+ Plus

GP Wegrace Mugello, Itali

Al jaren wordt er in de MotoGP over gespeculeerd hoe het toch zou zijn als Valentino Rossi niet meer meerijdt. Uitgerekend op een circuit waar het Italiaans fenomeen negen keer won, kreeg het thuispubliek daar een voorproefje van. Het zondagskind crashte op zaterdag en belandde in het ziekenhuis met een gebroken onderbeen en scheenbeen. Volgens sommige bronnen zou het herstel vijf maanden kunnen vergen. Het drama rond Rossi nam deels de glans weg van de schitterende overwinning die Dani Pedrosa behaalde. Valentino Rossi’s crash op zaterdagochtend wierp onmiskenbaar een grauwsluier over een zonnig weekend in de Toscaanse heuvelen. Op vrijdag had hij de eerste vrije training gedicteerd. In de razendsnelle Biondetti ging de wereldkampioen op zaterdag catastrofaal in de fout. Rossi had weinig trek om als haas te fungeren voor Hector Barbera en draaide het gas dicht. Zijn sectortijd was tien seconden langzamer, wat betekende dat de achterband drastisch afkoelde. Toen Rossi achter Dani Pedrosa weer wilde versnellen, ging het dramatisch fout op het moment dat de achterkant onhoudbaar opzij stapte. Wilco Zeelenberg stond precies daar te kijken naar de verrichtingen van zijn pupil en Rossi’s grootste rivaal Jorge Lorenzo. “Ik zag hoe hij de lucht in vloog en het was meteen duidelijk dat hij zwaar geblesseerd was en veel pijn had”, vertelde Zeelenberg. “Toen hij uit de Correntaio kwam, was hij niet zo heel snel, omdat hij een nieuwe band had. Hij wachtte duidelijk totdat Barbera hem voorbij ging, maar toen hij de Biondetti instuurde, raakte hij de fiets compleet kwijt. Er was geen houden aan, want het ging veel te snel. Het was een enorme klap en ik kon zien dat zijn onderbeen niet meer recht stond. Niet fijn om te zien en voor hem moet het vreselijk geweest zijn. Het zal ook moeilijk zijn om te accepteren, omdat hij niet echt aan het pushen was.”Nicky Hayden volgde Rossi en zag uit een ooghoek dat de thuisheld in de fout ging. “Het is een plek waar je normaal niet zo snel de achterkant kwijt raakt. Het duurde hier even voordat de linkerkant van de band op temperatuur is, merkte ik ook al.”Rossi werd met een open beenbreuk naar Florence gevlogen en daar al dezelfde middag geopereerd, op maandag volgde een tweede operatie om de wond te dichten. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta bezocht de onfortuinlijke coureur op zaterdagavond. Dat Ezpeleta ook vreesde voor de aandacht voor de MotoGP zonder publiekstrekker Rossi wuifde hij weg. “Valentino is een vriend die zwaar geblesseerd is en niets anders dan zijn herstel is momenteel belangrijk”, sprak de Spanjaard. “Ik denk nu niet aan het WK en ik weet zeker dat Valentino terug zal komen.” Ezpeleta zag Rossi ook al kort in het medisch centrum op het circuit. “Hij had duidelijk pijn, ondanks de verdoving, maar de doktoren probeerden de botten weer in de juiste plaats te brengen voor het transport met de helikopter. Hij herkende me nauwelijks.”Yamaha Racing-baas Lin Jarvis liet weten dat het team de komende twee races in Silverstone en Assen geen vervanger zal inzetten voor Rossi; voor Barcelona is nog geen duidelijkheid. Teammanager Davide Brivio bezocht Rossi op zondagochtend en keek ook samen de Moto2-race op TV. Volgens Brivio was zijn coureur goedgehumeurd als altijd, iets wat ook bleek toen Rossi via de telefoon vlak voor de start van de MotoGP-race het publiek toesprak. Voor de Italiaanse TV vertelde hij zich redelijk goed te voelen, ook omdat hij had ontdekt “een goede relatie met morfine” te hebben. Op de speciale Ducati-tribune draaiden de toeschouwers voor het oog van de camera