Eerste Test Triumph Rocket III Roadster
De Triumph Rocket III staat al enkele jaren bovenaan de cruiser-hitparade. Tenminste wat de pure prestaties betreft, want geen enkele cruiser is zo sterk en accelereert zo hard als deze majestueuze 2.300 cc driecilinder. En nu komt Triumph met de Rocket Roadster, met nog meer vermogen en nog meer trekkracht. Plus een iets aangepaste zitpositie.Er stampt niets, er vibreert niets, er hamert niets. Verwarrend. Je hersenen registreren alles nogmaals: lage zitpositie, luxe zadel, breed stuur en veel zwart en veel chroom. Kortom: dit moet bijna een dikke V-twin-cruiser zijn, wat anders? Toch missen je hersenen het motorkarakter en het typische geluid dat daar bij hoort, want als je op de startknop druk, begint de in lengterichting ingebouwde driecilinder-lijnmotor heel ingetogen te brabbelen en bespeur je geen enkele trilling. De driepitter hangt heerlijk aan het gas en beloofd veel goeds.Het is alweer dik vijf jaar geleden dat Triumph de cruiserwereld op zijn grondvesten deed schudden met hun zeer eigenwijze interpretatie, die de ongeschreven wetten in cruiserland op alle fronten met voeten trad. Geen dikke V-twin, maar een drie-in-lijn. En wat voor één: bijna 2.300 cc cilinderinhoud, 140 pk en een megakoppel van 200 Nm. Daar had niemand wat van terug en juist dat onderscheidende karakter van Triumph heeft hen in cruiserland geen windeieren gelegd. Juist door anders dan de anderen te zijn, wisten ze de afgelopen vijf seizoen wereldwijd meer dan 18.000 Rocket III’s te verkopen, voor een relatief klein merk als Triumph genereert de mega-driepitter dus een behoorlijke omzet.De Roadster is de nieuwste loot aan deze bijzondere Rocket III-boom. Voor wat meer ‘rijgevoel’ gingen de voetsteunen twaalf centimeter verder naar achteren en twee naar beneden. Tegelijkertijd werd de buddyseat 1,4 centimeter hoger, waardoor de zithiouding in zijn geheel duidleijk actiever is geworden. Toch kunnen deze bescheiden ingrepen niet wegnemen dat de Rocket III van oorsprong een echte cruiser was. Het brede stuur en de dikke tank doen daar nog steeds aan denken. Geeft niets, deze Triumph is en blijft een buitenbeentje…Dat komt niet in de laatste plaats door het immense motorblok, met het uiterlijk van een vette scheepsdiesel. Voor Roadster-gebruik kreeg hij nog acht pk en 21 Nm extra. Hiervoor zijn met name de aanpassingen aan injectie en uitlaatsysteem verantwoordelijk. Alsof het Rocket-blok tot dusver wat tam overkwam.Wat maakt het uit: de sensatie kan er alleen maar groter door worden en dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn: een draai aan het gas zorgt in elke versnelling voor een adembenemende acceleratie: je achterwerk wordt diep in het zadel geduwd en de snelheid loopt heel lineair hard op. De sensatie lijkt een beetje op die in een achtbaan: een mix tussen sensatie en spanning. Bij het oplopen van het toerental begint de rijwind steeds harder aan je schouders en helm te trekken en dwingt je op een gegeven moment om gas terug te nemen en de voortstuwing in te dammen. Die voortstuwing, een begrip uit de luchtvaart, is eigenlijk een heel toepasselijk begrip op de Rocket III Roadster. Accelereren voelt inderdaad zoals de start van een groot vliegtuig, aan het begin van de landingsbaan. Om het in de Rocket-buddyseat beheersbaar te houden wordt de maximum trekkracht in de eerste drie versnellingen trouwens begrensd door het motormanagementsysteem: in één en twee met 25% en in de derde versnelling met 10%.De enorme power geven deze Roadster een zeer soeverein gevoel. Wegrijden kan gewoon met stationair toerental en bij 3.000 toeren voelt de driepitter zich zeer wel en spint hij als een poes op een deken voor de kachel, met net een blik Wiskas achter de kiezen. Kortom: beter naar zijn zin kan hij het bijna niet hebben.In het zadel komt er dan ook een soort rust over je heen, waarmee je de wereld gelaten aan je voorbij ziet trekken. Zo kun je dus heerlijk genieten van je rit op deze getemde kanonskogel. Ook al omdat de achtervering nu beduidend comfortabeler is geworden. Tussen je benen zit een enorme tank en aan weerszijden zie je ook de radiateur