op dat het vlakke zadel erg goed en stabiel zit. Op mijn KLR wil ik bij het remmen nog wel eens naar voren glijden. Dat is op de T7 niet het geval. Al met al denk ik dat de T7 een perfecte combinatie is voor toeren over het asfalt en offroad rijden.
Toch vraag ik me af of ik zelf een T7 zou aanschaffen. Ik vind de prijs erg goed, maar om een motor van meer dan 10.000 euro tijdens een offroad-ritje een paar keer op de grond te leggen, zou me wel pijn doen. Ook heb je eigenlijk nooit de goede banden er onder liggen. Offroad wil je een grove noppenband, terwijl je op de weg liever een toerband hebt. Als reismotor, wanneer je ook stukken offroad gaat rijden, is deze motor wel perfect. Hij heeft genoeg bagagemogelijkheden en is geschikt om elk soort weg te rijden. Wanneer ikzelf een verre reis zou maken staat de T7 zeker op het lijstje!”

Lees meer over

Yamaha Ténéré 700

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...