Interview BMW-Motorrad-directeur Markus Schramm
In gesprek met BMW Motorrad-directeur Markus Schramm gaat het over het grote jubileum van de Duitse motorfabrikant, nieuwe modellen, omzetrecords, e-mobility en BMW’s sportieve doelen in het komende WK Superbike-seizoen.
? Met de onlangs gepresenteerde CE 04 moet de elektrificatie bij BMW nu goed op gang komen, nadat in 2014 al een eerste stap werd gezet met de C-Evolution. Is dit tevens BMW’s echte instap in de wereld die we in goed Nederlands ‘commuting’ noemen?
! “Met de C-Evolution waren we destijds pioniers, de CE 04 is de start van onze e-mobility-roadmap. Met onderwerp ‘commuting’ zijn we al langer bezig en niet alleen met onze 400cc- en 650cc-scooters, want met name in Frankrijk is de R1250RT een populaire forens. Een recente studie van ACEM heeft aangetoond dat minder dan tien procent van de mensen in Europa met een gemotoriseerde tweewieler op en neer pendelt van huis naar werk. Dat relativeert een beetje de stelling dat je met een voertuig heel gericht uitsluitend forenzen aanspreekt. Maar je hebt gelijk als je zegt dat onze e-mobility nadrukkelijk die richting op gaat. De CE 04 is natuurlijk vooral bedoeld voor stadsverkeer.”
? De klassieke RT-klant kun je met een e-bike waarschijnlijk niet meteen overtuigen.
! “Goed om te weten is dat meer dan vijftig procent van onze klanten twee of meer voertuigen bezit. De CE 04 betekent dan niet meteen het een of het ander.”
? Met de 11-kW-uitvoering mikt BMW ook op de groep die een A1-rijbewijs heeft.
! “Dat klopt, jongeren met een A1-rijbewijs maken de doelgroep voor ons een stuk breder.”
? In Duitsland kunnen automobilisten tegenwoordig zonder extra rijexamen met zo’n A1-voertuig rijden, en dat heeft sinds 2020 voor een enorme impuls gezorgd. In Nederland is de situatie helaas anders, maar kunnen jongeren met een A1-rijbewijs wel met een 11kW-motor op pad. Een gemiste kans dat BMW geen 125 in het gamma heeft?
! “We hebben de CE 02 als E-125-concept laten zien, en dat zal uiteindelijk een passend antwoord worden. Ik ben er van overtuigd dat we niets missen als we geen 125 met een verbrandingsmotor in ons programma hebben. Dat is een bewuste keuze, die ik al meer dan drie jaar als directeur van BMW Motorrad en daarvoor al als hoofd marktstrategie aanhang. We zijn van mening dat veel motorfans van een BMW dromen. Ook als ze beginnen op een ander merk, zullen er veel zijn die in de loop der jaren overstappen op een BMW.”
? Is het inmiddels te laat om jongeren middels een verbrandingsmotor in het zadel van een gemotoriseerde tweewieler te krijgen?
! “In stadsverkeer zal e-mobility snel steeds belangrijker worden en daardoor ook populairder worden bij jongere doelgroepen. We hebben ook al duidelijk gecommuniceerd dat er van ons in de nabije toekomst ook geen nieuw model meer komt dat puur voor stadsgebruik is bedoeld en niet van een elektrische krachtbron is voorzien. Iedere 18 tot 24 maanden kun je je dus verheugen op een nieuwe elektrische tweewieler van BMW. Maar tegelijkertijd zijn we er van overtuigd dat er ook in de toekomst elektrische krachtbronnen en verbrandingsmotoren naast elkaar kunnen blijven bestaan.”
? Even van de voertuigen zelf: voor de productie van e-bikes zijn beduidend minder arbeidskrachten nodig dan voor verbrandingsmotoren. Gaat dat effect hebben op bijvoorbeeld de Spandau-fabriek in Berlijn?
! “Er van uitgaand dat elektrische krachtbronnen en verbrandingsmotoren nog lang naast elkaar blijven bestaan, plannen we juist een groei in Berlijn. Dat is onze basis en dat zal het ook blijven. We hebben weliswaar een internationaal productienetwerk, maar ons hart ligt in Berlijn en daar zullen we nog groeien. Daar doen we met name voor die CE 04 heel veel zelfs. Het accucompartiment wordt er gelast, de fabricage van de e-motor, die momenteel nog in Dingolfing plaatsvindt, verhuist naar Berlijn en de assemblage vindt al in Berlijn plaats. Dat gebeurt met erg veel mankracht, dus minder geautomatiseerd, en dat is een heel bewuste keuze, want daardoor kunnen we de capaciteit snel verhogen en kunnen we heel flexibel zijn.”
