Nieuws

Interview BMW-directeur Markus Flasch

Sinds november 2023 is Markus Flasch de nummer één bij BMW Motorrad. Met de nieuwe GS als frisse wind in de rug heeft de nieuwe directeur echter ook de handen meer dan vol met onderwerpen als e-mobiliteit, milieuthema’s, het grote productportfolio en de innovatiedruk. Over deze onderwerpen spreken we met Flasch in zijn eerste grote interview.

? Uw voorganger zag af van deelname aan motorbeurzen en motorshows en liet de beslissing om deel te nemen aan de EICMA of Intermot over aan de nationale markten. Blijft dat zo of zal het BMW-modelgamma weer op beurzen te zien en aan te raken zijn?
“Ik geloof heel sterk in sociale media, we doen het daar erg goed. Maar ik ben ook van mening dat als het concreter wordt, je nieuwe modellen moet kunnen aanraken, bekijken en erop zitten. Ik was daarom op mijn eerste zakenreis als BMW Motorrad-baas naar de EICMA ook een beetje geïrriteerd dat ons nieuwe vlaggenschip, de R1300GS, overal werd getoond door partners en accessoirefabrikanten maar niet op onze eigen stand – omdat BMW er niet was. Dus nam ik onmiddellijk het besluit dat dit niet langer gepast was. We houden echter wel vast aan de strategie dat we niet langer een puur centraal georganiseerde aanwezigheid beurzen hebben, maar dat het betreffende land waar de beurs plaatsvindt zelf zorg draagt voor de aanwezigheid van BMW middels een stand. We zullen ook niet per se wereldpremières houden op dergelijke beurzen. Dat werkt veel effectiever op onze communicatieplatforms, en we hoeven dan niet te concurreren voor media-aandacht. Maar we hebben wel besloten dat we ons motorfietsen tonen op beurzen en mensen de gelegenheid bieden om ze te zien aan te raken. Dus bij alle belangrijke beurzen zijn we er weer bij, dit jaar ook op de EICMA in Milaan.”

? Markus Schramm, de vorige BMW-directeur, heeft met een omzetrecord afscheid genomen. Hoe ga je daar als opvolger mee om?
“In onze wereld is het zo, als je zoals gebruikelijk bij BMW iedere drie tot vier jaar van directeur wisselt, dat je van het succes van je voorganger profiteert en je hopelijk iets positiefs nalaat waar je opvolger weer van kan profiteren. Wat dat betreft denk ik niet in tijdperk zus of zo en in het tijdperk Flasch. Ik wil ook niet veranderen om het veranderen. Wat mij en het team drijft, is het merk en de producten nog beter en daarmee de beleving voor BMW-klanten nog aantrekkelijker te maken.”

? Laten we het over de toekomst hebben en daarmee over BMW-aandrijvingen. Er was de aankondiging van BMW Motorrad dat er in de toekomst elke 18 tot 24 maanden een e-voertuig gepresenteerd zou worden. De CE 02 was een tijdje terug uw eerste wereldpremière als directeur. Wanneer komt de volgende e-motorfiets – en zal dat een echte e-motorfiets zijn?
“Dat is een spannende vraag en mijn antwoord zou een jaar of twee terug heel anders zijn geweest. Wat we momenteel zien, is een afvlakking van de e-motorfiets-curve, en dat heeft een directe invloed op welke tweewielers we plannen in de e-voertuigensector en in welk volume. Deze planning is gebaseerd op de markt; we maken immers voertuigen voor klanten. Die afvlakkende vraag naar elektrische tweewielers heeft twee oorzaken. Ten eerste is er geen regelgeving zoals bij auto’s, dus geen wagenparkvereisten. Daarnaast zijn er gedeeltelijke toegangsbeperkingen in bepaalde Europese steden, maar dat raakt motorfietsen niet in dezelfde mate als auto’s. En aan de andere kant liggen de oorzaken die het overschakelen van motorfietsen met verbrandingsmotor naar e-motoren bemoeilijken aan de productzijde. Een voorbeeld: het gewicht van het accupakket is in een motorfiets veel gecompliceerder dan in een auto. Ook het feit dat onze CE 04 e-scooter een marktaandeel van iets minder dan 77 procent van de totale markt voor e-motorfietsen van meer dan 11 kW heeft, dus niet alleen scooters, heeft bij ons tot de conclusie geleid dat het geen zin heeft om nu of in de komende twee jaar een echte e-motorfiets uit te brengen. De resterende 23 procent van de verkopen wordt dus gedeeld door alle andere aanbieders van e-motorfietsen boven 11 kW. De vraag is er dus gewoon niet. Onze elektrische strategie richt zich vooralsnog op e-voertuigen die in en rond een stad worden gebruikt. Het aantal mensen dat in de komende jaren een elektrische motorfiets wil aanschaffen om er mee naar de bergen of de Noordkaap te rijden, is verwaarloosbaar.”

