+ Plus

GP Wegrace Le Mans, Frankrijk

Valentino Rossi is terug op een plaats waar hij ruim een jaar niet heeft gestaan: aan de kop van het MotoGP-kampioenschap. De Fiat/Yamaha-man boekte zijn tweede zege op rij en kreeg zijn merkgenoten Jorge Lorenzo en Colin Edwards mee naar het podium. Het was Rossi’s negentigste GP-overwinning, eenzelfde aantal als Angel Nieto ooit behaalde. In de uitloopronde pikte Rossi Nieto op en liet zich door de Spanjaard naar de pits terugbrengen. Valentino Rossi heeft lang moeten wachten voordat hij weer kon laten zien dat hij nog weet wat winnen is. In China kwam eindelijk een einde aan een periode van zeven races “droog staan”, en in Frankrijk maakte Rossi er meteen twee op rij van. De laatste keer dat de Italiaan twee opeenvolgende races won, was in 2006 toen hij zich in Mugello en Barcelona liet bejubelen. De winst in Le Mans betekende veel voor Rossi. Zijn negentigste GP-zege was aanleiding genoeg voor een feestje met Angel Nieto. “Eigenlijk stond dat al heel lang gepland”, grijnsde Rossi na afloop. “Vorig jaar na mijn overwinning in Portugal ben ik naar Angel toegegaan en heb gezegd: ‘ik heb er nu 88, ik kom er aan. Als ik er net als jij negentig win, moet je samen met mij op de motor’. Toen ik in China won, hebben we een pak laten maken voor Angel en gezegd dat hij in Le Mans klaar moest staan. Dat gaf ook nogal wat druk, want ik wilde die negentigste overwinning zo snel mogelijk behalen. In de uitloopronde stond Angel klaar en ik zei dat hij moest rijden.” Daar wilde de 61-jarige Spanjaard aanvankelijk niets van weten, maar hij liet zich overhalen. Als passagier en met een vlag met als opschrift 90 + 90 liet Rossi zich naar de pits terugbrengen. “Met wat oefening kan hij nog wel wat harder gaan met de M1”, lachte een zeer relaxte Rossi. Het 29-jarige fenomeen uit Tavuglia had reden om relaxt en tevreden te zijn. Zijn zelf geforceerde samenwerking met Bridgestone begint tastbare resultaten op te leveren (met vier podiums in vijf races), terwijl zijn technische crew onder leiding van Jerry Burgess een steeds beter pakket vindt. Rossi dreigde aan het eind van vorig jaar dat in hij 2009 wel eens ergens anders zou kunnen rijden als Yamaha hem in 2008 niet van competitief materiaal zou voorzien. Die krasse taal heeft ook effect gehad. De sterk verbeterde Yamaha is nu een machine die niet alleen maar dankzij de inbreng van een buitengewoon getalenteerde rijder kansen heeft op de MotoGP-wereldtitel. Voor het eerst sinds de GP van Duitsland in 2001 (Max Biaggi, Carlos Checa en Shinya Nakano) én voor het eerst in de MotoGP-klasse werd het podium bevolkt door Yamaha-rijders. “Niemand had gedacht dat na een moeilijk jaar als 2007 het hele podium voor de M1 zou zijn”, erkende zelfs Rossi. Dit jaar veroverden Yamaha-coureurs negen van de tot nu toe vijftien te verdienen podiumplaatsen. In vijf races waren Rossi en de verbluffende Jorge Lorenzo goed voor drie overwinningen. Hoe anders is de situatie bij Ducati. Casey Stoner reed zijn 23e race voor de Italiaanse fabriek en kwam in Le Mans voor de eerste maal niet in de punten door een tegensputterende voorband en een technisch probleem waarmee de wereldkampioen alleen nog steppend de pits haalde. Omdat het tijdens de race begon te regenen en de wedstrijdleiding de coureurs toestond om van machine te wisselen, kon Stoner daar overstappen op zijn tweede fiets. Aangezien die met regenbanden was uitgerust, had de geplaagde Australiër geen schijn van kans. Hij finishte gedesillusioneerd als zestiende – achter zijn dolende teamgenoot Marco Melandri. De Grand Prix van Frankrijk leverde een zeer interessant schouwspel op; in feite al vanaf de eerste training. In de kwalificatie reed Dani Pedrosa naar zijn en Honda’s eerste pole van het jaar – en zijn vierde in Le Mans – en claimden Colin Edwards en Casey Stoner eveneens een plek op de eerste rij. Edwards miste zijn tweede opeenvolgende pole door een ernstig in de weg rijdende Marco Melandri. “Volgens mij was hij vergeten dat ik uit Texas kom”, aldus Edwards. “Wij Texanen hebben vaak een geweer bij de hand. Als ik dat nu had gehad, zou ik ‘m hebben gebruikt. Ik zwaaide naar hem, maar niet met een bepaalde vinger. Het had gekund. Weet je, Marco en ik zijn vrienden. Maar