+ Plus

GP Wegrace Spanje, Valencia (2010)

Sinds 2001 rijdt Dani Pedrosa voor eigen publiek op het circuit van Valencia. In acht seizoenen stond hij zes keer op het podium, waarvan vier keer op de hoogste trede. Afgelopen zondag kwam daar een vijfde, overtuigende overwinning bij. De Spanjaard zorgde voor vrolijke gezichten binnen het Repsol/Honda Team en het HRC-management door de Fiat/Yamaha-tandem Valentino Rossi/Jorge Lorenzo te kloppen. Hij stond nog met het vizier om hoog, te wachten tot polesitter Casey Stoner de plek naast hem in zou nemen, vertelde Dani Pedrosa na afloop van een MotoGP-race die vooral een onderhuidse spanning kende. “Toen liep de man met de vlag plotseling naar de kant en snapte ik dat er iets aan de hand was met Casey”, vertelde Pedrosa. De torenhoge topfavoriet Stoner struikelde namelijk in de tweede bocht over zijn eigen “grid strategy” om langzaam aan zijn warm up-ronde te beginnen en dan het gas open te schroeven. Die aanpak mislukte nu jammerlijk en Stoner zorgde voor een opzienbarend incident al voor de race begonnen was. “In de opwarmronde dacht ik nog bij mezelf dat ik het met die koude banden maar kalm aan moest doen”, vertelde Pedrosa na afloop. Het verhaal van de race was daarna snel verteld. Pedrosa demonstreerde andermaal een magnifieke start, toonde zich bereid om ook met koude banden in de openingsronden risico’s te nemen en koerste zo gecontroleerd op zijn tweede overwinning van het jaar af. “In de laatste ronden was het toch wel moeilijk, want de wind stak de kop weer op. Met die wind kon je snel een foutje maken en ik wist ook dat Jorge nog flink aan het pushen was bij Valentino. In Laguna Seca vertraagde ik in de laatste ronde (waardoor Rossi en Lorenzo nog vervaarlijk dichtbij kwamen, FW), nu niet. Ik ben vooral blij voor het team. In Indianapolis had ik kunnen winnen, maar crashte ik. Hier heb ik nog wat goed gemaakt.” Opvallend was dat zijn pitboard regelmatig een kleinere voorsprong aangaf dan Pedrosa had. “Daar heb ik me niet aan gestoord, ik heb er niet op gelet”, aldus Pedrosa. Ook had hij weinig trek om in te gaan op de vraag of hij Stoner achter zich had kunnen houden. “Dat is niet interessant. Natuurlijk was hij snel, maar ik heb dit jaar ook van alles meegemaakt en vandaag was mijn snelheid beter dan verwacht.”Dankzij zijn tweede seizoenszege prolongeerde Pedrosa toch nog de derde plaats in het WK. “Daar had ik niet opgerekend, want ik heb geen net pak bij me voor het eindejaarsgala vanavond. Maar die derde plaats is voor mij niet belangrijk. Wel de overwinning. Die moet ons motiveren voor volgend jaar. Dit jaar hebben we het erg moeilijk gehad.” Pedrosa, die voor het derde opeenvolgende jaar niet meer dan twee GP’s won, kende in het voorseizoen zware fysieke tegenslag. “Toen ik vorig jaar derde werd, was ik veel competitiever dan dit seizoen. Na mijn crash bij de test in Qatar zag mijn knie er heel slecht uit (ook brak Pedrosa een arm, FW) en daar heb ik lang last van gehouden. Het begin was erg moeilijk en de machine was ook niet goed. Dit jaar heb ik wel geleerd om steeds te blijven pushen, al gaat het maar om een derde of vierde plaats. Je moet je moment afwachten en vandaag kwam het.”De Honda-crew wordt voor 2010 uitgebreid met enkele voormalige Yamaha-mensen. Wat dat voor invloed zal hebben op de RC212V weet Pedrosa niet. “Dat moeten we afwachten. In de komende week moeten we belangrijke beslissingen nemen. We testen een nieuw chassis met een nieuwe swingarm