? BMW is daarentegen extreem toekomstgericht als het om elektronica gaat. We kennen bijvoorbeeld al de bril met head-up-display. Ook op het gebied van onderlinge communicatie tussen voertuigen gebeurt er momenteel veel. Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten in de motorbranche?
“De genoemde bril, die informatie weergeeft zoals snelheid of navigatie, en ook de de Connected Ride-jas voor motorrijders bestaan al. Deze technologie promoot ik sterk, want niet elke fabrikant, niet elke concurrent, kan dit doen. Daarmee doel ik niet alleen op motor-exclusieve onderwerpen, maar ook op de immense expertise die de BMW Group kan bieden op dit vlak. We hadden bijvoorbeeld al een product waarmee je je op twee wielen kon voortbewegen, beschermd tegen weer en wind zonder helm. Dat is iets waar bijna niemand ons kan volgen. Iets dergelijks consequent voortzetten, ook op het gebied van e-drive en stedelijk verkeer, en daarbij nieuwe trends zetten en tegelijkertijd aanhaken bij bestaande trends kan ik me zeker voorstellen.”

? Als het gaat om ‘connected drive’, zijn veel motorrijders bang om nog meer betutteld te worden door elektronica en van hun speciale vrijheid op de motor beroofd te worden. Een terechte zorg?
“Ik maak me daar geen zorgen over, integendeel. We ontwikkelen onze elektronische systemen met het doel motorrijden veiliger te maken en tegelijkertijd het rijplezier te vergroten. Het voordeel voor de klant staat centraal. Betutteling? Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Trouwens, het succes van de S1000RR is niet in de laatste plaats te danken aan de expertise op elektronicagebied, die de prestaties van een dergelijke motorfiets überhaupt behapbaar maken voor een normaal mens. Je beseft daarbij zelf niet meer hoeveel de motorfiets eigenlijk voor jou doet.”

? Het einde van de verbrandingsmotor, zelfs al wordt dit pas vanaf 2035 realiteit op EU-niveau voor auto’s, hangt als een zwaard van Damocles boven motorfietsen. E-brandstoffen, waarmee BMW al experimenteert, lijken belangrijk voor de toekomst en Kawasaki heeft al een prototype van een waterstofmotor gepresenteerd. Hoe ziet de toekomst van de verbrandingsmotor eruit bij BMW?
“Hoewel er nog geen wetten zijn die de CO2-uitstoot van motorvloten regelen, werken we er natuurlijk aan om onze CO2-uitstoot te verminderen. BMW-motoren worden beschouwd als
zuinig, vooral in vergelijking met de concurrentie. De ontwikkeling van de verbrandingsmotor is niet gestopt en onze aandrijfsystemen zullen de meest efficiënte blijven. We hebben het al over e-mobiliteit gehad, maar ik zie de toekomst ervan eerst in stedelijke gebieden. Over e-brandstoffen en waterstof heb ik een pragmatische mening. In het geval van e-fuels zullen we in technologische zin als fabrikant geen grote problemen tegenkomen. We zullen ervoor zorgen dat onze motoren perfect lopen op e-brandstoffen – punt. E-fuels zouden een oplossing kunnen zijn voor het bestaande voertuigenpark. Waterstof daarentegen bekijk ik in het geval van een motorfiets wat kritischer, omdat de volumetrische energiedichtheid van waterstof nog slechter is dan die van een accu en de problemen rond de actieradius dus nog groter zouden kunnen zijn.”

