Eerste Test Royal Enfield Himalayan 450
Royal Enfield rolt een grotere variant van zijn rustieke allroad naar de startlijn. De nieuwe Himalayan 450 vult een gat waarvan je mogelijk niet eens weet dat die bestaat. Geheel in stijl rijden we de Himalayan 450 in de Himalaya.
Oh mijn god; ook nog een kentekenplaat op de voorkant! Al maakt dat in het geval van de Himalayan 450, die Royal Enfield presenteert aan de voet van het Himalayagebergte in Manali, helemaal niets uit. Door de overhangende valbeugels rondom de benzinetank oogt het uiterlijk van de machine sowieso ongewoon. De sierlijke kentekenplaat valt daarbij vergeleken nauwelijks op. De valbeugels dienen ook als bevestiging voor zijkoffers. Voor iedereen die de wereld rond wil reizen. Of voor iedereen die de motorfiets hier lokaal als pakezel gebruikt.
De Himalayan 411 – de oorspronkelijke Himalayan – vervulde al die taken de afgelopen jaren in ieder geval perfect. Met zijn luchtgekoelde langeslag-blok wordt hij zowel in India als in Europa beschouwd als een braaf werkpaard dat mensen van A naar B vervoert of als alternatieve stadsmotor. Sinds zijn debuut in 2016 zijn er ongeveer 200.000 exemplaren van de 411 verkocht. Ook in Nederland verzamelde de machine een kleine, trouwe schare fans. De motor staat bekend als oerdegelijk, zeer zuinig, tijdloos en ronduit gezellig.
In India blijft de 411 gewoon in het leveringsprogramma, maar in Europa gaat daar nog heel zorgvuldig over gewikt en gewogen worden. Het nieuwe 450-model is namelijk niet slechts één stap vooruit, maar vele. Dat begint al met de motor. De precies 452 cc zware motor met de interne titel ‘Sherpa’ is Royal Enfield’s allereerste watergekoelde motor. Om het beloofde vermogen van veertig pk te genereren, maakt het gebruik van vierklepstechnologie, heeft het een hogere compressie en een korte slag zodat hij hogere toeren draait. Nu is dit in de moderne wereld niet direct een reden voor een feestje. Een KTM 390 bijvoorbeeld heeft altijd al vier kleppen en waterkoeling gehad en produceert – ondanks zijn geringere cilinderinhoud – zelfs vier pk meer dan de Himalayan. Desondanks heeft het Royal-Enfield team op een hoogte van 2.200 meter een podium neergezet dat ongeëvenaard is. In de schaduw van vierduizend meter hoge bergen stelt de motorfietsfabrikant de 450 voor in vijf verschillende kleuren aan een nieuwsgierige menigte journalisten. In zes opgebouwde tenten komen specifieke onderwerpen aan bod. Alles, van het wereldreis-waardige bagagesysteem tot de versnellingsbak, kan tot in detail worden bekeken. Het Enfield team is in opperbeste stemming: 40 pk bij 8.000 tpm, 40 Nm koppel bij 5.500 tpm en een zesversnellingsbak. Man oh man, als dat geen reden is voor een feestje!
Zelfs het kleinste vleugje ironie verdampt de volgende ochtend als het samenspel van stuurbreedte, voetsteunen en zadel perfect past voor iedereen tussen de 1,60 en 1,90 meter lengte. De zithoogte is variabel. Naar keuze 805 of 825 millimeter met het lage zadel of 825 en 845 met het standaard zadel. Wie het Rally zadel bestelt zit zelfs op 865 millimeter hoogte. Net als op de 411 kan je het dashboard verbinden met jouw mobiele telefoon. Daardoor dient het dashboard ook als navigatiesysteem, alleen is het scherm van de 450 vier inch groter.
Als peloton vertrekken we richting de 3.978 meter hoge Rohtang bergpas. Voorzichtig vertrouwd raken is het devies. Het is vroeg in de ochtend, de temperatuur lag ’s nachts net boven het vriespunt en nu rond de tien graden. Het asfalt heeft alle kleuren. Olievlekken. Koelwater. Koeienzeik. Hondenpoep. De harde banden van de Indiase fabrikant Ceat, die hun ‘grip’-geloofsbrieven nog moeten bewijzen, passen in het plaatje. Met hun afmetingen van 90/90-21 en 140/80-17 zijn ze – vergeleken met die van kleine zusje 411 – wel een stuk volwassener. In een mum van tijd voelen de knoppen vertrouwd aan. Met de kleine joystick op de linker stuurhelft scroll je snel door het menu. Er is bijna geen informatie die het dashboard niet toont. Met een gemakkelijk bereikbare schakelaar aan de rechterkant schakel je tussen de drie rijmodi. Dat betekent inderdaad dat de motorfiets over drive-by-wire beschikt.
