GP Wegrace Sachsenring, Duitsland
De top vier in het MotoGP-kampioenschap is van vrijwel gelijk niveau, bewees een fascinerende race op de Duitse Sachsenring weer eens. En van dat illustere kwartet Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner en Dani Pedrosa kunnen de eerste twee in de slotfase van een race net even wat extra. Rossi en Lorenzo zorgden andermaal voor een pakkende laatste ronde en weer was het de ervaren Rossi die de winst pakte. Maar de druk wordt groter. Tekst Frank Weeink; Foto’s Gold & GooseVALENTINO ROSSI: “HET IS WEER EEN ‘RIDERS BATTLE’” Het is een ongelooflijk jaar, vond Valentino Rossi na zijn vierde seizoenszege. “Als onze settings goed zijn en als we fit zijn, zijn Jorge, Dani, Casey en ik bijna even sterk”, analyseerde de wereldkampioen. “Mooi voor de sport.” Na een bij tijd en wijle saai 2008-seizoen en de bloedarmoede in de paddock diende de MotoGP dit jaar haar bestaansrecht te bewijzen en middels boeiende wedstrijden, waarin de jongere generatie het opneemt tegen een legende, lukt dat op grandioze wijze. De Duitse GP bracht de spanning die het publiek wenst. Rossi realiseerde zich op het bochtenrijke circuit het belang van de pole position, veroverde die en startte een dag later voortreffelijk. Een uitgemaakte zaak was het echter geenszins. “Stoner kwam mij voorbij en ik maakte me even heel erg zorgen, want hij was ontzettend snel. Daarna kreeg ik mijn ritme weer te pakken en kon ik hem weer passeren. Maar toen kwam Jorge en die raakte ik ook niet kwijt. Ik had een andere bandenkeus dan hij en daarom moest ik andere lijnen rijden. Dit circuit is geen Barcelona, waar je veel meer inhaalmogelijkheden hebt. In het bochtige deel verloor ik, maar met het remmen voelde ik me erg sterk. Toen ik achter Jorge reed, heb ik goed gekeken waar ik hem kon hebben. In de laatste ronde heb ik hard gepusht en mocht ik ook geen fout meer maken. Dit was weer een superoverwinning.”Met zijn 101e GP-zege evenaarde Rossi ook het recordaantal podiumplaatsen van Giacomo Agostini. In zijn 219e GP claimde de Fiat/Yamaha-coureur zijn 159e podium. Die statistieken zijn voor Rossi op dit moment van minder belang. “Dit was een moeilijke race, heel erg intens ook. Ik keek af en toe op de grote beeldschermen langs de baan en ik zag hoe dicht we bij elkaar zaten. Ik ben blij met de eerste helft van het seizoen met vier overwinningen en acht podiums, maar ik heb maar veertien punten voorsprong op Jorge. Dat geeft aan dat ik moet blijven pushen. De Yamaha is erg goed in balans en natuurlijk heb ik met Jorge een sterke teamgenoot. Twee van zulke sterke rijders in één team geeft extra motivatie, dat maakt je sterker. Ook hem, ja.”De nog niet fitte Lorenzo maakte het zijn acht jaar oudere teamgenoot weer erg lastig. “Jorge is jong. Voor hem is het misschien makkelijker dan voor mij. Hij kan zich misschien opladen door te denken dat hij tegen Valentino Rossi moet rijden, misschien één van de besten ooit. Als hij dan niet wint, kan hij het makkelijk de volgende wedstrijd weer proberen. Hij is nog een frisse 250 cc-rijder en deze machine met deze banden vraagt om een 250 cc-stijl. Dat is ideaal voor hem. Ik ben meer een 990-man. Ik moet weer helemaal terugdenken naar het hoe ook al weer was toen ik 250 reed.”Vorig jaar klaagden rijders en publiek over het gebrek aan inhaalmanoeuvres in de koningsklasse. De laatste vier GP’s – met spektakel ook achter de kop – lijken een ommekeer te betekenen. Daarvoor zijn volgens Rossi twee redenen aan te wijzen. “We hebben een extra jaar gewenning met de 800’s, maar het belangrijkste zijn de banden. Door de ‘mono