? Milieuproblematiek is actueel, maar in veel landen wordt ook uitlaatgeluid als een probleem ervaren. Uitmetingen die we hebben uitgevoerd blijkt dat sommige modellen in de loop der jaren zelfs luider zijn geworden, waaronder ook de GS. Daarbij wordt vaak gewezen naar kleppen in het uitlaatsysteem, met name bij sterkere motoren. Waar staat BMW Motorrad in dit verhaal?
“Het is voor mij heel belangrijk om te benadrukken dat we ons altijd aan de wet houden. Dat is het hoogste credo bij alles wat we ontwikkelen. Ik kan heel goed begrijpen dat omwonenden zich ergeren aan lawaai. Daarom is het in ons belang om voor een acceptabel geluidsniveau te zorgen. We willen de motorrijder een emotionele ervaring geven, en daarbij gaat het niet om het volume van het geluid maar eerder over de klankkleur, het karakter en de feedback die een motorfiets je geeft. Die kleppen in een uitlaatsysteem dienen niet om op de ene plek stil te kunnen zijn en op een andere juist weer luid, maar zijn er veel meer omwille van het motorkarakter en het aanspreekgedrag van de motor. Ons doel is om het geluid zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klant en zo verdraaglijk mogelijk voor de omgeving.”

? Designer Edgar Heinrich is met pensioen gegaan. Verandert dat ook de designtaal bij BMW?
“Edgar Heinrich heeft een geweldig team geleid, dat harmonieuze ontwerpen ontwikkelde. Zijn opvolger Alexander Buckan heeft jarenlang met Edgar samengewerkt, dus er valt niets te vrezen. Wat we zeker voortzetten, is de diversiteit in design, in mijn ogen een van de sterke punten van BMW. In mijn ogen is er geen andere fabrikant die zo’n breed aanbod heeft in segmenten en designs en dat ook geloofwaardig kan vermarkten. Ik twijfel er niet aan dat Alexander Buckan dit succesvol zal voortzetten.”

? Als we kijken naar de nieuwe F900GS en R1300GS, dan zijn ze visueel al sportiever geworden, lijken ze lichter en meer symmetrisch. Is BMW niet bang dat dit de GS-fans zou afschrikken?
“Nee, helemaal niet. Niemand heeft toch problemen met een lichtere motor? Wat een motor aantrekkelijker maakt is het gewicht. De F900GS is daar een perfect voorbeeld van, want hij is 14 kilo afgevallen, wat serieus veel is. Alleen daardoor al ziet de motor er anders uit. Sportief en pezig zijn is, is een eigenschap die niemand schaadt – of het nu gaat om producten of mensen (lacht). Ja, onze modellen worden sportiever, maar dat betekent niet dat het klanten uitsluit. We kunnen veelzijdigheid en alledaags nut overal in integreren.”

? De eerste verkoopcijfers spreken in ieder geval in het voordeel van de nieuwe GS.
“Absoluut. Als je naar de binnenkomende orders kijkt, hadden we al 8.000 bestellingen voor een motor waar niemand op dat moment op gereden had. Mensen weten dat wanneer BMW een nieuwe GS uitbrengt, we de lat dienovereenkomstig hoger leggen en dat het een uitstekend product wordt. Dat heet merkkracht, en daar zijn we erg trots op. Vooral met de GS, ons icoon , zijn we een grote speler geworden. Dat koesteren we dienovereenkomstig. De GS is vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard.”

