+ Plus

Interview Yamaha M1 constructeur Masao Furusawa

Op het visitekaartje van Masao Furusawa staat “Executive officer, Engineering Operations”. Binnen Yamaha Racing speelt de Japanner een cruciale technische en beleidsbepalende rol. Tijdens de tweede MotoGP-test in Sepang sprak Furusawa open over Yamaha’s moeilijke economische situatie, de regelwijzigingen in de MotoGP, het WK Superbike en over zijn missie om Valentino Rossi en Jorge Lorenzo voor het merk te behouden. Maar als hij zou moeten kiezen….In 2012 zouden drie verschillende typen motoren aan de start kunnen komen in de MotoGP, namelijk 800 en 1000 cc-prototypes en voor onafhankelijke teams machines met 1000 cc-blokken die gebaseerd zijn op productiemotoren. Hoe kijkt u aan tegen die plannen?“Het is een hele slechte tijd om een dergelijke beslissing te nemen. Het nu ontwikkelen van een nieuw 1000 cc-blok kan een verdubbeling van de kosten betekenen. Anderzijds kunnen we ons nu ook niet veroorloven om te stoppen met de ontwikkeling van de 800 cc-M1. Als ik kijk naar de kosten zou ik het liefste doorgaan met de 800 cc-motoren. Maar wat je doet in de racerij hangt ook altijd af van wat de concurrent doet. Op dit moment hebben we nog geen beslissing genomen. Er zijn veel directeuren in de directie van Yamaha en er zijn er altijd die vooral aan geld denken. Sommige van die directeuren vinden het zonde van het geld dat we racen, terwijl anderen dat juist belangrijk vinden voor de technologie en het image van Yamaha. Er is een constante strijd tussen die partijen. Ik heb me altijd erg sterk gemaakt voor het ontwikkelen en propageren van de racerij. Ik zie die als erg belangrijk voor de toekomst van onze straatmotoren en de markt. Niet alleen in de bekende gebieden, maar zeker ook in Azië. Ik weet niet hoe het komt, maar Indonesiërs zijn echt gek op MotoGP. We hebben al een Indonesische sponsor en in die markt ligt voor ons een toekomst.” Wat vindt u ervan dat we mogelijk drie verschillende type racers naast elkaar krijgen in één klasse? “Persoonlijk vind ik het niet goed. Ik zie liever duidelijkheid: 800 cc óf 1000 cc. Dorna moet meer motoren op de grid hebben en daarom verzon men dit idee. Voor Yamaha is het een slecht idee. Belangrijk is dan ook of die twee cilinderinhouden naast elkaar vergelijkbaar presteren. De 800 en 1000 cc-prototypes moeten het doen met 21 liter en dat is voor een 1000 cc-blok alleen maar moeilijker. Zo’n blok heeft meer brandstof nodig en dus zul je met een 1000 cc-machine juist nog efficiënter met het benzineverbruik om moeten gaan. Met een 1000 cc-machine kun je in lagere toeren meer koppel verwachten. Maar ik denk dat het voor de toeschouwers lastig te begrijpen is.” In het WK Superbike rijden 1000 cc-viercilinders tegen 1200 cc-twins. “Daar heb ik niets op tegen. Nu moet ik oppassen wat ik zeg, maar ik heb de MotoGP harder nodig dan het WK Superbike. MotoGP is veel professioneler en prototypes zijn het beste wat techniek kan bieden. Als het WK Superbike er niet zou zijn, zou ik niets hebben tegen het concept dat 800 cc-motoren het opnemen tegen 1000 cc-motoren die gebaseerd zijn op productiemotoren. Maar het WK Superbike bestaat wél. Voordat de nieuwe regels worden doorgezet, zal er nog veel moeten worden gepraat met Dorna. De MSMA (de vereniging van constructeurs, FW) was een beetje geschokt door het Dorna-voorstel. Maar wij zijn geen promotor. Dorna wil vooral een spannendere show, wij als constructeurs willen zeker ook hoogstaande techniek. Om de kosten in de MotoGP te drukken ben ik er vóór om veel eenvoudigere motoren te gebruiken. Maar de MotoGP moet echt een prototypeklasse blijven.” In Qatar zullen jullie zeker twee van de zes blokken gebruiken die dit jaar in de MotoGP zijn toegestaan. Zetten de nieuwe regels ook niet de rem op de ontwikkeling van de motoren?