tyre rule’ is de kop dichterbij elkaar gekomen. Vorig jaar kon je het geluk hebben dat je met de juiste bandenkeus onverslaanbaar was. Nu, met iedereen op hetzelfde merk, is die perfectie weg. Het is nu veel meer weer een ‘riders battle’ geworden. Dat is alleen maar goed.” [Seite 3]LORENZO WAS TE LAATJorge Lorenzo was heel eerlijk. “Ik heb twee fouten gemaakt”, vertelde de nummer twee in het MotoGP-kampioenschap. “De eerste was dat ik te laat aangevallen heb en de tweede was dat ik dacht nog vier ronden te hebben om Valentino terug te pakken. Het waren er maar twee. In het gevecht keek ik niet elke ronde op mijn pitboard.” De Spanjaard begon op vrijdag aarzelend en twijfelend aan de training. Een dag later was hij met razendsnelle en constante runs de dominante rijder. Totdat zijn teamgenoot Valentino Rossi in de laatste minuut van de kletsnatte kwalificatie een verbluffende tijd neerzette. Lorenzo liet zich niet gek maken en deed dat ook in de race niet, met in zijn achterhoofd zijn eigen kwaliteit om in de tweede helft van een race te kunnen versnellen. De jonge titelpretendent drong aan en attaqueerde teammaat Rossi meerdere malen. In de laatste ronde maakte Lorenzo een foutje in de eerste bocht, maar maakte zijn achterstand goed met zijn eigen snelste raceronde. Tot een ultieme actie kwam het niet meer. Met slechts 0,099 seconde achterstand op Rossi finishte Lorenzo als tweede. “Ik heb een goede race gereden”, vond hijzelf terecht. “Maar een beetje teleurgesteld ben ik wel. Dat lijkt me logisch. Een paar jaar geleden zou ik het misschien in die laatste ronde nog hebben geprobeerd, nu heb ik meer ervaring en dacht ik dat het verstandiger was om het zo te laten. Maar ik had eerder moeten aanvallen. Pas na de finish ga je daar over nadenken. Misschien had ik eerder een gaatje kunnen slaan. Nu wilde ik vooral niet crashen en Valentino meenemen. Hij was erg sterk met het remmen en weer erg moedig.” Toch leek Lorenzo in Laguna Seca vastbeslotener om de wereldkampioen op “99 procent dezelfde fiets” (alleen zijn koppeling verschilt van die van Rossi, vertelde Lorenzo) te bestoken met aanvallen. “Toen voelde ik mezelf sterker met het remmen. Ik wilde nu geen gekke dingen doen.” Hij mocht dan tevreden zijn met de tweede positie, Lorenzo sprak duidelijk zijn bedoelingen uit. “Ik moet wel weer een keer een race winnen.” In Duitsland werd ook driftig gespeculeerd over Lorenzo’s toekomst. Het laatste gerucht – naast dat van een deal met Repsol/Honda – bracht Sito Pons, sponsor Telefonica en Lorenzo bij elkaar. Lorenzo zelf uit zich wijselijk niet openlijk over volgend jaar. “Ik weet wat ik wil. Nu wacht ik op wat Yamaha mij wil bieden”, zei hij zondag na de race. Een dag eerder verschafte hij met een cryptische boodschap een kijkje in zijn denkwereld. “Als je de nummer 1 wilt worden in deze sport, moet je niet de teamgenoot van Valentino Rossi zijn.”(Seite 4)DANI PEDROSA: “BEN IK IN BEELD?” Minder dan drie seconden kwam Dani Pedrosa uiteindelijk te kort om zich tot de laatste ronde in het gevecht met de Yamaha-rijders Valentino Rossi en Jorge Lorenzo te mengen. “Jammer”, vond de winnaar van de vorige GP in Laguna Seca. “Ik dacht dat we er klaar voor waren om het gevecht aan te gaan. Maar we moeten nog hard werken.”Dat een plaats op de derde startrij geen belemmering hoeft te betekenen voor Pedrosa, bewees hij in Duitsland weer met een flitsende start. De Honda-coureur kon het tempo van Rossi, Lorenzo en ook Casey Stoner goed aan. “Maar na een rondje of zes, zeven maakte ik een enorme slide”, vertelde Pedrosa. “Ik had geluk dat ik er op bleef zitten. Het