Honda CBR600F
EvergreenEigenlijk is de CBR600F een saaie motor. Het model bestaat dit jaar 20 jaar en in al die 20 jaar is het een echt topper gebleken. Hij won menige vergelijkingstest en was niet kapot te krijgen. Dat laatste maakt hem een heel gewilde occasion. Vraag een motorrijder naar mijlpalen in de motorhistorie en ze komen met motoren als de Ducati 916, de Honda CB750, de Kawasaki Z900 of de Harley-Davidson Liberator op de proppen. Zelden tot nooit zal een Honda CBR600F genoemd worden en dat is eigenlijk gehele ten onrechte, want het is toch een van de allersuccesvolste modellen van ’s werelds grootste motorfabriek. En dat succes komt niet door zijn nuchtere, maar perfecte techniek achter de stroomlijn of door zijn flinke prestaties en heerlijke rij-eigenschappen. Dat succes komt vooral omdat de CBR600F één van die motorfietsen is, waarop eigenlijk iedereen zich thuis voelt. Het was (en is) een machine die het leven van zijn bestuurder makkelijk maakt. Stap op en je voelt meteen dat alles precies op de goede plaats zit en dat hij eet uit je hand. Dat vertrouwde gevoel heeft veel beginnende motorrijders heel veel rijplezier gegeven. Bijzonder was daarbij echter dat ook uiterst ervaren motorrijders het enorm naar hun zin konden hebben op deze CBR. De prestaties zijn altijd erg goed geweest, evenals het fijne rijwielgedeelte met zijn neutrale wegligging en handelbare stuurgedrag. In de wegracerij heeft de CBR600F heel wat titels in de wacht gesleept. En nog steeds geeft zijn halfbroer, de CBR600RR, de toon aan in het WK Supersport. Sinds 1987 maakt Honda de CBR600F. We gaan in deze terugblik echter terug tot 1991, toen de PC25 werd uitgebracht. De oudere CBR’s, met de ronde vormen van weleer, tref je nog slechts sporadisch aan. Elke twee jaar onderging de CBR600F een update, waarbij er in 1995 (PC31) en in 1999 (PC35) een heel nieuw model werd geïntroduceerd. Dat 1999-model kreeg in 2001 zijn laatste aanpassing met onder meer benzine-injectie en is de laatste jaren eigenlijk niet meer gewijzigd. Dat komt ook omdat het sportieve vaandel is overgenomen door die CBR600RR en de “F” sinds die tijd als schier tijdloze all-rounder door het leven gaat. Het 2001-model is in feite het vierde CBR600F-model van Honda. Deze machine is nu ook nog steeds zo nieuw te koop. De rij-eigenschappen van de CBR600F staan op ene hoog nivo. Opmerkelijk is dat werkelijk iedereen zich thuisvoelt op deze Honda. In 2001 kreeg de CBR een digitaal dashboard. Vanaf modeljaar 2001 zijn de carburateurs vervangen door binzine-injectie. Het motorblok van de CBR600F, hier de 1995-uitvoering, is absoluut probleemloos. DE MARKT Bij de nieuwe motorfietsen is de Honda CBR600F zo langzamerhand naar de achtergrond verdrongen door de heftige, supersportieve 600’s van dit moment. Maar als all-rounder blijkt er nog steeds vraag naar. En op de tweedehandsmarkt is de CBR600F nog steeds erg gewild, want ook daar staat de machine bekend als een probleemloze alleskunner. De prijzen van de CBR600F zijn erg sterk afhankelijk van het gebruik en de toestand van de machine. Juist omdat hij al zo erg lang op de markt is, is het bouwjaar daar een beetje ondergeschikt aan. De PC25, die van 1991 tot en met 1994 geproduceerd werd, tref je aan voor prijzen van 2000 tot 3500 euro. De PC31, die van 1995 tot en met 1998 is gemaakt, begint bij een kleine 4000 euro en kan oplopen tot ongeveer € 4750,-. Het model PC35, dat in 1999 voor het eerst geproduceerd werd en in grote lijnen nog steeds actueel is, is een slagje duurder. De eerste jaargangen zijn te koope voor prijzen vanaf 4750 á 5000 euro, terwijl de latere varianten nog richting de 7500 euro gaan. AANKOOPTIPS Ondanks de sportieve aspriaties, het flinke vermogen en de stevige toerentallen die een CBR600F mag draaien staat de machine bekend al seen van de meest betrouwbare motorfietsen die er zijn. Voor deze 600cc-er zijn kilometerstanden van meer dan 100.000 km zelfs geen uitzondering! Om dergelijke kilometrages te kunnen halen met de CBR is het wel zaak dat de vorige eigenaar of eigenaren zich een beetje aan de spelregels qua service, onderhoud en gebruik. Een sportief raspaardje, wat de CBR toch is, wil graag zorgvuldig warmgedraaid worden, alvorens de ongeveer 100 paardekrachten echt aangesproken worden. Ook is belangrijk dat de service-intervallen altijd goed zijn nageleefd, vooral wat betreft de controle van de klepspeling en het wisselen van olie en oliefilter. Goed ingevulde serviceboekjes of rekeningen van de beurten zijn dus veel waard! Van de modellen tot 2001 is verder alleen bekend dat de spanner van de nokkenasketting