+ Plus

Interview Mark Bos

Met het verzenden van het persbericht kwam er een einde aan 16 maanden niet alles kunnen vertellen, telefoontjes op de gang, geruchten en talloze vragen van financiële experts. Eindelijk kon de vlag uit, en kon Mark Bos het blijde nieuws openbaar maken. MotorKledingCenter heeft een meerderheidsbelang verkocht aan kledingfabrikant Richa. Terwijl menig bedrijf een pas op de plaats moet maken door de coronacrisis, gaat MKC dus volgas door. Wat is zijn geheim?

“Ons geheim? Dat we onszelf steeds blijven uitdagen en dat we tegelijker tijd heel consistent zijn. Dat verwachten klanten van ons, dus daar werken we hard aan.“ De zichtbaar trotse Mark Bos straalt als we bij hem aanschuiven op de hoofdlocatie van MotorKledingCenter in Hazerswoude om te praten over de nieuwe samenwerking met Richa. En hij heeft uiteraard alle reden om zo’n positieve houding te hebben, want hij heeft de koers van een bedrijf dat op het randje van faillissementet stond in een periode van zes jaar volledig weten om te draaien. Zodoende is MKC van een enkele winkel uitgegroeid tot een bedrijf met zeven fysieke winkels en een ijzersterk online platform. En daarmee is de groei nog lang niet gedaan. “Het doel is 15 winkels in de Benelux, om ons daarna op Europa te richten”, vertelt Bos. Al komt de grootste blijheid nu nog even van het feit dat hij zich eindelijk weer bezig kan houden met wat hij het aller leukste vindt.: het Het leiden van MotorKledingCenter. “Er is echt een enorme last van mijn schouders gevallen nu het nieuws eindelijk openbaar is. Ik ben iemand die het liefst steeds aan het bouwen is aan zijn bedrijf en daar had ik door alle werkzaamheden rond de overname een stuik minder tijd voor. Zo’n traject dwingt je namelijk om vol in de details te duiken. Sterker nog. Door hoe het bij ons gelopen is, heb ik dat hele proces twee keer moeten doorlopen. Want het eerste traject met een andere kandidaat is in november in een vergevorderd stadium toch afgeketst. En dan moet je echt alles opnieuw doen, want een onderzoek mag niet twee keer gebruikt worden door de getekende geheimhoudingsverklaringen. Toen vervolgens de coronacrisis uitbrak, werd het nog wat uitdagender. We hadden bijvoorbeeld een prognose over 2020 afgegeven waar we niet meer achter konden staan. Daardoor moesten we opnieuw bij elkaar komen, om te zien of de deal nog wel levensvatbaar was. Dat is gelukt. Het is immers zonde om de boel met een jaar te vertragen als het juist nu goed loopt. Dat vond Richa ook.”

 

“Daarnaast betekende het ook dat ik me niet meer van de domme hoefde te houden. Want het gerucht dat wij met een mogelijke aandeelhouder in gesprek waren, hing al geruime tijd in de lucht. Zo werd ik regelmatig gebeld met de vraag of het echt waar was. Ook vanuit het personeel. Steeds moest ik zeggen dat het niet zo was. Niet direct een leugen, want het was op dat moment ook nog niet zo ver. Al waren we er wel natuurlijk wel hard mee bezig, m. Maar net die informatie mocht ik nog niet vrijgeven. Eigenlijk is dat tegen mijn natuur in, maar in het belang van de deal was het wel noodzakelijk. Dus je kunt je voorstellen dat ik heel blij was toen ik het goede nieuws eindelijk naar buitten mocht brengen zodat iedereen erin kon meedelen. Uiteraard ben ik daarnaast ook blij met de reacties die ik heb gekregen van het personeel, de klanten en mensen vanuit de branche. Door de deal verandert er gelukkig ook niet veel binnen onze organisatie. Ik blijf bijvoorbeeld CEO, alleen ben ik geen eigenaar meer van MotorKledingCenter, maar aandeelhouder van de groep die eigenaar is van MKC.”
Met Richa heeft MotorKledingCenter een meer dan gevestigde naam binnengehaald. Het Belgische kledingmerk, dat werd opgericht in 1952, is immers over de hele wereld bekend. Daarnaast is de bovenliggende groep ook eigenaar van de Joma Moto-winkels in België en is het concernt importeur van de merken LS2 en TCX.

