Lezerstest Yamaha Niken
Als er één machine is, die het afgelopen motorseizoen veel stof heeft doen opwaaien, dan was het Yamaha’s Niken wel. Ons oordeel over Yamaha’s futuristisch ogende driewieler heb je al in MotoPlus 11/2018 kunnen lezen, maar wat vindt de MotoPlus-lezer eigenlijk van het concept, waarvan Yamaha claimt dat het een ongekende mate van voorwielgrip kent? Met een groep lezers trokken we naar het heuvelachtige Zuid-Limburg, waar de Yamaha Niken zich meer dan thuis voelde.
Naam: Adwin Verhage
Leeftijd: 52 jaar
Rijdt zelf: Kawasaki Z1000SX
“De Yamaha Niken is natuurlijk een heel andere motor dan mijn Z1000SX. De Niken heeft een zeer ruime zit en je zit rechtop achter het brede stuur, ideaal om lange afstanden te overbruggen. De windbescherming valt me alles mee. De Niken is standaard voorzien van instelbare tractiecontrole, verschillende rijmodi, cruise control en een quickshifter. Maar uiteraard ben ik vooral benieuwd hoe het rijden met drie wielen in de heuvels van Zuid-Limburg bevalt.
Eenmaal onderweg merk je in de eerste bochten al dat de Niken als een gewone motor rijdt. Als dat eenmaal duidelijk is, ga je zoeken naar de verschillen. Je gaat de onregelmatigheden in het wegdek, die je normaal ontwijkt, juist opzoeken om te zien hoe het reageert. Dus met één wiel door een kuil, met één voorwiel over verkeersremmers, een wiel naast het asfalt in het grit enzovoorts. Je merkt al gauw dat het de Niken helemaal niets doet. Ook keren op een parkeerterrein met alleen maar grind of het rijden op een nog niet geasfalteerde weg met grit, het gaat allemaal heel erg ontspannen en met veel vertrouwen. Ook bochten in smalle weggetjes met zeer slecht asfalt kun je heel vlot nemen.
Maar ook ruime snelle bochten met goed asfalt zijn een feest om te rijden. Wat later op de route, toen de lol van het opzoeken van onregelmatig wegdek wat voorbij was, merk ik dat ik meer van de mooie uitzichten onderweg kan genieten, omdat je de weg niet hoeft te scannen. Wat je normaal op de motor eigenlijk automatisch doet. Dat zou een rit door bijvoorbeeld de Alpen alleen maar mooier maken. De Niken is voor mij echt een funmotor.
Nog een kleine opmerking: de tractiecontrole (standje 2 ingeschakeld) werkt heel erg grof. De reactie lijkt nog het meest op het effect wat je krijgt als je zelf heel snel het gas open-dicht-open-dicht draait. Niet comfortabel dus. Zo reageert de motor ook als je op erg slecht wegdek veel gas geeft en de achterband soms contact verliest. Dit moet beter kunnen, want de tractiecontrole van mijn Kawasaki Z1000SX werkt nagenoeg onopvallend.
Maar voor wie is de Niken geschikt? Iemand die van sturen en bochten houdt, kan er een fijne motor aan hebben. Maar daarnaast is de Yamaha ook ideaal voor de doorrijder. Natte rotondes, putdeksels en belijning worden met meer vertrouwen gepakt. Ook is de Niken een motor, waarop je comfortabel afstanden kunt rijden. Dat is maar goed ook, want een standaard motortrailertje voor je Alpentripjes is niet op een driewieler berekend.”
Naam: Ber Quispel
Leeftijd: 54 jaar
Rijdt zelf: Triumph Rocket III
“De gedachte achter de Yamaha Niken is een bijzondere: een extra wiel aan de voorzijde om het contact met het wegdek te vergroten. In Zuid-Limburg kan ik ervaren hoe dat nu in de praktijk uitpakt. De eerste de beste rotonde geeft meteen al genoeg vertrouwen. De eerste 30 kilometer gaan nog redelijk rustig om te wennen aan de motor. Gelukkig heeft de Niken een aangepast blok van de MT-09 en is het extra gewicht geen probleem. De Niken komt nog steeds vlot uit de startblokken. Later op de dag gaat het tempo wat omhoog. In het begin heb ik wat moeite om de ideale lijn te vinden, omdat het rijden met een Niken iets anders is dan rijden met mijn mammoet van een Triumph Rocket. De testroute biedt voldoende afwisseling om de mogelijkheden van de Niken te ontdekken, waarbij zelfs een stuk opgebroken weg met grote keien de Niken niet van zijn koers weet te brengen. Naar mijn idee heeft Yamaha een zeer bijzondere motor op de markt gebracht, die voor een grote doelgroep geschikt is. De motor geeft qua weggedrag veel vertrouwen en maakt elke rit tot een feestje.”
