GP Wegrace Laguna Seca, Verenigde Staten
Niets lijkt Jorge Lorenzo van de wijs te kunnen brengen in 2010. Een week nadat hij in Duitsland was verslagen door Dani Pedrosa nam de WK-leider revanche in Laguna Seca. Hij zette Pedrosa onder druk tot die een fout maakte. Lorenzo won voor Casey Stoner en de verbluffende Valentino Rossi. Lorenzo’s beloning was het Italiaanse volkslied! Viervoudig 500 cc-wereldkampioen Eddie Lawson schat in dat Jorge Lorenzo zich ook na zijn zesde overwinning van het jaar en een voorsprong van 72 punten op de nummer 2 Dani Pedrosa toch in een moeilijke positie bevindt. “Ik heb zelf ook wel eens in die situatie gezeten”, aldus de 31-voudig GP-winnaar. “Je moet hard blijven rijden en toch denk je ook aan de WK-stand. Zonder al te voorzichtig te worden. Maar hij is een slimme jongen en ik denk dat hij er wel mee om kan gaan. Als de situatie omgekeerd zou zijn, weet ik zeker dat hij harder had gereden.”Zijn enige foutje maakte Lorenzo in feite in februari toen hij bij een crossongelukje een handblessure opliep. “Ik heb dit jaar nog maar vijftien punten verloren”, refereerde de Spanjaard aan de drie races die hij niet won, maar als tweede beëindigde. “Dat is echt ongelooflijk en het zijn resultaten waar ik alleen maar van kon dromen voor de start van het seizoen. Na die blessure is het alsof ik in een droom leef.” Lorenzo vierde zijn overwinning in een soort astronautenpak, waarna hij zijn “Lorenzo’s Land”-vlag plantte. Toepasselijk was het wel, want de Spanjaard nam een “giant leap” richting zijn eerste MotoGP-titel.Bescheiden was Lorenzo dit keer eens niet. Hij meldde met zekerheid te weten dat hij 2009-winnaar Pedrosa ook had kunnen verslaan als die niet gecrasht was in de twaalfde ronde. “Ik wist dat het een zware wedstrijd zou worden, want Casey en ik waren in de trainingen ongeveer even snel. Wat ik niet verwacht had, was dat Dani plotseling een stuk harder reed dan hij gedaan had. Hij vindt dit soort wedstrijden prettig: goed starten en dan zo hard mogelijk wegrijden. Hij is dan heel gemotiveerd en hij pusht heel hard. Misschien te hard, want nu crashte hij. Elke ronde werd het voor hem moeilijker om dat tempo vast te houden. Met banden die slijten krijgt hij het lastiger. Voor mij geldt juist het tegenovergestelde. Ik wist dat ik hem tegen het einde van de race had kunnen passeren.”Inmiddels heeft Lorenzo niet alleen veruit de beste kansen op de wereldtitel, ook binnen het Fiat/Yamaha Team heeft hij een sterke positie. De Spanjaard en de fabriek hebben echter nog altijd geen handtekening gezet onder een nieuwe verbintenis hoewel het vertrek van Valentino Rossi naar Ducati een kwestie van tijd is. De 23-jarige Lorenzo weet dat Yamaha het zich niet kan veroorloven om hem te laten gaan, maar hij zegt zelf steeds geen haast te hebben. Toch lijkt een plek bij Repsol/Honda in plaats van Pedrosa voor Lorenzo de enig andere optie. Yamaha-topman Lin Jarvis benadrukte dat er veelvuldig contact is tussen het Lorenzo-management en Yamaha. “Een contract hebben we nog niet, maar ik ben optimistisch”, zei Jarvis in Laguna. “Jorge is de leider in het WK en we willen hem graag behouden. En dat geldt ook voor Valentino.” BijschriftenOpenerJorge Lorenzo was weer ongenaakbaar. De Spanjaard won zijn zesde race van het jaar. Opener_kleinDerde man Rossi lacht, Lorenzo spreidt geërgerd zijn armen. Waarom? Na Lorenzo’s overwinning werd het Italiaanse volkslied gestart! (pagina 3)Stoner heeft geen antwoord Casey Stoner gaf het na afloop van de MotoGP-race in Laguna Seca ruiterlijk toe: hij had geen passend antwoord op de snelheid van alleenheerser Jorge Lorenzo. De Australiër vond dat hij zelf beter reed dan toen hij in 2007 MotoGP-wereldkampioen werd, maar Lorenzo’s