“Ik denk dat het meevalt. We moeten het begin van het seizoen even afwachten, maar we moeten het vermogen en de duurzaamheid van het blok continu proberen te verbeteren. Maar eerlijk gezegd heeft de nieuwe regel van maximaal zes blokken in een seizoen er wel voor gezorgd dat we ons met het zoeken naar topvermogen hebben moeten inhouden. Het koppel bij lage toerentallen is er wel op vooruit gegaan. Over het geheel is de M1 van nu sterker dan de vorige. Financieel heeft het ons niet zo veel extra gekost om een blok te ontwikkelen dat voldoet aan de nieuwe eisen, we hebben het vooral slimmer moeten aanpakken. Vanaf Brno vorig jaar (toen de nieuwe regel werd geïntroduceerd en coureurs nog vijf blokken mochten gebruiken, FW) hebben we hier naartoe gewerkt en ons doel was om een blok te maken dat twee keer zo lang meegaat als in 2009. Een blok moest wat ons betreft ongeveer 2000 kilometer mee kunnen, maar het is erg moeilijk om een prototypeblok bijna net zo te maken als een productieblok. Ik denk dat we onze doelen al aardig bereikt hebben en we hopen dat we binnenkort de doelen ook bij kunnen stellen.”“Valentino interesseert het niet hoelang een blok meegaat, hij wil gewoon vermogen. Maar bij de ontwikkeling van een nieuwe motor hebben we ons vooral moeten laten leiden door de duurzaamheidstesten. De dyno draait overuren bij ons. Het gaat niet altijd goed, want soms breekt er wel eens een drijfstang of een zuiger. Je zult begrijpen dat ik niet specifieker kan zijn….. De zuigerwanden zijn bijvoorbeeld wat dikker geworden. Om de koeling beter te maken heeft de stroomlijn meer openingen gekregen en zo verbeteren we ook weer de duurzaamheid. Dat interesseerde ons vroeger niet. Was iets kapot, dan verving je het. Maximaal na één raceweekend werd een blok vervangen.” Kunt u zich vinden in de nieuwe regel die maar zes blokken toestaat? “Ja. Hiermee kunnen we ons redden en ik geloof dat we Valentino nu ook wel overtuigd hebben. Nu moeten we naast het verlengen van de levensduur van een blok ook zorgen dat we zuinig met de brandstof om gaan en toch vermogen vinden. Uiteindelijk zal die technologie ook weer getransfereerd moeten worden naar onze straatmotoren. Dat is belangrijk voor het milieu en voor de constructeur.”Vindt u overigens niet dat de Superbikes door nieuwe technologiën erg dicht richting prototypes gaan? Op sommige circuits zijn de verschillen in rondentijden in beide klassen maar klein. “Ook hier gaat het er toch ook om wat een concurrent doet. Als een ander iets doet, moet je soms reageren. Een Superbike lijkt tegenwoordig toch erg op een MotoGP-machine. Ik vind dat MotoGP onze prioriteit moet blijven. Als het WK Superbike niet meer bij kan dragen aan de ontwikkeling van straatmotoren, dan zullen we stoppen met onze bemoeienis met de klasse. Dat heeft ook te maken met de promotor, de Flammini-broers. Ik hoop dat ooit Dorna het WK Superbike overneemt (lacht).” In de MotoGP zal er dit jaar geen data gedeeld worden tussen uw rijders Rossi en Lorenzo. Hoe is die beslissing genomen? “Vorig jaar heeft Jorge daar bij mij al over geklaagd. Hij vond dat hij net zo snel nieuwe onderdelen moest krijgen als Valentino. Ik heb hem uitgelegd waarom wij eerst Valentino nieuwe spullen gaven, dat hij als de ‘oudere broer’ eerst een nieuw shirt mag dragen. Als hij zegt dat het goed is, kan hij het doorgeven aan de jongere broer. Eerst leek Jorge zich wel in deze situatie te kunnen vinden, maar nu wil hij ook snel aan de nieuwe shirts! Nu hebben we afgesproken dat hij gelijk nieuwe onderdelen krijgt met Valentino, maar dan moet hij zich realiseren dat dat tijd kan kosten, omdat je spullen moet ontwikkelen en afstellen. Je bent dan een beetje testcoureur en dat kan een zeker risico