+ Plus

GP Wegrace Silverstone, Groot-Brittanni

Er was een tijd dat Jorge Lorenzo woedend kon zijn als hij niet in staat was geweest om tijdens de kwalificatie de snelste tijd te klokken. Tegenwoordig is het ‘so so’ als de man van Mallorca zich niet op de eerste rij plaatst. Die gedaanteverwisseling is ingegeven door een alsmaar groeiend zelfvertrouwen. Terecht, want ook op Silverstone reed hij na een matige start beheerst naar zijn vierde overwinning van het jaar – vóór Casey Stoner. Yamaha vierde feest in Silverstone. Eerst was er in de dagen voorafgaand aan de Britse Grand Prix de bekendmaking dat Jorge Lorenzo zijn handtekening had gezet onder een contract dat hem ook in 2013 en 2014 aan Yamaha verbond. Vervolgens was er op zaterdag het feestje ter ere van de zeventigste verjaardag van vijftienvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini. De Italiaan, in 1975 Yamaha’s eerste wereldkampioen in de 500 cc, zag een dag later Lorenzo de feestvreugde nog wat verder opstoken. Als er nog twijfels waren geweest over de competitiviteit van de Yamaha M1 ten opzichte van de krachtige Honda RC213V, dan had de MotoGP-wereldkampioen van 2010 die met zijn 42e Grand Prix-overwinning nu wel definitief uit de wereld geholpen. De extra cash die Yamaha had uitgetrokken om Lorenzo binnen boord te houden, was goed besteed. Lorenzo raakte niet in paniek toen hij na vijf ronden nog niet verder was gekomen dan een vijfde plaats terwijl aan de kop zijn teamgenoot Ben Spies en zijn grootste concurrent het tempo aangaven. Twee ronden later bezette Lorenzo de tweede plaats achter Stoner en vier ronden later had hij zich voorbij de nog even tegenstribbelende Stoner gewerkt. In zes wedstrijden liet Lorenzo slechts tien punten liggen. “Deze zege voelt geweldig”, vertelde een glunderende Lorenzo. “Het seizoen tot nu toe is bijna perfect, ik kan me bijna niet beter wensen. Als je kijkt naar de laatste twee races denk je misschien dat het makkelijk is, maar dat is het zeker niet. Ik vecht elke ronde en vaak heb ik dicht tegen een crash aan gezeten. Vandaag ook nog een keer. Maar als ik geen risico’s neem, maken Casey en Dani (Pedrosa) me af.” Zijn beslissing om bij Yamaha te blijven had hij genomen na een laatste verbeterde aanbieding. “Dat waardeerde ik heel erg”, aldus Lorenzo. “Uit sentiment en uit loyaliteit had ik kunnen tekenen, maar het laatste aanbod van Yamaha trok me over de streep. Ik was vereerd met de interesse van Honda, maar het had bijna als verraad gevoeld.” Honda’s Shuhei Nakamoto liet weten niet teleurgesteld te zijn, Yamaha-teammanager Massimo Meregalli deed geen moeite om zijn vreugde te verhullen over het tikje dat men concurrent Honda had toegebracht, zeker ook omdat de fabrikant onlangs nog aangaf niet mee te zullen gaan in een financiële wedstrijd met Honda. “Hij is nog jong en hij is de snelste coureur van dit moment”, vond Meregalli. “Dat hij desondanks niet tekent voor Honda maakt hen zwakker.” Lorenzo’s teammanager Wilco Zeelenberg reageerde ook opgelucht. “Toen Casey bekend maakte dat hij ging stoppen, werd het lastig voor Jorge”, had de Nederlander gemerkt. “Maar nadat hij twee wedstrijden op rij won, begon het er beter uit te zien. Wij hebben hem laten zien dat Yamaha een winnende machine kan bouwen en ik denk dat hij vooral dát wilde. Wij hebben hem altijd gerespecteerd en gesteund sinds 2008 en ik denk dat het dat ook moeilijker maakte voor hem om