GP Wegrace Brno, Tsjechi
Valentino Rossi gaf het zelf toe: het werd hem in Brno wel gemakkelijk gemaakt. Toen een furieus gestarte Casey Stoner in de zevende ronde van zijn Ducati viel, tekende Rossi voor de 700e Italiaanse GP-overwinning. Voor Rossi zelf was het de 93e, en zijn 67e in de belangrijkste klasse. Dat is er nog maar één minder dan Giacomo Agostini. Na Rossi’s one man-show in Brno twijfelt niemand er aan dat hij dat record dit jaar minimaal gaat evenaren. De basis voor zijn vijfde overwinning van het jaar had hij gelegd in Laguna Seca, meende Valentino Rossi. Daar hadden hij en zijn mensen veel geleerd over de Yamaha en de Bridgestone-banden. Het feit dat hij de zegereeks van Casey Stoner daar abrupt stopte, was “goed voor mijn hoofd, maar niet slecht voor Casey’s”, omschreef Rossi cryptisch. “Ik wist daar dat we Casey konden verslaan als we alles honderd procent voor elkaar hebben.”En net als in Laguna benaderde Rossi dankzij de inbreng van “master mind” Jerry Burgess na kleine wijzigingen in de warm up de perfectie. De technische vondst werd echter pas na de warm up besproken. “Jerry vroeg ‘durf je het aan zonder dat je het kunt testen’. Ik zei ‘als jij denkt dat het werkt, doen we het’. Het pakte goed uit. De machine stuurde beter de bochten in in een sector waar ik eerder tijd verloor”, verklaarde de van startplaats twee vertrokken Rossi.Direct na de start werd duidelijk dat slechts twee mannen in aanmerking kwamen voor de winst: de voor de zesde achtereenvolgende maal (een MotoGP-record) van pole startende Casey Stoner en WK-leider Valentino Rossi. Rossi verloor in de eerste ronde wat tijd achter de agressief gestarte John Hopkins, maar zette toen de jacht in op Stoner. In de zevende ronde ging de Australiër tot zijn eigen verrassing echter tegen de vlakte. Rossi zat op de eerste rang toen het gebeurde, zo’n 1,3 seconden achter Stoner. “Casey pushte heel erg vanaf de eerste ronde”, zag Rossi. “Nog veel meer dan bij de vorige wedstrijd in Laguna. Maar na de eerste ronde wist ik ‘het ís mogelijk’. Jammer dat Casey crashte, maar ik ben er zeker van dat ik hem had kunnen achterhalen (iets wat Stoner later keihard bestreed, FW). Ik moest even mijn ritme vinden zonder het risico te hebben dat ik zou crashen. Ik zag de Ducati alleen maar groter worden. Toen zag ik hem glijden en dacht ik ‘zo wordt het nog makkelijker’.” Rossi had zich in Laguna Seca al verbaasd over Stoners extreme hellingshoeken. “Ongelooflijk was het daar! Ik denk dat hij nu te plat ging. Casey pushte. Hij reed 1.57,199 (een nieuw ronderecord, FW) en zag dat hij niet van mij wegreed. Misschien wilde hij 56-ers rijden. Dat kon dus niet.”Twaalf jaar na zijn allereerste GP-zege – ook in Brno – sloeg Rossi een kloof ten opzichte van de concurrentie. Stoner bleef ondanks zijn eerste DNF in Ducati-dienst tweede in de WK-stand, maar inmiddels wel op vijftig punten achterstand op Rossi. “Het is te vroeg om tactisch te gaan rijden”, oordeelde Rossi. “Zeker met iemand die zo snel is als Casey. Als ik wedstrijden kan winnen, zal ik dat zeker niet laten. Als ik Casey niet bij kan houden, zal ik voor het maximale gaan.”Rossi sloeg een historisch groot gat van 15 seconden ten opzichte van de achtervolgers, maar saai was de race beslist niet. Verantwoordelijk daarvoor waren onder meer de als tweede finishende Toni Elias (zie “Winnaar van het weekend”), de jubilerende Loris Capirossi, de voortreffelijk op een fabrieks-RCV debuterende Shinya Nakano en de verbazingwekkende vijfde man Anthony West. Hoewel nog steeds niet volledig hersteld van zijn zware crash in Assen, reed de 35-jarige Capirossi als een jonge hond en blufte onder meer teammaat Chris Vermeulen af door zijn agressiviteit. Bovendien boekte de veteraan zijn eerste podium voor Suzuki. Capirossi reed zijn 276e GP en evenaarde daarmee