Nieuws

GP Wegrace Silverstone (GB) en Spielberg (A)

Een volledig Ducati-podium is al enkele seizoenen geen zeldzaamheid meer. Ook in Silverstone en op de Red Bull Ring – daar voor de achtste keer in 2024 – werden telkens drie Ducati-rijders naar het podium geroepen. En bovendien was het ook nog eens dezelfde drietal. Na de Oostenrijkse Sprint stonden Pecco Bagnaia en Jorge Martin puntgelijk, een dag later was Bagnaia’s voordeel vijf punten. Enea Bastianini won de Britse Grand Prix en passeerde Marc Marquez in de tussenstand.

Op het snelle Silverstone had Enea Bastianini weer eens één van die dagen waarop hij onverslaanbaar was – en eigenlijk waren het twee dagen, want op zaterdag won hij voor het eerst een Sprint. Op zondag gebruikte de Moto2-wereldkampioen van 2020 zijn zeer gevreesde wapen: zijn zeldzaam sterke bandenmanagement. Marc Marquez typeerde Bastianini’s stijl als ‘vreemd maar heel efficiënt’. “Hij kan de machine afdraaien zonder veel hellingshoek”, wist Marquez. “En hij remt laat en hij kan de fiets snel rechtop zetten. Nooit een rokende band, maar netjes en snel.” Bagnaia startte sterk, terwijl Bastianini als tweede man na de eerste doorkomst eerst Jorge Martin en later ook nog eens polesitter Aleix Espargaro voor moest laten. Bastianini raakte echter niet in paniek, en toen Bagnaia na elf ronden kopwerk door problemen met de voorkant van zijn GP24 het hoge tempo niet meer aan kon, kwam zijn teamgenoot pas goed op stoom. Martin slaagde er niet in om een gat te slaan en Bastianini passeerde eerst Bagnaia en twee ronden voor het eind – na twee foutjes – de opgejaagde Martin.

Aan de finish was het verschil 1,9 seconden. Bagnaia stelde ternauwernood zijn derde plaats veilig, één tel voor de opkomende Marquez. De Gresini-coureur crashte op zaterdag en wilde met een alles of niets-jacht op Bagnaia niet het risico lopen om nog eens te vallen. Minder dan 0,9 later scoorde Fabio Di Giannantonio zijn derde top 5 in vijf races. In een weekend waarin werd gevierd dat 75 jaar geleden het wereldkampioenschap in het leven werd geroepen, reed Bastianini met een speciale Mike Hailwood-replicahelm (Hailwood won in 1978 bij zijn race-comeback de Formule 1-race op Man op een Ducati 900SS) naar een indrukwekkende zege. “Ik heb gedurende de zomerstop veel nagedacht over hoe ik beter zou kunnen presteren”, begon de Italiaan aan een analyse. “De races waren eigenlijk steeds wel goed. Maar ik miste vaak de snelle ronde in de kwalificatie. Dit weekend lukte die wel.” Halverwege de race had hij goed begrepen dat hij een grote kans op de winst had. “Ik zag dat Jorge en Pecco kampten met chatter. Ik ook, maar snelle laatste ronden zijn mijn specialiteit.” Martin maakte in Silverstone 13 punten goed op Bagnaia, waardoor de Spanjaard de leiding in het kampioenschap heroverde na een pijnlijke uitglijer op de Sachsenring. “Het was geen heel leuke zomerstop”, refererend aan die crash in leidende positie. “Dit was een solide race, maar de tweede plaats was wel het maximale.” Martin kampte het hele weekend met een gebrek aan vertrouwen in de voorband. “Achter Pecco voelde ik me eigenlijk heel goed. Maar vóór hem werd het lastiger. Toen Enea achter me zat, probeerde ik het tempo hoog te houden, maar toen maakte ik dat foutje. Ik denk dat het resultaat hetzelfde geweest zou zijn, maar misschien pas iets later in de race.” Het sterke begin van de Britse GP kreeg geen passend einde voor Bagnaia. “Ik dacht juist dat ik alles goed aan het managen was, wat betreft banden en pace. Maar Jorge nam de eerste plaats over en ik zag meteen dat hij sneller was”, zat de wereldkampioen met vragen. “Toen kwam Enea er ook nog eens langs. Daarna leek het me beter om me te concentreren op de best mogelijke finish in plaats van te proberen te winnen. Zij waren gewoon sneller.”