zijn taak verzaakt en niet feilloos meer werkt, wat het nodige mechanische lawaai oplevert. Deze spanner is later vervangen door een beter type en sindsdien zijn er eigenlijk geen typische manko’s meer bekend. Of het moet het benzineverbruik van de eerste injectiemodellen (vanaf 2001) zijn. Die staan behoorlijk rijk afgesteld. Bij de aankoop is het goed het gebruik van de vorige eigenaar boven tafel te krijgen. Het kan zijn dat de CBR veel circuitdagen achter de kiezen heeft. Let daarbij ook op beschadigen van valpartijen. Bij heftige crashes willen zelfs de aanslagen van het stuur verbuigen of afbreken. Bij oudere types moet je de kuip goed bekijken, want daar willen nog wel eens montageogen en nokken afbreken. Bij machines met hogere kilometerstanden is het zaak de wiellagers en balhoofdlagers (kunnen bij 30.000 km al versleten zijn) goed te controleren, net als de typische slijtagedelen als remblokken, banden, ketting en tandwielen. Tot slot worden CBR’s nogal eens uitgerust met een open uitlaatdemper. Mocht je daar niet zo gecharmeerd van zijn, reken dan bij de aankoop op een extra uitgave van enkele honderden euro’s voor een stille uitlaat. MODELGESCHIEDENIS 1991 Start van het nieuw ontwikkelde PC25-model. De CBR600F levert nu 100 pk en heeft een motorblok met aangegoten cilinderblok. Het blok heeft een hele korte slag en een grote boring. Het rijwielgedeelte heeft een stalen frame, een 41mm-telescoopvork en brede velgen. De nieuwprijs bedraagt destijds 17.995 gulden (ca 8200 euro). 1993 De eerste kleine aanpassingen worden doorgevoerd. De voorvork is nu instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping en de achterschokbreker wordt volledig instelbaar. Deze is te herkennen aan het losse reservoir. Verder zijn de dragers van de duo-voetsteunen nu van aluminium gemaakt. 1995 Nieuw model (modelcode PC31) met een flink gewijzigd motorblok en een sterker frame. Het blok kreeg lichtere drijfstangen en zuigers. Een hogere compressie en twee millimeter grotere carburateurs. Samen met het Ram-Air-inlaatsysteem zorgt dat voor hogere prestaties. Het rijwielgedeelte wordt ook fors gewijzigd. De prijs is inmiddels gestegen naar 21.495 gulden (9754 euro). 1997 De machine krijgt zijn tweejaarlijkse update. Door modificaties aan het inlaatsysteem en de ontsteking stijgt het topvermogen naar 105 pk. Verder wordt de inhoud van de carterpan vergroot en is de versnellingsbak aangepast. De vering wordt beduidend stugger en de remmen krijgen dikkere schijven. 1999 Er komt een radicaal nieuw model (PC 35), dat sportiever is als zijn voorgangers. Het blok krijgt een extreem korte slag en levert 106 pk. Ook het rijwielgedeelte wordt sportiever, met een aluminium frame, een 180 mm brede achterband en vierzuiger-remklauwen. De nieuwprijs is nu 22.195 gulden (ruim 10.000 euro). 2001 De CBR600F krijgt benzine-injectie, een andere cilinderkop, grotere airbox en ander uitlaatsysteem. Het frame wordt rond het balhoofd en de swingarmlagering versterkt. Het design wordt scherper en het dashboard digitaal. De machine levert nu 109 pk en kost 23.995 gulden (10.888 euro). Er wordt ook een CBR600F Sport leverbaar, die 500 euro meer kost en wat sportiever is, maar niet meer vermogen levert. Deze FS is twee jaar leverbaar en wordt in 2003 vervangen door de CBR600RR. 2005 De CBR600F krijgt een iets lagere prijs (€ 9990,-), maar levert daarvoor wel de instelmogelijkheden op de voorvork en de achterschokbreker in. 1991 1993 1995 1997 1999 2001 2005 TECHNISCHE GEGEVENS Type PC35, bouwjaar 2001 MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump-smering, benzine-injectie, Ø 38 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 408 watt dynamo, 12 V/9 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, o-ring-ketting. Boring x slag 67 x 42,5 mm Cilinderinhoud 599 cc Compressie 12,0 : 1 Max. vermogen 80 kW (109 pk) bij 12.500 tpm Max. koppel 65 Nm bij 10.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, volledig instelbare telescoop-voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met hevelsysteem en volledig instelbare monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, eenzuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1395 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 96 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 810 mm, gewicht volgetankt 201 kg, max. belading 186 kg, tankinhoud 18 liter. METINGEN (gemeten in 2004) TOPSNELHEID 254 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 3,1 s 0 – 160 km/uur 10,8 s DOORTREKKEN 60 – 140 km/uur 11,0 s 140 – 180 km/uur 5,3 s VERBRUIK tussen 1 op 