het record van de vorig jaar gestopte Alex Barros. Het was bovendien zijn 99e podium in zijn lange GP-carrière die al in 1990 begon. “Het voelt als een overwinning”, glunderde Capirossi. “Voor mij, maar ook voor het hele team. Ik hoop dat deze derde plaats een soort nieuw begin is en dat we kunnen werken aan de voorbereidingen voor 2009.” Capirossi gaf aan dat hij op een Suzuki de 300 GP’s vol wil maken. Dat hij heeft bijgetekend, is inmiddels een publiek geheim. “Dan wil ik niet alleen maar mee rijden. Ik wil voor de winst gaan. De motor is zeker niet slecht, want dit is na twee derde plaatsen voor Chris al het derde Suzuki-podium op rij. De mensen bij Suzuki zijn heel open en luisteren goed naar onze ervaringen. Morgen krijgen we een nieuw chassis om te testen en (testrijder, FW) Nobu Aoki rijdt op een motor met andere aerodynamica.” Capirossi verwacht na de GP van Motegi in oktober een nieuw V4-blok te testen. De vijfde seizoenszege van Valentino Rossi, de verrassende podiumplaatsen van Toni Elias en Loris Capirossi en de crash Casey Stoner vertelden in Brno echter maar het halve verhaal. Achter de schermen werd een opzienbarend schimmenspel gespeeld. Carmelo Ezpeleta riep op zaterdagavond alle MotoGP-coureurs bijeen om te praten over de veiligheid in de MotoGP-klasse. De Spaanse Dorna-baas maakt zich terecht zorgen over het grote aantal blessures in 2008 en de alsmaar sneller wordende races. Bijna overal worden pole- en ronderecords verpulverd, terwijl de races ook aanmerkelijk sneller zijn dan vorig jaar. In Brno was Valentino Rossi zeventien seconden sneller dan Casey Stoner in 2007. De winst wordt sinds de intrede van het 800 cc-tijdperk gehaald in bochtensnelheden, en daarmee bereikte Ezpeleta het tegenovergestelde van wat hij beoogde. Om de gevaren van hoge snelheden tegen te gaan, schrapte hij de 990 cc-kanonnen ten faveure van de lichtere 800 cc-machines – die dus veel sneller blijken in de bochten; de plekken waar de meeste crashes plaatsvinden. Ezpeleta bracht het veiligheidsissue tijdens de gebruikelijke safety sommission-bijeenkomst ter sprake, waarna Valentino Rossi meende dat het een onderwerp was dat iedereen aanging. “Omdat de motoren steeds sneller worden in de bochten, vragen wij aan de circuiteigenaren steeds meer uitloop en veiligheidsvoorzieningen”, legde Rossi uit. “Zoiets kost geld (in Jerez werd dit jaar voor 1,7 miljoen euro in veiligheid geïnvesteerd, FW) en het is op een gegeven moment niet meer te betalen. Dus moeten wij samen tot ideeën komen die de bochtensnelheden terug brengen. Daar zijn wel plannen voor, maar het woord is nu eerst aan de fabrikanten.”De meeste coureurs waren in Brno erg terughoudend over de gedane voorstellen, maar duidelijk was dat er gesproken was over een geringere invloed van de elektronica en daarmee samenhangend het verhogen van de cilinderinhoud tot 1200 cc, wat volgens sommigen het spektakel ten goede zou moeten komen. De toegenomen bochtensnelheden komen echter grotendeels door de banden. Vorig jaar opperde Ezpeleta in Japan de invoering van een “one tyre rule”vanwege de vermeende suprematie van Bridgestone. Het voorstel, ondersteund door onder meer Valentino Rossi en Dani Pedrosa, haalde het uiteindelijk niet. Wel werden de bandenreglementen aangepast, in de hoop dat Michelin de opgelopen achterstand in 2008 zou goedmaken. Na een sterk begin met vier poles op rij en twee zeges in vier races lijken de machtsverhoudingen van 2007 weer terug te keren. Rossi en Stoner tekenden samen voor negen GP-zeges in twaalf wedstrijden, terwijl de laatste zeven races ook telkens een Bridgestone-coureur vanaf de pole vertrok. Die Bridgestone-dominantie is Ezpeleta een doorn in het oog. Omwille van de show maakt een hernieuwd voorstel voor één bandenmerk beduidend meer kans dan vorig jaar. “Ik ben net als vorig