en we moeten bepalen of we met Showa of (zoals teammaat Dovizioso,FW) met Öhlins gaan rijden. Dat is belangrijk, want na de Valencia-test hebben we een hele lange break tot februari. We kunnen ons geen fouten meer veroorloven.”Valentino Rossi schuwt het niet om op zelfgekozen momenten bommetjes te leggen. Dat deed hij ook op de grid, minuten voor de laatste race van het jaar. Daar vertelde de wereldkampioen dat het Fiat/Yamaha Team in 2011 niet zou kunnen bestaan uit Valentino Rossi en Jorge Lorenzo. Om aan te geven dat hij nog steeds de meerdere is van zijn acht jaar jongere teamgenoot reed Rossi na een moeizame kwalificatie naar een tweede positie – vóór Lorenzo. In de warm up vonden Rossi en zijn technici alsnog een setting die de Italiaan wél de tot dan toe vergeefs gezochte grip aan de achterzijde schonk. “Het was vandaag geen overwinning, maar ik ben wel happy”, liet Rossi weten. “Na die crash van Stoner dacht ik even te kunnen winnen, maar dat zat er toch niet in. Het was wel mijn beste race sinds jaren hier. Ik was te langzaam in de eerste ronde en ik kon pas langs Jorge komen toen hij een ‘big moment’ had. In de laatste drie ronden moest ik het brein uitschakelen en alles of niets spelen om hem nog achter me te houden. Ik gleed in elke bocht, erg leuk.”Na wat hij betitelde als “een superseizoen” keek Rossi vooruit naar 2010. “Het nieuwe seizoen begint morgen. De Yamaha-mensen moeten hard werken. Na Brno hebben we te veel vermogen ingeleverd door de regel dat we maar vijf blokken mochten gebruiken in de laatste zeven races. De Honda en de Ducati zijn sterker geworden. We moeten weer meer pk’s hebben.”En dat er aan het einde van 2010 een ander Fiat/Yamaha Team zal staan, daar is ook Rossi’s technische steun en toeverlaat Jerry Burgess van overtuigd. “Dat is onvermijdelijk”, meende de Australiër. Maar terwijl zijn pupil Rossi vooral op persoonlijke gronden wijzigingen ziet plaatsvinden, voegt Burgess daar ook een sportieve reden aan toe. “In een superseizoen vermorzel je de andere fabrieken, niet een merkgenoot in je eigen team. Andere merken verslaan: daar is het in de racerij om begonnen. Daarom vond ik dit geen geweldig seizoen. Maar goed, als je voor het tweede opeenvolgende jaar de titel pakt als rijder, team en merk heb je het niet slecht gedaan.”Vanwege financiële redenen zou Yamaha ook wel eens tot personele keuzes gedwongen kunnen worden. Honda’s bedrijfseconomische situatie lijkt beter. Burgess voorziet dan ook dat Honda achter één van de huidige Yamaha-mannen aan zal jagen. “Ze kunnen drie techneuten bij ons weghalen, maar het probleem blijft hetzelfde: Honda kan niet winnen met deze twee (Pedrosa en Dovizioso, FW) rijders. Daar zullen ze iets aan moeten doen.” ‘(Seite 4)Lorenzo blaast zichzelf opCasey Stoners fout in de opwarmronde betekende dat Jorge Lorenzo definitief de tweede plaats in het WK zeker stelde. Op zaterdag vertelde hij nog zich geremd te voelen door de wetenschap dat hij één puntje nodig had, vóór de start wist de Spanjaard dat hij vrijuit kon rijden. Na een matige start ging Lorenzo tot op de limiet en overleefde ternauwernood een highsider. Door de impact van de tankslapper reageerde een sensor van zijn airbagpak een Lorenzo “blies” zichzelf op. “Dat duurde ongeveer een halve minuut, maar dat was niet het enige ongemak”, aldus Lorenzo. “Die tankslapper had ook een flinke impact op mijn ballen, omdat ik hard op de motor terecht kwam. Toen had ik even nodig om bij te komen voordat ik