Naam: Chris Hermes
Leeftijd: 63 jaar
Rijdt zelf: Triumph Tiger 800
“Bij de eerste ‘real life’-aanblik is de Yamaha Niken niet een machine die je alleen maar mooi of lelijk vindt. Hij heeft een gespierd uiterlijk, met opgetrokken schouders, en is met niets te vergelijken omdat er eenvoudig nog geen enkele vergelijkbare motor is. En het is echt een motor en geen slap aftreksel van iets wat er misschien in de verte op lijkt. De eerste 40 kilometer gaat het rustig aan om een beetje te wennen en er gevoel mee te krijgen. Het went snel en ik rijd echt overal probleemloos overheen. Voor een paddelstoel tilt hij een wiel omhoog, je voelt het amper. Ik maak ook bermuitstapjes. In het begin met één wiel, waarbij ik me er over verbaas hoe weinig ik er van merk. Ook als ik het daarna met alle wielen probeer. Met mijn eigen motor zou ik dat niet snel doen, maar met de Niken is het geen enkel probleem. De Yamaha nodigt ook echt uit om heel plat door de bocht te gaan, maar dan moet je even uit je comfortzone komen. Bij mij duurde dat wel even, maar ik heb mijn grens uiteindelijk verlegd.
Verder zitten alle gebruikelijke technische snufjes er op: tractiecontrole, quickshifter een mooi en goed leesbaar display en diverse rijmodi’s. Daar speel ik niet veel mee, want ik ben voornamelijk bezig met het opzoeken van situaties, die ik niet zo snel met mijn eigen motor opzoek. Dingen waar je normaal omheen rijdt, kachel je nu al vrij snel overheen. Grind of zand in de bocht zorgt nog wel voor een schrikmomentje, maar ook daar rij je al snel overheen. Het gemak van deze motor went snel.
Het blok is lekker pittig en is 20 pk sterker dan ik gewend ben. Wel baarde het gewicht van 263 kilo me wel wat zorgen, maar het valt in de praktijk niet tegen. Het gewicht voor wordt natuurlijk verdeelt over twee wielen, waardoor de voorzijde niet echt zwaar aanvoelt. Bij flink doorrijden voelt het tegensturen wel wat zwaarder aan.
Yamaha steekt met dit hypermoderne, vooruitstrevende model haar nek ver uit, maar naar mijn mening zijn ze geslaagd in hun opzet om iets heel vernieuwends te maken, een machine die qua rijden ontzettend veel vertrouwen en plezier geeft. Er komt een nieuw tijdperk aan!”
Naam: Hans Baars
Leeftijd: 60 jaar
Rijdt zelf: Honda VF750F
“De eerste aanblik, is net als bij de foto’s in MotoPlus, toch wel vreemd. Het is een motor, maar wel een bijzondere met die dubbele voorvork. Bij een uitgekleed model zonder front kun je met een pink de linker en rechter voorvork onafhankelijk van elkaar laten bewegen. Ongelooflijk hoe soepel dat loopt.
Dat soepele komt tijdens de testrit overduidelijk terug. Zoals door de Yamaha-technici werd voorspeld, merk je na een paar honderd meter al niets meer van de andere voorvork. Is het anders dan anders? Ja en nee. Zoals gezegd, het is absoluut geen scooter met dubbele voorwielen. De techniek is heel anders. Het is een motor en het rijdt als een motor. De dubbele voorvork geeft je een heel veilig gevoel. Dat leidt tot bochtenwerk, zoals ik het al jaren niet meer heb meegemaakt. Er is echt niets mis met mijn oude VF-750-F, maar die kan hier niet aan tippen! Gaten, putdeksels, reparatiestroken, zelfs een stukje België zonder wegdek, waar we door zand en stenen gingen, trekt hij zonder een krimp te geven door.