te vertrekken.” Bovendien meent Zeelenberg dat de Yamaha beter bij zijn pupil past dan de Honda. “Kijk naar Valentino, van wie ik had verwacht dat hij minimaal drie keer op het podium zou staan in 2011, en je ziet dat vertrekken geen kogelvrij plan is. Ik geloof dat de Yamaha Jorge op het lijf geschreven is. Hij gaat graag hard een bocht in en houdt van hoge bochtensnelheden en dat zijn sterke punten van de Yamaha. Ik denk dat de Honda minder stabiel is en je ziet ook de moeite die Casey en Dani hebben. Volgens mij zou dat ook voor Jorge gelden. Hij is zo snel, omdat de Yamaha erg stabiel aanvoelt bij het ingaan van bochten.” Casey Stoner moest zich in de laatste paar ronden de sterk opgekomen Dani Pedrosa van het lijf houden. De Spanjaard zag een laatste inhaalpoging de mist ingaan na een speedwobble. Stoner had op dat moment al niets meer in te brengen tegen Lorenzo. Zijn achterstand op Lorenzo bedraagt aan de vooravond van de Dutch TT inmiddels 25 punten. De regerende kampioen zocht de oorzaak bij een versleten achterband. “Er klopte absoluut iets niet met die band”, was Stoners overtuiging. “Die had het zeker tot halverwege vol moeten houden voordat hij slechter werd, maar al na een rondje of vijf begon hij erg te bewegen. Zelfs toen ik in het begin achter Spies zat, trok hij bij het uitkomen van de bochten zo weg. Het was erg teleurstellend.” Nadat hij de achterband van teammaat Pedrosa had bekekeken, was Stoner alleen maar gesterkt in zijn overtuiging dat er iets mis was met de band. Stoner, net als Pedrosa niet blij en zeer kritisch over de nieuwe Bridgestone-voorband die de MotoGP-coureurs sinds Silverstone uitsluitend ter beschikking staat, was niet blij met de Japanse bandenfabrikant. “Het loopvlak tot aan het uiteinde de linker wang was volledig versleten, iets wat in de laatste vijf ronden zo mag zijn. Ik verloor veel tijd bij in hetsturen en toen Jorge voorbij kwam, probeerde met heel laat remmen wat te compenseren. Maar de achterkant stapte opzij en het werd erg riskant. Vooral nu we maar één bandenfabrikant in het kampioenschap hebben, zal die nooit toegeven dat een band niet goed is. Wij hebben in de trainingen banden gehad die na een rondje of vijf, zes blaren vertonen en diezelfde band geeft in een race dan weer geen problemen. Ik denk dat we zo’n band te pakken hadden die niet werkt. Het gebeurt zelden, maar het zou niet mogen gebeuren.” Minder dan twee seconden achter Stoner finishte Alvaro Bautista als vierde; zijn beste MotoGP-resultaat tot nu. Op zaterdag had de voormalig 125 cc-wereldkampioen verrast met de pole, voor Spies en Stoner. Een regenbuitje in de slotfase droeg zeker bij tot het behalen van die mijlpaal. Bautista schreef de progressie vooral toe aan vondsten van de Showa-engineers. Als enige MotoGP-team werkt Team Gresini met de Japanse veringfabrikant. Spies zakte na een goed begin af naar een weinig opwekkende vijfde plaats en had het geluk dat de sterk ogende Andrea Dovizioso onderuit ging. Diens teamgenoot Cal Crutchlow werd de held van het Britse publiek. Op zaterdagochtend was de Tech3-coureur hard gecrasht en met een ernstig gekwetste linker enkel zag Crutchlow de kwalificatie zonder zich beginnen. Minuten voor de start van de warm up kreeg hij groen licht. Crutchlow beet op zijn tanden en startte ook in de race. Vanaf plek twintig werkte hij zich steeds verder naar voren en in de laatste ronde passeerde hij onder luide