hij reed op de racelijn en hij weet ook dat je in de laatste minuten van de tijdtraining gewoon heel goed moet opletten.”Een zelfverzekerde Rossi opende de tweede rij, met naast zich een andermaal voor veel discussie zorgende Jorge Lorenzo en Nicky Hayden. Stoner greep direct na de start de leiding met Pedrosa en Edwards achter zich aan. Rossi startte behouden, maar meldde zich in de vierde ronde achter Stoner. Bij de achtste doorkomst gaf Rossi het tempo aan en gaandeweg groeide zijn voorsprong. Plotselinge regen deed de wedstrijdleiding de witte vlaggen zwaaien, waardoor de coureurs binnen konden komen om van machine te wisselen. Rossi hield een hoog tempo vast. “Ik wilde niet stoppen om van motor te wisselen en ik heb geprobeerd om zo vloeiend mogelijk te rijden”, vertelde Rossi. “We hadden na de warm up de machine flink aangepast en hij voelde stabieler aan en de achterband bood heel veel grip. Maar toen ik een grotere voorsprong kreeg, moest ik terugdenken aan 2006.” Toen leek een oppermachtige Rossi ook naar de overwinning te koersen totdat de techniek hem pijnlijk in de steek liet. Nu bleef de viercilinder in lijn heel. Stoner moest vervolgens ook buigen voor Pedrosa, die niet bij machte was om Rossi te achterhalen. In de twintigste ronde sloeg het noodlot toe voor Stoner. Zijn machine verloor veel vermogen en Stoners rol was uitgespeeld. Zijn lijdensweg naar de pits ging in een tergend laag tempo. Op zijn tweede machine op regenbanden finishte de Ducati-coureur op een al weer droge baan op twee ronden achterstand. Het verhaal van Jorge Lorenzo kende meer heroïek. De zwaar geblesseerde MotoGP-nieuweling kwam in de tweede ronde door als elfde, maar begon vervolgens aan een geweldige opmars. Alsof het geen enkele moeite kostte, zette hij Edwards en Pedrosa als beginnelingen aan de kant. Voor de coureur die zich sinds een paar dagen verplaatste op krukken en de rolstoel permanent stand by had, was de tweede plaats als een droom. In het spoor van Lorenzo ging Edwards mee toen Pedrosa’s banden niet meer meewerkten. Pedrosa miste zo voor de eerste maal dit jaar het podium en deelt nu de tweede positie in het WK met rivaal Lorenzo. Die gaf toe dat de race hem de hele nacht had bezig gehouden. Zeer begrijpelijk, want hoewel hij zich groot hield, moest de twijfel hebben toegeslagen bij de jonge Spanjaard. Twee dagen na de Chinese GP bleek tijdens onderzoek dat ook in de rechterenkel een breuk zat. De bekende dokter Mir vertelde Lorenzo dat hij pas voor de GP van Barcelona volledig fit zou zijn. Op donderdag verklaarde Lorenzo zich beter te voelen dan in China en dat hij slechts af en toe pijnstillers slikte – als hij ging slapen. “Ik draai nogal veel in mijn slaap en dan doet het pijn.” “Als ik val, heb ik een probleem”, verwachtte de rookie. “Maar ik val niet vaak.” Het overkwam Lorenzo echter twee keer. Op vrijdagmiddag gleed hij relatief onschuldig onderuit, op zaterdagochtend kwakte hij bij het aanremmen van een bocht hard op het asfalt. Tijdens de kwalificatietraining ontsnapte de nummer twee in het WK andermaal op wonderbaarlijke wijze aan een “high speed crash” toen hij zijn rempunt miste en met hoge snelheid door een grindbak stormde. Met beide benen los stuiterde hij over de kerbs de baan weer op en hoofdschuddend vervolgde hij zijn weg. Het was een van de drie fouten die Lorenzo gedurende de tijdtraining maakte. De escapades van Lorenzo riepen twijfels op over zijn toestand. Behalve bij de coureur zelf. De teksten waren nog even stoer als bij eerdere races, maar de zelfverzekerde grijns had plaatsgemaakt voor een hulpeloos glimlachje. “Ik sta vijfde; het is niet het einde van de wereld”, hield hij zich zaterdag groot. Wel gaf hij toe problemen te hebben. “Ik heb overal pijn, ben fysiek en mentaal niet in topconditie, maar ik ben er wel eens slechter aan toe geweest. Ik ging rechtdoor omdat ik aan het pushen was. Iedereen maakt fouten. Racen is gevaarlijk als je gezond bent. Als je niet gezond bent, is het nog gevaarlijker. Dat weet ik.”Teammaat Rossi had begrip voor Lorenzo, maar waarschuwde hem ook. “Lorenzo rijdt erg agressief en dan kun je fouten maken”, aldus Rossi. “Maar hij wil zo snel mogelijk naar de top. Het is in zijn toestand juist belangrijk om rustig te