? Bij e-mobility is de accu en de fabricage er van een belangrijk onderwerp. Gaan die voor de nieuw aangekondigde e-voertuigen ook in Berlijn geproduceerd worden?
! “Als het om het accupakket gaat moet je onderscheid maken tussen cellen en accu. Als onderdeel van de BMW Group zijn we nauw gelieerd aan onze collega’s van de auto-afdeling, dat is meteen ook ons grootste voordeel als producent. Het vervaardigen van de module, dus de assemblage van het accupakket, waarbij de cellen in de module worden geplaatst, en de opbouw van de opslagelektronica wordt allemaal in eigen huis gedaan. De cellen zelf worden niet door BMW geproduceerd.”
? 2022 is het jaar van het 100-jarig jubileum van BMW Motorrad. In 2021 boekte BMW een omzetrecord. Worden er in dit speciale jaar nog een keer zulke goede cijfers verwacht, ook al is het aantal nieuwe modellen voor dit modeljaar niet zo groot?
! “In 2023 vieren we feitelijk de 100e verjaardag, 100 jaar is inderdaad dit jaar. Maar het klopt, in 2021 hebben we wereldwijd meer dan 194.000 motorfietsen verkocht en dat is een nieuw record – en plus van meer dan 15 procent vergeleken met 2020 en elf meer dan het vorige recordjaar 2019. Daar willen we in 2022 uiteraard overheen om ons zelf op het grootste verjaardagscadeau te trakteren.”
? En worden de BMW-fans dan misschien getrakteerd op een nieuwe GS?
! “Er zullen veel highlights zijn voor de fans, maar of er een nieuwe GS bij zit moeten we nog even afwachten. Ik deel overigens niet de mening dat 2022 een zwakker jaar is als het om nieuwe modellen gaat. Naast de CE is de zescilinder-lijn vernieuwd en het R18-gamma is met vier verschillende versies nu helemaal compleet. Ons portfolio ziet er dus erg goed uit en we hebben alles in huis om onze leidende positie in de markt verder uit te bouwen.”
? In het WK Superbike werd er door Michael van de Mark afgelopen seizoen een overwinning behaald in de sprintrace op Portimão. Maar van BMW worden meer van dergelijke uitslagen verwacht en met het contracteren van Scott Redding zijn de verwachtingen verder gestegen. Is het een doel om in dit bijzondere jaar wereldkampioen te worden?
! “Onze focus ligt vol op het WK Superbike. Natuurlijk worden van ons overwinningen verwacht, maar dat is echter niet realistisch. In 2019 stapten we min of meer onvoorbereid weer in het WK Superbike, omdat ik daar, nadat ik de leiding kreeg over BMW Motorrad, graag aan de start wilde staan. Dat jaar hebben we in feite met een nagenoeg standaard machine gereden en in 2020 ging er door Corona min of meer een streep door het seizoen. In 2021 hebben we met de nieuwe M1000RR een zeer goed seizoen gedraaid en hebben we in Portugal zelfs gewonnen. Scott Redding, maar ook Michael van der Mark en ook Loris Baz komen niet naar ons om te verliezen. We hebben met Shaun Muir en het tweede team, Bonovo Action, een zeer goede line up en ik weet zeker dat we in 2022 mer overwinningen kunnen pakken dan in het vorige seizoen. We hebben een langetermijnplan en laten ons niet van de wijs brengen.”
? Hoe teleurgesteld bent u als Duitser en als Duitse motorfabrikant in het feit dat geen enkele Duitse coureur voet aan de grond weet te krijgen in het WK Superbike? Markus Reiterberger was voor zijn overstap naar het WK heer en meester in het Duitse kampioenschap (IDM), net als Jonas Folger, maar het echte succes in het WK wil maar niet komen.
! “Het niveau in het IDM is erg hoog en ik ben er ook echt van overtuigd dat er weer een keer een Duitse coureur van topniveau opstaat. Voor ons als internationaal opererende fabrikant – ook al komen we uit Duitsland – is het zeker geen vanzelfsprekendheid om per se een Duitse coureur te hebben. We beschikken over uitstekende rijders, hebben een geweldig team en kijken uiteraard ook naar getalenteerde Duitse coureurs. Maar op dat laatste ligt zeker niet onze voornaamste focus.”