? BMW Motorrad is inmiddels ook succesvol met M-modellen. De M1000R verkoopt inmiddels beter dan de S1000R. Kunnen we ook een M GS verwachten. Er gaan inmiddels geruchten over een nog zwaarder blok met nog meer vermogen.
“Dat de M-versie het beter doet dan de S1000R heeft ons ook verrast. Maar wat een M GS betreft moet ik terughoudend zijn, maar als je een beetje terugkijkt, naar waar de GS voor staat, dan zie ik naast straatgebruik een nadrukkelijk sportief tintje. Dus hoe een mogelijke M GS er uit zou kunnen zien is voor mij wel duidelijk.”

? Meer rally dan reizen dus?
“Daar kun je wel van uitgaan.”

? Terug naar het huidige portfolio van vandaag: de R18 boxer. Die werd met hoge verwachtingen gelanceerd, vooral met het oog op de enorme Amerikaanse cruisermarkt, maar blijft achter bij die verwachtingen. Wordt de R18 in al zijn verschijningen op korte termijn stopgezet?
“Ik heb groot respect voor de beslissing, die al lang voor mij en Markus Schramm genomen werd,
om zo’n grote luchtgekoelde boxer te produceren. Dat was een erg moedige stap. Het was een motor om klanten van een ander merk te trekken. Toch zijn we niet ontevreden over de verkoopcijfers van de R18. Het is een goede motor en hij ziet er scherp uit. Wat het naar mijn mening echter niet is, is een typische BMW. Onder het motto ‘sterke punten versterken’ zullen we binnenkort iets presenteren waarbij we proberen deze motorfiets met zijn grote boxer om te vormen tot een meer typische BMW. We zullen op het Concorso d’Eleganza in de Villa d’Este aan het Comomeer een bijzonder concept onthullen, waar ik helaas verder nog niets over kan verklappen.”

? Iets typischer dan een GS kunnen we ons niet voorstellen bij BMW. Maar met die gigantische boxer?
“Je hebt een beetje meer fantasie nodig, dat is alles wat ik wil zeggen. Maar als je kijkt naar wat er gebeurt rond luchtgekoelde boxers in de custom scene, kun je vanaf een meter of honderd al zien dat het een BMW is maar geen GS. In die richting denken we.”

? Even weer terug naar die GS. Een kleinere GS naar het beeld van de 1300 is een wens van velen die niets met de paralleltwin van de F900 hebben. Zit zoiets in het vat, misschien als onderdeel van de nieuwe R12nineT-lijn?
“Dat is niet zo verkeerd gedacht (lacht).”

? Dus toch een kleinere GS – misschien zelfs met cardan?
“Dat kan ik me best voorstellen (lacht opnieuw).”