jaar nog steeds voor”, vertelde de van Michelin naar Bridgestone geswitchte Rossi. “Ik denk dat het beter is voor iedereen. Ik ben heel blij met Bridgestone en ook met het ontwikkelingswerk dat zij doen.” Rossi keek ook naar de positie van Dani Pedrosa. “Dani kan wedstrijden winnen, heeft hij bewezen. Dan is het heel moeilijk om je te motiveren voor een achtste plaats. Op een gegeven moment kun je dat niet meer opbrengen.”Dat moment leek in Brno aangebroken. Na twee slechte raceweekenden in Duitsland en Amerika stonden de Michelin-rijders in Brno collectief op achterstand na de eerste training. Met name de voorbanden bleken het nieuwe asfalt niet aan te kunnen. Andrea Dovizioso was op de racedag op een negende positie de beste Michelin-vertegenwoordiger. Extra wrang was dat de Tech 3-mannen Edwards en Toseland te horen kregen dat ze op maandag na de race nieuwe voorbanden zouden kunnen testen. Ongekend hard was de in een officieel persbericht geuite kritiek van de als vijftiende gefinishte Dani Pedrosa. De niet fitte Spanjaard noemde zijn weekend “een complete ramp” en kwalificeerde de wedstrijd als “waarschijnlijk de slechtste uit mijn carrière”. “Ik schaamde me en ik voelde me onmachtig. Ik miste de grip voor en achter. We moeten echt een drastische verbetering van de banden hebben.”Vorig jaar flirtte Pedrosa – en zijn machtige mentor Alberto Puig – openlijk met Bridgestone, maar het HRC-management toonde zich tevreden met de toezegging van Michelin dat men beterschap beloofde. Hoewel officiële berichten ontbreken, zijn er meerdere aanwijzingen dat HRC nu eveneens een switch overweegt. Bridgestone-klant Shinya Nakano heeft vanaf de Tsjechische GP de beschikking heeft over een fabrieks-RCV (om data te verzamelen?) en tijdens de Acht Uren van Suzuka was de winnende machine van Carlos Checa en Ryuichi Kiyonari voorzien van Bridgestones, terwijl die vorig jaar nog op Michelins stond. De Michelin-mensen waren in Brno zeer onopvallend en terughoudend aanwezig. Bridgestone-manager Hiroshi Yamada sprak zich wel uit. “We zijn weer terug bij de situatie van vorig jaar”, schudde Yamada het hoofd. “Alleen is de discussie nu nog ernstiger, omdat het niet alleen om de kwaliteit van de banden gaat, maar nu uiten de rijders zich ook. Ons standpunt is ongewijzigd: wij zijn tegen één bandenmerk, omdat we voorstander zijn van competitie. Ik denk dat de situatie ook overdreven wordt, want tot de Duitse GP waren de verhoudingen redelijk gelijk. Dat de bochtensnelheden omhoog zijn gegaan, is een bewijs dat we ons werk goed doen.”Yamada ontkende al gesprekken te hebben gevoerd met HRC over 2009 en hield in Brno vol dat hij met elf rijders al de handen vol heeft. “Als het er meer worden, heeft dat grote gevolgen voor de mankracht en de kosten.” Of Bridgestone mee zal doen aan een eventuele “pitch” waarbij bandenfabrikanten hun voorstellen indienen, hield hij verre van zich. “Dat is een beslissing die door het management genomen moet worden. Wel weet ik dat de reglementen zouden moeten worden veranderd. Het is onmogelijk om alle MotoGP-coureurs van veertig banden te voorzien, zoals nu het geval is.”Hervé Poncharals Tech 3 Team switchte dit jaar van Dunlop naar Michelin. De Fransman is als voorzitter van de IRTA ook bij de discussie betrokken. “De MotoGP is het enige grote kampioenschap waarin nog meerdere bandenmerken vertegenwoordigd zijn”, concludeerde Poncharal. “In het WK Superbike, de Formule 1 en het WK Rallye is maar één fabrikant actief. Anderzijds is die competitie er voor verantwoordelijk dat de kwaliteit omhoog gaat. Er zijn net zo goed voor- als tegenargumenten voor de ‘one tyre rule’ te verzinnen. Met één merk kán de strijd gelijkwaardiger worden, maar onderlinge strijd is goed voor het kampioenschap. En wat gebeurt er met de ontwikkeling als er maar één fabrikant