met zich meebrengen. Jorge wil nu dezelfde behandeling en dezelfde spullen . Dat betekent ook dat het onderdelen zijn die niet per se geverifieerd zijn door Valentino. Ieder individu heeft zijn eigen karakter en ik moet met beide rijders goed om kunnen gaan. Ik denk zelf dat we eind mei moeten weten wat we voor 2011 willen. We hebben twee goede ‘zonen’ en die zou ik het liefste beide houden, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat zij zelf willen. Ik zal eerlijk zeggen dat Valentino een wat hogere prioriteit heeft dan Jorge. Valentino heeft sinds 2004 heel veel bijgedragen aan de successen die we daarna hebben behaald. Ik waardeer zijn vele werk heel erg. Ik zou liever Valentino behouden dan Jorge. Als Jorge aangeeft dat hij niet wil blijven.” U heeft twee van de beste, maar ook de duurste rijders. Valentino’s teammanager Davide Brivio heeft al gezegd dat Valentino mogelijk een lagere aanbieding krijgt. Zal hij daar wel blij mee zijn?“Nee, haha! Ik wil onze goede relatie niet stukmaken, maar we zullen niet ontkennen dat Yamaha serieuze economische problemen heeft. Het zullen zware gesprekken worden, maar ik zal wel proberen om daar goed uit te komen met hem.” Ben Spies zou een open plek in het fabrieksteam kunnen opvullen. “Dat zou inderdaad kunnen als een van de twee vertrekt. Maar als ze beide blijven, zouden we hem ook bij Tech3 dezelfde steun kunnen geven als Valentino en Jorge. De verschillen zijn nu al heel klein. Het blok is een heel klein beetje anders, maar onze technische ondersteuning van de fabriek uit is naar beide teams gelijk. Nieuwe onderdelen krijgt Tech3 met enige vertraging. Maar als, ik moet vaak ‘als’ zeggen, als Ben bij Tech3 blijft, is het niet zo ingewikkeld om hem dezelfde spullen te geven. Ben is een heel sterke rijder. Ik had al wel verwacht dat hij het goed zou doen. Dat vond ik al toen hij in 2008 met een wild card op een Suzuki reed (in Donington, Laguna Seca en Indianapolis, FW). Er wordt vaak gezegd dat een Superbike-rijder niet kan slagen in de MotoGP, maar ik denk dat hij de uitzondering is.” Denkt u dat hij beter is dan James Toseland?“Ik denk dat hij veel beter is. Hoe hij zal zijn als technisch ontwikkelingsrijder, moeten we nog afwachten. Maar zijn benadering van de MotoGP is anders dan die van Toseland. Die wilde de motor afstemmen naar zijn rijstijl. Ben past zich aan aan de M1.”Bij Honda zegt men dat er in het racebudget dramatisch gesneden is. Hebt u dat ook moeten doen?“Ja. Anders zouden we het MotoGP-project niet in stand kunnen houden. We hebben moeten snijden in het budget voor de onderdelen, zo’n vijftig procent. We hebben problemen met het budget en we hebben hele dure rijders. Het makkelijkste zou zijn als we één van hen zouden ontslaan! Daarnaast zorgen we ook voor het salaris van Ben… Helaas had Hervé (Poncharal, Tech3-teameigenaar) het zich anders niet kunnen veroorloven om Ben in zijn team op te nemen.” Waarmee zou u tevreden zijn aan het eind van 2010? “De racerij is een heel aparte wereld. Er kan maar één rijder, één team en één fabrikant winnen. Ik wil er veel voor doen om wat we in 2008 en 2009 hadden ook voor 2010 vast te houden. Ik geloof niet dat voor ons de stress en de druk groter is dan toen Valentino kwam in 2004, maar ik kan me indenken dat de andere fabrikanten ons willen verslaan. Dus moeten we harder werken. Zonder geld.” Streamers“Het ontwikkelen van een nieuw 1000 cc-blok kan een verdubbeling van de kosten betekenen. Als ik kijk naar de kosten zou ik het liefste doorgaan met de 800 cc-motoren” “Ik zal eerlijk zeggen dat Valentino een wat hogere prioriteit heeft dan Jorge. Valentino heeft sinds 2004 heel veel bijgedragen aan de successen die we daarna hebben behaald”

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...