+ Plus

GP Wegrace Portugal

Wat was de opluchting enorm. Voor het eerst sinds de Dutch TT finishte Valentino Rossi weer eens op het podium – en wel op de plek waar hij in Assen ook stond. De Yamaha-coureur reed een briljante race en won voor de sterke Dani Pedrosa zijn vierde race van het jaar. Dat hij maar negen punten terugwon op Casey Stoner, leek van minder belang. Het vizier staat al gericht op 2008. Op donderdagmiddag, nog voor het begin van de trainingen, gaf Valentino Rossi het maar eens eerlijk toe. Zijn veranderde positie in het kampioenschap, daar kon hij niet zo makkelijk mee omgaan. “Het is voor mij een stuk moeilijker om me te motiveren”, vertelde Rossi. “Het is niet fijn om naar een circuit te komen en al bij voorbaat te weten dat je weinig kans hebt om te winnen. In het verleden wist ik soms dat het moeilijk zou worden, maar een kans had ik altijd. Dat was veel makkelijker.”Drie dagen later was de stemming van de Italiaan aardig bijgedraaid. Hij had dat aan zichzelf te danken. Rossi startte niet perfect, maar was eindelijk weer in staat om zich te bemoeien met de strijd om de overwinning. De technische pech van Misano en de talrijke bandenproblemen van de afgelopen races leken vergeten toen hij na 28 ronden zijn vierde zege van het jaar had veilig gesteld. Casey Stoner moest buigen, de weerbarstig tegenstand biedende Dani Pedrosa eveneens. Een foutloze race was het van het podiumtrio beslist niet, maar dat droeg alleen maar bij tot de amusementswaarde van één van de beste races van het jaar. Het was Rossi’s vijfde zege in Estoril, een circuit waar hij sinds 2000 telkens op het podium stond. Deze overwinning had echter een grote betekenis, wilde de nummer 2 van het kampioenschap wel erkennen. “Ik heb hier goede herinneringen. Behalve niet aan vorig jaar…. Toen ik voor de laatste keer door de laatste bocht ging, dacht ik ‘fuck, hier heb ik vorig jaar de titel verloren.’ Dit is mijn vierde overwinning van het jaar. Het begint er weer op te lijken.” In de uitloopronde en bij terugkeer in de pits was de vreugde in het Rossi-kamp groot. “Als je lang niet wint, is dat hetzelfde gevoel als lang geen sex hebben, haha. De mannen begrijpen wel wat ik bedoel.” Rossi droeg zijn overwinning op aan Colin McRae. De 39-jarige rallywereldkampioen van 1995 kwam op zaterdag samen met zijn zoontje en twee andere inzittenden om het leven bij een helicoptercrash. “Hij was één van mijn grote idolen”, aldus rallyfan Rossi. “Ik volgde hem altijd. Hij maakte fouten, maar won wel wedstrijden. Het was altijd spannend om hem te zien rijden.” In die cruciale Parabolica Ayrton Senna, waar de coureurs zeven seconden lang alles vergen van de rechterkant van de band, zal Rossi dit jaar zijn nummer 1-status niet hebben terugveroverd, maar zijn meesterschap staat weer buiten kijf. “We hebben dit jaar zó veel meegemaakt…. Problemen met de banden, problemen met de motor… Ons doel voor vandaag was het podium. Na een paar ronden zat ik in een heel goed ritme en mijn machine was hier erg snel. Een circuit als Estoril met krappe bochten waar je de motor snel om moet gooien, ligt de Yamaha wel. Maar ook een bocht als de Parabolica is goed voor ons. Als we met een lange snelle bocht het rechte eind opkomen, hebben wij meer kans dan uit een langzame knik. Maar het waren vandaag vooral de Michelins die me de overwinning hebben opgeleverd.”Na de desastreuze GP van Misano testte Rossi nieuwe Michelins met meer rubberoppervlak, die hem ook in Estoril een beter gevoel gaven. De Franse bandenfabrikant stond onder extreem zware druk om eindelijk de morrende klanten iets goeds te bieden. Met de nieuwe voorband kon Rossi harder een bocht in duiken, terwijl ook de stabiliteit verbeterd was. De