hun bordjes wat een levensgroot VALE opleverde. Mugello, voor het eerst sinds 1996 zonder Valentino Rossi, het wilde nog niet helemaal wennen. Zelfs niet voor zijn tegenstanders. Bijschriften opener (kleine plaatjes geen bijschrift)Misschien wel de meest besproken crash in de MotoGP sinds die van Wayne Rainey in Misano in 1993: in de zaterdagochtendtraining valt Valentino Rossi hard en breek scheenbeen en onderbeen. (pagina 3)Verbaasde Pedrosa verbluft iedereenZelden zal hij zo weinig aandacht hebben gekregen na een overwinning en evenmin zette Dani Pedrosa vaak zo overtuigend een race naar zijn hand. De Repsol/Honda-coureur begon vrijdag voorzichtig aan de trainingen, maar reed vervolgens in de kwalificatie een geweldige poletijd – zijn tweede van het jaar. Maar waar hij na zijn pole in Jerez in de laatste ronde landgenoot Jorge Lorenzo voorbij zag komen, in Mugello hoefde Pedrosa niets of niemand te vrezen. Zes weken voor zijn negende MotoGP-zege (en zijn 32e in totaal) kon de Spanjaard in Qatar zijn RC212V nog maar nauwelijks onder controle houden en werd hij al afgeschreven als potentieel titelkandidaat. Zijn plaats binnen het Repsol/Honda Team zou volgend jaar worden ingenomen door Casey Stoner of Jorge Lorenzo, twee rijders die door Honda naarstig gevolgd werden. De winst in Mugello, niets minder dan een onstuitbare one man-show, zal voor velen als een schok gekomen zijn. Ook de 24-jarige Pedrosa zelf stond versteld van wat hij had gedaan; het was bovendien Honda’s eerste Mugello-zege sinds 2003 (met toen… Valentino Rossi). “Dezelfde mensen die me een paar weken geleden nog afschreven, zullen nu wel zeggen dat ik een grote kans heb om wereldkampioen te worden”, haalde hij de schouders op. “De kunst is om gewoon te blijven geloven in jezelf en je niet in de put te laten praten. Maar wat hier gebeurde, is ongelooflijk en ik ben dan ook heel verrast. Niet zo lang geleden dacht ik zelf ook dat ik onmogelijk wedstrijden zou kunnen winnen. Pas geleden durfde ik er nog niet over te dromen dat we zo dicht bij de Yamaha’s in de buurt zouden kunnen komen.”Het is echter niet zo dat HRC wonderbaarlijk werk heeft verricht waardoor er plotseling een onherkenbare RCV klaar staat voor Pedrosa en zijn als derde gefinishte teamgenoot Andrea Dovizioso. Toch eindigden met Pedrosa, Dovizioso, de opgeleefde Marco Melandri (vijfde) en Randy de Puniet (zesde) vier Honda-coureurs in de top 6. Geometriewijzigingen zorgden er voor dat zijn machine in Mugello bijna de perfectie benaderde. “Dit is een circuit met veel chicanes en op vrijdag hadden we het daar erg moeilijk mee. We hebben de motor toen wendbaarder gemaakt en vervolgens geprobeerd om iets te vinden wat de motor makkelijker de bocht in zou laten lopen, zonder te veel grip of gevoel te verliezen bij het remmen.”Daarin waren Pedrosa en zijn technische crew duidelijk in geslaagd. Dankzij zijn overwinning – toch pas zijn tweede podium van het seizoen – benaderde hij rivaal Lorenzo tot op 25 punten. Bijschrift pagina3_pedrosaMeteen na de start gaat Dani Pedrosa er van door. Lorenzo, Dovizioso, Stoner en Spies volgen. Bijschrift pagina_pedrosa2Een dolblije Pedrosa in de armen van zijn vader. Pedrosa maakte diepe indruk. (pagina 4)Lorenzo houdt schade beperktLager dan een tweede plaats finishte Jorge Lorenzo dit jaar nog niet. Na twee opeenvolgende overwinningen was hij echter in Mugello niet bij macht om bij afwezigheid van Valentino Rossi voor een hattrick te gaan. Zijn landgenoot Dani Pedrosa was onverwacht te snel voor de plotselinge WK-favoriet. “Dani reed vandaag perfect en als je 1.49,5 rijdt, doe je dat niet alleen maar dankzij