toejuichingen zelfs zesde man Nicky Hayden. Crutchlow, vorig jaar toeschouwer in Silverstone omdat hij in de kwalificatie een sleutelbeen brak, kreeg bij binnenkomst van zijn pitbox een ovatie na zijn heroïsche optreden. De Yamaha-coureur vocht tegen de tranen. “Na zaterdag dacht ik dat het er op zat voor mij”, vertelde een hevig geëmotioneerde Crutchlow. “De doktoren in Silverstone vertelden me dat ik niet zou kunnen racen als er een breuk in de enkel zat en de artsen in het ziekenhuis van Oxford zeiden dat een start er niet in zat. Ik heb ze gesmeekt of ik dan in ieder geval in de warm up zou mogen starten. In de kamer van de Chief Medical Officer moest ik vier keer van de ene naar de andere kant rennen en de enkel belasten. De pijn was niet te harden, maar ze wilden er zeker van zijn dat ik van de baan zou kunnen lopen als ik zou crashen.” Crutchlow werd ‘fit’ verklaard en startte met een pijnstillende injectie aan de wedstrijd op een circuit waar een MotoGP-coureur 32 keer schakelt. Na afloop wist hij of hij blij moest zijn met zijn voor onmogelijk gehouden zesde positie – die hem weer terug op de vierde plaats bracht in de tussenstand – of over het feit dat hij een mogelijk podium verloren had zien gaan. “Als ik mijn rondentijden van de laatste tien doorkomsten bekijk, had ik vandaag kunnen winnen”, meende de Brit. “Dat is teleurstellend, maar met een gebroken enkel vijftien seconden seconden achter de winnaar finishen is toch ook goed.” Minder goed was de negende plaats van Valentino Rossi. Op zaterdag kwamen hij en teamgenoot Nicky Hayden beiden op dezelfde plek hard ten val tijdens de kwalificatie. Volgens de Italiaan had het snelle en technische Silverstone de zwakke punten van de Ducati verder blootgelegd. “Als we voor niet genoeg grip kunnen creëren, kan ik niet met genoeg vertrouwen insturen”, luidde Rossi’s analyse andermaal. “Ik kom met te veel snelheid op de bocht af, heb niet genoeg grip om te remmen en in te sturen en ga bij het uitkomen wijd. Hier was dat alleen nog maar erger.” Een geïnspireerd begin kon Rossi geen vervolg geven, mede door een kapotte uitlaat die hem een kilometer of zeven topsnelheid scheelde. Na afloop was er derhalve ook de speculatie over zijn toekomstplannen. “Het enige belangrijke is om te weten hoe competitief de machine is, over de rest worden we het wel eens”, sloot Rossi de discussie. Tijdens de Grand Prix van Laguna Seca staat het debuut gepland van een nieuw GP12-blok. Ducati-teammanager Vitto Guareschi legde uit dat het nieuwe blok vooral goed moet zijn voor een vriendelijker vermogensafgifte. “Valentino heeft meer ‘driveability’ nodig bij het eerste streepje gas.” Rossi zelf ontkende dat de komst van het nieuwe blok allesbeslissend is voor een nieuwe verbintenis. “Het wordt een belangrijke race om te zien of we op de goede weg zijn. Maar het is niet de laatste kans.” Moto3: Viñales de slimste Maverick Viñales begon dit seizoen als de grote kanshebber op de eerste Moto3-wereldtitel. In Silverstone liet de 17-jarige FTR/Honda-coureur weer eens zien waarom. Viñales (nr 25) bleef ondanks constante aanvallen koel en profiteerde op het juiste moment op de juiste manier van het tumult achter hem. De kopgroep van negen zenuwachtige rijders brak en Viñales versnelde. De enige twee die hem lange tijd bijhielden, waren Luis Salom (nr 39) en Sandro Cortese. Maar in de slotronden gingen die meer de strijd met elkaar aan dan dat ze