grootste winst kwam echter van de achterband, vertelde hij. Eindelijk kon hij vanaf de eerste ronde voluit gaan, iets wat Rossi en de andere Michelin-clientèle wedstrijden lang parten had gespeeld. Opvallend genoeg maakten Pedrosa en vierde man Nicky Hayden in Estoril geen gebruik van de nieuwe banden. Rossi was echter zeer beslist in zijn keuze. “Dani en ik zaten op de limiet. Misschien waren onze banden hier wel gewoon beter dan de Bridgestones.” Het was al tijden geleden dat Rossi dat uit zijn mond had gekregen. In de tiende ronde loste hij koploper Pedrosa af, terwijl ook leider van het eerste uur Stoner niet wilde lossen. Pedrosa verrichtte het meeste kopwerk (dertien tegen negen voor Rossi en zes voor Stoner), Rossi leidde de belangrijkste doorkomst. “Ik was op twee, drie plaatsen sneller dan Dani en ik kon zelfs in de slipstream blijven van de Honda en de Ducati. Ik zat op het rechte stuk naast Casey; ik dacht dat ik droomde!” Al snel bracht Rossi andermaal de banden ter sprake, toch weer het voornaamste gespreksonderwerp van dit seizoen. “Ik weet dat we competitief kunnen zijn, ook met de Michelins. Ze moeten gewoon de goede temperatuur hebben, dan kunnen we pushen tot de laatste bocht. Met de komst van de 800 cc-motoren zijn de banden alleen nog maar belangrijker geworden. De voorbanden hebben het heel zwaar, omdat ze zo gepusht worden met de hogere bochtensnelheden. In Laguna kwamen onze banden tekort. Ik probeerde daar extra te pushen en daardoor crashte ik hard in de zaterdagochtendtraining. Maar bij Michelin werkt men nu beter. Wij waren vorig jaar vaak in het voordeel, dit jaar waren de Bridgestones weer beter. Maar dit is voor ons een goede stap om terug te komen. Dit is ook belangrijk voor volgend jaar”, nam Rossi al vast een voorschot op 2008. Bovendien was hij duidelijk over de manier waarop de Japanse fabrikanten zich in 2007 hebben laten aftroeven door het kleine Ducati en dat de komst van het blok met de pneumatische kleppen in feite niet meer was dan een doekje voor het hardnekkige bloeden. “Bij Ducati heeft men veel beter ingespeeld op het nieuwe 800-reglement dan Yamaha, Honda en de andere Japanse fabrieken. Vanaf het begin van het jaar hadden zij veel meer vermogen dan wij, maar ook dan Honda. Na de GP van Motegi hebben we een belangrijke test. Misschien komen daar nog nieuwe spullen, ik weet het niet. Maar dat er voor volgend jaar iets moet veranderen als we met Ducati willen vechten, is mij wel duidelijk. De wereldtitel is heel ver weg, maar het is nog altijd beter tweede te worden dan derde.”Realist Rossi weet dat een achterstand van 76 punten in vier races niet meer goed te maken is. “Maar ik ga het zo lang mogelijk uitstellen.” Het gevecht met Dani Pedrosa wil hij wel graag in zijn voordeel beslissen. De Spanjaard was zeer gefrustreerd na een tegenvallende vijfde startplaats, maar reageerde zijn frustraties op de enige juiste manier af. De kleine Repsol/Honda-coureur startte agressief en strafte foutjes van Rossi en Stoner genadeloos af. Hoewel hij voor de derde keer dit jaar strandde op de tweede plaats, wilde hij wel toegeven dat hij weer plezier had gehad tijdens een race. Na zijn indrukwekkende overwinning in Duitsland behaalde Pedrosa in drie races maar 22 punten. “Drie races heb ik lopen balen, ‘no fun’. Hier kon ik weer eens tot de laatste ronde hard rijden en voor de overwinning meedoen.” Het was bovendien in zeven Estoril-optredens zijn eerste podium. Dat hij de overwinning aan Rossi moest laten, accepteerde Pedrosa gelaten. “Ik wist wat Valentino zou doen, dat hij achter mij zou kijken waar ik snel was. Maar ik moest blijven pushen. Ook omdat Stoner even weg leek, maar toch weer dichterbij kwam.”Voor de Australische