Eicma 2024 – scooternieuws
In de vorige editie van Motoplus stonden al flink wat nieuwe scooters die op Eicma voor het eerst te zien waren. Natuurlijk viel er in het scooter-gekke Italië nog veel meer scooternieuws te ontdekken. Daarom dit keer nog wat meer nieuwigheden van de motorbeurs in Milaan.
Je mag als Hero dan wel claimen dat je de Xoom 160 bouwt als ode aan je eigen Dakar-geschiedenis, maar het lijkt er toch sterk op dat de Indiase fabrikant ook een graantje wil meepikken van het succes van Honda’s X-ADV. Toch is het eindresultaat (al is het nog een concept) best geinig en een gedroomde kandidaat voor achter op de camper. Het 156 cc zware vloeistofgekoelde viertakt eencilindertje trekt met 14 pk bij 8.000 tpm de stenen vast niet uit het wegdek. Toch blijft de Xoom 160 een lekker blitskikkertje met zijn valbeugels, noppenbanden, hoog spatbord en handbeschermers.
Piaggio presenteert nieuwe MP3 310
Scooterfabrikant Piaggio heeft haar nieuwe MP3 310 gepresenteerd. Deze nieuwe uitvoering van de driewieler heeft een meer sportief design in de lijn van de MP3 400 en 530. Met de introductie van de nieuwe 310cc-motor voldoet deze MP3 ook aan de nieuwe Euro5+-norm die volgend jaar ingaat.
De MP3 310 mag met een autorijbewijs gereden worden door de spoorbreedte van de beide voorwielen. Het nieuwe motorblok, dat voldoet aan de Euro 5+-norm, heeft een iets hogere cilinderinhoud van 310 cc en biedt volgens Piaggio meer rijcomfort en een lager brandstofverbruik.
Verder is de MP3 310 voorzien van een compleet vernieuwd front met volledige led-verlichting en een LCD-instrumentenpaneel. De nieuwe gebruikersinterface en het keyless startsysteem verhogen het gebruiksgemak. Onder het zadel zoals gebruikelijk een ruim bagagecompartiment voor bijvoorbeeld een helm.
Met ABS en ASR (Acceleration Slip Regulation) biedt de MP3 310 geavanceerde veiligheidsfuncties. Het vierarmige ophangsysteem aan de voorzijde garandeert stabiliteit en maakt parkeren eenvoudig, zonder dat je daarbij een voet op de grond hoeft te zetten. Ook is de MP3 310 Sport uitgerust met het Piaggio MIA connectiviteitsysteem, waarmee een smartphone gekoppeld kan worden. Dit systeem biedt functies zoals oproepbeheer en navigatie-informatie op het dashboard. De MP3 310 is ook verkrijgbaar met een uitgebreide lijn accessoires, waaronder een 32-liter topkoffer en verwarmde handgrepen.
De Piaggio MP3 310 is beschikbaar in twee uitvoeringen: de meer elegante MP3 310 en de sportieve MP3 310 Sport, die zich onderscheidt door een andere afwerking en sportieve details. Beide versies zijn verkrijgbaar in diverse kleuren.
Testosteron Italjet
Van de Dragster 700 Twin Limited Edition valt je mond gewoon open. Niet alleen door het woeste design, maar ook door de specificaties die de grenzen van het scooterrrijden flink oprekken.
De Dragster 700 Twin is niet de zoveelste dertien-in-een-dozijn scooter die bij het verkeerslicht wegschiet na een draai aan de gashendel, deze scooter beschikt zowaar over een koppeling en zes versnellingen. Waar houdt de scooter op en waar begint de superbike? De vloeistofgekoelde DOHC tweecilinder met vier kleppen per cilinder is goed voor een dikke 68 pk. Om dat vermogen onder lastige omstandigheden te temmen beschikt deze Dragster over verschillende rijmodi.
Italjet heeft de toeleveranciers voor deze über-Dragster met zorg uitgezocht getuige een titanium uitlaatsysteem van Akrapovič, volledig verstelbare Öhlins vering en dikke remklauwen van Brembo. Het vergroot de wens alleen maar om te weten hoe dit rijdt. Alleen al op papier lijkt de Dragster 700 goed voor een abonnement op snelheidsbekeuringen.
Italjet bouwt slechts zevenhonderd exemplaren van deze dolle Dragster. Bestellen op italjet.com en reken op een factuur van zo’n vijftien mille.