blijven. Hij staat tweede in het WK.” Tegen de verwachting in handhaafde Lorenzo zich op die plaats. De voormalig 250-kampioen werd het podium opgedragen en kon later evenmin op eigen kracht aanschuiven tijdens de persconferentie. De triomfantelijke grijns was echter teruggekeerd. “Nadat ik in de warm up maar elfde was, dacht ik dat ik misschien zesde of zevende kon worden”, vertelde Lorenzo. “Ik hinkte voor de start op twee gedachten. Van de ene kant wilde ik finishen en punten pakken. Maar ik wilde eigenlijk ook wel proberen om bij te blijven. Op de grid zei een van m’n monteurs dat de rivalen dezelfde waren als in Portugal (toen Lorenzo won, FW). Dat motiveerde mij. Ik startte slecht, maar voor het eerst in mijn leven hielp regen in een race mij. Voor me deden ze het kalmer aan en ik ging me wat comfortabeler voelen.”Zijn tweede plaats oogstte andermaal veel respect en vervulde Lorenzo met trots. “Valentino, Pedrosa en Casey, dat zijn allemaal wereldkampioenen. Ik kan met die jongens vechten. Maar ik moet nog veel leren. Voor mij is het nu het belangrijkste om zo snel mogelijk fit te worden. Ik heb nu veel pijn. De crash van zaterdag heeft de blessure aan mijn rechter enkel verergerd.”Colin Edwards, voor de vierde keer in vijf wedstrijden gestart vanaf de eerste rij, was “a little pissed off” vanwege zijn derde plaats, zijn eerste podium sinds Donington 2007. Vorig jaar startte de Tech 3/Yamaha-kopman voor de eerste keer in de MotoGP vanaf pole met een eerste GP-overwinning als doel. Die bleef toen uit. Ook nu kwam hij bijna zeven seconden te kort. Dat was zuur voor de man die de snelste was in de drie vrije trainingen en in de warm up. “Ik had gedacht dat ik hier kon winnen”, baalde Edwards. “Ik was gewoon nerveus voor de start. Niet zo maar vanwege de race, maar omdat dit misschien mijn race kon worden.” Zo ver kwam het niet. “Mijn start was heel goed, maar Casey en Dani zaten meteen al voor me. Toen dacht ik ‘korte metten maken met die gasten’. Maar dat lukte me niet. Zij maakten geen fouten en ik kwam er niet voorbij. Toen Valentino mij inhaalde, kon ik alleen maar denken dat het er met de Bridgestones wel erg goed uitzag. Uit de bochten… Shit… Ik kon bijblijven bij de anderen, maar meer ook niet. Met het accelereren wonnen zij op mij. En die jongens zijn WK-kandidaten. Die wilde ik er niet uitrammen. En zeker geen Yamaha-man. Ik heb geprobeerd Casey er één keer uit te remmen toen ik een halve machine achter ‘m zat. Maar meteen ging ik wijd. Die jongens reden allemaal op de grens.”Edwards mocht dan niet echt blij zijn met zijn derde plaats, Casey Stoner had nog meer reden om ontevreden te zijn. De Australiër voelde al snel in de race dat zijn kansen op een tweede seizoenszege minder groot waren dan het Ducati-collectief had verwacht. “Op de een of andere manier voelde de machine anders dan in de warm up, terwijl we dezelfde band al eerder hadden gebruikt”, legde Stoner uit. “Ik kreeg geen gevoel in de voorband aan de rechterkant onder maximale hellingshoek. De fiets ging wijd en gleed een paar keer voor weg. Dat was niet goed voor mijn vertrouwen. Ik probeerde wel om het probleem heen te rijden, maar dat was niet makkelijk. Ik dacht eerst dat de regen me zou kunnen helpen, maar toen merkte ik dat de motor van onderuit vermogen miste. Ik kon niet meer inhalen en twee ronden later was het over. Bij de ingang van de pits viel hij helemaal stil.”Stoner heeft inmiddels in de laatste vier races meer tegenslag gehad dan in heel 2007 toen hij tien races won. Zijn achterstand op lijstaanvoerder Rossi bedraagt inmiddels 41 punten. “Dat is heel veel”, beseft hij ook zelf. “Maar ik heb niet het gevoel dat ik de wereldtitel moet verdedigen; ik heb de drang om hem nog eens te winnen. Het vertrouwen was even wat minder door de tegenslagen in Spanje, Portugal en China, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik net zo sterk rijd als vorig jaar. Het resultaat hier was teleurstellend, maar we hebben hier wel goed werk kunnen doen.”Het MotoGP-veld zal bij de volgende race in Mugello zeer verrassend worden uitgebreid met een wild card-rijder in Repsol-kleuren. De 41-jarige Tady Okada, 500 cc-vice wereldkampioen in 1997, zal in Italië de Honda met pneumatische klepveren in