klassementsleider bleek de Portugese GP veel moeilijker dan verwacht. Op zaterdag had Stoner een vlekkeloze serie ronden neergezet die de concurrentie het ergste deed vrezen. Tijdens de race kampte Stoner echter met technische problemen die hem uit zijn ritme brachten. De oprukkende Nicky Hayden hield hij achter zich, ook omdat de Amerikaan zijn banden aan gort had gereden. Hayden had na zijn eerste pole van het jaar op meer gehoopt dan een vierde plaats – hij klokte ook een nieuw ronderecord – Stoner had hoger ingezet dan de laatste podiumplek. “Na vijf ronden kreeg ik problemen met de koppeling”, vertelde Stoner. “Het voelde alsof de motor in z’n vrij schoot en ik begon fouten te maken. Veel te wijd in bochten, te vroeg in de remmen. De engine braking moet je vooraf instellen en dan kun je er niets meer aan doen. Het vervelende was dat de problemen heel onvoorspelbaar kwamen, waardoor ik er niet op in kon spelen. Daarom was het ook heel moeilijk om geconcentreerd te blijven. Toen kwam Nicky nog in de buurt en ik dacht ‘dat gaat lekker zo’. Aan het eind van de race ging het weer wat beter. Misschien omdat ik ondertussen aan de problemen gewend was, maar toen was het te laat.” Perfectionist Stoner toonde zich niet tevreden. “Ik ben niet blij. Dit was de eerste race dit jaar dat ik fouten heb gemaakt. Zeker niet één van mijn beste races. Met de tijden die ik in de training reed, had ik hier kunnen winnen. En als ik zelf niet die fouten had gemaakt, had ik in ieder geval dichterbij Valentino en Dani kunnen zitten.”Stoner smaakte wel het genoegen om als beste Bridgestone-coureur te finishen. Hij haalde zijn schouders op. “Er wordt dit jaar veel te veel gesproken over die banden. De Bridgestones hebben een grote stap gezet, maar zoveel voordeel heb ik dit jaar niet gehad van de banden, vind ik. Kijk maar eens naar de tijden die Dani reed in de training. Die waren gewoon erg snel. Ik zie het probleem niet.”Volgende week kan Stoner op Honda’s thuiscircuit in Motegi de wereldtitel veiligstellen. Hij mag één puntje verliezen op Rossi. “In Motegi of in Phillip Island…. Daar houd ik me niet mee bezig. Als het maar zo snel mogelijk gebeurd is…”________________________________________[KASTEN PITSTOP]• Valentino Rossi lijkt op wonderbaarlijke wijze van gedachten te zijn veranderd. De Italiaan liet al vanaf de tweede GP weten dat de nieuwe bandenregels voor veel problemen ging zorgen. Later in het seizoen pleitte hij voor een aanpassing van het reglement waarin Michelin- en Bridgestonerijders maximaal 31 banden per weekend krijgen. In Estoril liet hij plots een ander geluid horen. “Het probleem is dat de Michelin-banden niet goed genoeg zijn”, vond Rossi. “Het gaat me niet om de hoeveelheid banden, maar om de kwaliteit. De nieuwe regel geeft Michelin meer problemen dan Bridgestone en daarom moet men bij Michelin harder werken.” Rossi gaf ook aan waar volgens hem de grote verschillen waren. “Aan het begin van de race is het verschil gigantisch. Onze banden hebben tijd nodig om op temperatuur te komen. In het midden van de race zijn we volgens mij hetzelfde. Maar na tien, twaalf ronden worden onze banden slechter. Bij Bridgestone lijkt dat pas in de laatste vijf ronden te gebeuren. Misschien al wel eerder, maar dan zijn wij al niet meer in de buurt.” [Bild: 150912]• Voor aanvang van de trainingen liet Fiat/Yamaha-teammanager Davide Brivio weten dat wat hem betreft de bandenregel niet veranderd hoefde te worden. “Wij willen niet voor onze voeten geworpen krijgen dat wij met Yamaha degenen waren die voor een regelwijziging waren”, meldde Brivio. Rossi en teammaat Colin Edwards gaven echter maandenlang wel die indruk. “Als we volgend jaar niet beter presteren met een ander reglement, zou