? Wat BMW-fans bezighoudt, is het onderwerp kwaliteit. Wij controleren dit met onze duurtests en demonteerden onlangs na 50.000 testkilometers de S1000RR (zie MotoPlus 2/2024). In 2010 kende dit model flinke problemen met het motorblok en nu blijkt de nieuwe GS problemen te hebben met het startrelais en de drijfstangen. Heeft BMW een kwaliteitsprobleem?
“Zeker niet. Ten eerste staat BMW voor de hoogst mogelijke kwaliteit, en dat zal zo blijven. Als we afwijkingen hebben, reageren we onmiddellijk. Kwaliteit en innovatie zijn echter ook met elkaar in conflict. Als ik altijd precies hetzelfde doe, in de productie, met de leveranciers, zal ik bij een gelijkblijvende stand der techniek steeds beter en efficiënter worden. Dan heb ik ook geen kwaliteitsproblemen. Maar als ik wil blijven ontwikkelen en innoveren, neem ik risico’s. Dit in evenwicht houden is de grote kunst van ontwikkeling. BMW wordt hiermee geconfronteerd bij de ontwikkeling van zowel auto’s als motorfietsen. Natuurlijk zijn we niet blij met het feit dat we na de marktintroductie van een nieuwe GS klanten naar de werkplaats laten komen om bepaalde onderdelen te laten vervangen. Maar het spreekt tot op zekere hoogte ook in ons voordeel, want we zijn al de benchmark in de motorfietsmarkt als het gaat om de precisie en nauwgezetheid waarmee we op zoiets reageren. Toen we het probleem met de boutverbindingen van de drijfstangen van de nieuwe GS vastgesteld hadden, konden we het beperken tot precies 52 motorfietsen wereldwijd. We hebben daarop de motorblokken van die 52 GS-en vervangen. Voor die 52 klanten inderdaad vervelend, maar aan de andere kant is het een garantie dat je bij ons niet alleen het meest innovatieve product krijgt, maar tevens het kwalitatief beste product. Soms moeten we dan een stapje extra zetten, maar dat is de prijs die we betalen voor de hoogste innovatie. We stoppen natuurlijk niet met het verder optimaliseren, want naast een ergernis voor klanten is dit soort problemen uiteraard ook een hoge kostenpost voor ons.”

? Is het ook de druk van concurrentie om zeer complexe technologie zo snel mogelijk op de markt te brengen? Brengt dat risico’s met zich mee voor het eindproduct?
“Nee, niet echt. Nieuwe producten worden ontwikkeld volgens bepaalde processen en er zijn strikte richtlijnen over hoe een product wordt geconceptualiseerd, ontworpen, geïndustrialiseerd en vervolgens gevalideerd en getest. Zoiets heeft een doorlooptijd van vele jaren, en dat gaan we ook niet veranderen alleen maar omdat we het zes maanden eerder op de markt willen hebben. Zo eenvoudig is het niet. Als we vandaag een beslissing nemen over een nieuwe motor, dan weten we dat het exacte moment waarop we die motor op de markt brengen over een x aantal jaar zal zijn, omdat tegen die tijd alles getest en gevalideerd is en het voertuig werkt zoals het moet. Dat we het voertuig eerder op de markt zouden brengen omdat iemand zegt dat de concurrentie met een soortgelijk product komt – dat doen we niet. Dat kan ook helemaal niet, aangezien de hele industrialisatieketen op dat ene moment ingericht is. Onze leveranciers, die hun machines en productie hierop instellen en hun logistieke ketens er op afstemmen, hebben ook een planning nodig waar ze op kunnen vertrouwen. Met een marktintroductie kun je gewoon niet spelen.”

? Een leek stelt zich misschien voor dat je in München en Berlijn de beste grip hebt op dit soort zaken. Maar BMW heeft veel overzeese partners, TVS in India en Loncin in China. Hoe is de wisselwerking met die partners?
“Ten eerste zijn de tijden dat er slechte kwaliteit werd geleverd vanuit Azië en vooral uit China al lang voorbij. In veel van onze producten vind je componenten uit verschillende landen en veel uit Azië. Over de kwaliteit van TVS en Loncin zijn we erg tevreden. Er is geen kwalitatief verschil, en dat zijn de maatstaven die we toepassen. Voor wat de fabriek uit mag en wat niet, gelden voor onze partners precies dezelfde criteria als voor ons in Berlijn. Er is slechts één BMW standaard – als er BMW op staat, is het ook BMW van binnen. We koesteren onze partnerschappen, en ik wil niet uitsluiten dat we nog meer producten door deze partners laten maken en zo blijven groeien met deze partners.”

