+ Plus

Getest: Acht 8 sportieve motorlaarzen

Het lijkt vooral voorbehouden aan vrouwen, maar kunnen ook mannen een schoen-tic hebben? Wanneer je naar de uitbundig met sliders en andere details uitgeruste sportieve laarzen kijkt, zou je haast zeggen van wel. Maar dienen deze versierselen ook nog enig praktisch nut of zitten ze er slechts voor de schone schijn op? We zoeken het uit!

Beginnen we vandaag met het glas te heffen op Europa. Niet omdat de laarzen uit deze test allemaal op ons eigen continent worden vervaardigd, dat is namelijk zeker niet het geval. Net als het gros van onze spullen worden ook deze namelijk gewoon in het verre oosten geproduceerd. Nee, we heffen het glas op het gebied van veiligheid, de verschillende Europese normen hebben het leven er voor de consument op zoek naar goede producten een stuk eenvoudiger op gemaakt.

En kom nu niet aan met de te kromme augurken of te rechte bananen, die niet in het winkelschap mogen liggen omdat ze niet aan een of andere norm voldoen. Een dergelijke overregulering van de markt is natuurlijk klinkklare nonsens en zou verboden moeten worden. Een rechte banaan smaakt immers net zo goed als een kromme. Punt! Anders wordt het echter wanneer de veiligheid in het geding komt, bijvoorbeeld bij motorkleding. Je koopt in vol vertrouwen een set veilige kleding met een waar arsenaal aan protectoren, en bij het eerste lullige valpartijtje gaat het toch mis. Gevalletje vorm maar geen functie.

Prima daarom, dat we tegenwoordig al in de winkel een duidelijk bewijs kunnen krijgen of een motorjas of -broek, handschoen of laars daadwerkelijk aan een bepaalde beschermingsgraad voldoet. Juist voor dat ‘worst case scenario’ waar je de hele outfit onder meer voor koopt. Voor deze test betreft het de onlangs geactualiseerde DIN EN 13634:2017 norm, met de voor Nederlandse alleszeggende titel ‘Beschermend schoeisel voor motorrijders – eisen en beproevingsmethoden’.

Voor u nu direct de hoorn grijpt of in de pen (of toetsenbord) klimt voor een bericht aan onze gestreste, maar immer goed gehumeurde redactie: nee, u bent niet verplicht om een paar laarzen te dragen die aan deze norm voldoet. Noch geldt dat voor gecertificeerde handschoenen, jassen of broeken. Op kledinggebied geldt voor de Nederlandse motorrijder slechts één plicht: het dragen van een CE-gecertificeerde helm (ECE-R 22.05).

>> Lees verder <<

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...