dat voor ons niet goed zijn. Mochten Michelin en Bridgestone overeenstemming bereiken over andere regels, dan schikken wij ons daarin. Niet elke verandering is echter ook per definitie een verbetering.” Brivio verklaarde bovendien dat het team ook volgend jaar weer zal samenwerken met Michelin. Rossi lijkt zich in die beslissing te schikken. • Wat Dunlop betreft, zou het bandenreglement niet dienen te worden aangepast. “Dat Michelin het moeilijk heeft, zoiets heet competitie”, zegt woordvoerder Jeremy Ferguson. “De enige wijziging waarover je zou kunnen praten is het testen op onbekende circuits als Indianapolis in 2008. Aan het aantal van 31 banden hoef je niet te tornen. Wij vallen buiten de restricties en zoveel banden gebruiken onze coureurs ook niet in een weekend.” Ook woordvoerders van Michelin en Bridgestone lieten weten dat eventuele wijzigingen voor 2008 minimaal zouden zijn.• Over de treurige afgang tijdens de GP van Misano is het Fiat/Yamaha Team niet erg openhartig. “Het was geen probleem met de nieuwe pneumatische kleppen, maar met een mechanische component zoals je die in ieder viertaktblok kunt vinden”, bleef Brivio vaag. Wel zei hij dat het gewraakte onderdeel zich “onder in het blok” bevond en dat het voor Estoril was verbeterd. Rossi verklaarde dat het voelde als bij een tweetakt die vastliep. “De motor blokkeerde en kwam weer vrij. Ik ben toen rustig naar de pits teruggereden. De motor klonk als een salademixer.”[Bild: 120316]• Op zaterdag na de trainingen in Misano nam Hugo van den Berg in samenspraak met zijn vader Henk het besluit om de samenwerking met het Blusens Aprilia Team te beëindigen. “Zo ging het niet meer”, vond Hugo, die nog wel de wedstrijd reed. “Het testseizoen ging wel oké, maar daarna viel niet meer met het management te praten. Ik had het seizoen uit kunnen rijden, maar de motivatie werd minder. Het klikte niet meer en er waren veel te veel technische problemen. Maar het lag niet alleen aan het team, zelf was ik ook niet super.” Van den Berg wil graag zijn carrière voortzetten in de 125 cc-GP’s, maar kijkt ook over de schutting. Volgende week start hij bijvoorbeeld in Assen in de Supersport-klasse op een Ducati. Vader Henk van den Berg maakte het GP-seizoen financieel mogelijk. “Ik vroeg Hugo of hij na de training in Misano boos was geworden, maar dat was niet het geval. Hij raakte er aan gewend, zei hij. Dan kun je beter stoppen, vond ik. Hugo heeft als rijder dit seizoen maar weinig geleerd. Nadat ik in Assen met het team heb gesproken, werd toegezegd dat er een ex-rijder bij het team betrokken zou worden om Hugo te helpen. Is niets van terecht gekomen.” Van den Berg senior hoopt deze maand nog bekend te kunnen maken wat zijn zoon gaat doen. Er wordt onderhandeld over de 125 cc, maar er ligt ook een aanbieding van een buitenlands Suzuki-team om volgend jaar Supersport te gaan rijden.[Bild: 147736]• In navolging van Nicky Hayden, Valentino Rossi, Kenny Roberts en Chris Vermeulen heeft nu ook veteraan Alex Barros laten weten dat hij de invloed van de elektronica te groot vindt worden. Volgens de Braziliaan is de toegenomen invloed mede verantwoordelijk voor het gebrek aan spanning in de races. “De elektronica zorgt er voor dat de rol van de rijder minder belangrijk wordt”, aldus Barros. “Ik vind dat Honda, Yamaha en Ducati daar samen over zouden moeten praten.” Casey Stoner, toch ook rijdend op een Ducati, is een heel andere mening toegedaan. “Deze motoren met deze vermogens kun je niet rijden zonder elektronica”, stelt Stoner. • Alex Barros tast nog in het ongewisse over zijn eigen toekomst. “Ik hoop dat ik na de Japanse GP meer weet.” Toni Elias, die genoemd wordt als mogelijke opvolger van Barros bij D’Antin/Ducati