is?”Poncharal wenste zich niet uit te spreken over zijn eigen voorkeur, maar gaf duidelijk de krachtsverhoudingen aan. “Het is heel belangrijk wat Honda doet.” De gebeurtenissen in Brno lijken een indicatie te geven hoe ’s werelds grootste en machtigste motorenfabrikant denkt. Niet ondenkbaar is dat er uiteindelijk sprake is van een soort natuurlijke selectie, waarbij steeds meer teams (Yamaha, Repsol/Honda) zullen informeren naar mogelijkheden tot samenwerking met Bridgestone. De vraag is of het eens zo oppermachtige Michelin dan nog wel trek heeft om enkele privéteams te steunen. Hoe de discussie ook afloopt, Hiroshi Yamada wees op de noodzaak van een snelle beslissing. “Binnen zes weken moet iedereen weten waar we aan toe zijn, zodat een fabrikant zich kan voorbereiden”, aldus Yamada. Over zes weken staat de GP van Japan op de agenda, daar waar precies een jaar eerder de discussie ontbrandde. ________________________________________[KASTEN PITSTOP]Pitstop* Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de trainingen voor de Tsjechische GP kwam het tot een bijzonder onderonsje tussen Casey Stoner en Valentino Rossi. Terwijl John Hopkins aan het woord was, wendde Stoner zich tot Rossi en na een paar woorden schudden de twee elkaar de hand. Na afloop van de Amerikaanse GP uitte de wereldkampioen felle kritiek op de agressieve strijdwijze van Rossi. “Misschien heb ik in Laguna wat te fel gereageerd”, gaf Stoner. “Soms zeg je wel eens wat ‘in the heat of the moment’. Ik weet zeker dat Valentino dat gevoel ook kent. Hij heeft Toni Elias ook wel eens zwaar bekritiseerd.” De “handshake” die volgde kon gezien worden als een soort boetedoening van Stoner. Rossi accepteerde Stoners excuses. “Casey zei ‘sorry’”, aldus de WK-leider. “Maar ik ben niet boos op hem. Ik weet hoe het voelt als je op zo’n manier verliest. Maar ik ben klaar voor nog zo’n race.”[Bild: 188420]* Nicky Hayden liet verstek gaan in Tsjechië. De oud-wereldkampioen blesseerde zich in Amerika tijdens een Supermoto-race. Hayden crashte niet, maar kwam bij een sprong verkeerd terecht en dat leverde een pijnlijke enkel op. Op advies van de fameuze dokter Ting meldde de Amerikaan zich af. Hayden nam met toestemming van HRC deel aan de X-Games. Aanvankelijk werd getracht om Carlos Checa in Brno als vervanger van Hayden in te schrijven. De eenmalige GP-come back zou een bedankje zijn voor Checa’s winst tijdens de Acht Uren van Suzuka. Uiteindelijk stonden verschillende belangen Checa’s start in de weg. * Haydens toekomst lijkt definitief bij Ducati te liggen. Hoewel geen enkele officiële bron een contract wil bevestigen, claimen bronnen dichtbij het team dat de handtekeningen gezet zijn en dat in Misano de deal naar buiten wordt gebracht. Andrea Dovizioso geldt nog steeds als zijn meest voor de handliggende vervanger bij het Repsol/Honda Team, maar de Italiaan heeft ook concrete aanbiedingen van Rizla/Suzuki en Kawasaki. Voor Dovizioso’s plek in het JiR Team heeft manager Gianluca Montiron onder meer gesproken met Alex de Angelis en AMA-kampioen Ben Spies. De serieuze salariseisen van de Amerikaan vormen een struikelblok. De Angelis zou ook bij zijn huidige Gresini Team kunnen blijven als teammanager Fausto Gresini zijn optie op de San Marinees voor eind augustus inlost. Doet hij dat niet, dan ligt een terugkeer van Marco Melandri naar Gresini voor de hand. Melandri staat echter ook nog hoog op de wenslijst bij Kawasaki. Het Pramac Team zou voor 2009 wel eens door een nieuw rijdersduo kunnen worden gevormd. Marco Simoncelli heeft een aanbieding van Ducati voor in het “B”-team, maar wacht ook op een aanbieding van zijn huidige Gilera-team, terwijl Ducati-testrijder Nicolo Canepa “99 procent zeker” is bij Pramac. [Bild: 201179]* Shinya Nakano reed in Brno met eenzelfde machine als Dani Pedrosa. De