weer op de limiet kon gaan. Ik was vandaag goed, maar niet goed genoeg voor de overwinning.”Het was al de tweede keer dit seizoen dat Lorenzo problemen kende met zijn airbagpak. Hij wil het echter niet definitief in de kast hangen. “Valentino gebruikt het niet, maar ik zie het als de toekomst, we moeten het doorontwikkelen. Dat wil ik zelf ook. In Laguna droeg ik het niet en daar viel ik hard in de kwalificatie. Ik heb nu nog pijn aan mijn sleutelbeen.”Lorenzo kende een enerverend tweede seizoen in de MotoGP, waarin hij met vier overwinningen twaalf podiums (tegen één overwinning en zes podiums in 2008) beduidend succesvoller was dan in zijn debuutseizoen. “Het was veel beter. Mijn overwinning in Frankrijk was heel belangrijk voor me, omdat ik daar in heel moeilijke omstandigheden rustig bleef. In Barcelona klopte Valentino mij wel, maar was ik wel sterk. Het belangrijkste was de winst in Estoril, want daar liep het echt perfect. Maar ik heb ook veel fouten gemaakt. De grootste bij de start in Australië. Ik had niet gedacht dat ik nog zulke missers zou maken.”In navolging van teamgenoot Rossi wijst Lorenzo op de noodzaak om de Yamaha verder te ontwikkelen. “We hebben sinds Brno wel wat verloren. Op een circuit als Valencia merk je dat je uit de langzame bochten acceleratie mist. Daar moet bij Yamaha aan gewerkt worden. Mijn doel is het om volgend jaar vóór mijn teamgenoot te eindigen. Als Honda en Ducati dan volgend jaar sterker zijn dan de Yamaha, ligt het tenminste niks aan doen.”Pitstop• Nu blijkt dat de plannen om fabrieken MotoGP-blokken ter lease te laten aanbieden vanwege de forse kosten tot mislukken gedoemd lijken, acht Dorna-baas Carmelo Ezpeleta de tijd weer rijp om andermaal over 1000 cc-blokken te gaan praten. het onderwerp hernieuwd ter discussie te brengen. Details ontbreken nog, maar het voorstel werd nu wel positief ontvangen. De Spanjaard lijkt toch het reglement zo te willen wijzigen dat – veel goedkopere – gemodificeerde productieblokken in eigengebouwde frames – als in de nieuwe Moto2 – de toekomst van de MotoGP moeten gaan worden. In december komt de GP-commissie weer bijeen en de kans is groot dat er al aanstaande winter gesproken wordt over een reglement. Contractueel zit men echter tot 2012 aan de 800 cc-formule vast. • Ezpeleta is er alles aan gelegen om de MotoGP-grid niet verder te laten inkrimpen. In dat licht gezien kon de Dorna-baas blij zijn met de presentatie van de Inmotec 800 die Oscar Gorria in Valencia presenteerde. Gorria en zijn mensen – waaronder testrijder Ivan Silva – begonnen in 2007 serieus aan het project te werken en willen volgend jaar bij de GP van Barcelona hun debuut maken Verder staan wild card-optredens in Brno, Misano en Valencia gepland. In 2011 wil de Spaanse fabriek full time aanwezig zijn en ook nog een testteam inzetten. • In Valencia vertelde Yamaha’s MotoGP “Group leader”Masahiko Nakajima over de progressie die de M1 in 2009 had gemaakt. Een betere aerodynamica gaf de Yamaha dit jaar 1 procent meer topsnelheid, terwijl het blok zelf vier procent sterker is dan in 2008. Dat bereikten de technici onder meer door andere (beter gekoelde) zuigers, minder interne wrijving en een andere airbox. Een betere gascontrole en gemodificeerde koppeling moest de Yamaha-mannen dit jaar beter van hun startplek katapulteren. Voor Dani Pedrosa’s bliksemstarts heeft Nakajima één oplossing: “wij hebben meer vermogen nodig”. Om in te spelen op de komst van de Bridgestone-banden kreeg