verenigd samenwerkten om Viñales terug te halen. Die reed naar zijn derde overwinning van het seizoen en vertrok uit Silverstone als de nieuwe leider, omdat Cortese zich niet definitief voorbij Salom kon werken. Jasper Iwema vocht tijdens de trainingen met de extreem harde wind. Op zondag waaide het minder hard, maar Iwema raakte in de openingsronde al naast de baan toen hij een gecrashte rijder moest ontwijken. De FGR/Honda-coureur kwam in een groepje terecht dat het gat naar voren niet dicht kon rijden en finishte als achttiende. Moto2: Espargaro geeft niet op ‘Never give up’ staat er achterop de helm van Pol Espargaro (40) geschreven. Wat hij daar precies mee bedoelt, toonde de Spanjaard in Silverstone. Op zaterdag claimde hij de pole en op zondag reed hij zijn beste Moto2-race tot nu toe. In de achtste ronde passeerde hij thuisfavoriet Scott Redding (45) en trok er tussenuit. Redding, Marc Marquez en ook Andrea Iannone (29) waren niet bij machte om Espargaro bij te houden. Tom Lüthi kwam na een crash op vrijdag nooit echt in het stuk voor. Marquez, op zaterdagochtend het slachtoffer van een stevige valpartij, leek op weg naar de tweede positie, maar de agressieve Redding wilde voor eigen publiek het maximaal haalbare en kreeg dat ook. Met zijn tweede plaats nestelde Marquez zich wel weer aan de leiding van het klassement – voorlopig, tot er een definitieve uitspraak is over het feit of hij zijn derde plaats in Barcelona mag behouden. Bijschriften Opening Terwijl Casey Stoner voor Ben Spies, Alvaro Bautista en Nicky Hayden het veld aan voert, raakt Jorge Lorenzo niet in paniek. Inzet_opening Heel even spartelde Casey Stoner nog tegen, maar tegen deze inhaalactie van Lorenzo had de Australiër geen verweer. Inzet_opening2 Net als in 2010 was Lorenzo de beste in Silverstone; zijn overwinning van 2012 verdiende meer waardering. Zijn crash van 2011 was al vergeten. Stoner_pedrosa In de slotfase moest Stoner alles uit de kast halen om zijn naar voren gekomen teamgenoot Dani Pedrosa achter zich te houden. Bautista Alvaro Bautista verraste zaterdag door de pole voor zich op te eisen. In de race werd hij op twee tellen achter tweede man Stoner vierde. Crutch_toseland Voormalig Superbike-wereldkampioen en MotoGP-coureur James Toseland steekt Cal Crutchlow een hart onder de riem kort voor de start. Crutchlow Vanaf de twintigste startplaats moest Crutchlow zich eerst langs CRT-rijders als Michele Pirro en Randy de Puniet werken. Rossi (ZONDER DE REPSOL-MACHINE!) Vorig jaar was de race in een nat Silverstone een dieptepunt voor Valentino Rossi, dit jaar was de wedstrijd op een droge baan weinig beter. Pitstop • Niet iedereen binnen Yamaha is tegen een hereniging van Jorge Lorenzo en Valentino Rossi, het duo dat van 2008 tot en met 2010 samen reed. Ook Lorenzo zal niet gaan dwarsliggen. “Ik maakte me geen zorgen om mijn teamgenoot in 2008”, aldus de Spanjaard. “Ik heb veel van Valentino geleerd en ik denk dat ik nog veel van hem kan leren. Ik ben blij met mijn nieuwe contract en de voorwaarden en het maakt mij niet uit wie er volgend jaar naast mij staat.” • Ducati stelt alles in het werk om Rossi nog twee seizoenen aan zich te binden, zo liet Ducati-teammanager Vitto Guareschi weten. “Hij wil blijven, maar hij wil ook winnen en daarom weten we dat het van belang is om een winnende machine te maken”, aldus Guareschi. “Valentino kan geen twee of drie jaar meer wachten. We zijn