verschillen tussen zijn vorige RCV en de fabrieksmachine zijn duidelijk voelbaar, merkte de Gresini-coureur. “Hoewel de machine niet zo heel veel meer vermogen heeft dan mijn oude machine, maar het vermogen is beter door het hele toerengebied. Hij accelereert beter en heeft een wat hogere top.” De grootste verschillen zijn echter te vinden bij het chassis, zegt Nakano. “Dit rijwielgedeelte geeft een stabieler gevoel bij het ingaan van bochten. Daarom ligt mijn bochtensnelheid ook hoger en dat past bij mijn rijstijl. We hebben iets meer gewicht naar achteren gebracht, waardoor de machine ook minder spint en meer tractie heeft. De balans is beter dan op de andere fiets. Het is nu ook wat makkelijker om een bandenkeuze te maken. Ik kan nu dezelfde voorbanden gebruiken als Stoner en Rossi. Eerst was dat niet mogelijk.” Nakano rijdt de fabrieksmachine om hem klaar te stomen voor de klantenteams voor 2009. De Japanner zal zich echter vooral bemoeien met het rijwielgedeelte, aangezien de klantenmachines in 2009 worden voorzien van het blok met de pneumatische kleppen. [Bild: 199947]* Het Kawasaki-team kwam in Brno met een tweede update in korte tijd. Eerder kwam de fabriek met aanpassingen in Assen. De updates in Brno betroffen vooral motorische zaken. “De machine voelt veel sterker en soepeler aan in het hele toerengebied”, constateerde Hopkins. De Amerikaan, voor het eerst weer in actie sinds zijn zware crash in Assen, ging echter op vrijdag twee keer in de fout en later nog eens in de warm up. Het zwakke punt van de Kawa is de voorkant. Op vrijdag verloor Hopkins de controle over de voorzijde van de ZX-RR, een manco dat er eerder al voor zorgde dat West zonder veel vertrouwen rond rijdt. “We moeten nodig iets aan het gevoel van de voorkant doen”, vond ook Hopkins. * In Brno werd ook bekend dat Kawasaki volgend jaar mogelijk extern het budget kan halen om een derde machine in te zetten met gedeeltelijke eigen sponsoring. Een definitieve beslissing daarover valt waarschijnlijk in Misano. Dan zullen mogelijk ook de rijders voor 2009 bekend worden gemaakt. Anthony West zal er volgend jaar niet meer bij zijn. De Australiër kan voor Kawasaki aan de slag in “een andere klasse”, maar het is nog niet duidelijk of West het aanbod accepteert. Het leek er zelfs even op dat West in Brno zijn laatste race voor Kawasaki had gereden. Volgens wel ingelichte bronnen zou Ducati ondanks eerdere voornemens toch van plan zijn geweest om Marco Melandri te ontslaan. Een beslissing van het Ducati Corse-management voorkwam dat op het nippertje. Melandri was welkom geweest bij Kawasaki, terwijl Sete Gibernau de open plek bij Ducati had moeten innemen.* Maandag en dinsdag na de GP stonden er in Brno belangrijke testdagen op het programma voor de MotoGP-coureurs. Valentino Rossi testte “een gemodificeerd blok” dat al klaar lag in de vrachtwagen van het Fiat/Yamaha Team. Het zou inzetbaar zijn geweest voor de race. “Maar dat risico vind ik te groot”, aldus Rossi. “Als het blokt werkt, is de kans groot dat we het over twee weken in Misano gebruiken.” Al in juni meldde Rossi dat een elektronica update voor de Yamaha M1 van groot belang is. Vernieuwde elektronica maakt deel uit van het testpakket. “We verliezen in acceleratie”, stelt Rossi vast. “Met de nieuwe elektronica hopen we op dat gebied wat te winnen. Met een maximale tankinhoud van 21 liter vind je zo niet ergens even 5 pk zonder dat het je een hoger verbruik kost. De elektronica moet daar bij helpen.” Colin Edwards en James Toseland kregen in Brno blokken waarmee merkgenoot Rossi in de eerste paar wedstrijden reed. De viercilinder zou over het hele toerengebied drie tot vier pk extra bieden, terwijl ook het maximum toerental 500 toeren ligt. * Esteve Rabat is zijn negende plaats van de Duitse GP kwijtgeraakt. De Spaanse KTM-rijder bleek