Twee weken later was het een ander verhaal. Op de Red Bull Ring, waar Bagnaia in 2023 met zijn grootste winstmarge ooit won (5,191 seconde op Brad Binder), lukte het de 27-jarige Italiaan weer een race volledig naar zijn hand te zetten. Eén keer kwam Martin als koploper voorbij start en finish, daarna nam Bagnaia het initiatief – tot het eind. Martin probeerde zo lang mogelijk aan te haken, maar keek na 28 ronden tegen een achterstand van 3,2 seconden aan. Dankzij een geweldige start vanaf de zevende plek op de grid reed Bastianini al vanaf de eerste doorkomst op de derde plaats. Die positie hield hij ook vast, maar Bagnaia of Martin op de huid zitten, lukte hem niet. Marc Marquez reed naar een vierde plek en Brad Binder pakte voor het eerst in negen GP’s weer eens een top 5. De lang aandringende Marco Bezzecchi hield hij uiteindelijk ruim achter zich. Voor de derde keer in 2024 was Bagnaia de beste op zaterdag én zondag. De Ducati-kopman won zijn derde Oostenrijkse GP op rij en zijn zevende race van het jaar – een evenaring van het aantal dat hij vorig seizoen won. “Ik had vertrouwen in mijn pace, maar in de warm-up zag ik dat Jorge met hele oude opnieuw opgewarmde banden een heel goed tempo had”, vertelde Bagnaia. “Dus ik wist dat hij aan het eind van de race heel sterk zou zijn. Maar ik voel me sterk en ik weet ook dat Jorge er altijd zal staan. Op dit moment maken wij het verschil met de rest en ik wist dat het tussen ons tweeën zou gaan. Vandaag had ik halverwege het voordeel en zo wist ik dat ik aan het eind een marge zou hebben. Maar als je halverwege zo pusht, weet je ook dat je aan het eind weinig band meer over hebt. Zo was het ook. Maar voor hem was het heel moeilijk om een gat van twee seconden te dichten, in min of meer dezelfde situatie. Het was dus een goede strategie.”

Een uit de hand lopende bandenspanning- of temperatuur was geen issue voor Bagnaia. Wel moest hij rijden met beleid. “Ik wachtte met het gas tot ik een goede tractie vond. Anders gleed de achterkant flink en spinde de achterband heel erg. We hebben dit weekend veel met de elektronica gewerkt en we hebben de traction control teruggedraaid, zodat ik meer met de hand kon controleren.” Met een diepe snee in zijn linker duim, waarmee hij duimrem, de knoppen aan zijn stuur en het Ride Height Device moest bedienen, haalde Martin toch wat gefrustreerd de finish. “Want ik dacht dat ik vandaag ook de kans zou hebben om te kunnen winnen”, gaf hij toe. “Maar Pecco lijkt momenteel wat beter. Mijn race en mijn start waren goed, maar toen ik op de tweede plaats belandde, verloor ik alle kans op de overwinning, geloof ik.” Een derde plaats, zijn zesde top 3 van 2024, betekende dat Bastianini na een moeizame vrijdag toch nog tevreden kon vertrekken uit Oostenrijk. Ook met de wetenschap dat Bagnaia en Martin sneller waren geweest dan hij. Zijn specialiteit kon hij op de Red Bull Ring niet uitbuiten. “Dit circuit is apart”, legde Bastianini uit. We moeten hier heel vaak hard remmen en hard accelereren. Dat betekent dat je net als iedereen te maken hebt met een spinnende achterband. Je band extra sparen is dan niet te doen. Ik was gewoon blij met die derde plaats.” De man op de vierde plaats – hij verkleinde het gat op Bastianini van 8,7 naar 6 seconden – had het meest bijzondere verhaal.

Door een probleem met een sensor moesten Marc Marquez’ monteurs sprinten naar Michelin om de band om een andere velg te laten leggen. Daarna was de eerder opgewarmde band danig afgekoeld. In de opwarmronde probeerde Marquez de band op temperatuur te brengen, maar veroorzaakte zelf ongewild een volgend probleem. “Op het rechte stuk remde ik om het holeshot device te activeren. Daarna remde ik nog eens en het device schoot weer los. Toen had ik niet genoeg snelheid om het nog eens te activeren”, aldus Marquez, derde op de grid. Een dramatische start kreeg een gevaarlijk vervolg toen hij geraakt werd door Franco Morbidelli, waarbij beiden in de eerste bocht naast de baan raakten. Vanaf een dertiende plaats kwam Marquez knap naar voren. Hij had een kans op een prima kans op een podium gemist. “Ja. In Montmelo finishten we twee keer als tweede maar het was één van onze slechtste weekends. Dit weekend was één van onze beste, qua speed in de trainingen en in de warm-up (Marquez was de snelste in de warm-up, red.), maar we kwamen niet verder dan nul punten op zaterdag en een vierde plaats op zondag. Maar de snelheid is er en ik heb het dit weekend erg naar m’n zin gehad.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...