een goede motor”, complimenteerde Lorenzo de winnaar. “Misschien had ik meer kans tegen hem gehad als ik hetzelfde ritme had gehad als tijdens de trainingen. En ook dan weet ik nog niet of ik hem had kunnen kloppen. Het best haalbare vandaag was met deze motor die tweede plaats. Ik ben erg teleurgesteld, maar het is niet het einde van de wereld.”Lorenzo werd tijdens de race geconfronteerd met een gebrek aan grip van de achterband en binnen besloten kring zou hij zich ook hebben opgewonden over het gebrek aan vermogen van de M1. “De achterband werkte niet als op zaterdag. Daarom reed ik veel slechter dan in de trainingen en ik kon er niets aan veranderen. Ik had minder grip en minder tractie. Ik denk dat de motor niet slecht was, maar het probleem is dat de Honda steeds beter wordt. Ik heb altijd gezegd dat de Honda competitief is en dat wordt nu nog beter. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zal proberen om sterker en sneller te worden. Yamaha werkt hard, want ze willen mij niet kwijt.”Met zijn podium scoorde Lorenzo goed bij Yamaha, op het podium scoorde hij echter geen bonuspunten. In een poging om teamgenoot Valentino Rossi een hart onder de riem te steken, betrad hij het podium in een geel Rossi-T-shirt met als opschrift VR46. Het Yamaha-management was volgens sommige bronnen “not amused”, omdat in het thuisland van hoofdsponsor Fiat zo op geen enkele podiumfoto het Fiat-logo te zien was geweest. Lorenzo zat al op de grid met een handgeschreven boodschap op zijn machine. “Het is vreemd om geen Valentino te zien op het circuit of in de paddock. Ik had graag een overwinning aan hem opgedragen, maar toen ik als tweede finishte besloot ik dit T-shirt aan te trekken zodat alle fans aan Valentino kunnen denken. Ik wilde hem graag steunen, omdat ik wist dat hij de wedstrijd wel zou kijken op TV.”Pagina4_lorenzoAndrea Dovizioso en Jorge Lorenzo denderen over het rechte stuk. Lorenzo klopte de Italiaan wel. Pagina4_lorenzo2Lorenzo’s boodschap aan teamgenoot Rossi. Duidelijke taal. Pitstop* Voor zijn crash praatte Valentino Rossi over zijn toekomst waarbij ook weer een overstap naar de Formule 1 ter sprake kwam als Ferrari volgend jaar drie auto’s zou mogen inzetten. Rossi zou een dergelijke constructie – naast twee ervaren rijders – wel zien zitten. Zijn teammanager Davide Brivio zei begrip te hebben voor Rossi’s gevoel. “Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om nee te zeggen als Ferrari bij je aan klopt”, vond ook Brivio. “Ik denk dat hij de motoren zou gaan missen, maar het schijnt dat Ferrari behoorlijk pusht.” Als Rossi op twee wielen doorgaat, is ook nog een switch naar Ducati mogelijk, volgens sommige bronnen. “Ducati zou de enige reële andere optie zijn naast Yamaha”, concludeert Yamaha Racing-baas Lin Jarvis. “Voor een Italiaan zal het zeker een droom zijn om in een Italiaans team en op een Italiaanse machine te zitten. Ik maak me nog niet ernstig zorgen, ook omdat ik er toch geen invloed op heb. Wij kunnen hem alleen maar ons beste pakket aanbieden.” Een deal met Honda lijkt Jarvis niet voor de handliggend. “Ik denk dat ons team beter is, net als onze motor en onze aanpak.”