gebruik te hebben gemaakt van illegale benzine, iets wat ook de contra-expertise uitwees. Door Rabats diskwalificatie kreeg zijn landgenoot Efren Vasquez het laatste WK-puntje. * James Toseland en Jorge Lorenzo werden op zaterdag verrast door de slechter wordende weersomstandigheden tijdens de kwalificatiesessie en bleken volgens de geldende MotoGP-reglementen te langzaam. De Brit kwam 2,5 seconden tekort, Lorenzo zat er bijna drie tellen naast. De racedirectie besloot het duo toe te laten tot de race. Toseland en Lorenzo kregen bijval van Yamaha-merkgenoot Valentino Rossi. “Ik vind dat de kwalificatieregel van 107 procent moet worden afgeschaft”, aldus Rossi. “Die regel is een jaar of tien geleden verzonnen om te voorkomen dat langzame wild card-rijders de vaste coureurs in de weg zitten. In de MotoGP heb je geen langzame coureurs meer.”________________________________________[KASTEN 125 CC] 125 CC: DE WRAAK VAN BRADLHet is nog maar iets meer dan een jaar geleden dat het leek alsof de GP-carrière van Stefan Bradl nooit echt van de grond zou komen. De zoon van voormalig 250 cc-vice wereldkampioen Helmut werd in 2005 als 15-jarige Duits kampioen in de 125 cc-klasse, maar maakte het jaar daarop als KTM-coureur in de GP’s geen indruk. Alberto Puig wilde de jonge Duitser in 2007 wel onder zijn vleugels nemen en schakelde de fameuze Sepp Schlögl (ex-Toni Mang en Ralf Waldmann) als sleutelaar. Toen bleek dat vader Helmut niet welkom was in de pitbox, trokken Bradl en zoon zich net voor aanvang van het seizoen terug. Een teken van zwakte, meende menigeen. De jonge Bradl vond echter onderdak in het Spaanse Blusens Team en mocht zich bewijzen in het Spaans Open. Dat deed de Duitser met verve. Bradl veroverde de titel en liet zich met wild card-optredens ook een aantal malen nadrukkelijk zien. Voor 2008 tekende hij voor het weinig imponerend ogende Grizzly Gas Kiefer Racing. Bradl kreeg de beschikking over een fabrieks-Aprilia en stond meteen bij de openings-GP in Qatar als derde op het podium. Negen races later scoorde hij voor eigen publiek zelfs een tweede plaats en in Brno kwam de bekroning. Vanaf een dertiende startplaats vocht de inmiddels 18-jarige Bradl zich naar voren en was al na drie ronden koploper. Eénmaal kwam WK-koploper Mike DiMeglio nog langszij, maar Bradl was in Tsjechië te snel voor iedereen. Ook voor Bradley Smith (zesde) en Tito Rabat (dertiende), de twee coureurs die vorig jaar bij Puig eigenlijk zijn teamgenoten hadden moeten zijn. De vreugde bij Stefan en Helmut Bradl was dan ook begrijpelijk groot. Bradl klom bovendien ten koste van polesitter Gabor Talmacsi naar de derde plaats in het WK, achter DiMeglio – heel bekeken tweede in Brno – en de teleurstellend als tiende gefinishte Simone Corsi. Hugo van den Berg finishte in de achterhoede als 25e. Zijn teammaten Stevie Bonsey (verkeerdom gemonteerde achterband) en Danny Webb (crash in de eerste ronde) haalden het einde niet. [Bild 201424 grossest]Na vader Helmut Bradl kon ook zoon Stefan de gang naar de hoogste podiumtrede maken.[201146]Brno was een weekend om snel te vergeten voor Hugo van den Berg. De Nederlander kwam niet verder dan de 25e plek. UITSLAGEN 125 CC: 1. Stefan Bradl (D), Aprilia; 2. Mike di Meglio (F), Derbi; 3. Joan Olive (E), Derbi; 4. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 5. Nicolas Terol (E), Aprilia; 6. Bradley Smith (GB), Aprilia; 7. Sandro Cortese (D), Aprilia; 8. Pol Espargaro (E), Derbi; 9. Andrea Iannone (I), Aprilia; 10. Simone Corsi (I), Aprilia; 11. Scott Redding (GB), Aprilia; 12. Sergio Gadea (E), Aprilia; 13. Esteve Rabat (E), KTM; 14. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 15. Robin Lasser (D), Aprilia; 25. Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mike di Meglio, 186 punten; 2. Simone Corsi, 142; 3. Stefan Bradl, 126.