? Iedere oplettende bezoeker van een van de laatste grote motorbeurzen, waar BMW zelf niet aanwezig was, maar haar partners wel, heeft misschien het idee gekregen dat die partners BMW buitenom wilden inhalen. Het beste voorbeeld daarvan zagen we twee jaar terug in Milaan, waar een kleine GS opdook onder de naam Voge F900DSX, waar Loncin achter zit. Volgens insiders was BMW daar niet ‘amused’ over. Hoe ga je daar als partners mee om?
“Dat gaf een verkeerde indruk. Ik heb al gezegd dat veel bedrijven ons willen kopiëren, maar niet eens in de buurt komen. Dat kunnen en willen we ook niet vermijden. We willen dat ook onze partners commercieel succesvol zijn…”

? Maar toch niet op jullie kosten?
“Dat was ook niet op onze kosten en het was ook geen verrassing voor ons. Misschien was dat wel het effect en versterkte onze afwezigheid op de beurs die indruk. Maar in onze samenwerking zijn er echter geen verrassingen. Dat dit gepresenteerd zou worden was bij ons bekend.”

? Laten we het nog even hebben over motorsport. Het WK Superbike is begonnen met aanzienlijke progressie voor BMW. Toprak Razgatlioglu heeft inmiddels races gewonnen met de BMW en ook Michael van der Mark presteert beter. Ooit beloofde BMW kampioen te worden in het WK Superbike. Blijf je daaraan vasthouden?
“Ik ben een absolute voorvechter van motorsport. Als toenmalig hoofd van BMW M besloot ik destijds tot de fusie tussen BMW M GmbH en BMW Motorsport. Het staat voor mij buiten kijf dat goed georganiseerde motorsport een echte bijdrage levert aan de kracht van een merk en het enthousiasme binnen de merkgemeenschap. Je kunt er daarom van uitgaan dat we bij
BMW Motorrad onze betrokkenheid bij de motorsport verder zullen versterken.”

? Ook op WK-niveau?
“Ook daar. Natuurlijk kijken we goed hoe het WK Superbike zich als format ontwikkelt en of het de juiste keuze blijft voor ons voor wat betreft de circuitselectie, de kalender, het deelnemersveld en de technologie. We bekijken daarnaast of het daar bij blijf, samen met onze aanwezigheid in het WK Endurance en het Duitse Superbike-kampioenschap, of dat we daarnaast nog voor andere kampioenschappen kiezen. We zullen ook veranderingen doorvoeren aan de organisatorische kant van onze motorsportafdeling om ons hierop voor te bereiden. Daarbij zullen we nog niet voorsorteren op een beslissing ten gunste van één bepaald kampioenschap, maar dat het WK Superbike niet de enige optie is en we ook naar andere mogelijkheden kijken, mag je van me aannemen.”

? BMW domineert de TT op Man, ondanks Honda’s overwinning in 2023 was het IDM ook een BMW-kampioenschap, en daarnaast is BMW actief in het Brits Superbike, WK Endurance en WK Superbike – het enige waar BMW ontbreekt is de MotoGP. Hebben we het misschien over GP-deelname?
“BMW M is al jaren autopartner van de MotoGP. Als BMW M-baas ben ik bij alle races geweest, ken ik de mensen die er de leiding hebben en zijn we een merk dat daar aanwezig is. Maar het moge duidelijk zijn dat het wel zinvol moet zijn voor ons, en daarom kijken we er ook goed naar. Uitsluiten kan ik het niet.”

? Dus BMW wordt actief in de MotoGP?
“Dat zijn jouw woorden!”

? En jij sluit het niet uit! Welke andere motorsportformats zijn er verder nog? Ducati en Triumph stappen in de motorcross, BMW ook?
“Er zijn meerdere opties in de noppenwereld, waar we al eens aan deelgenomen hebben.”

? Hebben we het dan over Dakar?
“Ik sluit zoals gezegd niets uit. Feit is dat motorsport voor ons belangrijk is en we momenteel aan het kijken zijn wat er naast het WK Superbike nog meer interessant kan zijn voor ons.”

 

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...