de M1 een langere wielbasis en werd door een lagere en verder naar voren geplaatste zitpositie de balans van de machine verbeterd. Zo moest ook de bandenslijtage worden tegengegaan. Ook de stabiliteit bij het remmen werd verbeterd. De grootste winst, vond Nakajima, werd echter geboekt op het gebied van de wheeliecontrole. Sinds de GP van Brno mochten de MotoGP-coureurs maar vijf blokken meer gebruiken. Nakajima gaf toe dat de sindsdien gebruikte blokken minder toeren draaien en minder krachtig zijn. Volgend jaar zijn in achttien races maar zes blokken toegestaan. “Dat is een interessante technische uitdaging”, vond Nakajima.(Seite 5)Spies doet geen “silly things”Jerry Burgess bleek in Valencia over een vooruitziende blik te beschikken. Valentino Rossi’s crewchief dichtte Ben Spies een zevende plaats toe bij zijn Yamaha MotoGP-debuut. De kersverse Amerikaanse Superbike-kampioen voldeed exact aan Burgess’ verwachtingen, maar bleef opvallend bescheiden. “Het had eigenlijk een achtste plaats moeten zijn, want zonder zijn crash had Casey Stoner zeker voor mij gezeten. Zelfs op een slechte dag is die nog te snel voor mij”, meende de 25-jarige Spies.Het deed echter niets af aan de uitstekende prestatie van de Texaan die een groot aantal gevestigde namen goed wakker schudde. “Het eerste kwartier was ‘crap’, het tweede kwartier reed ik nog te veel zoals op een Superbike en het laatste halfuur begon ik wat later te remmen en andere lijnen te rijden”, zei Spies op vrijdag na zijn eerste trainingsuurtje. Op zaterdag toonde de teamdata dat hij al andere automatismen kweekte die hem verder hielpen. Onder het toeziend oog van zijn held en voormalig mentor Kevin Schwantz kwalificeerde Spies zich keurig als negende en zette op zondagochtend een voortreffelijke vijfde tijd in de warm up. “Op vrijdag was ik ‘as slow as hell’ in het midden van de bocht. De motor kan dingen waarvan ik denk ‘dat is onmogelijk’. Je moet ‘m door de bochten laten rollen en dat ben ik niet gewend. Bike en banden zijn nog zo veel beter dan de rijder. Ik ging een keer de bocht in op een manier waarvan ik dacht ‘dit kan niet goed gaan’. Op de data bleek dat ik die bocht nog niet sneller had genomen.”Hij had zich in de trainingen niet laten verleiden om Casey Stoner en Jorge Lorenzo te volgen toen ze hem passeerden. “Leek me beter van niet. Ik wilde mezelf niet voor gek zetten op tv.” Spies’ leerproces ging uiteindelijk met een piek omhoog die hem zelf ook verbaasde. Wel wist hij zelf wat hij kon verwachten voor de race. “De eerste vijf ronden worden moeilijk, want de Bridgestones hebben langer nodig om op te warmen dan de Pirelli’s die ik gewend ben. Vooral de voorband; waar daar de limiet van ligt, heb ik nog niet uitgevonden. Casey vertelde me een paar dingen over het gebruiken van de banden waarvan ik dacht ‘je doet je best maar, daar hoef ik voorlopig niet aan te denken’. Ik rijd nog niet hard genoeg om het maximum het uit de banden te halen. De tweede helft van de wedstrijd moet ik dan in een cadans komen.” Het ging precies zoals Spies in gedachten had. In zijn vierde GP-optreden – vorig jaar reed de Amerikaan drie races op een Rizla/Suzuki – zakte hij af naar de twaalfde plaats om vervolgens te tonen dat zelfs een “rookie” op het lastige Valencia met een 800 cc-machine kan inhalen. Zes ronden voor het einde passeerde hij zevende man Andrea Dovizioso. Dat hij de winnaar van de Donington-GP achter zich hield, leverde aanstaande teamgenoot Colin Edwards de