De eerste serieus krappe bochten zijn een uitdaging, omdat de spreiding tussen de eerste en tweede versnelling vrij groot is. Volgens de snelheidsmeter loopt de Himalayan 55 km/uur in de eerste versnelling. Hoewel de vorige avond nog zo trots gepresenteerde vermogenscurve een vet middengebied aangaf, voelt de motor niet overdreven krachtig aan. Onder de 4.000 tpm komt hij niet uit de startblokken en tegelijkertijd mist hij pep in het bovenste derde deel van het toerengebied. Een technicus ter plaatse komt met de verklaring. Een verbrandingsmotor verliest ongeveer tien procent van zijn vermogen voor elke duizend meter hoogte. Even voor de duidelijkheid: de offroad-foto’s zijn genomen op een hoogte van 3.520 meter. Als de formule klopt, stuurde de 450 op dat moment waarschijnlijk maar 26 pk naar het achterwiel.
Het is tijd voor een eerste pauze en dat geeft de mogelijkheid om een beetje rond te neuzen. Alle verlichting is LED en zoals elke motorfiets van de Indiase fabrikant ziet de Himalayan 450 er ook oerdegelijk uit. In tegenstelling tot zijn kleine zusje is het achterframe aangebout, zijn er stevige handgrepen aan de zijkant van het frame gelast, is het stalen bagagerek standaard en dat kan op het oog zeker een zak cement aan. Naast een zijstandaard heeft Royal Enfield zelfs een stabiele middenstandaard gemonteerd. Een laadvermogen van 198 kilo is echt veel in deze klasse. Omdat alles zo solide is ontworpen, bedraagt het totaalgewicht met een volle 17-liter tank 196 kilo. Showa levert de vering. De Ø 43 millimeter upsidedown-vork is niet instelbaar. De veervoorspanning achter kan wel worden aangepast aan de belasting. Het uitlaatsysteem is gemaakt van roestvrij staal en eindigt in een smalle en sierlijke demper. Super.
Als de koffiebekers leeg zijn, gaan we verder. Op weg naar de top moeten we voortdurend vrachtwagens en auto’s inhalen. Hier verrast de Himalayan met goede handling en indrukwekkende stabiliteit. Je kunt ook moeiteloos vertrouwen op de remmen. Een 320-schijf aan de voorkant in combinatie met een 270-schijf aan de achterkant levert voldoende oppervlak voor de remblokken op om gretig in te bijten. Dat doen ze dan ook goed.
Om vlot in te halen, moet de motor minimaal 4.000 tpm draaien. Daaronder pruttelt de motor braaf voor zich uit, daarboven wordt hij wakker uit zijn winterslaap en laat hij zijn spierkracht zien. Onder de gegeven omstandigheden – constant bergop en -af inhalen op extreem grote hoogte – is het moeilijk om een redelijke beoordeling te maken van de geschiktheid in de dagelijkse praktijk. Hoewel de aandrijving een kortere slag heeft en meer toeren maakt dan de tractor-achtige stampende 411, is het zeker geen high-performance motorblok dat altijd toeren wil maken. De Sherpa 450 straalt rust en balans uit en loopt relatief trillingsvrij. Op een paar lange rechte stukken toonde het dashboard ongeveer 100 km/uur bij 5.000 tpm in de zesde versnelling. Ontspannen reizen moet er dus in zitten en hetzelfde geldt voor een stukje offroad rijden. Dat komt omdat de 450 voor en achter een veerweg heeft van 200 millimeter en met 230 millimeter ook voldoende bodemvrijheid heeft. Zolang je niet als een motorcrosser te keer gaat, is de afstelling van de vering volledig toereikend. Enduro-achtig snelwandelen is de specialiteit van de nieuwe Himalayan. Een iets kortere overbrengingsverhouding kan hier zeker nog wat voordeel opleveren. Terug in het basiskamp besef je hoe serieus Royal Enfield het bedoelt met deze motorfiets. Er zijn dertig fabrieksaccessoires verkrijgbaar, het zuinige brandstofverbruik van 1:27,8 en soms zelfs minder maakt het mogelijk om afstanden tot 500 kilometer af te leggen zonder te tanken en er zijn zelfs een aluminium zijkoffers beschikbaar voor globetrotters. Als de machine in het voorjaar van 2024 in de showroom schittert is de prijs vast bekend, maar daar is het nu nog even wachten. Naar verwachting ligt die iets boven de € 6.999,- van de Himalayan 411.
Conclusie
De Himalayan 450 is – zo u wilt – de legitieme opvolger van de legendarische Yamaha XT500. De machine is robuust, technisch up-to-date en bovenal een allrounder. Het hoge lastdiergehalte van voorgangermodel 411 is nog steeds aanwezig, maar de 450 is in alle opzichten sportiever. Iedereen die een eerlijke, zuinige, terreinwaardige, betaalbare en coole motorfiets zoekt, komt bij een Himalayan 450 uit.