Eerste Test Yamaha Ténéré 700
Eind 2016 al werd onder de schuilnaam T7 het prototype van een nieuwe Ténéré onthuld. Lange veerwegen, spaakwielen, stoer voorkomen; echt een motorfiets indachtig het Ténéré erfgoed. En bijna productie rijp. Zo leek het althans, maar uiteindelijk duurde het nog meer dan twee jaar voor de avontuurlijke twin zijn entree op de weg maakt. In Spanje maakten we kennis met de machine waar door velen zo reikhalzend naar uit is gekeken. Wordt het lange wachten beloond?
De naam Ténéré loopt al sinds 1983, met een korte afwezigheid weliswaar, als een rode draad door Yamaha’s modelhistorie. Geen motorfiets bij de Japanners die het hardcore avontuur zo hartstochtelijk predikt als deze naar een deel van de Sahara vernoemde Ténéré. Het zit ‘m ook diep in de genen, begin jaren 80 was het offroadsegment enorm booming dankzij de immens grote populariteit van de Dakar Rally. Yamaha sprong daar in 1983 heel handig op in met de presentatie van de eerste Ténéré. Gebaseerd op de XT550, maar met een tot 595cc opgeboord blok en de looks die akelig dicht in de buurt van de officiële Parijs-Dakar rallyfietsen schurkte. De eerste modelserie (zie kader Modelhistorie) is bijvoorbeeld uitgerust met een reusachtige 30 liter tank, waarmee je een actieradius van dik over de zeshonderd kilometer had. Net niet voldoende om de Sahara in één keer over te steken, maar je kwam wel een heel eind (nou ja, relatief gezien dan). Na diverse updates verdween de Ténére eind 1997 van het toneel, volgens veel diehards omdat de laatste modellen steeds verder van het oorspronkelijk concept stonden, maar het was natuurlijk ook gewoon een kwestie van ‘tijden en smaken veranderen’. Toch was de kritiek van de puristen blijkbaar niet helemaal tegen dovenmansoren gericht, want toen in 2008 een nieuwe Ténéré (op basis van de XT660X/XT660R) op de markt kwam, droop het avontuur er werkelijk vanaf.
En dat geldt niet minder voor de nieuwe Ténéré 700, die er – heel verheugend – bijna honderd procent hetzelfde uitziet als het prototype waar iedereen zo lyrisch op reageerde. Compleet met de hoge rally voorkant met opvallende LED-koplamp, het vlakke zadel, spaakwielen en natuurlijk de lange veerwegen. Deze 700 belichaamt precies dat waar het woord Ténéré voor staat.
Dat gezegd hebbende, breekt de nieuwe wel met één belangrijke traditie. Tot noch toe lag er in het frame van de Ténéré altijd een dikke eenpitter, maar net als grote broer Super Ténéré krijgt nu ook de ‘kleine’ de beschikking over een twin. De 689 cc paralleltwin met 270° krukas van het in 2013 gelanceerde MT-07 platform, zoals inmiddels wel bekend moge zijn. Een heerlijk koppelrijk blok dat onder meer in de Tracer 700 en XSR700 al heeft bewezen over uitstekende manieren en prestaties te beschikken, en dat gevoelsmatig uiterst goed bij het concept past. De tweecilinder is dan ook grotendeels ongewijzigd overgenomen, door aanpassingen aan in- en uitlaatkant, een aangepaste mapping en een andere airbox en koeler is het topvermogen met 73 pk marginaal minder dan 75 paarden van de standaard 07’s. Dat wordt overigens weer deels gecompenseerd door een aangepaste secundaire overbrengingsverhouding, de 700 kreeg namelijk een kleiner voor- en groter achtertandwiel.