raceomstandigheden testen. Een topklassering hoeft van de ex-GP-winnaar niet verwacht te worden, maar alleen al vanwege de topsnelheid van Honda’s nieuweling op het rechte 1.141 meter lange eind is zijn deelname interessant. Nadat eerst een geplande test in Portugal geschrapt werd, hadden Dani Pedrosa en Nicky Hayden de hoop om daags na de Franse GP op de nieuwe RCV te kunnen stappen. Andermaal werd de test afgeblazen. “Dat is wel frustrerend, maar Honda zal er redenen voor hebben”, liet een teleurgestelde Hayden weten in Le Mans. “Het heeft geen nut om de machine te brengen, als die nog niet rijp is. Maar ik had de machine hier graag willen testen. Hier heb je veel acceleratie nodig en we hadden kunnen testen hoe het daar mee stond. Ik weet niet wanneer we nu de kans krijgen voor een test. Als we de machine in Barcelona niet hebben, kunnen we in de problemen komen.” Die problemen had HRC al in Le Mans. Op een circuit waar topsnelheid niet van essentieel belang is, kwamen Pedrosa en vooral Le Mans-hater Hayden te kort. De Amerikaan zit te springen om extra vermogen. “Ik kom beter tot mijn recht op machines met veel pk’s, machines die niet makkelijk te rijden zijn”, aldus de ook in Frankrijk tegenvallende 2006-wereldkampioen. Die stak echter ook de hand in eigen boezem. “Het is niet alleen de motor. Zelf moet ik ook beter worden.”Mugello is voor Ducati én Valentino Rossi de thuisrace. “Dat is de belangrijkste race van het jaar voor mij”, gaf Rossi toe. “In Italië is er altijd veel druk, maar ik heb de wedstrijd ook vaak gewonnen. Ik kan nu met een stuk meer rust naar Mugello dan een paar maanden geleden. We zijn ‘back in business’.”PITSTOP [Bild: 183517]* Casey Stoner werd in Sjanghai op 16 seconden gezet door de triomferende Valentino Rossi en legde direct na de finish gedeeltelijk de schuld bij bandenfabrikant Bridgestone. De Japanse gigant zou Stoner op pad hebben gestuurd met een te zachte compound achter. “Zij gaven ons verkeerd advies”, sputterde Stoner. In Le Mans was hij enigszins bijgedraaid. “Ik moet de schuld bij mezelf zoeken. Uiteindelijk neem ik samen met mijn chefmonteur de beslissing. Wij wisten wat we nodig hadden. We hadden onze eigen weg moeten volgen.” Stoner had een les geleerd. “Ik moet meer op m’n strepen gaan staan. Soms is dat moeilijk want de mensen van Bridgestone zijn de bandenexperts, maar ik weet wat de motor doet.”* De Amerikaanse Superbike-kampioen Ben Spies zal het MotoGP-veld aanvullen in Laguna Seca en Indianapolis. De 23-jarige Spies zal twee machines ter beschikking krijgen die normaal door testrijder Suzuki-testrijder Nobu Aoki worden gebruikt. De machines zullen identiek zijn aan die van Chris Vermeulen en Loris Capirossi. Al sinds eind vorig jaar wordt gespeculeerd over een MotoGP-startplaats voor Spies die zijn vliegangst overwon en testte in Valencia en Sepang. Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning bevestigde Spies’ deelname aan de twee GP’s, maar wilde nog niet over een mogelijke job van Spies in 2009 praten. “Dat is te vroeg”, vindt Denning. “Maar Ben is zeker een jongen die MotoGP-waardig is.” Spies zou Denning van pas kunnen komen als hij voor volgend jaar sponsor Rockstar meebrengt. Dennings contract met Rizla loopt af en net als Red Bull en Monster wil de Amerikaanse energydrink Rockstar voet aan de grond krijgen in Europa. “Daar heb ik me nog niet mee beziggehouden”, aldus Denning.[Bild: 182453]* Sylvain Guintoli vertelde donderdags voor de race dat het rijden met de D’Antin/Ducati hem niet makkelijk valt. De Fransman verkeert permanent aan de staart van het veld. “De motor is ontzettend sterk, maar je moet er een speciale rijstijl voor hebben”, vond Guintoli. Wereldkampioen Casey Stoner was het daar niet mee eens. “De Ducati is ook gewoon een motor met twee wielen en een stuur”, aldus Stoner. “Hij is alleen anders. Je moet de kwaliteiten hebben om je aan te passen aan de motor. Niet iedereen kan dat. Veel mensen denken dat het op de Ducati een kwestie is van ‘gas open en winnen’. In deze klasse moet je elke race hard werken.”