Er is altijd voldoende vermogen aanwezig, goed voor een snelle inhaalmanoeuvre. Maar ook rustig rijden kan. Een goede keuze dus, dit MT-09-blok. Het mini-ruitje is voor mijn 1,84 meter geen probleem. Bij 130 km/uur zit ik nog goed, zonder teveel druk of turbulentie. Mijn Honda buldert er dan vrolijk op los.
Ruim 180 kilometer verder, na ontzettend veel motorplezier, is de Niken terug op zijn bestemming en stap ik af met het gevoel nog wel een tijdje door te kunnen. De 165 kilometer naar huis zijn vervolgens zwaar door de totaal andere en minder comfortabele zit. Helaas heb ik op dit moment geen Niken-geld, maar hij is met stip gestegen op de verlanglijst!”
Naam: Hans Wright
Leeftijd: 54 jaar
Rijdt zelf: Piaggio MP3 en Moto Guzzi Breva.
“Ik rijd al jaren met veel plezier op een Piaggo MP3-driewieler, die vanwege de grote bagageruimte en het tiltlock-systeem vooral in en rond de stad bijzonder praktisch is. Helaas vind ik het vermogen van deze motorscooter te beperkt om comfortabel lange stukken te rijden, waardoor ik al jaren uitkijk naar een waardige opvolger met meer vermogen. Met de Niken heeft Yamaha een motor-driewieler uitgebracht, die meer vermogen heeft dan mijn Piaggio, dus de eerste positieve punten zijn al verdiend.
Bij het opstappen is er gelijk een ontspannen gevoel door een rechtop-houding, waarbij de benen in een comfortabele positie gebogen zijn. Het zadel voelt goed aan en is redelijk dik uitgevoerd om zo zonder zadelpijn na enige uren rijden af te stappen. Door een betrekkelijk lage zit en de breedte van het zadel is het ook voor kleinere personen mogelijk om beide voeten plat aan de grond te krijgen.
Het sturen voelt al vanaf de eerste meters vertrouwd. Net als op de Piaggio MP3 voelen de dubbele voorwielen aan als een enkel voorwiel. Bij lage snelheden valt de Niken, net als de Piaggio, wat de bocht in, maar dat is makkelijk te corrigeren door wat gas te geven. Het blok loopt zonder enige vorm van bokken erg mooi op lage snelheden en pakt goed op zodra meer gasgegeven wordt. Super, dat blok met vermogen over het hele bereik. De quickshifter werk perfect bij accelereren en opschakelen, echter bij cruisen op lage snelheid doet hij het niet zo goed en moet je ouderwets de koppeling gebruiken, net zoals bij terugschakelen.
Het stuur voelt breed en in het midden zit een goed afleesbaar display. De acceleratie en de wegligging zijn werkelijk fenomenaal. De voorzijde van de Niken geeft geen krimp op slecht wegdek vol oneffenheden. Die worden keurig opgevangen en weggefilterd. Uiteraard is de wegligging op goede wegen ook goed. Ik ben echt onder de indruk van de wijze waarop de ophanging aan de voorzijde oneffenheden verwerkt. Waar de Piaggio MP3 over verkeersdrempels nog wel eens veerweg te kort komt, geeft de Niken geen krimp. Of er nu over verkeersdrempels of met een van de voorwielen in de goot of over de kinderkopjes gereden wordt, alles wordt opgevangen. De Niken geeft vertrouwen op ondergronden, die ik met de tweewieler zou vermijden of voorzichtig op zou zijn.
Zou ik hem willen hebben? Daar volgt een volmondig ‘ja’ op als Yamaha voor voldoende bagageruimte zorgt en voor een systeem om de voorwielophanging in stilstand te blokkeren, zodat ik de Niken makkelijk over twee drempels en een helling in mijn garage kan duwen.”
