+ Plus

Heroes Legend

Genieten van het avontuur Bij de Eiffeltoren, op de legendarische Place du Trocadero, gaat op 3 maart 2007 de tweede editie van Heroes Legend van start. Een soort alternatieve Dakar-rally voor teams bestaande uit drie mensen, een jeep en een motor van het merk Yamaha of BMW. De mensen (Heroes) en de motoren (liefst een Yamaha XT500 of een oude BMW GS, de Legends), hebben twee opdrachten: Dakar halen én genieten van het avontuur. Het gezelschap dat eind februari 2006 aan de oever van het Lac Rose in Senegal stond, was hetzelfde als dat wat twee weken eerder aan de voet van de Eiffeltoren in Parijs stond. Maar dan veertien dagen en 6500 kilometer verder. Het waren mensen uit alle mogelijke maatschappelijke lagen, met totaal uiteenlopende beroepen, van verschillende leeftijden. Gezinsleden, collega’s, vrienden of bij elkaar geraapte belangstellenden met elk hun eigen reden om mee te doen aan Heroes Legend. Wat ze gemeen hadden? De droom om ooit Dakar te halen. En die droom kwam uit. De één deed mee als liefhebber van de oude Yamaha XT500, de ander omdat de echte Dakar Rally onhaalbare kaart was. Tandarts, huisvrouw, flipperkastmonteur, wegwerker, directeur van een bedrijf met 1000 werknemers, produktiemedewerker, piloot, lasser, verpleger, bloemist of boer: het maakte niet uit. De eerste editie van Heroes Legend bewees het gelijk van Hubert Auriol, drievoudig winnaar en oud-directeur van de grote Dakar-rally en nu de grote animator achter Heroes Legend: “Wie of wat je ook bent, in de woestijn is iedereen gelijk. Ondanks de diverse nationaliteiten en achtergronden en de uiteenlopende ervaring, is het één familie. Het mooie van dit evenement is dat de geest van de oude rally’s herleeft in de woestijn. Dát was ook wat ik voor ogen had met de Heroes Legend. De dromen van mensen zijn uitgekomen en daarmee de mijne ook.” Iedereen die was gestart in Parijs heeft ook ongeschonden aan de finish in Dakar gehaald en dat is ook precies de bedoeling van de Heroes legend. Waar de echte Dakar keihard is en het wel lijkt of men met maximaal de helft van de deelnemers wil aankomen in Senegal, probeert men bij Heroes Legend juist iedereen aan de eindstreep te krijgen. Als een motor tijdens een etappe kapot gaat, kan die mee in een auto en de volgende dag, na reparatie, gewoon weer starten. De eerste editie was dus een groot succes te noemen en dat terwijl de klassieke rally in eerste instantie was begonnen als gevolg van een wilde gedachte, een grap bijna. De conceptie vond plaats in het hoofd van Henk Verschuren, ondernemer, liefhebber van oude motoren en éénmalig Dakar-deelnemer. In zijn vriendenkring werd geopperd dat het best nog mogelijk moest zijn een succesje in de Dakar-rally te behalen met de Yamaha XT500, een beestje van bijna dertig jaar oud. “Tuurlijk kan dat,” lachte Verschuren. “Als er alleen maar XT’s meedoen wel.” Dat grapje ging dus een eigen leven leiden; Verschuren sprak erover met zijn vriend en motorsportfanaat Roel den Braven en die legde het contact met Hubert Auriol, de levende Dakar-legende. Het idee sprak Auriol meteen aan en hij deed meteen mee. Met de ervaring en kennis van oud-Dakar-rijder en oud-Dakar-organisator Auriol, was Heroes Legend al snel een feit. Maar juist omdat het de eerste keer was, moest er veel verkend worden. “Er deden zowel oude rotten als Pierre Karsmakers mee als mensen die amper een XT van dichtbij hadden gezien. Het mocht dus niet te moeilijk zijn, moest voor iedereen haalbaar zijn en het was wel een wedstrijd, maar mocht geen race worden. Dan krijg je immers precies hetzelfde als wat er in de Dakar-rally gebeurt: iedereen is aan het jagen en jakkeren en heeft geen tijd meer om te genieten van het rijden, de omgeving en de groep. Bij ons is het avontuur belangrijker