[Bild: 184197]* De resultaten bij het ambitieuze Kawasaki vallen niet mee. De blessure die boegbeeld John Hopkins tijdens de wintertesten in Australië opliep, achtervolgt het team nog steeds. De ontwikkeling werd er ernstig door verstoord. Inmiddels is testrijder Olivier Jacque al enige tijd in de weer met de nieuwe “Screamer”, een blok dat gillend aan meer topvermogen komt. Tijdens een recente test in het Japanse Autopolis bleek Jacque sneller over een raceafstand met de Screamer dan met de reguliere ZX-RR, terwijl de benzineconsumptie en de bandenslijtage evenmin problemen opleverden. Competition manager Michael Bartholemy vindt echter dat Hopkins de Screamer dit jaar niet moet inzetten. Hij wordt in die mening gesteund door technisch manager Ichiro Yoda. “Het zal te veel tijd kosten om aan de Screamer te wennen”, meent Bartholemy. “Naar mijn mening moeten we ons concentreren op de verdere ontwikkeling van de machine die we nu gebruiken. Dat we op twee sporen bezig zijn, is niet goed, naar mijn mening, en heeft ons tijd gekost.” Volgens Bartholemy zou tweede man Anthony West wel op de machine kunnen worden gezet als de tijd er rijp voor is. Wests rol in het kampioenschap is zeer bescheiden en de Australiër zou dan als een soort testrijder fungeren in de races. Geruchten over de bouw van een vijfcilinder in lijn deed Bartholemy af als “onzin”, terwijl een andere zegsman van het team het als “een mogelijkheid voor de toekomst” bestempelde. * Tijdens de twee vrije trainingen op vrijdag misten opvallend veel rijders hun rempunt in één van de haarspeldbochten; zonder dat de uitstapjes buiten de curbstones grote gevolgen hadden vanwege de extra grote uitwijkzones. Stoner zijn deze “run offs” een doorn in het oog. “Die extra ruimte maakt het niet veiliger, maar gevaarlijker. Er zijn heel veel rijders die daar over hun grens rijden, omdat ze weten dat daar toch nog een grote asfaltstrook ligt die fouten nauwelijks afstraft. Ik noem dat geen racen. Kom je in het grind, dan is dat jouw probleem. Daarnaast is het gevaarlijker, want als je op een natte baan valt, glijd je heel ver door en rem je pas af als je het grind raakt. Ik heb dat in de veiligheidscommissie al aan de kaak gesteld.”Diezelfde “safety commission” liet vorig jaar op een aantal circuits waaronder Assen juist extra run off aanbrengen, om het risico op crashes te verkleinen. Stoner kreeg trouwens bijval van Nicky Hayden. “We hebben al de elektronische hulpmiddelen en nu ook dit soort asfaltstroken”, aldus de 2006-wereldkampioen. “Het wordt bijna te gemakkelijk. In de race móet je juist tijd verliezen als je fouten maakt. Zo werkt het spelletje.”* Yamaha wil graag het contract met Valentino Rossi verlengen voor 2009. Rossi’s teammanager Davide Brivio wil echter geen deadline hangen aan de besprekingen. “Het ziet er goed uit, maar we moeten niet in paniek raken als we niet meteen tot elkaar komen”, aldus Brivio. Nadat Rossi na zijn belastingperikelen eind vorig jaar zijn management op straat zette, is de zevenvoudig wereldkampioen zelf nauw bij de besprekingen betrokken. Brivio: “Daarom moeten we dit soort zaken niet tijdens een raceweekend bespreken. Dat leidt mogelijk af. We moeten er tijd voor maken door de week.”[Bild: 182391]* Andrea Dovizioso wordt al sinds zijn vierde plaats tijdens de openings-GP in Qatar genoemd als opvolger van Nicky Hayden bij Repsol/Honda. Zijn teambaas Gianluca Montiron heeft andere plannen met de voormalig 125-wereldkampioen. “Als Honda hem wil, kunnen we daar weinig tegen doen”, weet Montiron. “Maar wij hebben onze teamstructuur rond Andrea gebouwd. Ik hoop dat Honda dat respecteert.” Montiron hoopt dat Honda andere mogelijkheden wil onderzoeken om Dovizioso op fabrieksmateriaal te krijgen: bij hem in het team, bijvoorbeeld. “Het is natuurlijk nog erg vroeg, maar in het verleden heeft Honda ook Sete Gibernau en Marco Melandri via Gresini van fabrieksmachines voorzien. Misschien zou dat nu ook kunnen.” Het liefst zou Montiron zijn 250 cc-coureur Yuki Takahashi ook naar de MotoGP-klasse halen. “Maar dan moet hij dit jaar wel constanter worden. En natuurlijk moet Honda ook mee willen werken.” Die kans lijkt klein. Volgens een bron bij Honda zou de fabriek ook volgend jaar maximaal zes rijders van materiaal willen voorzien en dat aantal zal in de toekomst mogelijk worden afgebouwd. Daardoor lijkt de kans van een Ten Kate-team in de MotoGP evenmin reëel. MotoGP UITSLAG LE MANS, FRANKRIJK28 ronden = 117,18 km; snelste ronde Valentino Rossi 1.34,2151. Valentino Rossi (I), Yamaha B Vertrok van vierde plaats met “goed raceritme en super set up” – en maakte het karwei af in de race.2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha M Twee crashes en overal pijn. Vanaf vijfde gridplek andermaal indrukwekkende race.3. Colin Edwards (USA), Yamaha M Erg boos op “vriend” Melandri die hem in de tijdtraining in de weg reed. Vertrok van plek twee en was uiteindelijk niet heel blij met het podium. 