IDM-coureur Danny de Boer
Het Duitse IDM-wegracekampioenschap staat bekend als een zeer prestigieus kampioenschap, waarin alle grote motormerken met minimaal een team aan de start staan. Als je in dat geweld als klein Nederlands team mee kunt strijden om de titel in de Superstock 1000-klasse, doe je het niet verkeerd. Dat het SWPN Yamaha Team met coureur Danny de Boer hiermee in de paddock het nodige respect afdwingt spreekt voor zich. De 26-jarige inwoner van Staphorst kent een uitstekend seizoen, gaat aan de leiding in het klassement, laat soms zelfs goed betaalde superbike-fabriekscoureurs de achterband van zijn Yamaha zien en is hard op weg naar de titel. Tijd voor een goed gesprek!
Danny de Boer presteert dit seizoen beter dan vooraf iemand had durven dromen. Momenteel gaat hij fier aan de leiding in het IDM Superstock 1000-klassement. De Yamaha-coureur heeft inmiddels een voorsprong van maar liefst 52 punten op zijn naaste belager, de Duitse Yamaha-coureur Luca Grünwald, en het moet wel heel raar lopen, wil De Boer de titel niet pakken. Je kunt dus rustig stellen dat De Boer dit jaar een van de beste seizoenen uit zijn carrière kent.
In het IDM Superbike-kampioenschap verschijnen de Superstock 1000-machines en de snellere Superbikes samen aan de start, maar worden de punten na iedere race per categorie verdeeld. In de eerste wedstrijd op de Duitse Lausitzring pakte De Boer meteen zijn eerste overwinning in de Superstock 1000-klasse, de eerste zege voor een Nederlandse coureur ook. Hij verraste daar tijdens de kwalificatietrainingen al vriend en vijand door de tweede startplek algemeen voor zich op te eisen, achter snelste man Mathieu Gines op een superbike. De prestatie van De Boer was des te opmerkelijker aangezien de Nederlander onder andere de Duitser Max Neukirchner op diens snellere Yamaha YZF-R1M Superbike achter zich wist te houden. De Boer: “Na afloop van de kwalificatie kwamen diverse teammanagers even bij ons buurten, die waren behoorlijk onder de indruk. Dat vond ik ook echt supergaaf voor mijn technische staf, die in de wintermaanden keihard heeft gewerkt om de Yamaha YZF-R1M optimaal in orde te krijgen.”
Maar de grootste verrassing kwam tijdens de derde, eveneens op de Lausitzring verreden, IDM-race. De Boer passeerde in de eerste race als eerste ‘overall’ de finish en schreef daarmee IDM-geschiedenis, want dat was een Superstock 1000-coureur nog nooit eerder gelukt. De Boer hield de snellere Superbike-coureurs, die over motoren met beduidend meer vermogen beschikken dan zijn Yamaha YZF-R1M in Superstock-trim, keurig achter zich. Een unieke prestatie, waar de organisatie zich in eerste instantie ook niet echt raad mee wist. De Boer: “Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit succes ook voor een heel groot deel de verdienste van mijn team is. Ik neem nu voor het derde seizoen deel aan het IDM Superstock 1000 en het is nog nooit zo goed gegaan als dit jaar. Na afloop van het vorige seizoen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en gekeken hoe we verder zouden gaan. Het ging toen niet zoals ik vooraf had gehoopt en er waren enkele kleine dingen die verbeterd moesten worden. Daarover zijn we onderling ook heel eerlijk tegen elkaar geweest. Het belangrijkste voor mij was dat we er een nieuwe dataman bij kregen. Dat is Jens Schultz geworden, die ik nog kende van de periode dat ik voor het Duitse Holzhauer Team reed. Dat is allemaal in goede samenspraak met de mensen van het SWPN-team gegaan. Zij willen ook graag verder en kijken voortdurend wat er financieel mogelijk is binnen de grenzen van het teambudget.”
Zijn goede seizoenstart dankt De Boer naar eigen zeggen ook aan een prima voorbereiding. De Boer: “Het niveau in het IDM is zeer hoog. Er wordt hier echt hard door gereden, dat moet je zeker niet onderschatten. Om goed voorbereid te zijn voor de seizoenstart heb ik in de wintermaanden keihard aan mijn conditie gewerkt en ook veel supermoto gereden. Tijdens de eerste voorjaarstrainingen voelde alles ook meteen goed aan. Toch heb ik me tijdens de eerste IDM-race van het seizoen wel enigszins verbaasd dat het meteen zo goed ging. Ik reed zeer gemakkelijk mijn rondetijden en de Yamaha R1M voelde heel goed aan. Dat ik al direct mee kon strijden voor het podium versterkte mijn zelfvertrouwen alleen maar. Mijn voornaamste concurrent voor de Superstock-titel, Luca Grünwald, heeft het in de laatste wedstrijden een beetje laten afweten en daardoor veel punten gemorst. Je moet in elke wedstrijd scherp zijn, anders ben je weg. Maar het harde werken heeft zich uitbetaald en dat is mooi om te zien.”
Met nog twee races voor de boeg, wederom de Lausitzring en Hockenheim, denkt De Boer voorzichtig aan de titel in de Superstock-klasse: “Na Assen denk ik wel heel voorzichtig aan de titel ja. We hebben nog twee races te gaan, waarin het voor mij het belangrijkste is om elke race te finishen. Dan komt een droom uit en hebben we als team een unieke prestatie neergezet.” Dat naderende seizoenslot dwingt De Boer om ook al voorzichtig naar 2017 te kijken. Wat zijn de ambities voor volgend jaar? “Ik wil in ieder geval graag Yamaha trouw blijven”, antwoordt De Boer resoluut. “Daarnaast kijk ik wat het SWPN-team wil gaan doen. Het liefst zou ik met dit team naar de FIM Cup Superstock 1000 gaan. Dit seizoen heb ik in dat kampioenschap een race gereden voor het PATA Yamaha Team op het Britse Donington en dat is goed bevallen. Mijn manager Laurens Klein Koerkamp, die goede contacten heeft bij Yamaha, bekijkt op dit moment wat mijn mogelijkheden in de klasse zijn. Maar daarnaast kijk ik ook wat mijn persoonlijke sponsoren graag willen. Zij steunen me al jaren trouw en ook dat weegt voor zwaar voor mij.”