+ Plus

GP Wegrace Motorland Aragon, Spanje 2013

Het was niet de opzet maar wel effectief: toen Marc Marquez een inhaalpoging op teamgenoot Dani Pedrosa zag mislukken, trok hij bij het minieme contact een kabel van Pedrosa’s Traction Control los. Bij het openen van het gas werd Pedrosa door zijn Honda gelanceerd. Tien ronden voor het einde wees hij vervolgens Jorge Lorenzo terug en won zo zijn zesde race van het seizoen voor Lorenzo en Valentino Rossi. Het lichte contact met Pedrosa en de grote gevolgen boden volop stof tot napraten.

Na een interessante race over 23 ronden was het niet zijn zesde seizoenszege die het meest werd besproken, maar de mislukte uitremactie van Marc Marquez die er indirect de oorzaak voor was dat bij het uitkomen van de tweede versnellingsbocht teammaat Pedrosa van zijn machine vloog. Voor de jarige Pedrosa, vorig jaar nog winnaar in Aragon, betekende de highsider in de zesde ronde zo goed als zeker het einde van zijn kansen op de wereldtitel. Een ronde eerder was de 28-jarige Pedrosa voorbij gegaan aan Marquez en had de achterstand op kopstarter Lorenzo aanzienlijk verkleind.
De oorzaak van de highsider op een ongebruikelijke plaats was bizar. Marquez bleek Pedrosa’s machine aan de rechterzijde te hebben geraakt en bij die aanvaring de kabel van de Traction Control te hebben losgetrokken die op de swingarm is bevestigd. In Silverstone werd Marquez bestraft met twee strafpunten omdat hij in de warm-up niet adequaat had gereageerd in een gele vlagsituatie en ook dit maal rees de vraag of de jonge MotoGP-rookie niet te veel risico’s neemt. Cal Crutchlow maakte in Assen na een foutje bij het aanremmen van de Haarbocht niet voor niets de grap dat hij ‘Marquez wilde laten voelen wat Dani altijd voelt’ toen hij de Spanjaard bijna van achteren ramde.
Marquez kwam bij de remfout in Aragon kort naast de baan terecht, maar achterhaalde toch de andermaal furieus gestarte Jorge Lorenzo en won voor de zesde keer op magistrale wijze een MotoGP-race. De bittere nasmaak proefde vooral de andere kant van de Repsol/Honda-pitbox.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...