+ Plus

Fabrieksbezoek S100

Schoonmaken is meer dan smeer en vuil verwijderen. Heb je er namelijk al eens bij stilgestaan dat je iets ook té schoon kunt maken? Verkeerd gebruik van schoonmaakmiddelen kan namelijk onherstelbare schade toebrengen aan je motor. Dr. Wack Chemie, onder meer de producent van S100, heeft het schoonmaken daarom verheven tot een wetenschap en gaf ons een uniek kijkje in de ‘keuken’.

“Vertel eens? Met wat voor vuil krijg je als motorrijder allemaal te maken?” Het is een simpele vraag, maar toch een waar je niet dagelijks bij stilstaat. De in een laboratoriumjas geklede man die hem stelt, ingenieur Hartmunt Hauber, staat geduldig te wachten bij het bord om alle dingen die hem toegeroepen worden op te schrijven. Al snel vliegen de ‘smeermakers’ hem om de oren. Insecten, modder, kettingvet, remstof, olie, vogelpoep, boomhars, stuifmeel… Binnen de kortste keren staat er een flinke lijst. “En welke materialen kun je allemaal tegenkomen op een motor?”, vraagt Hauber verder. Daar hoeft duidelijk minder lang over nagedacht te worden. Kunststof, staal, aluminium, rubber, ijzer, titanium, chroom, carbon, lak, etc. etc. Wederom wordt alles netjes opgeschreven. Waarom hij beide vragen stelt? “Omdat hier maar weinig bij stilgestaan wordt”, vertelt Hauber die ondertussen een grote grijns op het gezicht heeft. “Iets waar je velgen heel goed mee schoon kunt maken, kan bijvoorbeeld desastreuze gevolgen hebben voor het kunststof van je windscherm.” Om dat kracht bij te zetten heeft hij enkele proefjes voorbereid. Een kleine stalen kern word in een stuk plexiglas gedrukt. Omdat het staafje een iets grotere diameter heeft dan het gat in het kunststof, staat het geheel iets onder druk. Vervolgens wordt er aan weerskanten een aantal druppels velgenreiniger op gedruppeld. “Let nu maar eens op”, zegt Hauber als hij het stukje plexiglas toont. Binnen een paar seconden is te zien dat er kleine barstjes ontstaan in het plexiglas. “Dit proefje laat zien wat in de werkelijkheid verborgen blijft”, legt Hauber uit. “Nu is duidelijk te zien dat het kunststof scheurt, maar bedenk eens hoe dit op een motor gaat. Je spuit je windscherm in, schrobt hem schoon en spoelt hem af. Wat je ziet is dat het ruitje schoon is. ‘Kan dus prima’, denken mensen dan. Maar als de scheuren na de derde of vierde keer poetsen met velgenreiniger een stuk groter worden, vallen ze plotseling op. Probleem is alleen dat op dat moment niemand het schoonmaakmiddel verdenkt als de boosdoener. ‘Dan had ik dat de eerste keer toch wel gezien’, is de gedachtegang. Nou niet dus.”
En zo heeft Hauber nog een paar testopstellingen staan. Een staaltje blank aluminium wordt ingespoten met een populaire allesreiniger. “Kijk, het borrelt meteen. Betekent dat, dat het aluminium schoon wordt? Zeker. Maar het vreet ook in, dus feitelijk vervang je vuil voor schade. Precies om die reden besteden wij bij Dr. Wack Chemie veel aandacht aan de ontwikkeling én het testen. Gemiddeld duurt het dan ook een jaar voor een product alle stappen doorlopen heeft en in productie genomen kan worden.”
Om te laten zien hoe dat proces gaat, worden we meegenomen naar het laboratorium van het complex in Ingolstadt waar ruim 140 mensen werken. Hier wordt de gloednieuwe kettingspray van S100 getoond die tot wel vier keer betere resultaten heeft laten zien dan de huidige kettingspray van het bedrijf. “Ja, we kijken niet alleen naar de concurrentie als het gaat om verbeteringen”, legt Hauber uit. “Neem onze eigen witte kettingspray. Het huidige recept dat te koop is, lijkt in de verste verte niet meer op de kettingspray die we destijds gelanceerd hebben. Dat komt bijvoorbeeld omdat bepaalde grondstoffen niet meer voorradig waren, of omdat er betere alternatieven ontwikkeld zijn. Toch is het ons, door veel te testen, gelukt altijd hetzelfde resultaat te creëren. Zo kan de klant er van op aan dat ze altijd dezelfde kwaliteit kopen. Nu hebben we het recept echter zo veel veranderd, en zijn de resultaten dusdanig verbeterd, dat we binnenkort onze