Het rijwielgedeelte daarentegen is wel helemaal nieuw. Zo bestaat de basis uit een
brugframe met een aangeschroefde wieg (dus geen klassiek dubbel wiegframe waarbij de onderbuizen tot aan het balhoofd doorlopen). Die wieg zorgt voor extra stevigheid, waarbij het blok nog wel altijd een dragende functie vervult. Qua vering heeft de Ténéré ten opzichte van de Tracer 700/MT-07 op papier in ieder geval flinke stappen gezet. Voor prijkt er een nieuwe upside-down voorvork (de Tracer en MT hebben een conventionele telescoopvoorvork), waarvan in- en uitgaande demping instelbaar zijn. De achterschokbreker is volledig instelbaar, waarvan de veervoorspanning met een praktische stelknop. Flinke veerwegen ook, van respectievelijk 210 mm voor en 200 mm achter. Dat levert de Ténéré een ruime bodemspeling van 240 mm, wel zo prettig in het terrein. Wat daar eveneens prettig is, is een zo laag mogelijk gewicht. En op dat front word je prima bediend. Rijklaar legt de nieuwe twin namelijk 204 kilo in de weegschaal. Verder laten ook het 18 inch achter- en 21 inch voorwiel met binnenbanden weinig aan de verbeelding over waar het zwaartepunt van de Yamaha ligt.
En qua elektronica? Nou, dat verhaal is snel verteld. Yamaha positioneert de machine als een no-nonsense dual-purpose adventure zonder enige poespas (volledig indachtig het imago van de oer Ténéré). Het verplichte ABS is dan ook het enige hulpsysteem aan boord. Dat is uiteraard wel uitschakelbaar voor missies op het onverhard.
Voor de lancering van de nieuwe Ténéré heeft Yamaha behoorlijk uitgepakt. Er staat namelijk niet één rijdag op het programma, maar twee. Rond het Spaanse Tortosa is een 500 kilometer lange route uitgezet, waarvan de helft onverhard. Zowel op als naast het asfalt wordt op de standaardbanden gereden, de uitzonderlijk grof geprofileerde Pirelli Scorpion STR’s, en in de standaard basisafstelling. “Exact zoals de koper hem ook krijgt afgeleverd”, benadrukt Product Manager Leon Oosterhof nog maar eens.
De nieuwe Ténéré komt er in drie kleuren: wit/rood en zwart/grijs met zwarte velgen, evenals een zwart/grijs/blauwe uitvoering met blauwe velgen. Die laatste kleurstelling heeft mijn persoonlijke voorkeur en laat ‘bike number 12’, mijn metgezel voor de komende dagen, nu net die kleur hebben. Goed begin.
Het gezegde luidt: je krijgt geen tweede kans, voor een eerste indruk. En in dat licht beschenen komt de nieuweling uitstekend uit de startblokken. Hier staat een serieus brok motorfiets. Groot, stoer, prachtig afgewerkt en met doordachte details. Zoals een standaard 12V-aansluiting, bagagehaken, rally-style LCD dashboard en uitneembare voetsteunrubbers. Zelfs het voorspatbord is, zij het in bescheiden mate, in hoogte verstelbaar. Avontuur op twee wielen, als je ‘m ziet staan, dan wil je er gewoonweg op rijden. En aan die lokroep geven we graag gehoor!
Vanaf uitvalsbasis Parador de Tortosa, een prachtig oud kasteel dat over de stad uitkijkt en tegenwoordig als hotel dienst doet, voeren de eerste kilometers nog door de drukke binnenstad. Geeft mooi de gelegenheid om de ergonomie even onder de loep te nemen. Om de beginnen met de zithoogte, die is met 875 mm aan de forse kant. Er is een lagere variant, een iets dunner zadel met een aangepast linksysteem haalt 35 mm van de zithoogte af, maar 840 mm is nog altijd aan de stevige kant. De zithouding is verder bijzonder comfortabel, ontspannen kniehoek, breed stuur (met een fikse stuuruitslag), mooie smalle tank (16 liter inhoud, goed voor een actieradius van rond de 350 kilometer) en uitermate veel ruimte om te bewegen. In tegenstelling tot het remhendel is het koppelingshendel trouwens niet instelbaar. Enige smetje, verder kun je hier probleemloos heel wat ontspannen kilometers mee maken.
