GP-Test Moto2 en 125cc
In de aanloop naar het nieuwe GP-seizoen werkten de 125cc- en Moto2-teams twee tests af op het Spaanse Valencia en het Porugese Estoril, waarvan de laatste jammerlijk grotendeels verregende. Naast een aantal gevestigde namen wist een aantal nieuwkomers verrassend snelle tijden te klokken. In de Moto2 was dat regerend 125cc-wereldkampioen Marc Marquez, terwijl Maverick Vinales sterk debuteerde in de lichtste klasse. Tekst Jeroen Hidding De pas 18-jarige Spanjaard Marc Marquez domineerde afgelopen seizoen de 125cc-klasse en pakte zijn eerste wereldtitel. Ook in de Moto2-klasse lijkt Marquez komend jaar een factor om rekening mee te houden, want hij klokte tijdens de test op Valencia razendsnelle tijden met een, overigens onofficiële, 1.35,6 op de afsluitende derde dag. Daarmee was Marquez niet alleen het snelst over de drie testdagen, maar en passant verpulverde hij daarmee de pole-tijd van 1.36,144 die Toni Elias afgelopen seizoen zette voor de race op Valencia. En dat terwijl de test in eerste instantie bedoeld was om Marquez stap voor stap aan zijn Moto2-machine met Suter frame, die net als de machines van de andere rijders nog niet was voorzien van het Honda-wedstrijdblok, te laten wennen. Marquez klokte zijn snelste tijd in een sessie van zeven ronden, waarin hij continu onder de 1.36 reed en was dan ook bijzonder tevreden met de driedaagse test. “Dit is een bijzonder positief resultaat, zeker omdat het zetten van een goede tijd niet ons belangrijkste doel voor deze test was. Maar goed, deze tijd is anderhalve seconde sneller dan mijn tijd op de eerste dag en we hebben dus continu progressie geboekt. En dat is belangrijk omdat ik in deze fase voor de start van het seizoen nog steeds bezig ben om de werkwijze van het team te doorgronden en daarnaast continu mijn eigen rijden met de machine evalueer, want er is nog steeds ruimte voor winst.” Scott Redding liet exact dezelfde tijd als Marquez noteren, zijn snelste tijd ooit op Valencia. Daarmee was de eveneens 18-jarige Redding bijzonder tevreden, zeker gezien het feit dat er veel aan zijn machine is veranderd. “We hebben gekozen voor een andere positie van de voetsteunen en een langere zadel-unit. Maar daardoor is ook de balans in de machine gewijzigd. Aanvankelijk lag de nadruk te veel op de achterzijde, maar dat hebben we inmiddels dus aardig opgelost.” Achter Redding kwam Julian Simon, de vice-wereldkampioen van afgelopen jaar, tot een derde tijd, voor Yuki Takahashi, Thomas Lüthi en Stefan Bradl. Andrea Iannone, Aleix Espargaro, Alex de Angelis en de van het Ten Kate WK Supersport team overgekomen Michele Pirro completeerden de top tien. Helaas verregende de volgende test op het Portugese Estoril grotendeels. Alleen op de laatste testdag was er sprake van enigszins normale omstandigheden en kwamen drie rijders tot dezelfde snelste tijd: Simone Corsi, Thomas Lüthi en Claudio Corti, allen 1.42,4. Regerend Supersport-wereldkampioen Kenan Sofuoglu, die de eerste test op Valencia had moeten missen wegens het overlijden van zijn vader, kwam tot een tiende tijd. Marquez kwam door de slechte weersomstandigheden niet verder dan plek twaalf. Nico Terol lijkt dit seizoen de uitgeroken kandidaat voor de vacante 125c-titel en dat onderstreepte hij met de snelste tijd in de driedaagse test op Valencia. Terol kwam tot een snelste, eveneens niet officiële tijd, van 1.40,0, slechts 0,1 seconde voor de ronduit verrassende tweede man Maverick Vinales. De nieuwkomer troefde onder andere Hector Faubel af, afgelopen seizoen nog uitkomend in de Moto2-klasse. Ook de vierde tijd van de Portugees Miguel Oliveira, eveneens een 125cc-rookie, was verrassend. Alberto Moncayo werd vijfde, voor Sandro Cortese, Efrén Vazquez, Johann Zarco, Jonas Folger en Sergio Gadea. TEAM MOLENAAR STOPT Teameigenaar Arie Molenaar heeft zijn licenties teruggegeven aan de rijdersorganisatie IRTA. Het team krijgt het budget voor dit seizoen niet rond en daarmee komt een eind aan de zeventienjarige carrière van het enige Nederlandse GP-team, dat in 1995 en 1996 de wereldtitel in de 125cc-klasse pakte met de Japanner Haruchika Aoki. Het opheffen van het team gebeurt uitgerekend in het jaar dat de enige Nederlandse GP-rijder, Jasper Iwema (zie ook het andere kader), voor het team van Molenaar zou uitkomen. Inmiddels zijn de licenties van Molenaar overgenomen door Roelof Waninge, eerder actief als sponsor van het Molenaar Team, en is er een nieuw Nederlands GP-team opgericht: RW Racing GP. Helaas was het financieel niet haalbaar om Jasper Iwema in dit nieuwe team onder te brengen, waardoor Luis Salom de enige rijder van het team wordt. Salom, vorig jaar al rijdend voor Molenaar, ziet bij het nieuwe team een oude bekende terug in de persoon van Hans Spaan, die de technische leiding heeft. IWEMA TERUG OP OUDE NEST Jasper Iwema was snel onder dak nadat bekend werd dat het team van Arie Molenaar ophield te bestaan. De talentvolle Drent rijdt ook komend seizoen de complete GP-cyclus en wel voor het Italiaanse CBC Corse Team, hetzelfde team waarvoor Iwema ook het afgelopen seizoen uitkwam. Het team, dat een samenwerking aanging met Fontana Racing, heeft de beschikken over RSA Aprilia’s en in Mirko Cecchini krijgt Iwema dezelfde chef-monteur als afgelopen jaar.