 

Betekent de samenwerking met zo’n groot kledingmerk dat MotorKledingCenter nu een one-brand-store gaat worden. “Nee, zeker niet. Wij blijven gewoon de multibrand-store die we waren. Dus dé plek waar iedere motorrijder zich van top tot teen kan aankleden. Natuurlijk zal Richa daar nu wel een prominentere plek gaan krijgen, . Maar we gaan ons zeker niet beperken tot één merk. Dat kan ook niet, want mensen willen iets te kiezen hebben. Het hebben van een eigen merk is echter wel belangrijk voor een zaak van onze omvang. Zeker als je aan je identiteit wil werken. We stonden door onze groei van de afgelopen jaren daarom voor de keus of om zelf naar Azië te gaan en daar een eigen merk op te zetten, of om een partner als Richa te vinden. Dat laatste is ons dus gelukt, waardoor we niet jaren bezig hoeven te zijn met de ontwikkeling van een eigen merk. Dankzij Richa slaan we dat over en werken we samen met een producent van premium kleding die al jaren bij ons in de winkel hangt. Maar de samenwerking met Richa wordt veel breder dan enkel het hebben van een eigen merk hebben. Richa gaat namelijk ook van onze kennis profiteren. Heeft een ander merk een product dat beter is dan dat van Richa, dan is het aan ons om die feedback terug te geven zodat het product van Richa nóg beter wordt. Daarnaast hebben wij, zeker voor een bedrijf van deze omvang, een heel stevige online aanwezigheid. Dat is iets waar we jaren aan gewerkt hebben en ook een van de redenen dat het nu zo goed met ons gaat. Dat dat gelukt is, is ook een kwestie geweest van keihard werken en leren van je fouten.

Ik heb bijvoorbeeld geen achtergrond als ondernemer. Als jonge jongen dacht ik namelijk dat ik veel liever politieagent wilde worden, dus ben ik mijn werkzame leven als agent begonnen. Omdat ik daar niet helemaal mijn ei in kwijt kon, had ik er ook een bedrijfje naast waarmee ik circuitmotoren vanuit Engeland naar Nederland haalde. Zodoende kreeg ik al een beetje feeling met de motormarkt. Vervolgens heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en kreeg ik van mijn vader, die op dat moment MotorKledingCenter runde, de vraag of ik geen importeur wilde worden van een aantal merken die hij in de winkel verkocht. Dus was ik op een gegeven moment verantwoordelijk voor de import van MotoWear en Marushin voor de Nederlandse en Belgische markt. In die tijd ben ik met mijn busje zo’n beetje heel Nederland en België door gereden om mijn producten aan de man te brengen, waardoor ik nog meer inzicht kreeg in de markt. Omdat het op een gegeven moment zo slecht ging met MotorKledingCenter, waarna en mijn vader en zijn compagnon uit elkaar gingen, ben ik in 2010 hierheen gekomen. Eigenlijk met de vraag: ‘Denk je dat je er nog iets van kunt maken? Zo ja, dan prima. Maar anders moeten we de boel wel sluiten.’ In mijn jeugdig enthousiasme zag ik zeker nog kansen, dus heb ik deze uitdaging met beide handen aangegrepen. En omdat ik hier dus nooit een opleiding voor gevolgd heb, heb ik bij alles wat we hebben gedaan steeds gedacht hoe ik hier als consument op zou reageren. Daarbij heb ik misschien niet altijd de meest logische keuzes gemaakt, want de gemiddelde consument is 20 tot 25 jaar ouder dan ik, maar ik heb me er toch goed in weten te verplaatsen. Daarnaast heb ik uiteraard ook heel veel gehad aan de kennis van mijn vader en het feit dat hij veel vertrouwen heeft gehad in mijn keuzes. Bijvoorbeeld dat ik steeds maar weer geld uit wilde geven aan Google en Facebook om online te kunnen groeien.“