in gesprek over de toekomst, maar vóór Mugello is het moeilijk om al knopen door te hakken.” Rossi zelf gaf aan in Brno uitsluitsel te willen geven. • Nu het Ducati-management heeft toegegeven dat het onderhandelingen met Cal Crutchlow heeft geopend, is de toekomst van Nicky Hayden ook onzeker geworden. De Amerikaan rijdt sinds 2009 in Italiaanse dienst en bleef tot dusver steken op drie podiumplaatsen. Hayden verkondigt niet langer openlijk bij Ducati te willen blijven. “We hebben een geweldig team, maar de resultaten blijven uit. En dat is frustrerend”, stelt Hayden vast. “We zien wel wat er gebeurt, maar we hebben nog niet met elkaar gesproken en ik heb ook geen andere lijntjes lopen.” In Silverstone finishte Hayden na een sterke openingsfase als zevende door een slechter wordende achterband en de chatter die daarmee gepaard ging. Bovendien kreeg hij nog te kampen met een elektronisch probleem. • BMW wil eerst duidelijkheid omtrent de op handen zijnde reglementswijzigingen alvorens het Duitse merk zich mogelijk meldt in de MotoGP. “Vóór 2014 zullen ze zeker niet komen”, liet Dorna-baas Carmelo Ezpeleta weten. “Pas als we weten hoe de regels er uit zien, nemen ze een beslissing. Bij Suzuki is het hetzelfde: daar wordt een machine getest, maar als er geen reglement staat, zullen zij niet toezeggen dat ze terugkeren.” Een maximaal toerental en een uniforme ECU voor alle fabrikanten zijn twee zaken waarover wordt gesproken voor de toekomst. • Het is slechts een kwestie van tijd voordat officieel bekend wordt gemaakt dat Marc Marquez volgend jaar een plek krijgt in het Repsol/Honda Team. De ‘rookie rule’ die in 2010 werd geïntroduceerd om nieuwelingen eerst onder te brengen bij een satellietteam, wordt zo goed als zeker geschrapt. Carmelo Ezpeleta heeft na overleg met kopstukken van Honda – gesteund door Yamaha en Ducati – aangegeven dat hij niet langer zal pleiten voor het handhaven van de maatregel. Lucio Cecchinello en Fausto Gresini vreesden conflicten met partners als Elf en Castrol als Repsol-uithangbord Marquez een jaartje onderdak had moeten krijgen bij hun team. “Volgend jaar hebben we mogelijk slechts vier satellietmachines en geen van de teams heeft er interesse in om Marquez voor één jaar op te nemen en ik begrijp dat wel”, gaf Ezpeleta te kennen. • De kalender voor 2013 zou wel eens grote wijzigingen kunnen ondergaan. Qatar blijft de seizoensopener, maar daarna zou op het Buddh International Circuit wel eens de eerste Grand Prix van India kunnen worden verreden. Vervolgens staat een trip naar het nieuwe Autodromo de Rio Hondo in Argentinië en een doorreis naar de Circuit of the Americas voor de GP van Texas gepland. Jerez zou – als die race doorgaat – dan de eerste wedstrijd worden in Europa. “Texas en Argentinië staan zeker op de kalender, India komt er mogelijk bij”, aldus Dorna’s Carmelo Ezpeleta. “Vanwege de logistiek is het na Qatar verstandig door te gaan naar India en in Texas moet je zijn in april. In juli of augustus is het te warm.” Ezpeleta verraste met de mededeling dat er zeker geen drie Amerikaanse GP’s zullen komen, hoewel Laguna en Indianapolis contracten hebben tot en met 2014. “We praten er over”, zei Ezpeleta slechts. Daarnaast gaf hij aan dat het moeilijk wordt om vier Spaanse races op de kalender te houden; Aragon en Barcelona staan vast. De GP van Portugal staat op de nomi

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...