4. Dani Pedrosa (E), Honda M Eerste pole van het seizoen op indrukwekkende wijze. Goede openingsfase, door bandenproblemen (voor en achter) ging het gas minder ver open. 5. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki B 2007-winnaar hoopte ondanks teleurstellende kwalificatie op een podium. Het werd een respectabele vijfde plaats, vijftien seconden achter de derde man.6. Andrea Dovizioso (I), Honda M Nieuwe koppeling hielp niet aan betere startplaats. Van tien naar zes, nét achter Vermeulen. Bandensporen op pak na botsing met van achter rammende Toseland.7. Loris Capirossi (I), Suzuki B Zag snel trainingsrondje de mist in gaan door “keuvelende Edwards en Melandri”. In de race door Hopkins in gras gedrukt, maar race set up viel ook tegen. 8. Nicky Hayden (USA), Honda M Zesde startplaats verbloemde matig raceritme, besefte Hayden. Problemen met voorkant en uitstapje naast de baan kostte drie plaatsen. 9. Randy de Puniet (F), Honda M Twaalfde startplaats na training zonder crashes. Goede start, maar in de eerste ronde door incidenten terug naar 14. Won vijf plekken terug. 10. Shinya Nakano (J), Honda B Moest set up met qualifiers verbeteren. Balans van de machine verbeterd na de training, maar pas in de regen iets beter gevoel. Toch niet blij met plek 10.11. Toni Elias (E), Ducati B Crashte in de warm up, startte vanaf plaats veertien en finishte als beste Ducati-rijder. Elfde plaats waarschijnlijk de plek waar het team staat, meent Elias.12. Alex de Angelis (RSM), Honda B Vond vijftiende startplaats niet bij zijn mogelijkheden passen. Toch tevreden met twaalfde plaats in de race. Wel veel last van chatter in de regen. 13. Sylvain Guintoli (F), Ducati B Moet zich nog steeds aanpassen aan de Ducati. Geen gevoel met de motor in de race en een fout brachten hem op plaats dertien. 14. Anthony West (AUS), Kawasaki B Gefrustreerd vanaf laatste startplaats aan race begonnen. Door misrekening van het team op weg gestuurd met een band die alleen maar spinde. 15. Marco Melandri (I), Ducati B Zeventiende startplek, slecht gevoel voor met remmen. Kwam noodgedwongen als eerste binnen om van machine te wisselen, omdat zijn fiets steeds stilviel. 16. Casey Stoner (AUS), Ducati B Maakte in de tijdtraining een foutje dat hem de pole kostte, dacht hij. Bandenproblemen en een technisch probleem maakten hem kansloos. En boos. DNFJames Toseland (GB), Yamaha M Goede zevende startplaats door niet te forceren. Crashte toen Dovizioso na een uitje weer de baan opkwam. Toseland tikte de Italiaan aan. John Hopkins (USA), Kawasaki B Verloor uit de bochten, maar had op zaterdag wel de hoogste top. Van plaats negen naar plaats zeven – tot de (daags eerder gemonteerde) ketting brak. [Mit MotoGP-logo]WK TUSSENSTAND1. Valentino Rossi, 97 punten; 2. Jorge Lorenzo, 94; 3. Dani Pedrosa, 94; 4. Casey Stoner, 56; 5. Colin Edwards, 47; 6. Loris Capirossi, 42; 7. Nicky Hayden, 37; 8. Andrea Dovizioso, 36; 9. James Toseland, 33; 10. Shinya Nakano, 28; 11. John Hopkins, 26; 12. Chris Vermeulen, 25; 13. Marco Melandri, 24; 14. Toni Elias, 20; 15. Randy de Puniet, 18.[Bild: 171998]WINNAAR VAN HET WEEKEND: YamahaEind 2003 zorgde Valentino Rossi voor een kleine aardverschuiving in de GP-wereld door Honda te verlaten en voor Yamaha te tekenen. Om daar te doen wat Max Biaggi nooit was gelukt: MotoGP-wereldkampioen worden. De inmiddels legendarische Italiaan liet twee jaar achtereen Honda met lege handen staan. In 2006 kwamen de eerste scheurtjes in het sterke Yamaha-fundament, in 2007 had Rossi geen trek meer om zijn kritiek netjes binnenskamers te houden. “Yamaha heeft mij m’n tweede plaats in het WK gekost”, foeterde hij na zijn dramatische DNF in Valencia waardoor hij de runner up-spot moest gunnen aan Dani