dan als eerste finishen.” De teams zijn belangrijk in Heroes Legend. Het is geen wedstrijd van éénlingen tegen elkaar, maar er rijden teams tegen elkaar. Een team bestaat uit drie of vier mensen, een motor en een 4×4-auto. Wie er van het team op de motor rijdt, bepalen ze zelf en je mag onderling gewoon wisselen, zelfs tijdens een etappe. Het gaat erom om gezamenlijk de motor naar de finish te brengen. In de eerste jaargang mochten er alleen Yamaha XT500’s meedoen, omdat met die motor de eerste Parijs-Dakar-rally werd gereden. Dat was ook het basisidee van de Heroes Legend. Om de rit nog toegankelijker te maken werd al snel na afloop van de eerste rit beslist dat er ook oude BMW GS-sen mee mochten gaan doen, maar aangezien het vinden van geschikt materiaal toch lastig bleek en veel liefhebbers daarom vroegen, werd onlangs besloten de normen nog wat ruimer te nemen. Heroes Legend 2007 zal daarom behalve voor de klassieke Yamaha XT500 en BMW GS twee-kleppers ook toegankelijk zijn voor wat jongere all- en off-roadmachines van die beide merken. Het neemt niet weg dat het principe van Heroes Legend blijft wat het was: op avontuur over de klassieke route van Parijs naar Dakar, in de sfeer van de teamgeest en kameraadschap van de oude rally’s. Toch wil Hubert Auriol Heroes Legend niet openstellen voor alle motoren: “Heroes Legend is een avontuur, geen race. Het moet leuk blijven en voor iedereen toegankelijk en haalbaar zijn.” Een van de deelnemers in 2006 was motorcrosser Marc Vorstenbosch; pa en ma in de auto, Marc op de motor. Voor Vorstenbosch was het niveau van Heroes Legend goed te doen. “Wat mij erin aantrok, was het feit dat het voor iedereen haalbaar is. De Dakar Rally is dat niet, voor mij niet in elk geval. Heroes Legend is geen race, maar wel degelijk een wedstrijd. Als team Dakar halen is het doel; uitvallen kan eigenlijk niet, maar je kunt wel heel veel strafpunten krijgen als je de motor niet rijdend aan de finish brengt. En je moet wel een beetje doorrijden en zorgen dat je alle controlepunten vindt. Dat je dat samen doet met mensen van elk niveau, is wel bijzonder. Iedereen hielp elkaar, hoe dan ook. Ik heb 23 vrienden gemaakt: uit elk team wel iemand.” Wat Vorstenbosch na afloop van de eerste Heroes Legend opviel, waren de stralende gezichten bij alle deelnemers. “Zowel bij een veteraan als Pierre Karsmakers als bij iemand die vooraf amper méér wist dan dat een motor twee wielen heeft. Er reden een paar Fransen mee die nog hadden meegedaan aan de allereerste rally’s. Die mannen, dik in de zestig, hadden net zo genoten als ik. Het was perfect.” Een groot deel van de route voor 2007 is inmiddels al uitgezet: na de start op 3 maart in Parijs en twee specials in Europa – in het zuiden van Frankrijk en in de buurt van Valencia in Spanje – gaat de reis langs de oostkant van het Atlasgebergte in Marokko, langs de grens met Algerije, en via de zandduinen in Mauritanië naar Senegal, waar op 17 maart de finish aan het Lac Rose is. In totaal moet er 6500 km worden afgelegd: dagelijks ongeveer 500 kilometer, waarvan er zo’n 300 tellen voor het klassement. Hubert Auriol: “Door de wat lagere snelheid van de Legends in vergelijking met Le Dakar én door het satellietvolgsysteem is Heroes Legend wel een veilige onderneming. In de eerste editie is ook iedereen gefinisht. Alle mensen, alle motoren, alle auto’s. En iedereen heeft het naar de zin gehad en was enthousiast. Dat willen we komend jaar zeker weer bereiken, maar het wordt een nog groter avontuur. De oude motoren kunnen meer aan dan we dachten, dus het wordt toch wel wat pittiger en uitdagender!” [[kasten 1 mit bild]] ERIC VERHOEF GEZICHT HEROES LEGEND Elf keer deed Eric Verhoef nu al mee aan de Dakar Rally, maar om nu te zeggen dat hij zo veel van Afrika heeft