Naam: Ludy Camps
Leeftijd: 56 jaar
Rijdt zelf: Suzuki GSX-S750
“Als ik laat in de middag na afloop van de Niken-testdag weer op mijn eigen motor stap, verbaas ik mij er over dat die zo zenuwachtig reageert op stuurimpulsen en niet stabiel aanvoelt. Dat verdwijnt gelukkig wel weer, het zet me echter wel aan het denken. Ik ben nooit een liefhebber geweest van driewielers met het predicaat motorfiets. Vooraf had ik me ook voorgenomen op zoek te gaan naar de zwakke plekken van deze Niken om aan te tonen dat ik altijd gelijk heb gehad. Over het uiterlijk ga ik het niet hebben, je vind hem mooi of niet. Ik vind hem trouwens wel mooi!
De testroute voert voornamelijk over kleine binnenwegen door Zuid-Limburg en een stukje België. Goede en hele slechte wegkwaliteit, bladeren op de weg, zand, grind, kuilen; het zit er allemaal in.
De quickshifter werkt in ieder geval prima en is echt een toegevoegde waarde. Het MT-09-blok past prima in de Niken en heeft voldoende koppel om snel uit een bocht te accelereren en ook de windbescherming is goed. Als Yamaha straks een hoger ruitje heeft, valt daar helemaal niets meer te klagen. De zithouding is rechtop, maar met het brede stuur is het mogelijk om een actievere houding aan te nemen.
Mooie ronde lijnen rijden, voelt alsof het op rails gaat. Maar hard remmend een bocht in op zoek naar de apex en omgooien en volgas er uit knallen, vindt de Niken ook prima. Alleen de tractiecontrole protesteert af en toe. Die doet zijn werk dus, al vind ik persoonlijk dat hij wat grof regelt. Geen enkel oprichtmoment trouwens bij zo’n aktie. Corrigeren onder hellingshoek, bijremmen of gas erbij en verder omleggen; het gaat allemaal als vanzelf. Kan hij plat dan? Echt wel!
Je kunt met de stepjes de grond raken, maar op dat moment heb je het rubber rondom ook gebruikt tot op het randje en is de grens wel zo’n beetje bereikt. De remmen voldoen ook prima. Wat opvalt, is dat als je wat agressief remmend op een bocht af gaat, de hele voorkant heel rustig blijft, de vering niet veel induikt en dat het gevoel van ‘alles dik onder controle’ overheerst.
Ik heb nog nooit een motor gereden, die mij zoveel vertrouwen gaf aan de voorkant als deze Niken.
Als ik met mijn eigen fiets hetzelfde traject op dezelfde manier had gereden, dus zonder echt op het wegdek te letten, had ik hem minstens een keer of twee op mogen rapen. Stabiliteit en rust aan de voorkant en véél meer grip zorgen er voor dat je veel veiliger kunt rijden onder slechte omstandigheden. En ondanks dat extra wiel en voelt het gewoon als motorrijden. Dat is de kracht van de Niken; de eerste driewielige motor die ik wél in mijn garage zou willen hebben staan…..Ik had dus niet altijd gelijk.”
Naam: Martijn Ros
Leeftijd: 30 jaar
Rijdt zelf: Suzuki V-Strom 650
“De eerste meters voelen door de grote en brede neus wat onwennig. Zit ik nu op een motor of iets anders? Dit gevoel is echter van korte duur, want als de eerste bocht zich aandient, is duidelijk dat dit wel degelijk een motor is, een heel bijzondere! Het effect van de afwijkende voorkant is groot: snel merk je hoe veel meer grip en vertrouwen je krijgt door het tweede voorwiel. Een berg grind op een landweg? Geen probleem. Stukje door de berm om uit te wijken? Graag!
Allerlei conventies over veilig gebruik maken van een motor – inclusief het vermijden van putdeksels – kunnen overboord. Ondertussen gooi en smijt je hem steeds harder door de bochten. ‘Helaas’ heb ik de Niken niet onder natte omstandigheden kunnen proberen, maar ik kan me goed voorstellen dat het tweede voorwiel een hoop spannende momenten in het verkeer een stuk aangenamer maakt.
De driecilinder pakt gretig op en laat zich goed doseren. Er is genoeg kracht over de hele linie. In combinatie met de quickshifter levert dit een hoop spektakel op; er ontstaat een permanente grijns op je gezicht. De quickshifter voelt zich overigens duidelijk het meest in zijn element wanneer er meer gas wordt gegeven.