* Bij Ducati lijkt men niet echt te geloven in de komst van Rossi, gaf Ducati-brein Felippo Preziosi aan. “Elke keer als hem gevraagd wordt naar zijn toekomst, zegt hij dat hij voor 90 procent zeker bij Yamaha blijft. Ik zie daarom weinig ruimte om te onderhandelen.” De fabriek maakt zich echter wel zorgen over de ontwikkelingen rondom Casey Stoner die aan Honda wordt gelinkt. Teammanager Vito Guareschi benadrukte nogmaals het belang van de Australiër binnen het team. “Het is voor ons erg belangrijk dat hij blijft”, zei Guareschi. Hij is een van de drie toprijders en deze geruchten zijn niet goed voor Ducati. Ik denk dat er een kans van 50 procent is dat hij vertrekt. Ik hoop dat ik er naast zit.” Guareschi dacht ook dat de verhalen over contacten met Honda Stoner zouden kunnen afleiden van zijn werk. Voormalig 500 cc-wereldkampioen Wayne Gardner denkt dat zijn landgenoot Stoner zich bij Honda zou moeten omringen met de juiste mensen. “Casey is supersnel en zeer getalenteerd. Honda kan zeker motoren bouwen, maar je moet iemand hebben die de coureur goed begrijpt. Iemand als Jerry Burgess begrijpt wat een coureur bedoelt en kan het doorspelen aan de fabrikant.”* Marco Melandri werd in Mugello in verband gebracht met het Superbike-team van BMW voor 2011. BMW-baas Davide Tardozzi was in Mugello, wist Melandri zelf ook. “Ik ken Tardozzi omdat hij bij mij in de stad woont en soms praten we met elkaar”, gaf Melandri toe. “Hij zegt dat hij gelooft in mijn talent, maar ik heb twijfels over het WK Superbike. Ik hoop dat ik de MotoGP kan blijven en daar voor podiums kan vechten.”(Pagina 5)125 cc-klasse verdwijnt tochAanvankelijk zou de 125 cc-klasse voortbestaan tot minimaal 2014. In Mugello werden echter plannen om de kleinste GP-klasse te vervangen door een klasse met 250 cc-viertakten niet langer ontkend. De kwaliteit van het steeds kleiner wordende rijdersveld is een bron van zorg voor Dorna. Nu lijkt de 125 cc-klasse te verdwijnen met ingang van 2013. “Mensen kunnen zich geen Aprilia van 100.000 euro en dan ook nog eens 150.000 euro aan onderdelen meer veroorloven”, aldus Mike Trimby van de IRTA. De nieuwe Moto3-klasse zou vrij zijn voor fabrikanten van 250 cc-viertakten. Stipa/Molenaar-teammanager Jarno Janssen zegt officieel nog niets van Dorna te hebben vernomen. “We wachten af tot er een voorlopig technisch reglement wordt gepresenteerd”, zegt Janssen. “Of ik het persoonlijk zie zitten, is niet aan de orde. Dit soort beslissingen wordt voor je gemaakt. Ik snap wel dat er iets moet gebeuren en dan kun je twee dingen doen: afhanken of meedoen. En iemand als Luca Boscoscuro zag de Moto2-klasse ook niet zitten, dit weekend won zijn coureur Andrea Iannone de Moto2. Moet je hem nu nog eens vragen wat hij van de klasse vindt. Ik begrijp de ontwikkeling, want de Moto2 is een succes en leegloop in de 125 cc wil men natuurlijk voorkomen. Ik denk wel dat de echt snelle coureurs van nu het vak geleerd hebben op een tweetakt waar je constant aftellingen moet zoeken. Daar leer je van.”Terwijl de introductie van de nieuwe klasse de kosten zou moeten reduceren, betwijfelt Janssen of dat daadwerkelijk gaat gebeuren. “Als ze zeggen dat het 250 viertakten worden en dat we het verder maar moeten uitzoeken, is het hek van de dam. Dan wordt het té vrij. Als de klasse vrij wordt voor alle fabrieken, betekent dat weliswaar competitie maar ook weer extra kosten. De vraag is op dit moment wat de fabrieken er van vinden. Als bijvoorbeeld Honda een blok ontwikkelt voor geselecteerde teams, ben je er al klaar mee.” Het onderhoud van viertaktblokken is volgens Janssen ook duurder dan het draaiende houden van een 125 cc-tweetakt. “Kijk maar in de cross. Daar zijn de kosten van het onderhoud gestegen. Om een 125 cc-team met twee rijders een jaar aan de praat te houden, heb je ongeveer anderhalf miljoen euro nodig. Voor een rijder in de Moto2 moet je ongeveer acht ton rekenen. Maar het gaat niet om de kosten van het materiaal, het gaat er om wat het kost om een jaar met een team de wereld rond te reizen.” Of het Molenaar-team zich in de Moto3 zal presenteren wil Janssen