Pedrosa. Maar in de winter heeft het technisch team bij Yamaha goed werk verricht. De machine met pneumatische klepveren is snel, betrouwbaar en goed in de handen van alle vier coureurs. Het eerste volledige Yamaha-podium in bijna zeven jaar onderstreepte dat in Le Mans nog eens overduidelijk. [Bild: 183610]DE VERLIEZER VAN HET WEEKEND: Casey Stoner“Als het goed gaat, kan álles goed gaan”, sprak Casey Stoner zaterdagmiddag – en onbedoeld refereerde hij aan het kampioensjaar 2007. Het jaar waarin hij tien GP’s won en Ducati met een onvermoede overmacht haar eerste MotoGP-wereldtitel schonk. Het begin van een nieuw tijdperk, meende menige kenner. Bij de seizoensopener in 2008 in Qatar leek er dankzij een hele knappe overwinning nog niets aan de hand. Maar nu, na vijf GP’s, staat Stoner op een vierde plaats in het WK. Vorig jaar stond hij na een handvol wedstrijden op 102 punten, nu op 56. In Le Mans was sprake van een collectief falen – met Toni Elias op een kleurloze elfde plaats als beste Ducati-coureur. Eerlijk is eerlijk, aan Stoner lag het niet. Maar als het een en ander mis gaat, kan álles mis gaan, zou hij kunnen zeggen. Dat was het geval in Frankrijk. Op naar de thuisbasis. Nog gauw voor de tijd een paar honderd meter asfalt bij het rechte stuk aanplakken, misschien?125 CC: FRANS FEESTHet altijd onvoorspelbare weer in Le Mans speelde een thuisrijder perfect in de kaart. Wie onder normale omstandigheden zijn geld op Mike DiMeglio zou hebben gezet, had weinig kans gehad op een knip vol centen. Toen echter na veertien ronden de wedstrijdleiding zich genoodzaakt zag om de rode vlag te zwaaien vanwege regen, rook DiMeglio zijn kans. Achter Joan Olivé, Nico Terol, Stefan Bradl en Gabor Talmacsi zat de Fransman weliswaar op een aardige plek, maar met een ogenschijnlijk comfortabel leidende Olivé leek een tweede of derde plaats het hoogst haalbare. De regen bleek een zegen. Niet voor Olivé. De Spanjaard verprutste zijn start op grandioze wijze, terwijl Talmacsi in een sprint van vijf rondjes alle risico’s wilde nemen. Toen Tito Rabat voor hem onderuit gleed, had de wereldkampioen gewaarschuwd moeten zijn. Talmacsi crashte eveneens en maakte de weg vrij voor Terol, de in race 1 sterk opgeklommen Bradley Smith én DiMeglio. In de voorlaatste ronde bewees de Derbi-rijder zijn meesterschap in de regen en pakte zijn tweede GP-zege uit zijn loopbaan van veel vallen en opstaan. Het was de eerste Franse winst in Le Mans sinds Guy Bertin in 1979 op een Motobecane de Marseillaise liet spelen. DiMeglio promoveerde zelfs naar de leiding in het WK, omdat Simone Corse strandde op een dertiende plek – net voor de weer opgestapte Talmacsi. De race in Le Mans was een drama voor het De Graaf GP-team. Hugo van den Berg werd er in de eerste bocht al afgetikt en Stevie Bonsey ging in de tiende ronde tegen de vlakte. Danny Webb haalde wel het tweede deel van de race, maar viel daarin. Webb stapte wel weer op, maar bleef ver buiten de punten. UITSLAGEN 125 CC: 1. Mike di Meglio (F), Derbi; 2. Bradley Smith (GB), Aprilia; 3. Nicolas Terol (E), Aprilia; 4. Pol Espargaro (E), Derbi; 5. Andrea Iannone (I), Aprilia; 6. Stefan Bradl (D), Aprilia; 7. Lorenzo Zanetti (I), KTM; 8. Joan Olive (E), Derbi; 9. Raffaele de Rosa (I), KTM; 10. Randy Krummenacher (CH), KTM; 11. Sandro Cortese (D), Aprilia; 12. Pere Tutusaus (E), Aprilia; 13. Simone Corsi (I), Aprilia; 14. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 15. Alexis Masbou (F), Loncin; 20. Sergio Gadea (E), Aprilia – pole; DNF Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Simone Corsi, 59 punten; 2. Joan Olive, 50; 3. Nicolas Terol, 50.250 CC: DEBON IN DE VOETSPOREN VAN LORENZOAlex Debon heeft een bijzondere carrière achter de rug. Als Honda-privécoureur liet de Spanjaard af en toe aardige dingen zien, maar zijn raceleven veranderde pas echt toen hij zich liet omscholen van GP-coureur tot Aprilia-testrijder. Debon trad de laatste jaren vooral op als proefkonijn voor Jorge Lorenzo en deed dat voortreffelijk. Af en toe mocht de dertiger nog met een wild card aantreden en deed dat dan niet onverdienstelijk. Bovendien trad de ervaren Debon op als persoonlijke “riding coach” voor Lorenzo. Toen duidelijk werd dat die naar de MotoGP zou vertrekken, haalde