+ Plus

Europese motor van het jaar-verkiezing 2021

Ook dit jaar kun jij als lezer van MotoPlus weer je stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing, die we samen met vier grote Europese zusterbladen organiseren en waarin het afgelopen jaar ruim 73.000 motorrijders, waarvan 5.700 MotoPlus-lezers, hun stem uitbrachten. Inzet voor 2021? Een hagelnieuwe Triumph Trident, Yamaha Tracer 7, Kawasaki Versys 650, Honda CMX500 Rebel of Suzuki GSX-S750! Iedereen die zijn of haar stem uitbrengt maakt kans op één van deze motoren. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Van 2016 tot en met 2018 regeerde KTM’s 1290 Super Duke GT deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing, waarna de afgelopen twee jaar de BMW R1250GS/Adventure met de titel aan de haal ging. En wie kroont zich in 2021 tot winnaar?
Dat bepaal jij mede, waarbij je ook nog eens kans op één van de volgende hagelnieuwe motorfietsen: Triumph Trident, Yamaha Tracer 7, Kawasaki Versys 650, Honda CMX500 Rebel of Suzuki GSX-S750!
De kandidatenlijst voor de Motor van het Jaar 2021 vind je in beknopte vorm op de komende pagina’s: 204 motormodellen in totaal, verdeeld over tien motorcategorieën. Nederlandse en Belgische MotoPlus-lezers kunnen daarbij uitsluitend online hun stem kunnen uitbrengen via www.best-bikes.eu/nl. Gebruik daarbij de toegangscode: D916. Stemmen is heel eenvoudig: in elk van de tien categorieën kies je jouw favoriete motor en daarnaast geef je aan naar welke categorie jouw persoonlijke voorkeur uitgaat.

 

Iedere motor op de keuzelijst heeft zijn eigen code (een letter en drie cijfers), die je op het online-stemformulier kunt invullen. Alle ‘genomineerden’ zijn modellen zoals die in 2021 leverbaar zijn. Op de komende pagina’s staan alle modellen waarop je kunt stemmen. Aangezien het een Europese verkiezing is, is ook deze keuzelijst ‘Europa-breed’ samengesteld: in alle deelnemende landen wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Dat zijn bij ons weliswaar geen toppers – en soms zijn ze zelfs niet eens leverbaar – maar in andere delen van Europa zijn het vaak juist gewilde machines. In een aantal gevallen zijn er ook enkele modellen samengevoegd tot één keuzenummer, met name wanneer het model in meerdere uitvoeringen of cilinderinhouden leverbaar is.
Een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categoriewinnaars per land en voor Europa in totaal vast. Vorig jaar brachten maar liefst 73.000 motorrijders uit heel Europa hun stem uit, waarvan ruim 5.700 MotoPlus-lezers.

 

Voor de volledigheid: iedereen die online zijn of haar stem uitbrengt, dingt mee naar de hoofdprijs. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt op een van deze nieuwe motorfietsen, wanneer je op de uiteindelijke winnaar van de verkiezing hebt gestemd. Ook wanneer je persoonlijke favoriet niet wint, kan één van deze prachtige machines komend jaar zomaar in je garage staan. Het gaat echt om je persoonlijke voorkeur en niet om wat ‘het grote publiek’ kiest. En gezien het aantal inzenders ligt je win-kans op een nieuwe motor dus rond de pakweg 1 op 5.700, dat is een heel stuk beter dan bij de Staatsloterij!
Naast je persoonlijke voorkeur met betrekking tot motorfietsen, kun je op het online-stemformulier ook je mening kwijt over het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nummer 7 of 8, die in april 2021 verschijnt, bekend worden gemaakt.

Stem online op www.best-bikes.eu/nl
TOEGANGSCODE: D916
Uiterste stemdatum 31 januari 2021

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...