tempo ligt momenteel te hoog voor de aanstaande Honda-coureur. Inmiddels is Stoner al tien wedstrijden zonder overwinning, de langste periode zonder zege in Ducati-dienst. Even leek het er op dat hij het Dani Pedrosa moeilijk kon maken in het begin van de race. Een remfout in de zesde ronde wierp hem echter terug achter Lorenzo. Na de crash van Pedrosa – over een hobbel, volgens de Spanjaard – kon Stoner alleen maar met lede ogen toezien hoe Lorenzo in de verte verdween. “Hiuj rijdt erg goed en maakte geen fouten. Jammer genoeg doet de rest dat wel”, erkende Stoner. “Iedereen heeft tegenslagen, maar hij draait een fantastisch seizoen. Bergen worden vlak voor hem. Ik moet mijn pet voor hem afnemen, want hij rijdt uitzonderlijk sterk. Hij is beter dan iedereen en op dit moment is hij een terechte kampioen.”Stoner werd tijdens de race geplaagd door problemen met de voorkant, een ongemak waarmee hij al kampt sinds zijn crash tijdens de eerste GP in Qatar. Weer een val in Le Mans zorgde voor een deuk in Stoners zelfvertrouwen. “Elke keer als ik hier probeerde harder te pushen dan eerder dit weekend, wilde de voorkant weg. Zelfs in de langzame bochten. We hebben geen idee wat de oorzaak is en het is ook ander dan de problemen die we tot nu toe hadden.”In Mugello liet Stoner vanwege zijn gebrekkige vertrouwen zelfs de 2009-Öhlins voorvork monteren. “Als ik hier de nieuwe voorvork had gehad, was het de eerste keer al misgegaan”, wist de Ducati-kopman. Van deze vork krijg ik meer feedback, het voelt veiliger en ik kan herstellen als het fout dreigt te gaan.”Hoewel hij met een tweede plaats zijn beste resultaat van het jaar neerzette, gaf Stoner toe dat de situatie frustrerend is voor hem. Toch wilde de ex-wereldkampioen niet te kritisch over zichzelf zijn. “ik kan niet echt ontevreden over mezelf zijn, want ik geloof dat ik net zo goed rijd als eerder. Ik ben fit en sterk, maar we vechten tegen de beste coureurs van de wereld. Dat is niet gemakkelijk. Dit jaar heb ik te veel podiums gehad waar ik blij mee kon zijn, maar te weinig overwinningen. Een beetje boos ben ik dan ook wel, maar het enige wat we kunnen doen is doorgaan met waar we mee bezig zijn.”BijschriftenStoner1Uiteindelijk reed Stoner, hier in de Corkscrew, een eenzame wedstrijd die hem wel zijn beste resultaat van het jaar opleverde. Stoner2 (RESERVE)Hij had gehoopt op zijn tweede pole van het jaar, maar Stoner kon na de kwalificatie nog wel lachen. (vierde pagina)Van ziekenhuis naar podium in zeven wekenZeven weken en een dag nadat hij in Mugello zijn scheenbeen door zijn vel zag steken stond Valentino Rossi in Laguna Seca op het podium als derde man. Alsof het een wonderbaarlijke genezing betrof, gooide de Italiaan een van zijn krukken in het publiek. De eerste week na zijn crash had hij niet aan de racerij gedacht, zei Rossi. “Je hebt alleen maar pijn, je kunt niet slapen en roept alleen de hele tijd maar f**k. Maar toen mijn toestand beter werd, was het alsof ik aan een reis begon. Als je op een bepaald moment op een bepaalde plaats moet zijn, mag je geen tijd verliezen bij een benzinepomp. Je moet druk zetten en twee weken na de crash dacht ik ‘in Laguna is de sfeer altijd geweldig’ en dat wilde ik niet missen. Dat ik hier op het podium zou staan, had ik niet verwacht.”Om zover te komen, moest Rossi diep gaan, maar toen hij de gevallen Pedrosa zag opkrabbelen, realiseerde hij zich dat hij alleen nog Andrea Dovizioso moest passeren om in de top 3 te finishen. Na een afwachtend begin – met in het achterhoofd de gedachte om vooral niet te vallen – kwam Rossi in een goed ritme en bewees hij zelfs in gebrekkige conditie nog tot de wereldtop te behoren. “Het begin was moeilijk, want ik wilde buiten de gevechten