Eerste Test yamaha TMax 530
Meer vermogen, een agressievere look en een sportiever rijwielgedeelte. Kan de nieuwe TMax daarmee nog succesvoller worden dan zijn voorganger? Een eerste antwoord vinden we in de straten van Los Angeles.Even op en neer naar Los Angeles. Een dikke zeventien uur reizen van de huisdeur naar het contactslot van de nieuwe Yamaha TMax. Ruim twaalf daarvan vliegtijd. Amsterdam of Rotterdam was ook goed geweest. Maar de locatie geeft aan hoe belangrijk deze scooter voor Yamaha is. Heel belangrijk, want het is een van de hardlopers van de Japanners. Sinds zijn debuut in 2001 werden er in Europa meer dan 180.000 stuks van verkocht en het mag voor zich spreken dat het merendeel daarvan zijn kilometers in de buurt van de Middellandse Zee maakt. Alleen in Italië werden er al 100.000 verkocht. Het aantal nieuwe TMax-en dat naar Nederland komt telt een paar nullen minder en dat worden allemaal modellen met ABS. € 11.499,- gaat de nieuwe kosten. Inderdaad, geen koopje.Maar daar hebben we nu even maling aan. Daar sta je dan midden in Hollywood, 20 graden, een prettig zonnetje en de contactsleutel in de hand. Een korte draai en de tweecilinder viertakt lijnmotor laat zacht snorrend weten dat hij er klaar voor is. Zitten, gas open en de boel begint al te rollen. Door de traploze automaat glijd je koppelingloos over het asfalt tussen start en de maximum snelheid van ongeveer 160 km/uur. De ‘Walk of Fame’ schiet onopgemerkt voorbij, want de blik is vol gericht op het nieuwe instrumentarium. Dat is overzichtelijk geordend en bovendien goed afleesbaar. Voorop rijdt een gids met een pittige FZ8, maar we zijn positief verrast: de nieuwe riemaandrijving (voorheen een ketting in een gesloten kast) vertoont nauwelijks lastwisselreacties en de 47 pk vermogen is meer dan voldoende. De 221 kilo wegende scooter komt lekker vlot van de plek en de vier extra pk’s die de nieuwe heeft, lijk je ook daadwerkelijk te voelen. Maar het is niet alleen dat extra stukje vermogen dat voor dit gevoel zorgt. De technici Yamaha hebben de trukendoos namelijk vol open getrokken. Vergeleken met zijn 490 cc metende voorganger heeft de nieuwe 530 niet alleen twee millimeter extra boring, maar ook lichtere gesmede zuigers, andere nokkenassen en ‘dakvormige’ verbrandingsruimten. Daarnaast werd er een aanzienlijk stuk gewicht bespaard op de draaiende delen en werd de beluchting van het carter geoptimaliseerd. Doel: de wrijvingsverliezen verminderen en de draaiende massa reduceren. In die opzet is Yamaha geslaagd, want de tweecilinder reageert zeer spontaan op gasbevelen, voelt pittig aan en heeft bij lage toerentallen en in het middengebied meer punch dan zijn voorganger. Het maximum koppel van 52 Nm bij 5.250 toeren is niet alleen 6 Nm meer dan voorheen, het is ook al 1.250 toeren eerder beschikbaar.Los Angeles slaapt. Er is nauwelijks verkeer op deze vroege zondagochtend. We maken een fotoshoot in Hollywood, waarbij twintig scooters met Italiaanse kentekens hun rondjes draaien. Plotseling stopt er een grote auto. Filmster Samuel L. Jackson (bekend van ‘Pulp Fiction’) steekt zijn hoofd uit het raam. Of we soms met deze dingen terug naar Italië rijden? Nee, natuurlijk niet. Alhoewel, waarom ook niet? De TMax is immers zeer gemoedelijk en biedt uitstekend zitcomfort. Jackson vertrekt weer en wij buigen af naar de legendarische ‘Mulholland Drive’. Zowel in de langzame als snelle bochten die dit traject rijk is, slaat de sportieve scooter met zijn stijve aluminium frame en 15 inch wielen een goed figuur. Insturen, afdraaien en de hoek om – het gaat allemaal even vloeiend en direct. De veerelementen zijn zelfs stug genoeg om lekker sportief de grenzen te verkennen. Hetzelfde geldt voor de remmen, want die vertragen heel netjes. Tja, en dan kun je uiteindelijk niets anders dan Yamaha volledig gelijk geven: de rijsensatie op de nieuwe TMax komt over je heen als een uitgekiende mix tussen het comfortabele van een scooter en het dynamische van een conventionele motorfiets. Nog wendbaarder, levendiger en plezieriger dan zijn al zo succesvolle voorgangers. Succes verzekerd lijkt het! +Sportief rijwielgedeelteGoede remmenKrachtig en lekker draaiend blok-Stevige prijsBeperkt kleurgammaTECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA TMAX ABSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, traploze automat, tandriem-aandrijving, secundaire overbrenging 2,262.Boring x slag 68,0 x 73,0 mmCilinderinhoud 530 ccMax. vermogen 34,2 kW (47 pk) bij 6.750 tpmMax. koppel 52 Nm bij 5.250 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium buizenframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, swingarm met geïntegreerde aandrijving, dubbele schijfrem voor Ø 267 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm met enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 15; 5.00 x 15Banden 120/70R15; 160/60R15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.580 mm, balhoofdhoek 62,0°, naloop 95 mm, veerweg v/a 120/116 mm, rijklaar gewicht volgetankt 221 kg, tankinhoud 15,0 liter. Garantie 2 jaarKleuren grijs, zilver, wit, zwartPrijs NL € 11.499,- / B n.n.b.INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be [BU’s][p. 35 boven]Hoekiger, krachtiger, vier kilo lichter: de TMAx 530 is beduidend sportiever dan zijn voorganger. [details van boven naar beneden]De traploze automaat is lichter en werd technisch gemodificeerd.Een boze blik: het opgefriste dashboard ziet er sportiever en jeugdiger uit. Nieuw: een 282 mm schijfrem met veel remvermogen in het achterwiel.