gezien… “Niet echt. In het begin wel, vijftien jaar geleden. Maar tegenwoordig gaat het zo hard dat je niets meer meekrijgt van de omgeving. Je zit alleen maar te jakkeren om een beetje op tijd binnen te zijn. Dan ben je met Heroes Legend beter af.” Dat hij zo weinig van Afrika heeft meegekregen zou voor Verhoef een reden zijn om aan Heroes Legend mee te doen. “In wedstrijdverband met een team proberen Dakar te halen, dat is toch mooi. Bij Heroes Legend gaat het om de saamhorigheid, de mooie omgeving beleven, het plezier van rijden door de woestijn en het wedstrijdelement, maar dan zonder het extreme jagen en jakkeren. De droom om Dakar te halen leeft bij veel mensen en deze rally maakt het mogelijk.” Vanwege zijn ruime ervaring, kennis en enthousiasme is de 38-jarige Eric Verhoef door organisator Hubert Auriol gevraagd om het gezicht van Heroes Legend in de Benelux te worden. Verhoef zal de komende maanden Heroes Legend promoten en daarnaast aankomende deelnemers tips geven en leren omgaan met een roadbook en andere navigatiemiddelen. [[kasten 2 mit bild]] DEELNAME EN KOSTEN Deelname kost 12.000 euro voor een team van 3 personen in de klassieke klasse en 14.500 euro voor een team van 3 personen in de open klasse. Bij dat geld zijn de verzekeringen en eventuele repatriëring inbegrepen. Ook zijn alle maaltijden in Afrika inbegrepen en het slotfeest met de prijsuitreiking in Dakar. Niet inbegrepen zijn de verplichte huur van het satelliet-volgsysteem E-track en het verblijf in Europa. De eisen zijn niet zo hoog. Een Yamaha XT of BMW GS is een stuk beter betaalbaar dan een moderne rallymotor en de 4×4-auto hoeft ook geen racewagen te zijn. Auriol: “Het moet voor iedereen haalbaar zijn, maar dat wil niet zeggen dat Heroes Legend een barrel-rally is. De motoren moeten goed onderhouden zijn en aan enkele technische eisen voldoen en de auto mag niet ouder zijn dan tien jaar. Er moet immers wel 6500 kilometer, grotendeels off-road, veilig gereden kunnen worden.” Een team bestaat uit drie of maximaal vier personen. Zij bepalen zelf wie op de motor rijdt en wie met de auto. Voor teams waarvan één man of vrouw het hele stuk van Parijs naar Dakar op de motor rijdt, is er apart Iron man-klassement. Meer informatie en inschrijvingen: www.heroeslegend.com, info@heroeslegend.com of bij Heroes Legend, Postbus 420, 4940 AK Raamsdonksveer, tel. 0162–57 65 80. [[kasten 3 mit bild]] DE MOTORCATEGORIEËN Nadat vorig jaar alleen met oude XT500’s gereden mocht worden, mag je nu op een Yamaha of een BMW naar keuze starten. Daarbij kun je kiezen voor 2 klassen: de Classic klasse of de Open klasse. De “Classic Category” is voor Yamaha XT500’s met dubbele schokdempers, origineel frame en motorblok. Een upside-down voorvork en/of schrijfremmen zijn niet toegestaan. In deze klasse vallen ook de tweekleps BMW GS0-modellen. Ook hier is een upside-down vork verboden. In de ”Open Category” mag je starten op een Yamaha XT, XTZ, TT (alle modellen), met minimaal 500cc en ze mogen onbeperkt geprepareerd worden. Verder mag je ook starten op alle BMW GS-modellen met onbeperkte preparatie. [[bildunterschrifte]] [bei aufmacher-bilder] Op een oude XT500 dwars door de woenstijn: avontuur bestaat nog! [klein 1] Het bivak in de woestijn. [klein 2] Marc Vorstenbosch: “Als team Dakar halen, dat is het doel.” [klein 3] Vorstenbosch aan de start in Parijs. [klein 4] Heroes Legend wordt gereden met een roadbook. [klein 5] Klein gevalletje pech. Maar het betekent in de Heroes Legend niet dat je meteen naar huis kunt, want de volgende dag kun je gewoon weer van start gaan. [klein 6] Coleur Locale zullen we maar zeggen… [klein 7] “Hebt u nog wat aan te geven mijnheer?” [klein 8] Een servicepunt van de organisatie.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...