De combinatie van lol en de verhoogde veiligheid maakt de Niken zeker interessant als dagelijkse (woon-werk) motor. Hij is smal genoeg om door files heen te cruisen, maar een punt van aandacht is de beperkte bescherming tegen de elementen. Het kleine ruitje ziet er strak uit, maar geeft de wind vrij spel. Is het een motor? Jazeker! Smaakt dit naar meer? Absoluut!”
Naam: Paul van der Wal
Leeftijd: 28 jaar
Rijdt zelf: Aprilia SL1000 Falco
“Wat me eerste opvalt aan de Niken, is de imposante voorkant en ‘gewone’ MT-09-achterkant. De voorkant kijkt nors met zijn brede schouders en dubbele wielophanging, maar is nog niet per se mooi te noemen. Wanneer je plaatsneemt op de Niken zit je echt ‘in’ de motor. Het zadel zit goed, het stuur pakt lekker breed vast en het voelt meteen goed. Yamaha heeft duidelijk een stuurfiets neer willen zetten. En gezien de features – tractiecontrole, rijmodi, quickshifter en cruise control – een premium stuurfiets.
Bij stapvoets rijden merk je dat de voorwielophanging extra gewicht met zich meebrengt; het doet een beetje log aan, maar dat is niet vreemd met 263 kilo gewicht. Eenmaal op snelheid begint de magie, want voor je gevoel verdwijnt het tweede voorwiel dan en rijd je op een gewone motorfiets.
En het stuurt verrassend goed. Mocht een van de voorwielen grip verliezen, dan neemt het andere voorwiel het direct over. Dat geeft veel vertrouwen, waardoor je de Niken onbewust steeds makkelijker en sneller de bochten in gooit. Je gaat op zoek naar de grens waar de grip aan de voorkant ophoudt, maar die grens lijkt mijlenver weg te zijn. De stepjes raken al snel de grond, niet gebruikelijk op een motor waar je voor het eerst op zit. Doordat de dubbele wielophanging alle oneffenheden weg filtert, zit je veel meer ontspannen op de motor; je hoeft niet meer panisch gaten en teerstrepen te detecteren en kunt echt genieten van het bochtenwerk en de omgeving. Als je de ‘mindset’ te pakken hebt om sportief te sturen, dan doet de quickshifter er nog een schepje boven op en word je nog meer aangespoord om sportief te rijden.
De Yamaha Niken maakt de beloftes waar, je moet alleen over dat imago-dingetje van drie wielen stappen.”
Naam: Richard van Laanen
Leeftijd: 60 jaar
Rijdt zelf: BMW F650GS
“De eerste indruk is dat de Niken een zwaar en lomp ding is, maar niets is minder waar. Eenmaal in het zadel valt het allemaal erg mee. Natuurlijk voel ik de 60 extra kilo’s vergeleken met mijn eigen motor, maar door de zithoogte van 82 centimeter kan ik makkelijk met de motor manoeuvreren. Eenmaal op weg merk je sowieso niets meer van het gewicht. De eerste bochten zijn erg wennen, het is een brede motor en in het hoofd zitten toch die twee voorwielen. Maar naarmate de dag verstrijkt, krijg ik steeds meer vertrouwen in de motor en valt het mij op hoe verschrikkelijk stabiel de motor is onder iedere omstandigheid. Slecht wegdek in een bocht merk je natuurlijk, maar de Niken blijft keurig op de ingezette lijn en is makkelijk te corrigeren. Ik kijk altijd naar het wegdek als het slecht is in de bochten, maar op de Niken na verloop van tijd niet meer. En omdat ik minder op de weg let, kan ik de bochten met een hogere snelheid in. Kortom, het vertrouwen dat de Niken mij geeft is enorm. Het brede stuur is ook heel fijn voor het inzetten van de bochten, een lichte duw is voldoende om de lijn in te zetten (of te corrigeren).
Waar ik echt verslaafd aan kan raken, is het motorblok. Het heeft heel veel souplesse en genoeg kracht, ook van onderuit. Verder is de Niken een zeer complete motor met allerlei elektronica, zoals quickshifter, tractiecontrole, ABS, cruise control. Toen ik aan het eind van de dag weer op mijn eigen motor naar huis reed, viel mij temeer op hoe groot de Niken is. Dat had ik tijdens de rit op een gegeven moment echt niet meer in de gaten.