teambaas Dani Amitriain Debon weer binnenboord. Die pakte bij de openingsrace in Qatar meteen de pole, maar een podium scoorde de Aprilia-coureur in de eerste vier races niet. In Le Mans deed hij echter wat Jorge Lorenzo vorig jaar deed: vanaf pole starten en winnen. In een wedstrijd die door een aanvankelijk vochtige baan erg rommelig was, bleek Debon in zijn 112e GP-start voor de eerste keer de sterkste. Marco Simoncelli troefde in de laatste ronde Mattia Pasini af in een pakkend duel om de tweede positie. Yuki Takahashi hield WK-leider Mika Kallio een halve tel achter zich. Het was de eerste keer dit jaar dat de Fin niet op het podium finishte. Opvallend was ook de zesde plaats van Manuel Poggiali,. Na een gedwongen “sabbatical” pakte de ex-wereldkampioen in de 125 en 250 cc met een zesde plaats eindelijk weer eens punten. In Frankrijk werd ook bekend dat Dorna de 250 cc-klasse vanaf 2011 wil vervangen door een viertaktklasse tot 640 cc. Om de kosten binnen de perken te houden wordt traction control verboden en krijgen alle deelnemers dezelfde ECU. Het voorstel wordt tijdens de GP van Catalunya in stemming gebracht in de GP-Commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de IRTA, de FIM en de MSMA, de vereniging van constructeurs. UITSLAGEN 250 CC: 1. Alex Debon (E), Aprilia – pole; 2. Marco Simoncelli (I), Gilera – snelste ronde; 3. Mattia Pasini (I), Aprilia; 4. Yuki Takahashi (J), Honda; 5. Mika Kallio (SF), KTM; 6. Manuel Poggiali (RSM), Gilera; 7. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 8. Julian Simon (E), KTM; 9. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 10. Hector Faubel (E), Aprilia; 11. Thomas Luthi (CH), Aprilia; 12. Hector Barbera (E), Aprilia; 13. Roberto Locatelli (I), Gilera; 14. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 15. Ratthapark Wilairot (THA), Honda. WK TUSSENSTAND: 1. Mika Kallio, 82 punten; 2. Mattia Pasini, 61; 3. Hector Barbera, 49.[Bilder + Unterschriften][Opener][183280 oder 183590. 183280 ware mich lieber, aber dan gedreht platziert auf ein Spread. Kein Unterschrift][Einsatz auf Opener: 183406]Met zijn zege evenaarde Valentino Rossi het aantal GP-overwinningen van Angel Nieto, die door Rossi op een mooie manier bij deze mijlpaal betrokken werd. [Zweite Spread][Links gross: 183466]Terwijl Rossi uit het zicht verdwijnt, vechten Dani Pedrosa, Casey Stoner, Jorge Lorenzo en Colin Edwards verbeten om plek twee. [Rechts gross: 183654]Duwen en trekken in de openingsfase met op kop Stoner, gevolgd door Pedrosa, Hayden, Edwards, Toseland, Rossi, Vermeulen en Hopkins. [Weitere Bilder 2e Spread][183731]Er mag gelachen worden! Ondanks Pedrosa’s eerste pole van het seizoen stonden de koppies in standje onweer. [183186 und 183631, bei einander]Het duimpje gaat omhoog, maar Jorge Lorenzo heeft zich wel eens beter gevoeld. Desalniettemin werd de zwaar geblesseerde Spanjaard heel knap tweede en daarmee verdiende hij diep respect, ook van winnaar Rossi. [Dritter Spread][183780]Vorig jaar nog winnaar, maar met de nette vijfde plek van dit jaar kon Chris Vermeulen ook vrede hebben. [183497]Andrea Dovizioso tekende voor plek zes, maar zonder de botsing met James Toseland had er volgens de Italiaan meer ingezeten. [183582]De rijstijl van Nicky Hayden vraagt meer pk’s dan de RC212V heeft en dus is het vechten tegen de bierkaai. In Le Mans eindigde die strijd op een anonieme achtste plek. [183563]Bij wijze van uitzondering hield Randy de Puniet machine en kleding het hele weekend intact, maar een uitstapje in de drukke beginfase weerhield hem van een goede klassering. [Letzte Spread][125cc][184033]Mike DiMeglio (63) profiteerde optimaal van de regen en boekte zijn tweede GP-zege.[184107]Wereldkampioen Gabor Talmacsi nam te veel risico en maakte met een spectaculaire crash de weg vrij voor Terol, Smith en DiMeglio. [184068]Voor het De Graaf GP-team was Le Mans een drama. Hugo van de Berg (foto) werd in de beginfase onderuit getikt, terwijl ook Steve Bonsey en Danny Webb tegen de vlakte gingen. [250cc][183708]Na een ‘schaduwcarrière’ pakte Alex Debon in Le Mans zijn eerste GP-zege. [183928]Het duel om de tweede plek was spannend met Pasini, Kallio, Takahashi en Simoncelli.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...