blijven, omdat ik me nog niet zeker genoeg voelde. De val van Dani veranderde veel. In de bochten vier en vijf had ik met moeilijk en ook door de Corkscrew was het pijnlijk met het snel omgooien van de machine.”Ondanks zijn verre van vriendelijke relatie met teamgenoot Lorenzo was Rossi vol lof over de Spanjaard. “Hij doet het fantastisch. Ik denk dat hij de titel verdient, ook zonder mijn blessure. Maar als ik er bij ben, kan ik hem meer onder onder druk zetten. Dat werkte vorig jaar goed, maar je kunt niets negatiefs zeggen over een rijder wiens slechtste resultaat een tweede plaats is.”In Laguna werd duidelijk dat Rossi en zijn crewchief Jerry Burgess bij de test in Brno, daags na de GP, niet zullen rijden met het 2011-prototype van de M1. “Het lijkt me logisch dat we alleen coureurs met het nieuwe prototype laten rijden van wie we zeker weten dat ze volgend jaar ook nog bij ons rijden”, vertelde Lin Jarvis van Yamaha. “En in Brno willen we wel graag weten hoe Valentino’s toekomst er uit gaat zien.” De enige coureur die mogelijk op de nieuwe M1 stapt, is Ben Spies. De Amerikaan heeft immers een contract voor komend seizoen.BijschriftenRossi1Andrea Dovizioso doet nog een laatste poging om Valentino Rossi de derde plaats te ontfutselen, maar dat mislukt. Rossi2Eerder in de race moest Rossi Nicky Hayden en Ben Spies van zich afhouden. Tegen het einde van de race kwam Hayden nog weer dichtbij. Pitstop• Ducati wacht nog op toestemming van Yamaha om Valentino Rossi daags na de GP van Valencia op de Ducati GP10 te laten debuteren. “We willen graag met Yamaha naar een oplossing zoeken als de situatie zich voordoet”, vertelde Ducati-teammanager Alessandro Cicognani. “Ik denk dat Yamaha hem zou kunnen laten gaan op basis van wat hij hen de afgelopen zeven seizoenen heeft gegevn.” Lin Jarvis van Yamaha was terughoudend. “Laten we nog maar eens even afwachten”, aldus Jarvis. “Ik vind het veel te vroeg om daar over te praten.” Honda gaf eind 2003 Rossi geen toestemming om in Valencia op de Yamaha te stappen. In Laguna werd overigens duidelijk dat Loris Capirossi heel dicht bij een deal is met Pramac/Ducati om daar Aleix Espargaro te vergezellen. De Italiaan reed van 2003 tot en met 2007 voor het Ducati-fabrieksteam. • Hoewel de algemene verwachting is dat Jerry Burgess met Valentino Rossi naar Ducati mee verhuist, circuleren er ook andere geruchten. Zo zou de succesvolle crewchief Casey Stoner gaan helpen bij Honda. “Ik geloof dat iedereen me al overal ziet”, grinnikte de Australiër. “Maar er is geen formeel contact geweest. Men heeft geïnformeerd of ik beschikbaar ben. Maar ik heb een contract met Yamaha Japan. Zij hebben me steeds gevraagd of ik verder wilde en dat wil ik wel.” In Laguna gaf Burgess voor het eerst toe dat hij “niet zo zeker meer is dat Valentino bij Yamaha blijft”. Casey Stoner gaf in Amerika aan dat hij geen reden ziet om met een andere crewchief te gaan werken. Ook HRC-vice president Shuhei Nakamoto ziet niet gebeuren dat Burgess terugkeert naar Honda. • Dani Pedrosa’s manager Alberto Puig sprak in Duitsland weer met Honda over de 2011-plannen. Pedrosa ziet zichzelf wel als nieuwe teamgenoot van Casey Stoner. “We zijn er nog niet uit, maar we komen wel steeds dichter bij een deal”, vertelde Pedrosa. “Mijn intentie is om te blijven.” Valentino Rossi vreest nu Honda al voor 2011. Hij denkt dat de constructeur alles op alles zet om volgend jaar de laatste 800 cc-wereldtitel te behalen. “Het wordt interessant om te zien wat Casey met de Honda kan”, aldus Rossi. “Ik geloof dat de motor de laatste races sterk verbeterd is. Volgend jaar zal Honda met Casey en Dani moeilijk te kloppen zijn.”