________________________________________[KASTEN 250 CC]250 CC: DEBON DE BESTEMet zijn derde poleposition van het jaar bombardeerde Marco Simoncelli zich tot favoriet voor de zege in Brno. Niet zo verwonderlijk, want de lijstaanvoerder in het WK stond in de eerste tien races van het jaar maar liefst zeven maal op het podium, waarvan drie maal als eerste. In Tsjechië volgde een achtste podiumplek, maar dan wel achter winnaar Alex Debon en diens landgenoot Alvaro Bautista. Pas in de laatste bocht werd die uitslag bereikt. Simoncelli, Debon en Bautista leverden ronden lang een spetterend gevecht, waarbij Simoncelli het bij scherpe inhaalacties andermaal vooral op Bautista leek te hebben gemunt. De twee die elkaar eerder dit seizoen al in Jerez, Barcelona en Donington het leven erg zuur maakten, vonden elkaar in Brno ook al snel. Simoncelli verrichtte aanvankelijk het meeste kopwerk, maar de van plek twee vertrokken Debon kreeg de aansluiting. Bautista volgde, maar achterhaalde de twee koplopers. Simoncelli reed bepaald geen foutloze wedstrijd, maar vocht zich door agressieve acties steeds weer terug naar de kop. Bautista toonde zich zichtbaar geïrriteerd, maar kon aan de streep opgelucht ademhalen dat hij stoorzender Simoncelli achter zich wist te houden. Dat deed ook Alex Debon. De nestor van het veld – Debon is 32 jaar – leidde elf ronden, inclusief de laatste. De manier waarop hij zijn tweede GP-overwinning van het jaar behaalde, dwong respect af. Simoncelli heroverde de leiding in de voorlaatste ronde en Debon viel terug naar de derde positie. In een daverend slotoffensief passeerde hij eerst Bautista en in de laatste bocht een zich zeker wanende Simoncelli. Die werd in diezelfde bocht ook nog eens verrast door Bautista. Ondanks die koude douche mocht de Italiaan niet geheel ontevreden zijn. Zijn grootste concurrent Mika Kallio kwam door bandenproblemen niet verder dan een vijfde plaats achter Hector Barbera. Thomas Lüthi crashte in de vierde ronde. De Zwitser lag op dat moment tweede achter Simoncelli. [Bild 201367]De verschillen op de streep waren klein, met winnaar Alex Debon en achter hem Alvaro Bautista (19) en Marco Simoncelli (58). [Bild: 201019]Voor veteraan Debon was de winst in Brno de tweede van het seizoen. UITSLAGEN 250 CC: 1. Alex Debon (E), Aprilia; 2. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 3. Marco Simoncelli (I), Gilera; 4. Hector Barbera (E), Aprilia; 5. Mika Kallio (SF), KTM; 6. Yuki Takahashi (J), Honda; 7. Mattia Pasini (I), Aprilia; 8. Hector Faubel (E), Aprilia; 9. Roberto Locatelli (I), Gilera; 10. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 11. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 12. Julian Simon (E), KTM; 13. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 14. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 15. Alex Baldolini (I), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Marco Simoncelli, 180 punten; 2. Mika Kallio, 164; 3. Alex Debon, 139.________________________________________[Bild: 200928][KASTEN MOTOGP RAPPORT] MotoGP WK TUSSENSTAND1. Valentino Rossi, 237 punten; 2. Casey Stoner, 187; 3. Dani Pedrosa, 172; 4. Jorge Lorenzo, 120; 5. Andrea Dovizioso, 110; 6. Colin Edwards, 102; 7. Chris Vermeulen, 99; 8. Nicky Hayden, 84; 9. Shinya Nakano, 83; 10. Loris Capirossi, 77; 11. James Toseland, 75; 12. Toni Elias, 66; 13. Alex de Angelis, 49; 14. Sylvain Guintoli, 42; 15. Marco Melandri, 41.