gaf een vergelijkbaar antwoord. Sylvain Guintoli vulde op zaterdag de laatste open plekjes in bij zijn contract met het D’Antin-team. Alex de Angelis zou ’s maandags na de race bekendmaken dat hij een contract had getekend bij Gresini/Honda. Shinya Nakano zou met steun van Konica Minolta daar zijn teamgenoot kunnen worden. • Volgens Nicky Hayden is racen in de MotoGP veranderd. Technische “hulpmiddelen” als launch control zijn daar volgens de Amerikaan mede debet aan. Hayden raakte dit seizoen al drie keer in de eerste ronde bij een incident betrokken, zijn teammaat Dani Pedrosa twee maal. “Het is moeilijk inhalen met de 800 cc-machines en daardoor is de start nog belangrijker geworden”, denkt Hayden. “Alles zit dichter op elkaar en gas dicht kun je je eigenlijk niet veroorloven. Iedereen duikt in elk klein gaatje. Het is agressiever geworden.” • Het is een kwestie van enkele weken voordat bekend zal worden dat het Tech 3 Team gaat switchen van Dunlop naar Michelin. Jeremy Ferguson van Dunlop geeft toe dat de beslissing niet van zijn merk uit zal gaan. “Wij willen ons niet terugtrekken uit de MotoGP”, benadrukt de Engelsman. “De afgelopen twee seizoenen hebben wij Tech 3 ook financieel ondersteund. Zo’n budget kunnen wij voor 2008 ook weer vrijmaken.” Het kringetje klanten wordt echter klein, weet ook Ferguson. Een mogelijkheid dat Yamaha een vijfde M1 zou inzetten voor Dunlop-rijder Makoto Tamada werd door Ferguson van tafel geveegd. • KTM gaat volgend seizoen de fabrieksbemoeienis in de 125 cc-klasse onder brengen bij drie andere teams, waarvan het Repsol/Honda Team van Brad Smith en Tito Rabat er een is. De huidige rijders Tomoyoshi Koyama en Randy Krummenacher krijgen onderdak bij een door KTM-gesteund team. De fabriek wil op korte termijn de optie op kwartlitercoureur Hiroshi Aoyama voor volgend jaar verlengen. Mika Kallio verlengde vorige week zijn contract met het team. De fabriek overweegt nog een derde rijder in te zetten in de 250 cc.[Bild: 119146]• Alexander Hofmann is na afloop van de Portugese GP ontslagen bij het D’Antin/Ducati. De Duitser gaf in de race op met motivatieproblemen, nadat hij op de laatste plaats was beland. Dat was voor teameigenaar Luis D’ Antin reden om Hofmann per direct te ontslaan. Wie hem gaat vervangen is nog niet duidelijk, maar de kans is groot dat het Chaz Davies of Ivan Silva gaat worden. Beiden reden dit jaar al een keer als vervanger van een geblesseerde Hofmann. ________________________________________[KASTEN MOTOPLUS MOTOGP-RAPPORT][[Datei als Excel-sheet mitgeliefert]]________________________________________125 ccFaubel de slimsteHet is bar vervelend als je weet dat je één van de allersnelste rijders bent en toch naast de wereldtitel zult grijpen. Mattia Pasini liet in Estoril al zijn zevende pole van het jaar optekenen. Het is echter minstens zo vervelend als je met een veilig lijkende voorsprong het spulletje neer kwakt. Pasini deed het. De Italiaan stapte nog wel weer op en werd knap achtste, maar kreeg daarvoor nog geen bosje bloemen.Toen Pasini in de elfde van 23 ronden zijn fout maakte, kwam de weg vrij voor Hector Faubel, Simone Corsi, en de verrassende Joan Olivé en Pol Espargaro. De laatste stal absoluut de show. De 16-jarige Spaans 125 cc-kampioen toonde geen enkel respect voor de gevestigde namen en voerde zelfs vijf ronden brutaal het veld aan. Dat het er regelmatig op leek dat hij niet alles onder controle had, maakte het alleen maar interessanter. Het werd weer een onvoorspelbare 125 cc-race zoals er dit seizoen al veel geweest zijn. In de laatste ronde leek het tussen Faubel, de matig gestarte Talmacsi en Espargaro te gaan. WK-leider Talmacsi maakte echter een tactische blunder toen hij in de langzame