De inspiratie voor MotorKledingCenter zoals we die nu kennen, haalde Bos naar eigen zeggen uit Amerika. Specifiek bij het bedrijf RevZilla. Net als MotorKledingCenter een retailer die zich helemaal gespecialiseerd heeft op de verkoop van motorkleding. “Ik zag dat zij heel fanatiek bezig waren met videomarketing. Van ieder product, of het nou een helm, een paar laarzsen, of een compleet paks was, hadden zwe wel een video waarin alle aspecten van het product uitgelegd werd. Om er achter te komen hoe zij dat aanpakten, heb ik contact met ze gezocht en gevraagd of ik een kijkje in de keuken mocht nemen.” Dat mocht, dus kwam Bos bomvol ideeën terug naar Nederland. Het resultaat daarvan is meer dan zichtbaar op de website van MotorKledingCenter en talloze sociale media. Want overal zijn de video’s van zijn bedrijf te vinden. En dat legt ze uieraard geen windeieren. “Wij gaan al dik over de 10 miljoen views heen. Dat is voor een nichemarkt als waar wij in zitten voor informatieve video’s echt heel goed. En daar hebben we ook vol op ingezet, daardoor hebben we nu al meer dan 1.500 video’s online staan. In het begin was dat echt een hele grote klus. Voor je een collectie in beeld hebt, ben je echt maanden, zo niet een jaar bezig. Maar als dat eenmaal staat, hoef je alleen de nieuwe producten te behandelen. Dat is wel behapbaar. Ik denk dat we nu zo’n één keer per maand een aantal filmdagen plannen, om dagelijks drie tot vier video’s te kunnen uploaden. Zo blijven we actueel en kan de klant ook steeds bij ons terugkomen voor nieuwe informatie.”

Zo pakt Bos ieder idee het liefst aan. Hij zet de stip op de horizon, rent er naar toe, zorgt dat het staat en geeft het dan door aan zijn team. Momenteel is hij bezig met de eindsprint van de stip die hij in 2016 gezet heeft. Destijds liet hij in een interview namelijk weten dat MotorKledingCenter als doel had in 2021 de grootste motorkledingretailer van de Benelux te worden. “En dankzij Richa kunnen we daar nu in de hoogste versnelling naar toewerken. Onder meer omdat Richa ook eigenaar is van de Joma Moto winkels. Het is voor een bedrijf onzin om twee e-commerceplatforms naast elkaar te draaien dus willen we MotorKledingCenter en Joma Moto gaan samenvoegen. De basis daarvoor hebben wij enkele jaren geleden al gelegd toen we met MotorKledingCenter naar een nieuw it-platform zijn overgestapt. Hierdoor hebben we de mogelijkheid gekregen om bij wijze van spreken morgen twee keer zoveel winkels te hebben zonder tegen problemen aan te lopen. Dat kwam al van pas toen MotoZoom onlangs op ons pad kwam en is ook nu een ideale uitgangspositie om ook de Joma Moto-winkels in op te nemen. Ondertussen blijven gaan ook de al uitgezette lijnen gewoon verder. Dus kan ik al melden dat we deze zomer weer een nieuwe winkel gaan openen. Waar precies, kan ik helaas nog niet bekendmaken, maar het is wel ergens in Nederland.”

“Ik kan dan ook gerust stellen dat ik super blij ben met de plek waar we nu staan. Vooral omdat het voor ons hele nieuwe gebieden opent. We zijn klaar voor de tweede fase. Op naar Europa! Richa is namelijk zo financieel zo sterk dat we onze pijlen kunnen richten op landen als Duitsland, Frankrijk en Italië. Precies wat we willen, want onze grootste concurrentie wordt gevormd door grote zaken in het buitenland die richting Nederland komen. Daar gaan wij niet op wachten. Wij draaien de boel om, en breiden uit naar het buitenland!“

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...