GP Wegrace Maleisi
Hij stond er wat afwezig bij op het podium. Winnaar Casey Stoner wilde dat wel beamen. Zelden had de nieuwe wereldkampioen zo diep in zijn reservesmoeten gaan voor een overwinning. Het lukte de Ducati-echter wel. Hij trotseerde de energievretende hoge luchtvochtigheidsgraad en weerstond ook nog eens de volledige concurrentie.Vorig jaar had hij er zijn slechtsterace gereden, vond Casey Stoner in de aanloopnaar de Maleisische GP. Verder dan een achtsteplaats was hij toen niet gekomen, maar dit jaaris alles anders voor Stoner en zijn entourage.Terwijl zijn Ducati-collega’s Capirossi (elfde),Alex Barros (twaalfde) en nieuweling ChazDavies (zeventiende) met allerlei problemenkampten, trok Stoner andermaal zijn eigenplan. Op een circuit waar Ducati de afgelopentwee seizoen een absolute hoofdrol hadgespeeld (Capirossi werd er vorig jaar tweedeen won in 2005 met toenmalig teammaatCheca als derde man op het podium), bevestigdede net 22 jaar geworden Australiër dat hijde bepalende factor in het Ducati-succes van2007 is. Na eerdere overwinningen in Sepangin de 125 cc (2004) en de 250 cc (2005)maakte Stoner de trilogie compleet dankzij eenweer indrukwekkende MotoGP-overwinning.Daarvoor moest hij diep gaan, gaf de tienvoudigwinnaar van 2007 toe. Het Honda-koppelMarco Melandri en Dani Pedrosa had hem eenrace lang onder druk gehouden. “Het was eenerg zware wedstrijd”, vond Stoner. Ik kon nietwegrijden van Marco en Dani. Ik had ‘narrowescapes’ met de voorkant en ik alle energie enconcentratie nodig om op kop te blijven.” Stonersvoorsprong op de sterk rijdende Melandribedroeg uiteindelijk slechts 1,7 seconden, maarwas ook al even boven de twee tellen uitgekomen.“De afstand bleef niet constant, omdat ikeen aantal keren probeerde weg te komen endan probeerde te consolideren. Dat lukte niet;ze kwamen steeds terug. Te dichtbij, voor mijngevoel.” De fi nishvlag kwam als een verlossingvoor Stoner. “Het zwaarste gevecht heb ikmisschien wel met mezelf moeten leveren. Toenik over de streep kwam, voelde ik me duizeligworden. Het was erg zwaar.”Op het podium oogde Stoner ook gesloopt na21 moordende ronden. Hoewel het polerecordvan Valentino Rossi meer dan een secondebuiten bereik bleef, was Stoners winnende tijdbij temperaturen van 33 graden en een luchtvochtigheidsgraadvan 51 procent wel bijna 3,5sneller dan vorig jaar. Toen was Valentino Rosside snelste, nu kwam de Yamaha-coureur alsvijfde binnen, 4,7 seconden achter Stoner.Het nieuwe asfalt in Sepangviel aanvankelijk niet in goede aarde bij deMotoGP-coureurs. Na de wintertesten werdhet circuit van nieuw asfalt voorzien, terwijl inaugustus hobbelige gedeeltes nog eens onderhanden waren genomen. Een regenachtige eerstedag ontnam de coureurs kostbare trainingstijd.“Dit asfalt is rampzalig”, vond ValentinoRossi. “Jammer dat we hier zo moeten racen.Er is geen grip.” Rossi uitte zijn bezorgdheid inSafety Commission met Dorna-baas Ezpeleta.Ook Casey Stoner was zeer kritisch. “Het oudeasfalt was hier en daar hobbelig, maar dit is nogerger. Alsof je over kerbstones rijdt.” Stonersteammaat Loris Capirossi was eveneens duidelijk.De Italiaan bestempelde de baan nu als “apiece of shit”. Op zondag leek een rubberlaagjevan twee dagen oud meer grip te waarborgen.Stoner zette een nieuw rondenrecord, snellerdan de tijd die Anthony West – met qualifi ers– de vijfde plaats op de grid had opgeleverd.Veel coureurs konden een hoger raceritme aanhouden dan tijdens de trainingen.En de man met het hoogste ritme was weerCasey Stoner. De nummer drie van de trainingenstartte geweldig , maar kreeg directpolesitter Dani Pedrosa, de als vierde getraindeRandy de Puniet en Marco Melandri met zichmee. Melandri, pas voor de tweede keer dit seizoenvanaf de eerste rij vertrokken, passeerdeDe Puniet toen die bijna van zijn Kawasaki werdgelanceerd en nam na een achttal ronden de