• Er is een kans dat volgend jaar de GP’s van Laguna en Indianapolis na elkaar worden verreden, met maximaal één weekend er tussen, vertelde Dorna-CEO Carmelo Ezpeleta in Laguna. Op die manier hopt men vrachtkosten te besparen. “Mogelijk dat dat in Laguna ook de 125 en de Moto2 in het programma wordt opgenomen”, aldus Ezpeleta. (vijfde pagina)Circuit Laguna SecaLengte 3.610 meterBreedte 15 meterRechter bochten vierLinker bochten zevenTopsnelheid 2010 267,0 km/u, Casey Stoner Rondenrecord Casey Stoner(2010), 1.21,376 (gem. 159,703 km/u) • Tech 3/Yamaha-baas Hervé Poncharal heeft ontkend dat onderhandelingen met Cal Crutchlow in een vergevorderd stadium verkeren. Crutchlow’s persoonlijk manager Bob Moore behartigt ook de belangen van Monster, Tech 3’s hoofdsponsor. “Cal is tijdens de GP van Silverstone het weekend bij ons geweest”, aldus Poncharal. “Maar we praten niet constant met hem. Er zijn ook andere rijders aan wie je kunt denken, zoals Jonathan Rea en Leon Haslam. Maar Cal is de enige met wie we gepraat hebben, omdat hij naar ons toekwam.”• Poncharal is ook benaderd door Andrea Dovizioso’s manager. “Andrea is een topcoureur en hij zou onze eerste optie zijn als er iets gaat veranderen voor 2011”, zei Poncharal. “Ik wil graag met hem in gesprek, maar of we er financieel uitkomen, is een heel ander verhaal.” Honda liet onlangs weten in gesprek te zijn met Red Bull om één van hun rijders in een nieuw team onder te brengen. De besprekingen lijken echter te zijn vastgelopen, waardoor de kans groot is dat Dovizioso met volledige fabriekssteun bij Gresini/Honda ondergebracht wordt als teamgenoot van Marco Simoncelli. Intussen lijkt Colin Edwards na zeven jaren MotoGP wel te voelen voor een terugkeer naar het WK Superbike met Ducati. Poncharal heeft de Texaan nog niet afgeschreven. “Hij is niet langzamer dan vorig jaar, maar iedereen is sneller geworden. Als hij de komende vijf, zes wedstrijden goede resultaten pakt, denk ik dat hij volgend jaar nog een MotoGP-coureur kan zijn.”• Loris Capirossi en Alvaro Bautista zijn bijna door hun zes blokken voor het seizoen heen. Als sanctie zouden zij dan tien seconden later vanuit de pitlane moeten vertrekken. Om de kleinste Japanse constructeur tegemoet te komen, mag het duo mogelijk dit jaar drie blokken extra gebruiken. Binnen de MSMA en Dorna bestaat de vrees dat Suzuki zich mogelijk eind dit jaar terugtrekt en dat wil men voorkomen. Ducati zou met het voorstel van drie extra blokken zijn gekomen, maar de constructeur ontkent. Rizla/Suzuki-teammanager Paul denning toonde zich desalniettemin aangenaam verrast door het meedenken van de concurrentie. In Brno zal het voorstel worden besproken. “Er is een voorstel waardoor een constructeur wat flexibeler kan zijn”, aldus Denning. “Ik denk dat niemand er bij gebaat is als het veld kleiner wordt en als coureurs geen deel meer uit kunnen maken van de show.” Mike Trimby van de IRTA benadrukt dat het voorstel alleen voor 2010 geldt. “Het lijkt niet echt een goede zet om halverwege het seizoen te tornen aan de regels, maar op motoren die vanuit de pits starten zit ook niemand te wachten.”BIJSCHRIFT ONDER_LAPCHARTDe Fiat/Yamaha-mannen traden in Laguna in speciale kleuren aan ter ere van de launch van de Fiat 500 in Amerika. De M1’s waren getooid met portretfoto’s van fans. (zesde pagina)MotoGP uitslag32 ronden = 115,520 km in 43,54.873, snelste ronde Casey Stoner, 1.21,376 (gem. 159,703 km/u) 1. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Vijfde pole op rij. Raakte niet van slag na matige start en zette concurrenten zo onder druk dat zij fouten maakten. Alle GP’s nog op het podium.2. Casey Stoner (AUS), Ducati Leek op weg naar pole, maar verloor te veel tijd met aanpassing setting. Maakte foutjes in de race en moest tempo drukken na een paar slides vóór. 3. Valentino Rossi (I), Yamaha Laguna bleek lastiger dan de Sachsenring. Been oké, schouder minder. Zesde tijd, maar in de wedstrijd toch weer erg knap bezig. Echte racer. 