chicane de leiding over nam van teammaat Faubel. Die nestelde zich in de laatste lange bocht voor de finish slim in Talmacsi’s slipstream en kwam op het juiste moment uit. De Spanjaard won zo zijn vierde race van het seizoen en kwam in het spannende WK weer vijf punten dichterbij de lijstaanvoerder. Espargaro was dolblij met zijn eerste podium. Het zal zeker niet zijn laatste zijn. Lukas Pesek had zijn weekend niet en verloor in de laatste ronde nog vier plekken bij een mislukte inhaalactie. De Tsjech finishte als dertiende. Joey Litjens schakelde zichzelf uit in de warm up. De Limburger was de dagen voorafgaand aan de race al ernstig geplaagd door een hardnekkige griep, maar op zondagochtend viel het doek. De dit jaar erg zadelvaste Litjens crashte hard en was direct duidelijk in de oorzaak van de val: een afgebroken clip ons. Hoewel hij een zeer groggy was, was Litjens’ analyse pijnlijk correct. Tests bij dokter Costa wezen uit dat Litjens een hersenschudding had opgelopen, waarna hij onverbiddelijk een startverbod kreeg opgelegd. De coureur van het De Graaf GP Team zal aanstaand weekend wel starten in Japan. ________________________________________250 ccBautista maakt indrukJorge Lorenzo mag dan een comfortabele voorsprong hebben opgebouwd in het WK, hij blijft een licht ontvlambaar typetje. In de zaterdagochtendtraining wond hij zich bovenmatig op over Jules Cluzel die blijkbaar niet snel genoeg aan de kant ging, ’s middags maakte hij Marco Simoncelli met een bekend handgebaar duidelijk dat hij het niet eens was met diens handelingen. Het gebaar kwam Lorenzo op een zeer pittige boete van $ 5.000 te staan. En tot overmaat van ramp verloor de trotse WK-leider zijn voorlopige pole van vrijdag aan de gedreven Andrea Dovizioso. Die maakte in Estoril niet alleen bekend dat hij zonder zijn geliefde nummer 34 (dat behoort in de belangrijkste klasse voor eeuwig toe aan Kevin Schwantz) maar mét zijn Scot Team (en nog onduidelijke inbreng van het JiR Team van Luca Montiron) de verwachte overstap maakt naar de MotoGP, Dovizioso bewees ook dat de Honda op Estoril een geducht wapen was. Vorig jaar won de Italiaan op overtuigende wijze de race, terwijl een door zenuwen bevangen Lorenzo de beslissing omtrent de wereldtitel nog een race diende uit te stellen. Dovizioso trok direct het initiatief naar zich toe en leek zich niet echt druk te maken om de volgende Lorenzo. Het gevaar kwam van verder. Terwijl de weer sterke Mika Kallio en Hiroshi Aoyama beiden hun KTM met technisch malheur aan de kant moesten zetten, reed Alvaro Bautista zijn beste 250 cc-race tot nu toe. Na de eerste ronde kwam de Spanjaard pas als twaalfde voorbij start-finish, maar tien ronden voor het eind knalde Bautista van de derde naar de eerste positie. Om vervolgens elke aanval van Dovizioso af te slaan. Dat Bautista op de grens reed, bleek enkele malen toen zijn achterband vervaarlijke stappen zijwaarts zette. Op het circuit waar hij vorig jaar met de 2008-Aprilia de 125 cc-race won, reed de Spanjaard nu op de 2008-kwartliter een veilige voorsprong van vier seconden bij elkaar. Bautista scoorde na zijn zege in Mugello weer een klinkende overwinning. Dovizioso hield Lorenzo op afstand, terwijl Tom Lüthi zijn vierde vierde plaats van het jaar behaalde. De Zwitser toonde zich in een rechtstreeks gevecht sterker dan Hector Barbera en Alex de Angelis. ________________________________________[KASTEN UITSAGEN}Uitslagen Estoril, Portugal125 cc – 23 ronden = 96,186 km1. Hector Faubel (E), Aprilia 2. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia 3. Pol Espargaro (E), Aprilia 4. Simone Corsi (I), Aprilia 5. Joan Olive (E), Aprilia 6. Stefan Bradl (D), Aprilia 7. Tomoyoshi Koyama (J), KTM8. Mattia Pasini (I), Aprilia 9. Raffaele de Rosa (I), Aprilia 10. Randy Krummenache (CH), KTM11. Esteve Rabat (E), Honda12. Bradley Smith (GB), Honda 13. Lukas Pesek (CZ), Derbi 14. Alexis Masbou (F), Honda 15. Stefano Bianco (I), ApriliaWK-tussenstand1. Gabor Talmacsi 209 2. Hector Faubel 204 3. Tomoyoshi Koyama 154 4. Lukas Pesek 132 5. Simone Corsi 132250 cc – 26 ronden = 108,732 km1. Alvaro Bautista (E), Aprilia 2. Andrea Dovizioso (I), Honda 3. Jorge Lorenzo (E), Aprilia 4. Thomas Luthi (CH), Aprilia 5. Hector Barbera (E), Aprilia 6. Alex de Angelis (RSM), Aprilia 7. Marco Simoncelli (I), Gilera 8. Julian Simon (E), Honda 9. Fabrizio Lai (I), Aprilia 10. Karel Abraham (CZ), Aprilia 11. Dirk Heidolf (D), Aprilia 12. Aleix Espargaro (E), Aprilia 13. Jules Cluzel (F), Aprilia 14. Eugene Laverty (IRL), Honda 15. Imre Toth (HON), ApriliaWK-tussenstand1. Jorge Lorenzo 257 2. Andrea Dovizioso 206 3. Alex de Angelis 197 4. Alvaro Bautista 160 5. Hector Barbera 130MotoGP – 28 ronden = 117,096 km1. Valentino Rossi (I), Yamaha 2. Dani Pedrosa (E), Honda 3. Casey Stoner (AUS), Ducati 4. Nicky Hayden (USA), Honda 5. Marco Melandri (I), Honda 6. John Hopkins (USA), Suzuki 7. Carlos Checa (E), Honda 8. Toni Elias (E), Honda 9. Loris Capirossi (I), Ducati 10. Colin Edwards (USA), Yamaha 11. Shinya Nakano (J), Honda 12. Anthony West (AUS), Kawasaki 13. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki 14. Sylvain Guintoli (F), YamahaWK-tussenstand1. Casey Stoner 287 2. Valentino Rossi 211 3. Dani Pedrosa 188 4. John Hopkins 150 5. Chris Vermeulen 147Kijk voor volledige standen en uitslagen op onze vernieuwde website www.motoplus.nl[Bilder + Unterschriften][Opener 152202 + Einsatz: 152276][Unterschrift bei Einsatz]Een verbeten blik bij Valentino Rossi, die eindelijk weer eens de hoogste podiumtrede mocht bestijgen.[2e Spread][152137 gross]Het duel tussen Valentino Rossi en Dani Pedrosa was tot op de streep bloedstollend.[152144]Een moment van bezinning bij een emotionele Valentino Rossi, die alle ellende in Estoril ijzersterk van zich afreed. [152722 und 152921 zusammen]Bij Nicky Hayden lijkt het lek boven. De wereldkampioen verraste met de pole en werd in de race verdienstelijk vierde. [152209]Marco Melandri en John Hopkins kwamen te kort voor de podiumplekken, maar vochten een enerverend duel uit om plek vijf. De Italiaan won.[Dritter Spread mit GP-rapport auf dem rechter Seite.][152156 bij GP rapport][152207]Carlos Checa’s reed naar een nette zevende stek, maar zijn GP-dagen lijken geteld. Zijn naam wordt steeds nadrukkelijker genoemd voor een Superbike-zitje bij Ten Kate. [152384]Toni Elias won vorig jaar op magistrale wijze in Estoril. Dit jaar moest de Spanjaard, hier in tweede positie, genoegen nemen met een bijrol.[Letzte Spread 250cc][152084]Verandering van spijs doet eten. Alavaro Bautista doorbrak de ban van Jorge Lorenzo en won de 250cc-race voor Andrea Dovizioso en Lorenzo.[152260]Jorge Lorenzo lacht als een boer met kiespijn, steekt nog een vingertje omhoog, maar de winnaar in Estoril heette toch echt Alvaro Bautista.[152786]Het gevecht om de vierde plek tussen Hector Barbera, Alex de Angelis en Thomas Luthi was spannend. Luthi, hier in laatste positie, trok aan het langste eind. [125cc][152808]Een indrukwekkende Pol Espargaro deed de hele race mee om de overwinning, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek, zijn eerste podium.[152628]En zo laat je zien dat je blij bent met een derde plek. Gaan we vaker op het podium zien, die Espargaro.[152602]Wie gaat er eerst? Nummertje trekken voor de eerste bocht met v.l.n.r. Joan Olive, Simone Corsi, Gabor Talmacsi, Pol Espargaro en racewinnaar Hector Faubel.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...