nog niet zeggen. “Ik denk wel dat we volgend jaar nog met twee rijders in de 125 rijden, want we hebben een goed pakket, ook met (Randy) Krummenacher. Hij heeft ook zo zijn eigen plannen (de Zwitser wil graag naar de Moto2, red), maar volgens mij kun je beter voor de titel gaan dan twintigste worden in de Moto2. Maar we houden de ontwikkelingen in de gaten en je moet altijd flexibel zijn.” Bijschrift pagina5_MolenaarTeamHet Stipa/Molenaar Team met rechts Jarno Janssen is al jaren het enige Nederlandse team in de 125 cc. Het team beraadt zich op de toekomst.Alex Crivillé: “Het maakt niet uit dat Rossi er niet is”Jorge Lorenzo werd door het uitvallen van Valentino Rossi meteen de logische favoriet voor de MotoGP-wereldtitel. De 23-jarige Spanjaard vreest echter dat een mogelijk kampioenschap aan glans ontbreekt als Rossi zijn titel niet kan verdedigen. “Het is jammer dat hij er niet bij is”, vond Lorenzo. “Zonder Valentino verliest het kampioenschap iets, ook voor mij omdat gevechten tegen hem een titel extra waarde geven. Maar voordat hij crashte, had ik hem al twee keer verslagen en ik wil eigenlijk niet denken dat een titel zonder Vale minder telt.”Zijn landgenoot Alex Crivillé verkeerde in 1999 in een vergelijkbare situatie, toen hij de 500 cc-titel veroverde na een crash van Mick Doohan tijdens de trainingen in Jerez. Crivillé werd door menigeen gezien als kampioen dankzij de afwezigheid van de Australiër. “Lorenzo heeft zijn sterkste rivaal, zijn hardste en best voorbereide tegenstander al verslagen”, zei Crivillé in Mugello. “Rossi crashte, omdat Lorenzo hem al eerder onder druk had gezet door overwinningen in Jerez en Le Mans. Rossi kon het zich niet veroorloven dat Lorenzo hem op Mugello voor zijn eigen publiek nog eens zou verslaan op dezelfde motor.” Crivillé zag de parallel met 1999 wel. “Precies hetzelfde overkwam mij ook met Doohan. Ik had in 1998 al bijna de titel gewonnen. In 1999 begon ik goed en toen kwamen we naar Jerez, een circuit waar ik al twee jaar op rij had gewonnen. Hij wilde de pole pakken, maar ik had al de snelste tijd gezet. De baan was niet goed en hij crashte omdat hij te hard wilde. Hij brak zijn been en ik erfde zijn kampioenschap. Ik kan Jorge alleen maar adviseren dat hij zich moet realiseren dat het niet uitmaakt of Rossi er is of niet. Hij moet alleen maar vechten en geen fouten maken.”Pagina5_crivilleAlex Crivillé (4) in gevecht met teamgenoot en rivaal Mick Doohan. De geschiedenis herhaalt zich, maar nu binnen het Fiat/Yamaha Team. Pagina5_criville2 (reserve)Mede dankzij de blessure van Doohan werd Crivillé in 1999 500 cc-wereldkampioen. (pagina 6)125 cc: Eindelijk MarquezMarc Marquez is pas 17 jaar, en toch werd er al een hele tijd gewacht op zijn eerste GP-zege. De pupil van voormalige 125 cc-wereldkampioen Emilio Alzamora heeft de “gave” om vaak bij incidenten betrokken te raken, niet zelden buiten zijn schuld. In Jerez crashte hij zwaar toen de uitlaat van zijn Derbi afbrak; sindsdien kampt Marquez met een zeer pijnlijke schouder. Over zijn natuurlijke talent en snelheid twijfelt echter niemand. Twee poles in de eerste vier races brachten echter niet het gehoopte resultaat. In Mugello verbeet de Spanjaard de pijn en reed een geweldige wedstrijd. Toen polesitter Sandro Cortese onderuit ging, leken WK-leider Nico Terol en Pol Espargaro net als tijdens de vorige twee GP’s weg te kunnen rijden van de achtervolgers. Marquez slaagde er echter in om dankzij een goede samenwerking met 2009-winnaar Bradley Smith het gaatje naar de koplopers dicht te rijden. In de een na laatste ronde nam Marquez definitief de kop over en sloeg vervolgens