witte kettingspray 2.0 kunnen lanceren.” Hoe dat testen er aan toe is gegaan, wordt duidelijk in het lab. Hier staat een machine die Dr. Wack Chemie in samenwerking met de studenten van de Universiteit van Mannheim heeft ontwikkeld. “Een uniek apparaat waarvan er maar één op de wereld bestaat”, laat Hauber trots weten. “Met dit systeem kunnen we precies testen hoe goed onze kettingspray werkt. Het belangrijkste daarbij is dat we variabelen kunnen uitsluiten. Dus hier wordt altijd onder dezelfde omstandigheden getest, waardoor we alleen de resultaten van de spray krijgen. Buiten zijn er namelijk teveel factoren die een negatieve of positieve invloed kunnen hebben, waardoor de testgegevens vervuild kunnen raken.” Om de bewering ‘vier keer beter’ kracht bij te zetten wordt de machine voorzien van de huidige witte kettingspray van S100. Een klein reservoir wordt door een van de laboranten gevuld met de spray. Een metalen ring, die in het reservoir hangt, wordt gedurende tien minuten op een laag toerental rond gedraaid zodat de spray zich goed kan verspreiden. Vervolgens wordt het reservoir weggehaald en krijgt de spray de aanbevolen tijd om te drogen. Als alle stappen doorlopen zijn, is het tijd voor de echte test. Een metalen busje wordt tegen de ring geklemd en de ring zelf wordt op toeren gebracht. Metaal op metaal dus. Het enige dat slijtage kan voorkomen is de kettingspray. Als de proef is afgelopen is te zien dat dat niet het geval is. Zo is er een klein slijtvlak te zien op het metalen busje. “Vergeleken met de concurrentie is dit nog altijd een heel goed resultaat”, verzekert Hauber ons. “Maar het kan echt beter. Kijk maar als we onze nieuwe witte kettingspray 2.0 aan dezelfde test onderwerpen.” Daar blijkt geen woord van gelogen. Bij de nieuwe kettingspray is na afloop van de test nauwelijks iets van slijtage te zien. “Dat zei ik toch”, lacht Hauber ons toe. “Wij zijn dan ook heel trots op ons nieuwe product en verwachten dat we heel veel motorrijders erg blij gaan maken.” Die instelling is door het hele bedrijf heen merkbaar. Om alleen al te beginnen bij de oprichter, Dr. Oskar Wack. Hij startte Dr. Wack Chemie in 1975 omdat hij het vreemd vond dat niemand een goede oplossing had voor het reinigen van velgen. Een jaar later bracht hij P21S op de markt. ’s Werelds eerste echte velgenreiniger. Van daar was de stap naar motoren niet heel groot. Daarom volgden vier jaar later de eerste S100-producten. Inmiddels heeft het bedrijf zes verschillende merken op de markt. S100 voor motoren, F100 voor fietsen en A1, P21S, CW1:100 en Bars voor auto’s. Daarnaast heeft het concern een aparte tak genaamd Zestron die zich helemaal toelegt op de technische industrie. Hier worden producten ontwikkeld die bijvoorbeeld peperdure matrijzen en zeefdrukplaten moeten reinigen. In totaal heeft de Wack Group 300 mensen in dienst en naast Duitsland, bedrijven in de Verenigde Staten, Japan, China, Maleisië, Zuid-Korea en Taiwan. En alles wordt in huis gedaan. Van ontwikkeling tot de productie van het eindproduct.
Waarom de Wack Group zoveel merken en producten heeft? “Precies om wat ik eerder al liet zien”, is het antwoord van Hauber. “Je hebt zoveel verschillende toepassingen dat het onmogelijk is één universeel product te maken. Wij geloven in specialisatie. Zorg ervoor dat je een product maakt dat precies doet wat het belooft en daar het allerbeste is in. Niet een algemeen schoonmaak- of onderhoudsproduct dat alles een beetje goed doet.”

WIE IS DR. WACK
Bij de Wack Group staat ook echt een dokter Wack aan het hoofd. Het bedrijf is in 1975 opgericht door Dr. Oskar K. Wack. Naar eigen zeggen een droom die uitkwam voor de ondernemer. Zo droomde hij er als kind al van ooit een bedrijf te bezitten. Tijdens het studeren werd die droom een obsessie en na een paar jaar in loondienst gewerkt te hebben, had hij zijn plan klaar. Inmiddels is het tijd voor de volgende generatie. Zo staat nu Dr. Harald Wack aan het hoofd, de zoon van Oskar K. Wack.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...