4. Andrea Dovizioso (I), Honda Eerste MotoGP-“front row”. Leek op weg naar derde plek. Kon aanval Rossi vanwege een gebrek aan stabiliteit bij het remmen niet pareren. Was niet blij. 5. Ben Spies (USA), Yamaha Met “engine upgrade” naar vijfde startplaats. Superstart, daarna iets minder. Sterke eindspurt, ondanks foutje doordat vizier open was geschoten. 6. Nicky Hayden (USA), Ducati Zevende startplaats was “niet goed”, vond Hayden. Sterk race-einde, maar gehoopt tijdvretend duel tussen Rossi en Dovi – met kans op podium – bleef uit. 7. Colin Edwards (USA), Yamaha Achtste startplaats, verloor in laatste deel. Werkte hij na matige start zich voorbij Melandri en Simoncelli. Meer zat er niet in, volgens Edwards.8. Marco Melandri (I), Honda Kallio zat in de weg in snelle ronde, klaagde Melandri. Vanaf elfde startplaats naar zwaar bevochten achtste positie. Hardnekkige remproblemen. 9. Mika Kallio (SF), Ducati Twee trainingscrashes tijdens Laguna-debuut. Racedag was beter. Versnelde toen Espargaro voorbij kwam en klopte Capi met 0,001 sec.10. Loris Capirossi (I), Suzuki “Vrijdag een ramp, zaterdag veel beter”, aldus twaalfde man Capi. Vocht hard, maar moeite met voorkant. Negende of tiende maakte niet uit, vond hij. 11. Roger Lee Hayden (USA), Honda Twee offroad-excursies in trainingen en laatste op de grid. Reed echter een goede race en werd elfde. Rijdt in Indianapolis in de Moto2. 12. Alex de Angelis (RSM), Honda Zestiende tijd, na veel problemen. Wel 0,3 langzamer dan 2009. Gaf bandenproblemen op als reden voor laatste plaats in race. DNFAlvaro Bautista (E), Suzuki Na moeilijke vrijdag beter gevoel op zaterdag. Veertiende tijd met zicht op top 10? Helaas, Bautista crashte al vroeg na botsing met Espargaro. Die zei sorry.Dani Pedrosa (I), Honda Tevreden over vierde startplaats, net achter Dovi. IJzersterk begin, tot de crash. Pedrosa gaf een van de vele hobbels de schuld. Hector Barbera (E), Ducati Tijdens de trainingen weer vooral een volger, tot grote ergernis van onder Ben Spies. Begon als tiende, in de derde ronde “out” door afgelopen ketting. Marco Simoncelli (I), Honda Crash op vrijdag en zondagochtend, maar wel de beste Laguna-”first timer” met negende tijd. Kreeg elektronica-upgrade. Racecrash over hobbeltje. Aleix Espargaro (E), Ducati Kwam door foutjes en verkeer niet verder dan dertiende gridplek. Was goed bezig in de race, maar viel op witte lijn toen hij negende lag. MotoGP TelegramRonde 1: Pedrosa stormt vanaf de tweede rij naar de kop. Stoner langs Lorenzo en ook Spies passeert de WK-leider. Verderop in de ronde passert Lorenzo Spies weer. Ronde 3: Spies moet wijken voor Dovizioso, Rossi en Hayden. Bautista crasht door een aanvaring met Espargaro. Ronde 4: Barbera valt uit met een afgelopen ketting. Stoner zet nieuw rondenrecord. Ronde 6: Stoner gaat wijd en biedt vrij baan aan Lorenzo. Ronde 12: Voor de ogen van Lorenzo crasht Pedrosa in Turn 5! Ronde 15: Edwards langs de Gresini/Honda-mannen naar de zevende plaats. Ronde 19: Simoncelli crasht. Hij lag negende, vlak achter Edwards en Melandri. Ronde 20: Spies vindt snelheid en passeert Hayden. Rossi gaat richting Dovi. Ronde 26: bij Rossi pushende Spies verremt zich en komt weer achter Hayden terecht. Ronde 27: Rossi gaat in de laatste bocht voorbij Dovi en ligt derde. Ronde 29: crash van negende man Espargaro. Nog twaalf rijders in de strijdRonde 32: Lorenzo wint 3,5 seconde voor Stoner. Dovi’s laatste aanval op Rossi’s derde plaats mislukt, Hayden close vijfde. Kallio op streep voorbij Capirossi. Lorenzo viert als astronaut.