vijfde plaats in het WK op. Spies zelf bleef opmerkelijk koel. “Zevende is oké, maar ik finish nog wel dik 35 seconden achter de winnaar. Het belangrijkste is dat ik geen ‘silly things’ heb gedaan en dat ik steeds vooruitgang heb geboekt. Mijn laatste ronde was ook mijn snelste. Dat ik nou eens niet van de eerste rij mocht starten, was eigenlijk wel lekker. Bij de Superbikes was er steeds die druk om te winnen, hier niet. Ik werd een beetje heen en weer geduwd na de start en in Valencia is het lastig inhalen. En dat gaat ook heel anders dan op een Superbike. Met een MotoGP-machine moet je inhaalacties plannen, een Superbike zet je er tussen. In het begin werd ik wat opgehouden, aan het eind had ik ongeveer het tempo van Nick (Hayden) en Toni (Elias), maar ze waren net te ver weg. Voor mij was ook alles anders, ook de jongens op de baan. Bij de Superbikes kende ik de sterke punten van Haga en Rea wel, hier niet. Ik had misschien meer kunnen forceren, maar dat leek me niet echt nodig.”Spies maakte in drie dagen een fenomenale ontwikkeling door, zijn M1 veranderde echter nauwelijks. “We hebben vergeleken met vrijdag alleen de voorkant 2 mm lager gezet. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik wel dingen wil proberen. Maar alles is zó anders. Een 1000 cc-Superbike heeft meer koppel dan een 800 cc-MotoGP-machine, maar die heeft weer meer vermogen en acceleratie. Toen ik voor de eerste keer op deze motor stapte, leek het wel alsof ik een jaar of vier niet geracet had. Daarom wilde ik ook geen gedoe met linksystemen, pivots, gearingen of wat dan ook, ik wilde wennen, niet het wiel opnieuw uitvinden. Ik ben blij dat we het zo hebben gedaan.”Bij binnenkomst na de race bleek Spies niet negende te zijn geworden zoals hij dacht, maar zevende. “Als je in de MotoGP in de top 10 zit, ben je geen langzame rijder. Maar ik ben nog lichtjaren verwijderd van wat die jongens aan de kop kunnen. Ik heb gezegd dat een podium volgend jaar een wonder zou zijn. Daar blijf ik bij. Maar toen ik zag wie er voor me gefinisht waren en wie achter me, is dat nog niet zo slecht.” Op James Toseland, de man die hij zal vervangen bij Tech3/Yamaha, sloeg Spies een gat van 14,5 seconden. “Toen ik Yamaha vroeg of ik een wild card kon krijgen voor Valencia wist ik dat die vergelijking tussen ons gemaakt zou worden. Ik heb helemaal niks tegen James. Hij is een goeie vent en heeft het zeker niet slecht gedaan. Maar hij heeft twee jaar de kans gehad en nu is het mijn beurt. Ik geloof dat ik deze plek heb verdiend.”(Seite 6)250 cc: Super slotakkoord 21 punten voorsprong in de WK-stand leek een veilige buffer voor Hiroshi Aoyama. Maar toen hij bij het ingaan van de tiende ronde na een verkeerde inschatting met hoge snelheid het grind in dook werd de laatste kwartliterrace in de geschiedenis toch nog een thriller. Als elfde kwam de Japanner weer de baan op, terwijl rivaal Marco Simoncelli Hector Barbera van de leiding had verdrongen. Aoyama stond toen nog één puntje in de plus. In de ontstane moeilijke situatie toonde Aoyama één van zijn belangrijkste kwaliteiten. De 28-jarige Honda-coureur bewaarde de rust en vocht zich weer naar voren. Toen Simoncelli zeven ronden voor het einde zijn Gilera tegen het asfalt gooide, was het pleit beslecht. Barbera won zijn derde race van het jaar voor Alvaro Bautista en de sterke Raffaele de Rosa, maar de meeste aandacht ging naar diens teamgenoot Aoyama. Die finishte als zevende en pakte verdiend de titel, 48 jaar na