+ Plus

Exoten Treffen

Bij het onlangs in Duitsland gehouden Euro Gespann Treffen waren er een kleine duizend zijspannen aanwezig. Kort geleden waren er echter in ons eigen landje ook twee treffens meer aan de andere kant van het spectrum. In de buurt van Enumatil regelde Wessel Slagter de wedergeboorte van het Big Black Bombertreffen en in het maar iets grotere Hooghalen organiseerde Johan Kole het Exotentreffen op Camping Tikvah. De Honda CB450, de Big Black Bomber die Honda in 1966 presenteerde, was een fenomenale ‘engineers bike’. De twin met twee bovenliggende nokkenassen en – van buitenaf stelbare – torsieveren klepbediening had een maximum toerental van 8.500 tpm, een elektrische startmotor en knipperlichten. Met zijn 43 pk en top van ruim 160 km/uur reed de exact 444 cc metende tweepitter rondjes om de gevestigde Britse 650 cc machines. Bleef daarbij ook nog heel bovendien. De fantastische Britten sloten de CB450 daarom uit van de zo populaire clubraces, omdat deze enkel toegankelijk waren voor standaard machines. En een motor met twee bovenliggende nokkenassen was natuurlijk geen standaard machine, maar een verkapte racer. Zo! Opgelost. Hoe het de Engelse motorindustrie vanaf toen is vergaan? Vraag het je vader maar eens. De CB werd niet de klapper die hij had kunnen worden. Zelfs niet in de herziene en gerestylde K1, K3 etc. vorm met vijf versnellingen. In 1969 veranderde Honda de motorwereld namelijk zelf me de introductie van de CB750. Viercilinders waren de toekomst, twins het verleden. Toch bleven de onder acceleratie fel hamerende Bombers magistrale machines. Binnen de Klassieke Japanse Motor Vereniging kregen ze terecht een eigen plek en bij de vele Bomber Treffens een echt podium. En Enumatil? Dat ligt ergens op een vouw in de landkaart ten westen van Groningen. Op de dag van het treffen had krap een dozijn liefhebbers de weg naar ‘Het Theehuis’ in Midwolde weten te vinden. Het weer was redelijk, de uitgezette route van een ongelooflijke rust en weidsheid. Tijdens de lunch op een terras van een plaatsje dat niet eens op de kaart staat, konden de deelnemers genieten van Indische soep en nasi. Op de terugweg bleek een van de Bombers gezegend met een flink resonantiegebied, waardoor hij bij het uitaccelereren met zijn lange achterspatbord kwispelde als een blij hondje. Terug bij Het Theehuis hadden zowel organisator als deelnemers een tevreden blik. ‘Een topdag’, was de algemene opinie, voor 2013 staan er in elk geval nu alweer bijna een dozijn deelnemers op de lijst. We zullen Wessel vriendelijk aankijken en vragen of de K1, die we zelf opbouwen, dan ook mee mag doen. Het weekend erop was er het twintigste Exotentreffen. Exoten zijn in de ogen van Johan Kole, de peetvader van het treffen, motoren met iets unieks. Het feit dat die scheppingen doorgaans commerciële zeperds waren, is daarbij dan een prettige bijkomstigheid. Dat sommigen onbetaalbaar zijn, terwijl anderen weer voor een prikkie te koop staan, maakt het beeld nog leuker. Denk bij exoten aan wankels, zescilinders en turbo motorfietsen. Aan lage productie aantallen, aan zeldzaam, maar zeker niet altijd mateloos veel gezocht. Met een Suzuki Katana, BFG, MF of een Amazonas, ben je er bijvoorbeeld een graag geziene gast. Latere marketingmissers als BMW’s K1 of Yamaha’s GTS1000 met zijn naafbesturing zijn eveneens welkom. Net als een 650 van Starck of een zo goed als nieuwe Voxan, Hesketh of Wakan. Een Van Veen wankel doet het ook goed, is alleen wat minder vriendelijk voor de inhoud van de portemonnee. In vergelijking hiermee gaan een Hercules of DKW wankel wat dat betreft voor wisselgeld over de toonbank. Wat dan zeker geldt voor het gros van de Japanse turbo’s. Ze staan weliswaar niet op alle hoeken van marktplaats, maar toch, met een beetje zoeken zult gij vinden! Het treffen in Hooghalen, onder de rubberrook van het TT circuit, had dit jaar helaas ook een exotische (lees: erg lage) opkomst. Veel deelnemers hadden in verband met het noodweer van de donderdag en vrijdag ervoor keurig afgezegd. Het resultaat was echter hetzelfde als een week tevoren bij het Bomber Treffen: een overzichtelijk groepje enthousiastelingen dat alle tijd had om van elkaars motorfietsen, ervaringen en verhalen te genieten. En het feit dat de twee in het programma vermelde rondritten werden gecombineerd tot een wat korter exemplaar? Prima toch. Het was droog en zonnig in Hooghalen en omgeving, en terwijl de deelnemers na de rit aan de pinda’s, borrelnoten en het bier zaten, keken de Norton Wankel, Godier et Genoud Kawasaki zescilinder en BMW K1 tevreden uit hun koplampen. Ook voor exoten is het leuk om af en toe eens te mogen draven, want het zijn en blijven natuurlijk gewoon motorfietsen. En die zijn gemaakt om mee te rijden. Ook het treffen in Hooghalen was dus een succes, zij het enigszins kleinschalig. Jammer dat het weer roet in het eten strooide, maar volgend jaar gaat de organisatie gewoon voor een ‘goed weer garantie’. Wil je er dan ook bij zijn, houd dan goed de website www.exotentreffen.nl in de gaten. De conclusie? Dit soort activiteiten zal altijd beperkt blijven in volume en omvang. Het aanbod aan ‘hardware’ is immers beperkt, terwijl de moeite en het technisch inzicht dat er van de eigenaars wordt gevraagd bovenmodaal is. Dat maakt het hebben van een exoot, in welke vorm dan ook, echter ook tot een enerverende hobby die verder gaat dan enkel rijden. En die bovendien voor iedere sterveling redelijk tot goed haalbaar is. Natuurlijk, in sommige gevallen zal de aanschafprijs onoverkomelijk zijn en soms is de beschikbaarheid van onderdelen gelijk aan nul. Denk dus aan aardig wat moeite, redelijke investeringen, maar ook aan een zeer waarschijnlijk behoud van waarde. Dan nog, waar hebben we het over? Het gaat uiteindelijk maar om één ding: de passie!

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...