+ Plus

GP Wegrace Brno, Tsjechi

Valentino Rossi vierde al een ronde voor het einde. Toen hij zes ronden voor het slot van de race zijn teammaat Jorge Lorenzo pal voor zich zag crashen, wist de Italiaan dat het niet meer mis kon gaan. Rossi reed “als een toerist” zijn laatste kilometers en genoot al voor de champagne van zijn vijfde seizoenszege én van zijn vijftig punten voorsprong in het WK. Dani Pedrosa werd tweede, terwijl Toni Elias verraste met de laatste podiumplaats. VALENTINO ROSSI: “IN DEZE VORM BEN IK MOEILIJK TE VERSLAAN”Het lijkt alsof Valentino Rossi dit jaar alle bescheidenheid laat varen. Onder druk van zijn teamgenoot Jorge Lorenzo had de 30-jarige wereldkampioen er na de heroïsche strijd in Barcelona behoefte aan om te melden dat hij weer bewezen had moeilijk te kloppen te zijn in een man-tegen-man-duel. Na zijn veel eenvoudigere zege in Brno uitte een zeer tevreden Rossi woorden van gelijke strekking. “Misschien wilde Jorge me verslaan met dezelfde tijden die hij in de training reed”, begon Rossi. “Maar die tijden waren bijna niet haalbaar vanwege de hogere temperaturen. En in deze vorm ben ik moeilijk te verslaan.”Zo veel was duidelijk: Valentino Rossi loopt over van zelfvertrouwen. En dat terwijl hij ’s ochtends na de warm up nog bevangen was door nervositeit. “Jorge’s ritme in de kwalificatie was heel erg hoog”, legde Rossi uit. “In de warm up hadden we een modificatie geprobeerd om te kijken of ik het gat kon dichten. Dat lukte niet. Toen werd ik heel nerveus.” In een soort wanhoopsdaad besloot polesitter Rossi in samenspraak met crewchief Jerry Burgess tot een andere modificatie waarvan niemand met zekerheid wist of hij zou werken. “Om dat uit te vinden, moest ik kopstart nemen en rijden als een duivel. Na vijf ronden zat ik te lachen in mijn helm, want ik merkte dat mijn gevoel aan de voorkant inderdaad veel beter was geworden. Ik kon precies rijden zoals ik wilde.” Weer bewees de Fiat/Yamaha-coureur dat hij in de race hogere krachten aan kan spreken. Dat toonde hij eerder vorig jaar in Laguna Seca in duel met de snellere Casey Stoner en hij onderstreepte die kwaliteit dit seizoen in Jerez en Barcelona. Door Rossi’s moordende tempo – de race was maar liefst twintig seconden sneller dan vorig jaar – putte hij concurrent Lorenzo uit. Lange tijd bleef het verschil minder dan een halve seconde. “Die voorsprong bewaakte ik als een schat”, vertelde Rossi. “Toen hij me toch passeerde, dacht ik ‘ik ben klaar voor weer een duel’. Ik remde al heel laat, hij remde wel vijftien meter later. Ik dacht ‘f**k, als hij nu toch instuurt, hebben we een probleem’. Maar hij ging onderuit. Het was een race met veel stress, maar het gaf me toch ook een goed gevoel, want Jorge reed mijn tempo en niet harder. Dat betekende dat hij ook op de grens reed. Voor mij was dit ook een nieuwe belevenis, want dit soort races reed ik vroeger nooit. Dan wachtte ik soms af om later toe te slaan. Nu hing ik vanaf het begin vol aan het gas.” Zijn laatste ronde promoveerde Rossi tot een vervroegde ereronde waarin hij al naar het publiek zwaaide en wheelies maakte. Toch hield hij Dani Pedrosa nog op ruim elf seconden. “Die laatste ronde reed ik als een toerist en genoot ik een beetje van de natuur.”Dertien jaar na zijn allereerste GP in Brno en twaalf jaar nadat hij op hetzelfde circuit zijn eerste titel behaalde, schreef Rossi een nieuw record bij met zijn 160e podium in 221 races. “Dat ik dertien jaar later nog op dit niveau zit, doet me goed. Ik heb er ook nog steeds zoveel lol in als toen. Zo wil ik mijn carrière ook beëindigen: in topvorm. Maar het zou een stomme fout zijn om te denken dat Jorge nu verslagen is. Zelf voel ik me goed en ben rustig. Dat komt ook omdat ik al tien jaar met dezelfde mensen werk en samen zijn we een sterk team, ook als we het moeilijk hebben.”[Bilder][Opener: 256143][Einsatzbilder][255886]Vijftig punten voorsprong en 160 podiums, spuiten met die bubbels! [Wenn platz][255880]Uit kostenoverwegingen geen burn-outs meer na de race, maar de ontlading is er niet minder door.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...