________________________________________[KASTEN WINNAAR/VERLIEZER][Bild: 201676]Winnaar van het weekend: Toni EliasLaten we eerlijk zijn: Valentino Rossi werd in Brno wel op het podium verwacht. Maar Toni Elias? Écht niet. Wat zag het er na die natte kwalificatie triest uit met het duveltje dat recentelijk veel te weinig uit het doosje kwam. Maar vanaf een dertiende startplaats baande de 25-jarige Spanjaard zich een weg naar voren. Op het circuit waar hij in 2001 de 125 cc-race won, bewees Elias zichzelf met een tweede positie een heel goede dienst. Pas twee keer klasseerde Elias zich dit jaar op de Ducati in de top 10; nu werd het zo waar een tweede plek. Elias had er een verklaring voor. “Tot drie wedstrijden geleden had ik het heel moeilijk om te wennen aan de Ducati”, glunderde Tiger Toni. “Toen kregen we nieuwe spullen waardoor de motor makkelijker te rijden is. Ik kan nu meer pushen. In Laguna had ik misschien op het podium kunnen staan, maar kwam ik een keer naast de baan terecht en werd ik zevende. Ik wist wel dat ik terug kon komen. Vanaf nu wil ik elke race in de top tien zitten en als het kan in de top vijf. En als de gelegenheid zich voordoet graag op het podium.” Hoewel hij over zijn toekomst in het onzekere tast, weet Elias wat hij wil. “Ik hoor allemaal mensen zeggen dat ik volgend jaar in het WK Superbike rijd bij Ducati of Yamaha. Ik heb nog nooit met iemand uit het WK Superbike gesproken. Ik wil in de MotoGP blijven. Zo lang mogelijk.” [Bild: 201068]Verliezer van het weekend: Casey StonerGeklopt worden door Valentino Rossi in Laguna: dat kan. Vallen door eigen schuld: ook dat kan. Maar als je veel te winnen hebt – en veel gewonnen hebt – kun je ook veel verliezen. Dat deed Casey Stoner in Brno, voor de tweede keer dit seizoen al “verliezer van het weekend”. Ook de wereldkampioen zelf was verrast door zijn crash. “Ik had het hele weekend nog geen problemen gehad in die bocht”, analyseerde Stoner. “Ik had voor de race een hardere voorband gekozen. Die band gaf wat minder ‘downforce’ en veranderde het gedrag iets. In het begin van de race had ik het daar wat moeilijk mee, maar daarna ging het goed. Plotseling was de voorkant weg in die bocht. “Misschien kwam het omdat er inmiddels minder benzine in de tank zat en er minder gewicht aan de voorkant was. Misschien was ook de verplaatsing van het gewicht daardoor anders. Dat is het enige wat ik kan bedenken.” Vanaf de eerste ronde reed Stoner een enorm hoog tempo dat alleen Rossi bij kon houden. Stoner bestreed echter dat hij in de openingsfase pushte om weg te komen. “In de training push je om je grens te vinden. In een race niet. Als je pusht, heb je uitschieters in je tijden. Die had ik niet. Ik reed mijn tijden constant. Na de crash wilde ik de baan weer op, want ik had zeker nog punten kunnen scoren. Ik schakelde alle elektronica uit, maar even later stopte de motor er helemaal mee. Daar ben ik nog het meest over teleurgesteld.”[Bilder + Unterschriften][Opener: 201624][Einsatz: 201290]Nog zo’n feestje en Valentino Rossi evenaart het record van Giacomo Agostini.[2e Spread][Ganze Spread: 201218, Bisschen nach Links schieben, das die beide Fahrer ganz an die linker Seite platziert sind]John Hopkins, hier voor Chris Vermeulen, startte voortvarend, maar viel door een versleten band terug.[Weitere Bilder 2e Spread][201644; Einsatz Rechter Seite gross und semi-freistehend] Toni Elias reed zich vanuit het niets naar de tweede podiumplek.[200966 + 200951] Na een furieuze start, waar ook Valentino Rossi geen antwoord op had, ging het in ronde zeven verkeerd voor Casey Stoner.[201525]De geblesseerde hand van Dani Pedrosa wordt flink voor de start goed ingetaped. [3e Spread][200975]Grote problemen bij Michelin. Dani Pedrosa, James Toseland en Colin Edwards in een roemloos achterhoedegevecht. [201215]Loris Capirossi, bezig aan zijn vierde jeugd, pakte zijn eerste podiumplek met de Suzuki. [201255]Hoe het kon wist Anthony West ook niet, maar plek was een feit. Shinya Nakano met de fabrieks RCV ging de Australiër nog voor. [201526]Als eerbetoon aan zijn onlangs verongelukte landgenoot Craig Jones reed James Toseland met een rouwband en een klein startnummer van de WK Supersport coureur.