Honda’s allereerste – ook in de 250 cc. Het was een sprookje met een “Hiro” tegen wil en dank: de werkloze Aoyama die op een drie jaar oude Honda RSW als outsider de favorieten tot wanhoop dreef. “Ik race nu 23 jaar en hier heb ik het al die tijd voor gedaan”, stamelde Aoyama na een emotionele ontmoeting met zijn ouders. “Ik ben heel trots op deze titel en dat het de laatste in deze klasse is, maakt het extra bijzonder. Ik wilde vandaag beslist winnen en daarom pushte ik ook. Misschien wel iets te veel toen ik Barbera bij het aanremmen van de eerste bocht bijna ramde. In het grind zei ik tegen mezelf ‘niet crashen, niet crashen!’ Ik was zo ver terug gevallen dat ik niet wist waar ik lag. Toen ik zag dat Simoncelli gevallen was wist ik dat mijn plek oké was.” Aoyama betrok ook het Scot Team van Cirano Mularoni in het succes. “Het is een klein team, maar ze werken al zo lang met Honda dat ze de machine perfect kennen. Dat maakte het voor mij een stuk makkelijker.”Samen met Barbera was Aoyama de enige coureur die in alle races punten scoorde. De viervoudig GP-winnaar van 2009 stond minder vaak op het podium dan de achter hem eindigende Barbera, Simoncelli en Bautista, maar zijn degelijkheid, vastbeslotenheid en snelheid brachten hem de titel. 125 cc: Masterclass van Simon en SmithJulian Simon en Bradley Smith waren dit jaar de sterkste 125 cc-rijders. Dat bewees het Aspar-duo ook in Valencia weer. Smith kreeg weliswaar de schrik van zijn leven toen zijn Aprilia hardnekkig haperde in de opwarmronde, bij de start vertrok de 18-jarige Brit als een speer. De enige die hem kon achterhalen was polesitter Simon. Bij zijn 125 cc-afscheid joeg de ervaren Simon zo lang op zijn jongere teammaat tot die vijf ronden voor het einde een fout maakte. Smith meldde zich in de laatste ronde nog even terug aan de leiding, maar wereldkampioen Simon onderstreepte zijn klasse met een prachtige inhaalactie waar Smith geen antwoord meer op had. Zo behaalde Simon zijn zevende overwinning van het jaar. Pol Espargaro werd derde, maar kwam vijf punten te kort om de als tiende finishende Nico Terol in de eindstand van de derde plaats te verdringen. Jasper Iwema reed een solide race die hij afsloot als achttiende. Hoewel hij nog zekerheid over 2010 lijkt de kans groot dat Iwema ook volgend jaar weer in de GP’s actief zal zijn. (Seite 7)Circuit Ricardo Tormo, ValenciaLengte 4.005 meter Breedte 12 meterRechter 5 bochten Linker 9 bochten Langste rechte eind 876 meterTopsnelheid 2009 Dani Pedrosa, Honda, 316,6 km/u Ronderecord Casey Stoner, 1.32,582 (155,732 km/u), 2008 Pitstop • Livio Suppo vertrekt als project manager bij Ducati/Marlboro en krijgt een marketingfunctie bij Honda Racing Corporation. Pikant detail is dat Suppo zich dit jaar enkele keren zeer kritisch uitliet over het marketingbeleid van Honda. Suppo was echter ook bij Ducati niet onomstreden, want met Marco Melandri, Loris Capirossi en Troy Bayliss kende hij ook flinke botsingen. Zijn vertrek bij Ducati heeft volgens de officiële berichten echter niets met conflicten te maken. In Maleisië ontkende Suppo een mogelijk vertrek. Ook Casey Stoner ontkende problemen te hebben met de eigenzinnige Italiaan. Stoner gaf wel toe geen pogingen te hebben ondernomen om Suppo binnenboord te houden. “Dat is niet mijn job.” Suppo wordt opgevolgd door Alessandro Cicognani terwijl testcoureur Vito Guareschi een rol krijgt als “middle man” tussen de rijders en technisch brein Filippo Preziosi. Bij Honda zal Suppo