elke aanval af. Espargaro zag een gehaaide Terol nog langszij komen, terwijl Smith in zijn beste race van het jaar wéér een totaal Spaans podium niet kon voorkomen. Stipa/Molenaar-coureur Randy Krummenacher werd op de streep nog gepakt door Efren Vaquez en werd zo zesde.Jasper Iwema crashte stevig tijdens de warm up en reed volgens eigen zeggen niet zijn beste race van het jaar. De klapper in de warm up had zijn sporen achter gelaten. Toch pakte de Nederlander weer twee belangrijke WK-punten na als derde van een grote groep over de streep te flitsen. De kritische Iwema vond dat hij vooral op vrijdag beter had moeten werken. Michael van der Mark sloot de rij als 22e. De tweede Nederlander in Italiaanse dienst merkte dat zijn Lambretta veel topsnelheid te kort komt. 125_openerEindelijk kon Marc Marquez het afmaken. De Spanjaard, hier voor Bradley Smith, won zijn eerste GP. 125_vandermarkMichael van der Mark ondervond aan de lijve dat zijn Lambretta snelheid te kort kwam. Moto2: Iannone uit het nietsHet leek wel alsof Andrea Iannone in Italië als enige beschikte over een op en top Honda CBR600-blok. De excentrieke Iannone deed eerst op zaterdag iedereen versteld staan van een overtuigende poleronde en bij de start van de race was er niemand die ook maar drie bochten in de slipstream van de ontketende Italiaan kon blijven. Iannone was vorig jaar goed voor drie 125 cc-overwinningen, maar maakte lang niet alleen maar vrienden. In Mugello kreeg hij geen kans om op de baan vijanden te maken. Na een vierde plaats in Le Mans bracht Iannone de Britse constructeurs van het FTR-frame in extase met een briljante zege. Ver achter Iannone was het een stuk spannender om de overgebleven twee podiumplaatsen. WK-leider Toni Elias kende veel problemen tijdens de trainingen, maar stond er wel weer op zondag. Toch haalde hij het podium niet. Ondanks heftig weerwerk verloor de ex-MotoGP-coureur de strijd en finishte slechts als vijfde – wel echter net voor zijn grote concurrent Shoya Tomizawa, die een paar keer (na een bijna-botsing met Simone Corsi en een eigen fout) bijna naast zijn fiets lag. De tweede plaats kwam zeer verrassend terecht bij Kalex/Pons-coureur Sergio Gadea die in de sprint naar de streep Simone Corsi (vanaf startplaats 26 gekomen!) en Tom Lüthi net achter zich hield. Hoe enerverend het gevecht om de tweede plaats was, bleek uit het feit dat niet minder dan zes coureurs een of meerdere ronden die positie bekleedden. Andermaal bleek in Mugello dat de Moto2-klasse geenszins een uitgebalanceerde racecategorie is met drie verschillende framebouwers op het podium en hofleverancier Suter met Tomizawa pas in zesde positie. Kenny Noyes, in Le Mans nog op pole, finishte nu op ruim 43 seconden als 26e. Ook dit keer crashten veel rijders, waaronder prominente coureurs als Mattia Pasini, Mike DiMeglio Raffaele de Rosa en de notoire crashers Jules Cluzel en Lukas Pesek, Moto2_openerDe ijzersterke maar verrassende Andrea Iannone won de Moto2-race zoals hij wilde. Moto2_eliasToni Elias behield de leiding in het WK, maar werd slechts vijfde. (Pagina 7)Circuit MugelloLengte 5.245 meterBreedte 14 meterRechter bochten negenLinker bochten zesLangste rechte eind 1.141 meterTopsnelheid 2010 Hector Barbera, 345,7 km/uRonderecord 2010, Dani Pedrosa, 1.49,531 (gem. 172,389 km/u) Pitstop* Jerry Burgess zou het een foute beslissing van Yamaha vinden om Jorge Lorenzo te laten vertrekken. De Spanjaard staat – net als vorig jaar – in de belangstelling van Ducati en Honda en zijn toekomst bij Yamaha zou onzeker zijn. In Mugello doken nieuwe geruchten op dat Rossi Yamaha een ultimatum zou hebben gesteld