Betrokkenheid bij sport, met name in op productiemotoren gebaseerde kampioenschappen als het WK Superbike, zou ook de verkoop van sportieve motoren van een merk een duwtje moeten kunnen geven. Het segment loopt echter al jarenlang terug. Is het eigenlijk nog wel de moeite waard om er zo nauw bij betrokken te zijn?
! “Het sportsegment is inderdaad minder populair dan vroeger. Maar in 2021 hebben we ook het verkooprecord van de S1000RR uit 2010 verbroken, toen we voor het tweede jaar op de sportieve markt actief waren en meteen marktleider werden. Wereldwijd hebben we afgelopen jaar 10.300 M- en S-versies van de RR verkocht en daarmee winnen we nog steeds marktaandeel en kunnen we de motorsport in feite financieren. Racen zit in het DNA van BMW en daarom zijn we ook wereldwijd actief met de RR bij klantenteams, nemen we deel aan bijna honderd kampioenschappen en winnen we ook. Het WK Superbike is uiteraard het belangrijkst. Sterker nog: het sportieve segment is erg belangrijk voor ons, daarin meten we ons met de besten ter wereld.”
? Laten we eens naar een andere Europese fabrikant kijken, Triumph. Dat wil zich nu ook wereldwijd op cross- en offroadgebied laten gelden. BMW heeft dat met lichte eencilinders ook al eens geprobeerd, zou het opnieuw een optie zijn?
! “Nee. We hebben het breedste productportfolio van de markt, en daar moeten we de focus op de juiste manier op houden. In 2021 hebben we meer dan 60.000 GS-en verkocht, terwijl de concurrentie in dit – feitelijk door ons gecreëerde – adventure-segment steeds groter wordt. En desondanks schaadt het ons niet en groeien we door. Met de GS Trophy hebben we bovendien een format neergezet waar anderen ons om benijden, want een paar miljoen volgers van de Trophy op social media is gigantisch. We hebben dus een eigen, wereldwijd succesvol offroad-evenement en hoeven dus niet per se ‘hard-enduro’ te rijden en extra producten te ontwikkelen of zelfs aan enduro-en crosskampioenschappen deel te nemen met producten die niet te koop zijn. Dat is ook niet onze doelstelling. We nemen uitsluitend deel aan kampioenschappen waar gereden met voertuigen die ook gewoon te koop zijn.”
? Even terug naar e-mobility. Nog niet zo lang geleden liet BMW een ‘echte’ e-motorfiets zien, een al flink doorontwikkeld roadster-concept. Hoe staat het daar mee?
! “We hebben het al gehad over nieuwe e-tweewielers, die BMW iedere 18 tot 24 maanden gaat lanceren, maar daarbij ligt de focus op stadsmobiliteit. Vanaf 2025 zullen we ook andere motorconcepten gaan elektrificeren. Dat zal echter niet ad hoc gaan, maar een langer proces worden.”
? Als vice-president van ACEM stellen we u de vraag hoe u de ontwikkeling van e-mobility de komende jaren ziet als het om motorfietsen gaat.
! “Als vertegenwoordiger van de motorindustrie verenigd in de ACEM gaan we er gemeenschappelijk van uit dat we tot 2030 een e-mobiliteitsaandeel van 20 procent zullen hebben. Het gaat dus beduidend langzamer dan in de autoindustrie, maar een motorfiets koop je natuurlijk eerder uit de emotie. En alhoewel ik er van overtuigd ben dat we de motorklant ook met een elektrische motorfiets steeds beter ‘emotioneel’ kunnen winnen, zullen er nog heel lang verbrandingsmotoren zijn. Dat is ook de reden waarom we bij het verminderen van de uitstoot van tweewielers ook sterk inzetten op zogeheten e-brandstoffen. En dat heeft een groot ecologisch effect, als we het over het totale motorfietsenbestand hebben. Dat zal meer en meer een mix gaan worden. De acceptatie van elektrische motorfietsen zal natuurlijk wel afhangen van zaken als actieradius, laadtijd, laadinfrastructuur, accuontwikkeling en ga zo maar door. Daarnaast is een motorfiets nu eenmaal een volledig ander voertuig dan een personenauto, zeker gezien het gewicht en de verdeling daarvan.”