maakte me wel wat langzamer, totdat ik met het iets lagere tempo weer meer feedback van de achterkant kreeg. Daarna kon ik weer meer pushen. Stoner kon ik nog inhalen, maar Rossi en Lorenzo waren te ver weg. Ik was te laat.”Zijn teamgenoot Andrea Dovizioso kende een sterk begin, maar viel terug toen zijn voorband aan de linkerzijde steekjes liet vallen. Ook Pedrosa kende problemen met het rubber. “Maar niet zo als Andrea.” Onbedoeld liet Pedrosa zichzelf schrikken. “Ik keek op een punt naar het tv-scherm langs de baan en zag toen een oranje voorwiel met een versleten band. Ik keek naar mijn band en dacht ‘is dat mijn band?’ (de Repsol/Honda heeft immers oranje velgen, FW), alleen was dat shot in een linkerbocht en ik ging rechtsom. Toen dacht ik ‘nee, toch niet’. Toen ik de motor weer overeind had, maakte ik nog even een paar slingers om er zeker van te zijn. Maar dat wiel op het scherm was van Andrea.”Pedrosa en Dovizioso kregen in Duitsland een nieuw RC212V-blok afgeleverd. De nieuwe krachbron was na het nieuwe chassis, waarmee het duo in Barcelona reed, de tweede technische update van dit seizoen. Het blok moest zorg dragen voor een soepeler vermogensafgifte, waardoor ook het spinnen van de achterband uit langzame bochten moest worden tegen gegaan. “Het zijn maar zulke kleine verschillen. We moeten meer kilometers maken om er echt ervaring mee te krijgen en om te kunnen zeggen dat het een verbetering is.”PITSTOP• In Laguna Seca kreeg James Toseland de zwarte vlag, omdat hij een ride through-penalty vanwege een vermeende jumpstart had genegeerd. Terwijl in de Tour de France de oortjes gespreksonderwerp waren, werd ook op de Sachsenring gesproken over de mogelijkheid van communicatie tussen rijder en pitcrew tijdens “flag to flag”-races en om ride throughs te melden. “Dat had mij in Laguna zeker geholpen”, meende Toseland in Duitsland. “Maar ik zou het niet in alle gevallen willen hebben. Ik zit niet te wachten op iemand die continu in mijn oor zit te tetteren.” Toseland kreeg in Duitsland bijval van Valentino Rossi. “Ik vind het een goed idee”, aldus de Italiaan. “Ik heb er altijd voor gepusht. In de Formule 1-testen die ik heb gedaan, had ik in de auto ook contact met de pit en dat liep goed. Het kan ook het werken in de pits versnellen. Voor mij zou het al genoeg zijn als ik Jerry (Burgess, FW) kan horen. In een ‘flag to flag’-race kan het team jou ook doorgeven wie er inmiddels gewisseld heeft en of iemand veel sneller is met slicks.” Zowel Toseland als Rossi wilden echter niet de directe vergelijking maken met de Formule 1. “Die jongens kunnen niet dezelfde mate van concentratie hebben als wij”, dacht Toseland. “In de Formule 1 is het makkelijker toe te passen en op vier wielen zit je ook veiliger.”• James Toseland en Colin Edwards hadden in Duitsland de beschikking over nieuwe elektronica die het wheeliën van de Yamaha M1 beter controleerbaar moet maken. Het wheelieprobleem dook eerder dit jaar op toen bleek dat het 2009-blok volgens verwachting krachtiger oppakte uit langzame bochten dan de vorige versie. Het Fiat/Yamaha Team had al in Jerez de beschikking over de elektronica. “Dit is absoluut goud”, vond Colin Edwards al na de eerste training. Ook gebruikten de Tech3-coureurs op de Sachsenring een krukas met een andere coating. De prestaties verbeterden er niet door, maar de hoop is dat de onderhoudscyclus er positief door wordt beïnvloed. • Marco Melandri wordt steeds nadrukkelijker genoemd als de nieuwe tweede man bij het Gresini Team. De Kawasaki-coureur reed al eerder van 2005 tot en met 2007 voor Gresini en won in die tijd vijf