Mooi vind ik de Niken niet en of ik ‘m ooit zou kopen betwijfel ik, maar erop rijden vind ik wel erg leuk en enorm vertrouwenwekkend.”
Naam: Robert Luiten
Leeftijd: 47 jaar
Rijdt zelf: BMW R1200GS
“Twee wielen voor, daar draait het om deze testdag. Ik had wat vooroordelen. Het is voor beginners, voor automobilisten, die met een extra voorwieltje wel de overstap aandurven om hiermee te forensen. Tijdens de presentatie van Yamaha grapte ik dat het mij een ideale pekelmotor lijkt, maar daar doe ik deze Yamaha Niken tekort mee bleek achteraf.
De eerste meters en bochten gaan stapvoets en het voelt anders; steviger, stabieler. Maar voor we de stad uit rijden, voelt het al als een gewone tweewieler. Er komt een wat krappere bocht aan en onze gids geeft ineens gas bij…. “Dat red ‘ie nooit!”, denk ik…. Maar hij gooit de Niken plat en schiet door de bocht. Ik probeer een bocht later ook iets dergelijks, maar instinctief prik ik toch de achterrem er bij. Er komen nog veel meer bochten. Het vertrouwen in de voorpartij groeit, de snelheid neemt toe en de achterrem wordt uiteindelijk niet meer gebruikt. Het brede stuur druk ik nog net niet in de grond, althans zo voelt het. Wat een grip, wat een lol.
De routemaker heeft aan alles gedacht: van strak asfalt tot klinkers en zeer slecht wegdek. Met een allroad boender je al behoorlijk rap over slecht wegdek, maar de Niken gaat nog een stapje verder.
Half drempeltje, putdeksel, één voorband in de greppel? Stoïcijns verder zonder een krimp te geven.
Wat een stabiliteit, alleen het achterwiel denkt daar soms wat anders over, maar zit zo weer in het juiste spoor.
Motorblok, remmen, tankinhoud, zadel en zithouding? Allemaal een dikke voldoende. De driecilinder kun je lekker uitknijpen, het blijft beheersbaar. Iets meer koppel zou nog mooier zijn, maar het is net wat je zelf gewend bent. De remmen zijn goed, maar iets meer bite zou prettig zijn.
Conclusie: het is een motor, het voelt als een motor, het stuurt als een motor, maar de Niken scoort extra hoog op stabiliteit en grip. Nobelprice for ‘out of the box thinking’ goes to….Yamaha! Meest frappante: na de lange testdag had ik moeite met de eerste paar bochten op mijn eigen motor.”
Naam: Roel Roeloffzen
Leeftijd: 49 jaar
Rijdt zelf: Husqvarna 701 Supermoto, Suzuki Burgman 650
“De Niken, je vindt hem mooi of niet. Je kunt niet om de voorkant heen. Indrukwekkend breed, twee voorwielen met elk dubbele voorpoten. Dit is iets anders dan een gewone driewieler. Er is blijkbaar een dappere Japanner geweest, die de directie heeft voorgesteld dit concept te ontwikkelen en produceren! De techniek is verrassend eenvoudig met twee parallele draagarmen, die de voorvorken dragen en afhankelijk van de ondergrond in balans houden.
Hoe het in de praktijk werkt, ontdekken we op een ruim 150 kilometer lange testroute vol bochtige wegen met stukken met los grind, slecht asfalt en echt slecht asfalt met gaten en sporen en nieuw strak asfalt. Bij het verlaten van het parkeerterrein ben je al aan de Niken gewend, het is gewoon een echte motor! Na de eerste kilometers worden er hier en daar al putdeksels opgezocht in plaats van ontweken, net als lasnaden, gaten in de weg en zelfs de goot en de berm. Bizar! Maar de voorkant compenseert alles. Je voelt niets in het stuur, je merkt pas dat je ergens overheen rijdt als het achterwiel hetzelfde obstakel raakt. Het voelt bijna als een hybride-offroad met straatvering.
Gaandeweg komt er ook ruimte om de rest van de motor te waarderen. Ik was altijd erg nieuwsgierig naar de driecilinder van de MT-09, die ook in de Niken zit. Wat een mooi blok. Vooral in de sportieve rijmodus hangt het blok lekker aan het gas en de quickshifter verhoogt de pret.