Veel meer nog dan de zit, is het vanaf de eerste meter vooral het blok dat indruk maakt. Direct al na het starten eigenlijk. Qus hardware mag de ‘crossplane’ paralleltwin volledig identiek zijn aan die van de XSR, Tracer en MT-07, de aanpassingen aan de periferie ervan hebben een dusdanige invloed dat ‘ie heel anders aanvoelt. Nog wel dat koppelrijke karakter en een lekker directe, maar niet zenuwachtige gasrespons, maar in de Ténéré klinkt en voelt de twin domweg veel volwassener. Veel minder braafjes vooral, hij blaft lekker van zich af en voelt feller. Is nog wel altijd sterk van onderuit, krachtig in het middengebied en heeft ook nog een behoorlijk eindschot. Op papier lijkt 73 pk misschien niet heel veel, in de praktijk blijkt het meer dan voldoende. Ook goed om te weten, ondanks de kortere eindoverbrenging gilt het blok niet als een bezetene op kruissnelheid. Rond de honderd kilometer per uur draait de twin zo rond de 4.500 toeren, bij 130 zo rond de 6.500. Op de teller loopt avonturier zelfs iets over de tweehonderd kilometer per uur, wat toch behoorlijk hard is voor een machine als dit.
Al snel worden de wegen smaller, bochtiger en het asfalt van beduidend mindere kwaliteit. Begrijpelijkerwijs heeft de Ténéré niet de lichtvoetigheid qua sturen van de Tracer, desondanks laat ‘ie zich wel heel gewillig insturen en omgooien. Zowel rechtuit als in de bochten loopt ‘ie als op rails, zo stabiel is het rijwielgedeelte. De vering is wat dat betreft spot-on. Zelfs de meest grote gaten in het wegdek, en daar zijn er veel van, worden moeiteloos weggefilterd.
Die prima indruk van het rijwielgedeelte wordt offroad alleen maar meer bevestigd. Van brede gravelwegen toch half geërodeerde rotspaden bezaaid met dikke keien, alles krijgen we voor de kiezen. Het gemak waarmee je die bedwingt is welhaast verbluffend. Zeker gezien het feit dat je met de standaard banden onderweg bent. Ondanks het bijna noppenprofiel bieden de Pirelli’s op de weg veel grip en sturen ook heel neutraal, terwijl ze op het onverhard weer heel veel tractie genereren. Op de totaal verregende tweede dag blijken ze bovendien in het nat ook nog opmerkelijk veel vertrouwen te bieden. Een uitstekende spagaat kortom.
De kortere eindoverbenging in combinatie met het van onderuit sterke blok komt hier nog beter uit de verf dan op het asfalt. Met name op de gravelwegen laat je je constant verleiden tot het maken van heerlijke drifts. Een speciale offroad-stand van de tractiecontrole mis je daarbij totaal niet, het vermogen is niet overdonderend veel en bovendien heel goed te doseren, waardoor je je al snel bijna een volleerd Dakar-coureur voelt. Bijna dan… Prettig is overigens ook het feit dat het dashboard zowel staand als zittend heel goed afleesbaar is. Mits de weg een beetje strak is, offroad trilt het LCD scherm namelijk als een wilde.
Het ABS doet het offroad prima, als was een speciale offroad-stand, waarbij het enkel op het voorwiel werkt, net even de kers op de taart geweest. Wil je de motor op de meer technischer delen met een blokkerend achterwiel een beetje bijsturen, dan moet je nu het ABS volledig uitschakelen. Op zich ook geen punt, de remmen vertragen namelijk echt goed, zijn goed te doseren, maar hebben niet een heel gretig aangrijppunt. Een passend offroad-karakter kortom.
De nieuwe Ténéré is een rasechte dual-purpose motor, die zowel op als naast het asfalt uitstekend zijn mannetje staat. Eenvoudig, robuust, licht. En niet duur. Voor € 11.599,00 staat ‘ie namelijk bij je in de schuur. Wie ‘m voor 31 juli bestelt krijgt bovendien een speciale introductiekorting van vierhonderd euro. Wel een kleine maar, pas in september staat de Ténéré 700 namelijk bij de dealer. Kopers zullen dus nog heel even geduld moeten hebben. Maar wees gerust, dat wachten wordt beloond!