MotoGP-races. Aangezien Melandri bij Hayate geen enkele zekerheid heeft voor 2010 wil de nu 26-jarige Italiaan snel weten waar hij volgend jaar terecht kan. “Met meer steun van de fabriek zou de Kawasaki kunnen verbeteren, maar het is moeilijk”, aldus Melandri. Manager Alberto Vergani gaf echter toe dat Team Gresini de eerste optie is. “We hopen in Misano alles afgerond te hebben”, vertelde Vergani. • Nicky Hayden pleitte na een kletsnatte kwalificatie voor een aanpassing van het bandenreglement. Op vrijdag reden de MotoGP-coureurs een tijd lang op een natte, maar opdrogende baan, een dag later plensde het een uur lang. “Ik ben helemaal voor de ‘one tyre rule’, maar we hebben maar één compound regenbanden”, vertelde Hayden. “Op vrijdag was het tien graden warmer dan op zaterdag en toch moet je met dezelfde band rijden. Ik zou graag een extra keus hebben in de regen.”(Seite 5)Ezpeleta laat proefballon opDorna-baas Carmelo Ezpeleta lanceerde onlangs een nieuw plan dat het mogelijk maakt voor onafhankelijke teams om gebruik te maken van gemodificeerde 1000 cc-productieblokken. De krachtbronnen zouden echter wel van restrictors worden voorzien. “Zo’n 1000 cc-blok zal nooit de 800 cc-prototypes verslaan”, beklemtoonde Ezpeleta. “Dat zouden de fabrieken nooit accepteren en dan zouden we de 800’s ook wel kunnen afschaffen.” Of het inzetten van gemodificeerde productieblokken in eigengemaakte rijwielgedeeltes niet zorgt voor een clash met het WK Superbike, betwijfelde Ezpeleta. “Ik noem het geen Superbike-blokken, dat doen jullie. Maar het gaat nog maar om een voorstel dat ik heb neergelegd bij de MSMA (de vereniging van constructeurs, FW). Zij zullen nu met hun eigen ideeën komen en die bespreken we samen in Indianapolis. Voor mij is een grid van twintig man ideaal. Maar we mogen er niet van uit gaan dat de economische crisis volgend jaar voorbij is. Zoals het er nu naar uitziet, zullen we volgend jaar maximaal achttien, maar misschien zeventien motoren in de MotoGP hebben. Alle partijen – de MSMA, IRTA, FIM en Dorna – moeten samenwerken om deze situatie op te lossen voor 2011.” De hoge leasekosten drukken voor het merendeel van de satellietteams als een zware last op de schouders. Volgens Ezpeleta zouden de fabrikanten overwegen om ook slechts de motorblokken aan te bieden. “Daardoor zouden de kosten zeker dalen. Het is nu nog niet te zeggen of alle fabrieken dat zullen doen, maar dat hoeft ook niet. Blokken verkopen zullen de fabrieken niet, omdat zij hun eigen technologie geheim willen houden. De leaseprijzen van complete motoren moeten trouwens wel omlaag.” Dorna verhoogde dit jaar de financiële toelage aan de MotoGP-teams met veertig procent en zal haar bijdrage voor 2010 nog eens met twintig procent verhogen, vertelde Ezpeleta. “Dorna zal de teams nog twee jaar helpen, daarna zal het minder worden. Teams moeten zelf hun eigen sponsors binnen kunnen halen. Alleen het feit al dat ze hier kunnen zijn, moet voor een sponsor genoeg zijn. Maar satellietteams moeten een sponsor niet gaan vertellen dat ze wedstrijden gaan winnen. Dat is onzin en zorgt voor ontevredenheid.” Dat bestaande satellietteams het in de MotoGP erg moeilijk hebben, lijkt weinig indruk te maken op Ezpeleta. “We leven in een economisch moeilijke tijd. Maar niemand in de MotoGP-paddock verliest geld. Niemand!” Volgens Ezpeleta ontkomt “geen enkele sport” aan de gevolgen van de economische malaise. “Ik denk dat het bij ons nog is meegevallen”, vond hij zelfs. “Landen als Brazilië, Bulgarije, Zuid-Korea en India hebben bij ons zelfs aanvragen ingediend om een MotoGP-race binnen de landsgrenze