niet alle races aanwezig zijn. Op de achtergrond zou hij zich ook kunnen bemoeien met Honda’s rijderskeus, waardoor nu al volop gespeculeerd wordt dat Stoner in 2011 op een Honda zou kunnen zitten. Overigens maakte ook Superbike-teammanager Davide Tardozzi bekend dat hij na twintig jaar Ducati zal verlaten, ondanks een nog twee jaar doorlopend contract. Wat de Italiaan gaat doen, is nog onbekend. • Het bandenreglement wordt voor 2010 zeer waarschijnlijk anders aangepast dan de rijders aanvankelijk voor ogen hadden. Zij wilden in plaats van de huidige 8-12 regeling een gelijke voor- en achterbandenverdeling. Het lijkt echter 8-10 te gaan worden, waarbij de coureurs na de vrijdagtraining nog twee voorbanden mogen kiezen. Nu moeten zij twee weken van te voren aangeven hoe zij hun compounds (4/4 soft hard; 5/3 of 3/5) over acht voorbanden verdelen. • Zeer tegen de wil van IRTA-president Hervé Poncharal hebben Dorna-baas Carmelo Ezpeleta en FIM-president Vito Ippolito ingestemd met een extra test deze maand voor MotoGP-rookies. Vooral Suzuki zou op de driedaagse test in Estoril hebben aangedrongen. “Een belachelijk plan en een slecht signaal in een tijd van bezuinigingen”, oordeelde Poncharal. Hoewel hij zelf voor zijn Tech3/Yamaha Team met Ben Spies voor 2010 een rookie contracteerde, zal de Fransman niet naar Portugal reizen. Onbekend is hoe groot de belangstelling daar voor zal zijn. • In Valencia werd ook – weer – een voorlopige Moto2-startlijst bekend gemaakt. Over de invulling van de in totaal 37 startplaatsen heerst nog veel onduidelijkheid. Het Pramac Team liet zich van de lijst halen. Aspar rijdt met Julian Simon en Mike DiMeglio, Hayate liet Gabor Talmacsi een intentieverklaring tekenen, maar bij Honda Gresini en Tech3 zijn nog steeds geen rijders gecontracteerd. Scot Honda staat met twee rijders op de lijst. “Maar ons Moto2-project staat even in de wacht”, aldus Sporting Director Alberto Marinelli. “Pas als onze MotoGP-plannen (met Alex de Angelis, FW) vastlopen gaan we verder met de Moto2.” (Seite 8)MOTOGP TELEGRAMRonde 1: Al voor de start sensatie: polesitter Stoner crasht in de tweede bocht! Bij de start is Pedrosa weer briljant weg. Elias tweede, voor Lorenzo en Rossi. Edwards eindelijk ook eens goed weg. Ronde 4: Lorenzo was Elias al gepasseerd, maar moet plaatsmaken voor Rossi na bijna-highsider. Elias, vierde Melandri langs De Angelis naar plek acht. Ronde 7: Edwards naar vierde plaats. Daarachter groep van zeven man die vecht om vijfde positie. Spies bescheiden twaalfde. Ronde 11: Dovizioso klimt op naar acht, lag veertiende in eerste ronde. Vermeulen vecht met Talmacsi om de laatste plaats. Ronde 15: De naar plek 13 afgezakte Melandri verremt zich en sluit helemaal achter aan. Capirossi verliest meer terrein en rijdt achter Espargaro op vijftiende plaats. Ronde 21: Spies begint aan opmars: voorbij De Angelis, Kallio en De Puniet. Inmiddels achtste achter Dovizioso. Ronde 25: Pedrosa controleert, maar Lorenzo nadert Rossi. Spies zet Dovizioso aan de kant. Ronde 30: Pedrosa wint 2,6 voor Rossi, 2,9 voor Lorenzo. Edwards vierde, Hayden houdt net Elias achter zich. Spies finisht als zevende. MOTOGP RAPPORT30 ronden = 120,15 km, snelste ronde Dani Pedrosa, 1.32,778 (155,403 km/u)1. Dani Pedrosa (I), Honda Was sterk in de trainingen en kwalificeerde zich als tweede. Valencia-expert domineerde nu wel van begin tot eind. 2. Valentino Rossi (I), Yamaha Het Estoril-syndroom keerde terug: geen grip achter. Slechts een vierde trainingsplaats. Vond toch weer “iets” in de warm up. Dat hielp. 3. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Trainde als tweede, maar reed met reserve. Vanwege de tweede plaats in het WK. In de race voluit naar derde plek. 4. Colin Edwards (USA), Yamaha Voor de achtste keer dit jaar de vijfde startplek. Reed erg goede wedstrijd en bedankte Spies uitbundig. Dankzij hem werd hij vijfde in het WK. 5. Nicky Hayden (USA), Ducati Zesde trainingstijd was oké. Sloot een pechvol seizoen af met een sterke race. Had wel beter verwacht, maar Edwards had antwoord op alle aanvallen. 6. Toni Elias (E), Honda Achtste startplaats was beter dan verwacht. Wilde na goede start mee met de kopgroep en dat lukte een tijdlang. Werd met applaus onthaald door team. 7. Ben Spies (USA), Yamaha Knappe negende trainingstijd. Deed in de trainingen geen “silly things”, maar kende limiet van bike en banden nog lang niet. Ook na die sterke race nog niet. 8. Andrea Dovizioso (I), Honda Netjes vijfde in de vrije trainingen, maar met soft compound teleurstellende tiende startplaats. Kon opstomende Spies niet stoppen in de race. 9. Mika Kallio (SF), Ducati Miste – weer – het vertrouwen voor het ultieme kwalificatierondje. Van plaats elf naar plek negen. Last van linkerarm bij het remmen. 10. Alex de Angelis (RSM), Honda Problemen in de langzame bochten, strandde op twaalfde startplaats. Veel last van een glijdende achterband, maar tevreden over zijn resultaat. 11. Randy de Puniet (F), Honda Crashte in de tijdtraining door problemen met bak en daarom “slechts” zevende. Sterk begin van de race, zakte toen terug na bandenproblemen. 12. James Toseland (GB), Yamaha Had weinig positiefs te melden na veertiende startplaats. Genoot van zijn laatste race – totdat band om velg draaide. Zeer emotioneel na afloop. 13. Aleix Espargaro (E), Ducati Remfoutjes in snelste ronde en strandde op zestiende startplek. Startte slecht en had lang nodig om langs Talmacsi, Vermeulen en Capi te komen. 14. Loris Capirossi (I), Suzuki Groot chronisch slachtoffer op de Suzuki van de lage asfalttemperaturen. Gefrustreerd dertiende op de grid. Dezelfde bandenproblemen in race. 15. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki Hoestend, proestend en balend laatste op de grid. Suzuki dramatisch op koud asfalt. Net als Capi soft compounds gekozen en die hielden het geen 30 ronden vol. 16. Gabor Talmacsi (HON), Honda Op zaterdag blij dat hij niet de langzaamste was. Gaf toe dat hij veel onverwachts was tegengekomen in de MotoGP, vond wel dat hij had bewezen in de klasse te horen. 17. Marco Melandri (I), Kawasaki Vijftiende startpositie. Zat er in het begin met achtste plaats goed bij, maar verloor toen veel tijd door remproblemen en bermexcursie. DNSCasey Stoner (AUS), Ducati Derde pole van het jaar. Gebruikelijke “grid strategy”: langzaam weg in warm up lap en dan op het gas. Met als resultaat een highsider in de warm up-ronde. WK Eindstand:1. Valentino Rossi, 306; 2. Jorge Lorenzo, 261; 3. Dani Pedrosa, 234; 4. Casey Stoner, 220; 5. Colin Edwards, 161; 6. Andrea Dovizioso, 160; 7. Toni Elias, 151; 8. Alex de Angelis, 111; 9. Loris Capirossi, 110; 10. Marco Melandri, 108; 11. Randy de Puniet, 106; 12. Chris Vermeulen, 106; 13. Nicky Hayden, 104; 14. James Toseland, 92; 15. Mika Kallio, 71; 16. Niccolo Canepa, 38; 17. Gabor Talmacsi, 19; 18. Aleix Espargaro, 16.19. Sete Gibernau, 12; 20. Yuki Takahashi, 9.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...