voor 2011. Burgess vindt echter dat de fabriek ver moet gaan in het behouden van Lorenzo. “Hij is een fantastische coureur en het zou voor elke fabriek een grote fout zijn om hem te laten gaan en evenzo zou het fout zijn van een fabriek om geen pogingen te doen om hem binnen te halen”, aldus Burgess. “Valentino heeft een langere erelijst, maar Jorge heeft nog nooit een machine ontwikkeld. Dat is wat een fabriek nodig heeft: geef hem een motor en met elke setting gaat hij hard en dat is het bewijs dat je met een geweldige rijder te maken hebt. Het lijdt geen twijfel dat we binnen een jaar of vier het stokje moeten over geven, want hij is de rijder van de toekomst.”* Casey Stoner liet in Mugello een van zijn machines voorzien van een Öhlins-voorvork van 2009 in een poging om zijn problemen met de voorkant van zijn Ducati op te lossen. In de eerste vrije training moest hij na een crash noodgedwongen overstappen op zijn andere machine, maar Stoner voelde verbetering met de 2009-vork. “Hij is iets minder soepel, maar geeft me wat meer feedback”, aldus Stoner. “De nieuwe vork blijft lager in de slag. Als je dan de rem loslaat, komt de vork niet zo sterk omhoog. Maar als hij onderin blijft, heb je minder veerweg. Op een hobbelig circuit als Mugello hebben we problemen met de nieuwe vork.” Hayden hield vast aan de 2010-vork. “Ik ben nog niet wanhopig”, zei hij. “Ik ga eerst met andere veren en klikjes werken voordat ik een andere vork probeer.” In Mugello werd overigens duidelijk dat Hayden van Ducati een nieuwe aanbieding voor 2011 kan verwachten. “Wij hopen dat Nicky bij ons blijft, want zijn resultaten worden steeds beter en hij is een goede vent”, vertelde teammanager Vito Guareschi. * Ducati zal het oude Screamer-blok niet uit de schappen halen om de nieuwe Big Bang te vervangen, liet Felippo Preziosi weten. De problemen met de voorkant van de 2010-GP10 zouden deels te maken kunnen hebben met de soepelere vermogensafgifte van de Big Bang, volgens een theorie. De extra grip door het soepele blok zou de voorkant pushen. “Al bij de eerste test in Valencia vorig jaar was Casey blij met het blok”, verdedigde Preziosi het Ducati-beleid. “Hij deed een direct vergelijk tussen de twee motoren en koos duidelijk voor de Big Bang. Het blok is niet het probleem. De problemen van Qatar en Jerez hebben we aangepakt door wijzigingen aan de interne set up van de voorvork en demping en we geloven dat dat verbeteringen waren. Na Le Mans hebben we hier verschillende voorvorken om uit te vinden welke het beste werkt.”Bijschrift pagina7_onderlapchartHet gevecht om de vierde plaats tussen Marco Melandri, Casey Stoner en Randy de Puniet was zeer spectaculair. Stoner won de strijd. (Pagina 8)MotoGP TelegramRonde 1: Pedrosa knijpt er meteen tussenuit, Lorenzo, snelstarters Dovizioso en Spies volgen. Stoner levert in, Simoncelli na botsing met Espargaro naast de baan.Ronde 3: Dovi voorbij Lorenzo terwijl Pedrosa gaatje slaat. Spies verliest drie plekken aan Stoner, Hayden en Melandri. Ronde 5: Pedrosa rijdt een nieuw rondenrecord. Ronde 6: Lorenzo weer terug naar tweede plaats. Hayden crasht en verliest zesde plaats. Ronde 9: Ook Kallio onderuit. Stoner heeft het erg moeilijk met Melandri, De Puniet en Spies.Ronde 14: Situatie voorin onveranderd met knappe voorsprong van Pedrosa. Ver daarachter zakt Edwards af naar voorlaatste plaats (lag even achtste) en komt Espargaro (foto) naar voren: achtste.Ronde 16: De Puniet jaagt Melandri en Stoner stuipen op lijf en klimt op naar vierde plaats. Pedrosa heeft een gat van ruim 5 seconden. Dovizioso komt niet verder dan Lorenzo’s achterwiel. Ronde 22: Simoncelli passeert negende man Capirossi. Ronde 23: Pedrosa wint soeverein voor Lorenzo en Dovizioso. Stoner wurmt zich in laatste ronde nog voorbij tegenspartelende Melandri en De Puniet. MotoGP uitslag23 ronden = 120,635 km in 42.28,066 min.; snelste ronde 1.49,531, = gem. 172,389 km/u1. Dani Pedrosa (I), Honda Tweede pole van het jaar en daarmee maakte hij indruk. Moest racepace nog wel verbeteren, zei hij. Dat lukte blijkbaar, want op zondag was hij onklopbaar.2. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Wéér geen pole en straalde na de training dan ook weinig vrolijkheid uit. Na race geen idee waarom hij Pedrosa niet bij kon houden. VR 46-T-shirt wekte sympathie. 3. Andrea Dovizioso (I), Honda Niet maximum uit zachte compound, wel vertrouwen voor race. Die was sterk. Had graag Lorenzo gepakt, maar genoot van emotioneel podium – zijn derde van 2010.4. Casey Stoner (AUS), Ducati Crash op vrijdagmiddag, derde startplaats, maar zorgen over racepace. Terecht, bleek in race. Sterke laatste ronde, maar veelzeggende ergernis over De Puniets strijdwijze. 5. Marco Melandri (I), Honda Veertiende startplek; terug bij af, want “geen enkele verbetering, alleen maar verslechtering”. Waar die zeer sterke dan plotseling vandaan kwam? Dankzij aanpassingen na warm up.6. Randy de Puniet (F), Honda Derde opeenvolgende race zesde op de grid. Raakte volgens Stoner niet twee keer hetzelfde stukje asfalt. De Puniet snapte niets van kritiek en zei dat Stoner niet meer de coureur van 2007 was.7. Ben Spies (USA), Yamaha Maakte wat foutjes tijdens snelle kwalificatierondje, maar toch een keurige zevende tijd op moeilijk Mugello. Kon drietal voor hem naderen, maar nooit echt bedreigen. 8. Aleix Espargaro (E), Ducati Negende startplaats was beste in MotoGP tot nu toe. Race was ook weer zeer behoorlijk, ondanks botsing met Simoncelli in ronde 1. Meer zelfvertrouwen na negende plaats in Le Mans. 9. Marco Simoncelli (I), Honda Zei dat hij het licht had gezien na elfde startpositie. Raakte “door eigen stomme fout” naast de baan in openingsronde. Gaf niet op en pakte in laatste ronde nog Capi.10. Loris Capirossi (I), Suzuki Crash op vrijdag, maar wel derde tijd. Op zaterdag slechts twaalfde. Blok beter dan 2009, chassis behoeft verbetering, aldus Capi. Geen vertrouwen in voorkant.11. Hiroshi Aoyama (J), Honda Goede kwalificatie met tiende plaats. Kende na goede start echter moeilijke race. Verloor snel grip en klaagde over hitte. Maakte echter geen fouten. 12. Hector Barbera (E), Ducati Baalde van zichzelf en dertiende tijd; ene snelle rondje bleef uit op zaterdag. Maakte in race dezelfde fouten als in Jerez en Qatar, zei hij: te gehaast, met fouten als gevolg.13. Colin Edwards (USA), Yamaha Riep na vijfde trainingstijd opgetogen dat hij weer terug was dankzij set up van 2009. Op zondag al snel opgepompte onderarmen en totaal uitgeput. 14. Alvaro Bautista (E), Suzuki Met stip langzaamste op de grid; gekwetste schouder én motorproblemen drukten het tempo flink. Kwam compleet versleten over streep, met halflamme arm. DNF. Mika Kallio (SF), Ducati Technische mankementjes op zaterdag leken op zondagmorgen opgelost,m evenals stuurproblemen. Nog niet fitte Kallio crashte echter – over de voorkant. DNF. Nicky Hayden (USA), Ducati Vorig jaar zestiende trainingstijd, nu vierde. Moest daar wel diep voor gaan. Crashte over de voorkant na matige start. Gaf zichzelf de schuld. DNS. Valentino Rossi (I), Yamaha Na een onafgebroken serie van 230 GP’s ging het mis op zijn geliefde Mugello tijdens de zaterdagochtendtraining. Een MotoGP-grid zonder Rossi oogde kaal.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...