+ Plus

Fabrieksbezoek HJC helmen

HJC staat voor betaalbare, maar kwalitatief hoogwaardige motorhelmen. De Zuidkoreaanse fabrikant is één van de grootste helmfabrikanten ter wereld. MotoPlus werpt een exclusieve blik achter de schermen bij de nieuwste productiefaciliteit van HJC in het noorden van Vietnam. In januari 2008 waaide de rijwind niet langer ongehinderd door de haren van Vietnamese motorrijders. De regering in Vietnam had even daarvoor een landelijke helmplicht ingevoerd. Een paar Vietnamezen kocht zich onmiddellijk een helm, maar het overgrote merendeel ging uiterst fantasierijk met de nieuwe wet om en mengde zich getooid met allerlei hoedjes, emmers en zelfs babydoeken in het drukke verkeer. Al voor dit regeringsbesluit had het Zuidkoreaanse Hong Jin-Crown (HJC) besloten om een fabriek in productieparadijs Vietnam te openen. Aan de ene kant natuurlijk met een half oog op de toekomstige lokale miljoenenmarkt en aan de andere kant om de bestaande fabriekslocaties in Korea en China te ondersteunen bij de wereldwijde distributie van de helmen. HJC is een echte ‘global player’. Het in 1971 door Mister Hong opgerichte bedrijf heeft R&D-centra in de Verenigde Staten en in Europa en daarnaast een wereldwijd distributienetwerk. Al in 1992 veroverden de Zuid-Koreanen met een marktaandeel van meer dan 30% de koppositie in Noord-Amerika en daar is heden ten dage nog niets aan veranderd. Op de wereldmarkt heeft HJC een aandeel van iets meer dan 15%. Fors dus, en dat verbaast ons niets bij het zien van de hypermoderne productiefaciliteit in Vietnam. Het 33.000 m² grote complex ligt er brandschoon bij in het heuvelachtige landschap. Een vaal zonnetje schijnt zijn licht op de keurig onderhouden bloembedden en de grote hallen en bijgebouwen van de fabriek. Groepjes medewerksters lopen hand in hand door de straatjes tussen de gebouwen, terwijl de mannelijke personeelsleden hun pauze zittend en pratend op de vele bankjes doorbrengen. Vriendelijk nemen ze de bezoekers op en vertellen ze hoe blij ze zijn dat ze hier een baan hebben.Anders dan bij de talrijke textiel- en elektronicafabrieken in het arme noorden van Vietnam verdienen de 330 arbeidskrachten bij HJC Vina, zoals de Vietnameze vestiging voluit heet, ongeveer 130 US-dollar per maand en profiteren ze van bovengemiddelde arbeidsvoorwaarden. Bij andere fabrieken gaan werknemers met gemiddeld 55 dollar per maand naar huis en moet er bovendien langer worden gewerkt. Ook binnen in de fabriek is alles brandschoon en heel geordend. Ruim 90% van de onderdelen wordt ‘in huis’ gefabriceerd, alleen de vizieren komen nog uit Zuid-Korea. Hier in Hanoi wordt zelfs het EPS-materiaal voor de schokabsorberende binnenschaal zelf geproduceerd. Een grote machine spuugt complete deelschalen uit, die bij een omgevingstemperatuur van 45° nog zes uur moeten drogen voor ze verder verwerkt kunnen worden. Ook de voor het productieproces noodzakelijke warmte wordt door een eigen krachtcentrale opgewekt. Begeleid door Mister Nam, de algemeen directeur, en Le Duy Cuong, de verantwoordelijk ingenieur voor alle fabricageprocessen, komen we in het naaiatelier. Hier zijn ruim 80 personeelsleden druk met het uitsnijden, vernaaien en samenvoegen van al het binnenmateriaal, van kinriempje tot voering. Vervolgens komen we bij de fabricage van de buitenschalen, een enorm logistiek proces ook waarbij enorm veel werkzaamheden worden verricht. Deels handwerk, deels geautomatiseerd. Wat ook hier weer opvalt: de werksfeer is los, maar wel heel geconcentreerd. Nauwkeurigheid wordt hier met hoofdletters geschreven en voor de zekerheid worden alle productiestappen ook nog eens in woord en beeld op alle productiestations en op de muren. Na iedere stap in het productieproces volgt steeds een minutieuze kwaliteitscontrole. Indien er teveel schalen niet aan de norm voldoen, wordt er niet geschroomd om de productie stil te leggen om de oorzaak op te sporen, zo verzekert Le Duy Cuong ons. Nguyen is een jonge werkneemster, die met haar collega decorstrepen uitsnijdt en op de buitenschaal plakt. De dames hebben er ogenschijnlijk lol in. Het plakken is een nauwkeurig karwei en vraagt om heel precieze handen. Aansluitend belanden de helmschalen in de antistatische luchtdouche en daarna komen ze in de lakstraat, waar ze worden voorzien van een grondlaag blanke lak. Een deel van het modelpalet krijgt een acryllaag en het andere deel een uit meerdere lagen bestaande eindbehandeling. De bij het lakken ontstane nevel en dampen worden afgezogen en chemisch geneutraliseerd. Dat geldt trouwens voor alle geproduceerde gassen bij HJC Vina. Alles passeert eerst diverse katalysatoren en filterconstructies voor het via de hoge schoorstenen in de buitenlucht terechtkomt. Directeur Nam kan het niet laten om keer op keer te benadrukken dat HJC Vina een van de meest milieuvriendelijke fabrieken in heel Vietnam is en in die zin een voortrekkersrol heeft. Alleen daarom al trek de fabriek veel buitenlandse bezoekers. Net als in een autofabriek komen alle helmonderdelen ‘just in time’ in een grote montagehal bij elkaar. Het is nu nog een kleine stap naar een kant-en-klare helm. Ook hier krijgen we weer de indruk dat er niet liefdeloos een industrieel product in elkaar wordt gezet, maar een Zwitsers horloge. Alles gaat heel precies en nauwkeurig. Het verpakken gaat met behulp van een automatisch barcodesysteem en een ingenieuze kartonnageband. Uit iedere productiebatch worden steekproefsgewijs steeds acht helmen geselecteerd en aan een aantal zware tests onderworpen. Ook hier is de werksfeer bijzonder goed te noemen en dat heeft wellicht voor een belangrijk deel te maken met het feit dat werknemers iedere twee uur tien minuten pauze hebben. Of dat er iedere middag in de grote kantine kosteloos een in eigen keuken gemaakte maaltijd af te halen is. Een achturige werkdag, een uur middagpauze, rustruimtes voor een ‘power nap’ tussendoor en echte carrièremogelijkheden maken HJC in Vietnam tot een geliefde werkgever, niet alleen voor arbeiders, maar ook voor ingenieurs en andere hoogopgeleide krachten. Deze werken deels in het testlaboratorium, waar alle testcycli van de bestaande keuringsnormen voor de verschillende markten worden uitgevoerd. Tot voor kort werd dit werk uitsluitend gedaan door Zuid-Koreanen, maar er schuiven steeds meer Vietnamezen door naar managementfuncties. Het testlaboratorium is voor de bezoekers het meest interessant, aangezien dit de plek is waar de helmen bewust en onder permanenten wetenschappelijke controle worden vernietigd. “HJC tracht, buiten de internationale regelgeving om, zelf ook continu de veiligheid van haar helmen te verhogen”, licht Mister Nam toe en schiet tegelijkertijd met een vast gemonteerd geweer een kogel af op een vizier, waarop slechts een klein putje zichtbaar is. Het laboratorium staat vol met testapparatuur waarmee alle denkbare crashsituaties en keuringseisen nagebootst kunnen worden. Hier wordt gewerkt aan een optimale synthese van stabiliteit, flexibiliteit, gewicht en schokabsorptie in alle helmlijnen van HJC. Omdat dit een niet aflatend proces is en de helmprijzen niet tot in de hemel stijgen, heeft HJC al meerdere vergelijkende helmtesten gewonnen en rijden er steeds meer topcoureurs met deze Zuidkoreaanse helmen. Goed om te weten dat er ook in lagelonenlanden bedrijven zijn die op meer letten dan een zo hoog mogelijke winst alleen. [BU’s][p.96 onder links]Ruw materiaal voor helmschalen dat nog het chemische productieproces in moet. [p. 96 onder rechts]Europese precisiewerktuigen verwerken het ruwe materiaal en vormen met hitte, druk en chemie kant-en-klare schokabsorberende binnenschalen voor nagenoeg alle HJC helmen. [p.97 links boven]De Zuidkoreaanse ingenieur Le Duy Cuong heeft het fabricageproces in Vietnam verder geoptimaliseerd. [p. 97 midden boven]Het basismateriaal voor de helmvoering wordt hier afgerold en afgesneden. [p.97 midden onder]Stevige vingers en rustige handen gevraagd bij het ‘afnaaien’ van de losse delen van de complex opgebouwde binnenvoering… [p. 97 rechts van boven naar beneden]en dat hebben de Vietnamese naaisters, die met de hoogste precisie en een nauwelijks te bevatten snelheid werken. De kant-en-klare helmvoering getuigt van een enorm bewustzijn van comfort en veiligheid. Ook de kinriempjes worden met de hand in elkaar gezet. Een werkje dat op de millimeter nauwkeurig moet kloppen: het bestickeren van de buitenschaal met de decorstrepen van de HJC-designers. [p.98 links boven en dan met de klok mee]Voordat de helmschalen naar de lakstraat gaan, krijgen ze een antistatische luchtdouche. De inpakafdeling werkt met een efficiënt en computergestuurd systeem.In het testlaboratorium worden met hightech apparatuur de crashtesten geanalyseerd. In Hanoi-City heeft HJC een uiterst succesvolle shop voor de binnenlandse markt. Een speciale serie helmen is dagelijkse kost bij HJC. Kan niet bestaat hier niet. De blanke laklaag wordt in een speciale cabine opgebracht, waarbij de helm roteert. [p. 99]De HJC fabriek in Vietnam voorziet in haar eigen warmte. Er is veel geld geïnvesteerd in milieubesparende lucht- en waterzuiveringsinstallaties. [kader p. 99]FABRIEKSLOCATIES EN MARKTENEen kaart van de wereld laat zien hoe intensief HJC de markt benadert en waar nog groeimogelijkheden zijn. HJC heeft op dit moment een jaarlijkse productiecapaciteit van één miljoen helmen, maar dat volume kan nog stijgen. Maar HJC wil niet alleen in volume stijgen, groei op het gebeid van veiligheid, kwaliteit en comfort in minstens even belangrijk. [onder kaart][geel]Afzetmarkten[groen]Importeurs[rood]Fabriekslocaties[Landen links]CanadaUSAMexicoVenezuelaBraziliëChiliUruguayArgentinië[afrika]Zuid-Afrika[Europa]FinlandZwedenNoorwegenDenemarkenEngelandIerlandFrankrijkPortugalSpanjeRuslandEstland, Letland, LitouwenPolen[Europa in uitvergroting]DuitslandTsjechiëNederlandBelgiëLuxemburgZwitserlandItaliëOostenrijkKroatiëGriekenlandHongarijeSlowakijeRoemeniëBulgarije[Azië]ChinaJapanZuid-KoreaVietnamFilipijnenAustralië

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...