waarop een middenklassenauto jaloers mag zijn. Het draagt allemaal bij tot de gigantomanie die je overvalt als je wegrijdt op deze Triumph.Ditzelfde gevoel zorgt er ook voor dat je je rijgedrag als vanzelf aanpast aan de omstandigheden. Op de doorgaande weg laat de Roadster zich best makkelijk rijden en sturen, maar in het korte werk – zoals in de stad of priegelwerk op smalle weggetjes – moet je jezelf een beetje neerleggen bij de afmetingen en het enorme drooggewicht van 367 kilo. Dan moet je dus niets forceren, maar gewoon met beleid sturen en ook geduld hebben tot de gewichtsverplaatsing over de enorm brede banden (150/80R17 voor en 240/50R16 achter) plaats vind. Het is duidelijk: de wielen moet rollen bij de Triumph, dan weet hij zijn gewicht redelijk te verdoezelen. Ook Triumph past nu een ABS-remsysteem toe op deze Roadster en dat is lovenswaardig, want juist dit soort motoren hebben heel veel baat bij antiblokkeerremmen. Het systeem wordt standaard gemonteerd op de Roadster en werkt samen met de Nissin-remmen in het voorwiel en de Brembo-rem achter. De remmen voldoen prima en vragen niet teveel bedieningskracht. Bij een noodremming blijkt het ABS relatief snel in te grijpen, waardoor de Roadster ook bij slecht weer of op slecht wegdek relatief eenvoudig in het juiste spoor te houden is, en het voorwiel dus niet meer uitbreekt als je te hard begint te remmen. En juist dat laatste heeft met dit soort zware machine vrijwel altijd een valpartij als gevolg: goed dus dat Triumph nu inziet dat ABS er gewoon standaard op hoort te zitten!Dat standaard-ABS heeft gelukkig niet geleidt tot een prijsverhoging. Integendeel, want inclusief ABS gaat de nieuwe Rocket III Roadster € ….. kosten en dat is zelfs minder dan de rpijs van de gewone Rocket III tot dusver was.Kasten:WAT IS ER NIEUW?MOTOR:Topvermogen nam toe van 140 naar 148 pk en het koppel steeg van 200 naar 221 Nm; De koppeling en de cardanaandrijving zijn versterkt; het uitlaatsysteem heeft nu twee in plaats van drie einddempers.FRAME:ABS is standaard; voetsteunen staan 12 centimeter naar achteren en 2,2, centimeter lager; de zithoogte nam bijna anderhalve centimeter toe; de achterveren zijn iets zachter geworden.EN VERDER:Hat dashboard kreeg een tijdklokje, benzinemeter en een weergave in welke versnelling je rijdt.PLUSMotor biedt enorm sensationeel gevoelAandrijving via een onderhoudsvrije cardanTankinhoud is met 24 lekker grootABS zit er gewoon standaard opMINGewicht is met 367 kg (droog!) exorbitant hoogHandelbaarheid is – zoals gebruikelijk in deze klasse – matigGrondspeling in de bochten houdt niet over.Bildunterschrifte:Sterk, zwart en Rocket III: de Roadster is er alleen in het zwart. Wel kun je kiezen tussen een glanzende of matte laklaag.De roadster is standarad uitgerust met ABS-remmen. De typische dubbele Triumph-koplampen bleven gehandhaafd.De twee ronde klokken bieden voortaan wat extra informatie: tijd, tankinhoud en versnellingsindicator. Aan weerszijden zit nu een enkele uitlaatdemper. De afdekking van het achterste remvloeistofreservoir is prachtig.Roadster, chopper, cruiser? Hoe je de nieuwe Rocket Roadster ook bekijkt, het is vooral een zeer indrukwekkende machine!Technische gegevens: TRIUMPH ROCKET III ROADSTERMOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, 492 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 101,6 x 94,3 mmCilinderinhoud 2.294 ccCompressie 8,7 : 1Max.vermogen 108,8 kW (148 pk) bij 5.750 tpmMax. koppel 221 Nm bij 2.750 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe met motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 316 mm met dubbelzuiger remklauw, ABS standaard.Aluminium gietwielen 3.50×16; 7.50x16Banden 150/80R16; 240/50R16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.695 mm, balhoofdhoek 58,0°, naloop 148 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 105 mm, zithoogte 750 mm, drooggewicht 367 kg, tankinhoud 24 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 16.000 kmKleuren zwart en matzwartRichtprijs NL € 20.790,- / B € 18.690,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux, tel. +31 (0)72-541 03 11, www.triumphmotorcycles.nl