! Het lijkt er alleen op dat niet alle verantwoordelijken binnen de huidige e-discussie tussen EU-politici zich er van bewust zijn dat de meest uiteenlopende voertuigen daarbij op een hoop worden gegooid.
? “Deels ja, deels nee. Uitgerekend tijdens de laatste podiumdiscussie tussen de ACEM en de EU heb ik ook positieve geluiden uit de politiek gehoord, met name over e-brandstoffen, die ik nog niet eerder heb gehoord. Blijkbaar is men er toch van op de hoogte dat bijvoorbeeld de leeftijdsopbouw van het motorfietsenbestand volledig anders is dan bij auto’s en dat een transitie daardoor ook meer tijd in beslag neemt en er door het gebruik van e-brandstoffen dus vrijwel direct een positief effect op het klimaat zou kunnen ontstaan. BWM is daar als bedrijf als geheel uiteraard me begaan, en we zullen hieromtrent vanzelfsprekend wat optuigen, daar mag je van uitgaan.”
? De constatering dat motorfietsen in het totale bestand steeds ouder worden, heeft een positief effect als het om duurzaamheid gaat. Aan de andere kant doet de huidige geluidsdiscussie dat effect weer een beetje teniet, aangezien sommige motoren die momenteel op de markt worden toegelaten te luid zijn. Hoe ga je daar als industrie mee om?
! “Die discussie wordt in een aantal Europese landen gevoerd, in de rest van de wereld is het eigenlijk geen thema. Uiteraard houden we ons er middels doorontwikkeling ook volop mee bezig. En ook hier is elektrificatie een deel van de oplossing. Daarnaast zijn ook wij fel gekant tegen niet toegestane aftermarket-onderdelen en zijn we ook bereid om met de autoriteiten samen te werken. Laten we echter niet vergeten dat 98 procent van de motorrijders op een verantwoorde manier met de motor onderweg is. Middels onze Rider Camps zullen we het geluidsthema trouwens ook nadrukkelijker verankeren in het lespakket voor beter motorrijden.”
? Toch zijn er behoorlijk wat GS-rijders, die geconstateerd hebben dat de modellen door de jaren heen steeds luider zijn geworden en dat BMW de wettelijke speelruimte flink heeft benut. Is dat niet een beetje als van Saulus naar Paulus gaan?
! “Die ontwikkeling volgt een zekere logica, waarbij er een speelveld met bepaalde regelgeving is en waarin met oog voor de concurrentie bewogen wordt. Het werkt niet dat als er regels zijn, die we allemaal respecteren, er dan plotseling wordt gezegd: “Maakt niet uit, het is desondanks te luid”. We doen proactief bepaalde voorstellen, bijvoorbeeld als het om testcycli gaat, om een en ander in de juiste richting te laten bewegen, net zoals we ooit ABS geïntroduceerd hebben. Ik wil echter ook duidelijk stellen dat het fysiek gezien niet mogelijk is om het ‘rijlawaai’ van een motorfiets pakweg te halveren. Daarom is het belangrijk om testcycli in de relevante rijsituaties te blijven uitvoeren en daar hechten we als BMW uiteraard ook waarde aan.”
? Nog één vraag tot slot: BMW is als Duitse fabrikant altijd een voortrekker geweest van de Intermot motorbeurs in Keulen. Afgelopen najaar was BMW een van de vier afwezige grote motormerken op de EICMA in Milaan. Hoe ziet u de toekomst van deze grote beurzen?
! “De EICMA trok volgens eigen berichten 390.000 bezoekers en dat is veel in tijden van corona. Dergelijke publieksbeurzen als contact tussen fabrikant en klant blijf ik net als voorheen belangrijk vinden. Daarom hebben we ook besloten om dit najaar wel op de Intermot aanwezig te zijn, als deze doorgang vindt. Samen met BMW Duitsland laten we daar ons volledige modelgamma zien. Toch zie ik deze beurzen niet langer als hét podium als het gaat om wereldpremières, zoals in het verleden. Er zijn door een heel jaar heen namelijk betere alternatieven. Als BMW Motorrad op de Italiaanse markt voor 2022 besluit dat het goed zou zijn om op de EICMA aanwezig te zijn, dan is dat ook mogelijk. Alleen zal BMW Motorrad als overkoepelend bedrijf dan niet in de boot stappen. Met de lancering van de R18 midden in de coronapandemie leerden we namelijk al snel dat we middels andere, breed verspreide kanalen onze klanten beter en ook in grotere getalen konden bereiken.”