Kawasaki Z tot Z tour – Zeijen naar Zeewolde
Kawasaki’s Z900 is een van de populairste machines in zijn klasse en bij uitstek een motor om Nederland mee te verkennen. Zijn actie rijhouding en gretige karakter nodigen uit tot rijden. Daarom nodigden we lezers uit om met de Z900 van Z naar Z te rijden. Dit keer onder leiding van Ruud Eding die van Zeijen naar Zeewolde reed.
De route begint bij Café Hingstman, op de brink in Zeijen, een lieflijk dropje dat op slechts een paar kilometer van Assen ligt. Vanuit hier rijden we in noordelijke richting, langs Groningen, Airport Eelde en de A28, richting Glimmen. Hier rijden we de meest noordelijk provincie van ons land, Groningen, binnen en zetten we koers naar het naastgelegen Onnen. Omdat we onder het Zuidlaardermeer doorsteken, zitten we niet veel later alweer in Drenthe. Daar waar Noodlaren namelijk nog in Groningen ligt, moeten we voor een bezoek aan het naburige Midlaren en Zuidlaren toch echt weer terug naar Drenthe. Overigens is in het laatstgenoemde dorp een bezoek aan Molenmuseum De Wachter zeker een bezoek waard.
Als we vervolgens in Foxhol aankomen, zijn we overigens alweer terug in Groningen. Het volgende punt op de route is het epicentrum van vele Groningse aardbevingen, maar ook van de plek van de befaamde ZZ-races, gehouden op de wegen tussen gelegen Zeerijp en ’t Zandt. We maken een rondje over het circuit om vervolgens via Delfzijl richting Termunten te rijden.
Voordat we hier aankomen, werpen we buitendijks nog een blik op de plek waar Wad en Eems samenkomen. Vanaf hier kunnen we Duitsland aan de overkant zien liggen. De lange rechte wegen van de Carel Coenraadspolder leiden ons via Hongerige Wolf en Ganzendijk naar het prachtige en bosrijke Westerwolde. Een mix van slingerende wegen door Vriescheloo, Sellingen en Laude en rechte wegen langs het Ruiten-Aa-kanaal brengt ons in Ter Apel. Tijd om weer terug te keren in Drenthe. Anders komen we immers nooit in Zeewolde aan. We rijden door het Unesco Global Geopark “De Hondsrug”, passeren het Bargerveen en dokkeren langs het Dommerskanaal waar we even halt houden bij het Industrieel Smalspoormuseum. Hier krijg je een goed inzicht over de turfwinning van weleer. Overigens niet de enige bodemschat die hier in de streek gevonden werd. Want tussen het Amsterdamscheveld en Schoonebeek herinnert een jaknikker aan de olieboringen die hier plaatsgevonden hebben.
Na deze lessen over het verleden zetten we koers richting het heden. Hiervoor rijden we via een noordelijke route om Coevorden en nemen noodgedwongen door alle aanpassingen, een stukje N34 mee. Lang leve de vooruitgang. Inmiddels zijn we al in Overijssel aangekomen. Via Hardenberg en Den Ham stevenen we richting Nijverdal om vanaf daar de Holterberg te bedwingen. Na het passeren van dit letterlijke hoogtepunt, doorkruisen we de gemeente Raalte op weg naar het pontje in Wijhe. Met droge voeten steken de IJssel over en na een aantal kilometers arriveren we in Gelderland. We doen ons best om zoveel mogelijk de bebouwing te vermijden maar ontkomen er niet helemaal aan. Langs Welsum, Oene, Emst, Gortel en Vierhouten steken we zo de Veluwe. In Nunspeet merk je duidelijk dat er hier meer mensen op minder vierkante meters wonen. Om die relatieve drukte te vermijden, gaan we na Hulshorst ‘achterlangs’ richting Harderwijk. Na het passeren van het Wolderwijd zien we voor ons de vele windmolens opdoemen en weten we dat Zeewolde nabij is. Na 380km eindigen we bij de aanloophaven van Zeewolde en realiseren ons dat we het verleden moeten koesteren maar zeer zeker ook vooruit moeten blijven kijken.