13,1 en 1 op 19,8 ALTERNATIEVEN KAWASAKI ZZ-R600 In MotoPlus nr. 8 beschreven we hem al uitgebreid, toen met de Honda CBR600F als alternatief. De Kawasaki ZZ-R600 kwam in 1990 op de markt en is dus net als de CBR600F een van die lang lopende modellen. De ZZ-R is een echte all-rounder met een relatief ontspannen zit. Alleen achterop is de beenruimte vrij beperkt. De vering van de alleroudste ZZ-R’s is voor verbetering vatbaar; daar is bij veel occasions ook al eens aan gewerkt, zeker als de vorige eigenaar er een sportieve rijstijl op nahield. Typische technische kwaaltjes kent de ZZ-R600 eigenlijk niet. De lagers van de hevels van de achtervering en een rammelende transmissiedemper in achterwiel en koppelingskorf willen wel eens voorkomen, net als een slippende koppeling. Verder even goed kijken of het kuipwerk niet gescheurd of beschadigd is en hoe de toestand van het uitlaatsysteem is. Oudere types worden al aangeboden vanaf zo’n 1500 euro; het gros van het aanbod ligt tussen 4000 en 5000 euro voor ZZ-R’s tussen de vier en 10 jaar oud met soms nog geen 20.000 km op de teller. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 1998) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 599 cc, vier 36mm-carburateurs, 72 kW (98 pk) bij 11.500 toeren, 64 Nm bij 9500 toeren, zesversnellingsbak, o-ring-ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met linksysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 160/60ZR17, tankinhoud 18 liter, volgetankt gewicht 223 kg, topsnelheid 231 km/uur. SUZUKI GSX600F Eén van de langstlopende Suzuki-modellen is de in 1988 geïntroduceerde GSX600F. De ‘F’ werd gebracht als een sportieve toermachine en had het blok van de ’87-GSX-R750, met dezelfde slag en een kleinere boring. Twee jaar later werd de GSX aangepast en kreeg onder andere nieuwe carburateurs, andere nokkenassen voor meer trekkracht bij lagere toerentallen en instelbare uitgaande demping voor voor- en achtervering. De eerste modelseries scoorden goed voor wat betreft de allround eigenschappen, remmen en versnellingsbak. Minpunten zijn het hoogtoerige karakter en de matige windbescherming. De grootste ingreep onderging de GSX600F voor modeljaar 1998. De lijnen werden een stuk ronder, de 4-in-2 uitlaat werd vervangen door een 4-in-1, de carburateurs kregen een kleinere diameter, de nokkenastiming veranderde en de eindoverbrenging werd langer. Dit model is in feite nog steeds nieuw verkrijgbaar en scoort goed wat betreft zitcomfort en actieradius. Minder is de wat stugge achtervering. De prijzen variëren uiteraard: modellen uit de eerste series heb je al voor zo’n 1600 euro. Voor de nieuwere types ben je zo tussen de € 4500,- en € 5500,- kwijt. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 1998) Lucht/oliegekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 600 cc, carburateurs, 59 kW (80 pk) bij 10.500 toeren, 55 Nm bij 9500 toeren, zesversnellingsbak, o-ring-ketting, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met progressief linksysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 150/70ZR17, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 227 kg, topsnelheid 217 km/uur. YAMAHA THUNDERCAT De YZF600R Thundercat volgde in 1996 de FZR600R op als Yamaha’s sportieve 600. Amper drie jaar later werd de ‘Cat’ zelf afgelost door de high-tech YZF-R6, die op alle fronten sportiever en agressiever was. Toch betekende dat niet het einde voor de Thundercat. Hij werd door Yamaha, halverwege 1999, zelfs ‘geherintroduceerd’ en begon aan een nieuw leven als sportieve allrounder, een juiste positionering gezien zijn hogere gewicht en meer sportief toeristische zitpositie. Sterke kanten van de Thundercat zijn het breed uitgesmeerde vermogen en de uitstekende remmen. Het rijwielgedeelte laat wat steekjes vallen als er al te sportief wordt gestuurd. Het verhaal van de Thundercat eindigt als Yamaha deze 600 in 2004 uit het programma haalt. Het prijsverschil tussen een particulier aangeboden Thundercat of een exemplaar uit de showroom van een dealer is over het algemeen niet bijzonder groot. Reken op een bedrag tussen de € 4500,- en € 7500,-, afhankelijk van bouwjaar, kilometerstand en staat uiteraard. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2001) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 599 cc, carburateurs, 73,5 kW (100 pk) bij 11.500 tpm, 65,7 Nm bij 9500 tpm, zesversnellingsbak, o-ring-ketting, aluminium Deltabox-frame, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, banden 120/60ZR17 en 160/60ZR17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 216 kg, topsnelheid 245 km/uur.