Na verloop van tijd zit het vertrouwen er goed in en betrap ik me erop dat ik wat baldadig word. Te hard een bocht in? Geen punt, veel (heel veel) grip aan de voorkant zorgt ervoor dat de Niken niet over het voorwiel duwt en gewoon de lijn volgt die je instuurt. Gaten, sporen of zelfs grind op de weg? Gewoon insturen. Bizar wat een vertrouwen. En wat een pret. Die glimlach aan het eind van de dag blijft nog wel even zitten.”
Naam: Sylvano Buskens
Leeftijd: 28 jaar
Rijdt zelf: KTM 790 Duke
“Ook ik had vooroordelen over driewielers. En ook over de Niken dacht ik: dat is toch geen motorrijden? Maar wat een feest is het om met deze motor te rijden! De vergelijking met de carve ski’s leek me in eerste instantie een leuk marketingdingetje, maar na een dag sturen, ben ik van mening dat deze vergelijking erg treffend is. Na de eerste bocht ben je volledig gewend aan het extra gewicht en heeft de nerveuze stand van je gezicht plaatsgemaakt voor een grijns van oor tot oor.
Die maximale hellingshoek van 45⁰ ga je niet de eerste rit al halen, maar over het feit dat hij scherper door de bocht kan door zijn twee voorwielen valt niet te discussiëren. De Niken laat zich eenvoudig over de weg bewegen, al moet je hem wel echt vanuit je heupen sturen. De fun-factor is echt enorm. Vooral in het prachtige Limburg en het heuvelachtige land van onze zuiderburen kun je je echt uitleven op de Yamaha. De beloofde grip aan de voorkant geeft je weldegelijk een veiliger gevoel. De voorwielen trotseren onafhankelijk van elkaar de drempels, waardoor je er nagenoeg niets van voelt. Maar daar komt dan vaak wel de klap van de wat stugge achtervering achteraan
Yamaha heeft met de Niken een gewaagd concept neergezet, maar ik denk dat er zeker met wat meer accessoires absoluut wat te halen valt voor Yamaha met deze fiets. Tegelijkertijd is het voor mij persoonlijk niet de motor die ik aan zou schaffen. Mijn vooroordelen ben ik zeker kwijt, maar thuis de schuur in wordt toch wel wat onhandig.”
Naam: Wieger Verhulsdonck
Leeftijd: 29 jaar
Rijdt zelf: Kawasaki Z750
“Vooraf was ik met name benieuwd of het stuurgevoel hetzelfde zou zijn als op een traditionele motorfiets. Zouden de dubbele voorwielen daadwerkelijk veel meer grip en vertrouwen geven en zou het geheel niet ontzettend lomp aanvoelen met dat extra gewicht aan de voorkant? Die brede voorkant maakt wel indruk, maar als je op de Niken zit valt het reuze mee, het stuur voelt niet overdreven breed. Het display vind ik wat aan de kleine kant en valt een beetje weg in het grote geheel. Daarnaast denk ik dat ze bij toekomstige updates wellicht iets kunnen veranderen aan het design, zodat het plastic aan de voorkant wat minder massief oogt.
Eenmaal onderweg voelt het ontzettend snel vertrouwd. Het rijgevoel komt dicht in de buurt van een traditionele motorfiets met een paar kleine verschillen die niet perse negatief te noemen zijn. Het dubbele voorwiel geeft een gevoel van veiligheid, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over wat je tegenkomt in een bocht. Grind, zand, putdeksels, bladeren of van die fijne plakstrepen zijn geen enkel probleem. De dubbele voorwielen zorgen daadwerkelijk voor een verbetering in veiligheid. De hellingshoeken die je met de Niken kunt maken, zorgen er bovendien voor dat je ook lekker sportief kunt sturen, erg leuk.
Het blok is gelijk aan dat van de MT-09 en rijdt heerlijk, met ruim voldoende koppel onderin en verder mooi verdeeld over het hele toerenbereik. Prettig, omdat de Niken er rustig door te rijden is en je niet constant hoog in toeren hoeft te zitten om op te schieten. De gasrespons in rijmodus 1 vind ik persoonlijk een beetje aan/uit, waar dat in rijmodus 2 wat soepeler voelt. Wellicht een kwestie van wennen?“